Annons:
Etikettnaturlig-hudvård
Läst 1519 ggr
Wilma@a
2018-04-01 12:56

Finnar??!

Hjälp! Jag har finnar. Men hur får jag bort de? Snälla hjälp!

Annons:
Wilma@a
2018-04-01 12:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
NiklasTyreso
2018-04-11 19:04
#2

Orsaken till finnar är att porerna blockeras av talg och i huden under den blockerade poren börjar det växa bakterier i talgen. Då får man inflammerade röda finnar. Du behöver alltså tvätta bort så mycket du kan av det fett och den talg som blockerar porerna och ger inflammationen. A-vitamin ges till personer med sjuklig akne. Tomatjuice innehåller beta-karoten och lycopen som är närbesläktat med a-vitamin. Dricker du tomatjuice varje dag kan du få viss effekt. Personligen tycker jag att min hy blir bättre när jag regelbundet dricker te på brännässla.

Tant Grön
2018-04-20 09:31
#3

Dricker du mjölk? Jag hade finnar från tonåren och de minskade visserligen med åren, men försvann inte helt förrän jag slutade dricka mjölk. Hyn blev också jämnare och finare.

SanningsTourettes
2018-11-20 11:06
#4

Vill börja med att säga att du är jättefin och har inte så mkt finnar. Men förstår att du vill bli av med det ändå. Som med alla sjukdomar och problem (som behöver lösas) så måste man ta hand om orsaken. Det är så man botar och det är enda sättet. Man kommer aldrig bli frisk eller lösa några problem så länge orsaken finns kvar. Orsaken till finnar kan dels vara allergi mot viss mat, ofta mjölk, men den vanligaste orsaken är att kroppens avgiftningssystem inte fungerar som det ska. Om man då äter ohälsosamt, framförallt fabrikstillverkat fett som margarin och sånt fett som finns i köpta bakelser och choklad och godis, så försöker kroppen avverka dessa skadliga fetter genom huden. Man får då fet hy och/eller finnar. Socker bidrar också till finnar. Lösningen är dels tyvärr att sluta äta sånt, eller bara äta det en dag i veckan. Och dels att börja äta mer hälsosamt så kroppen har all den näring den behöver för att fungera optimalt. Vad är hälsosam mat? Det är den mat vi är gjord för att äta. Vi är gjord för att äta alla sorters grönsaker (blad-, stjälk-, blom-, frukt-, och rotgrönsaker), Frön med stort F (linser, bönor, nötter, frön och korn), frukt o bär, och insekter (förstår att du varken kan eller vill äta insekter, så endera äter du kött, ägg och mjölkprodukter istället, eller så blir du vegetarian och äter bara den förstnämnda maten). Sen behöver vi även omega-3 och D-vitamin för huden. D-vitaminbrist och omega-3-brist gör oss mer känslig för att drabbas av acne, och hyn blir tråkig. D-vitamin får vi inte från maten, utan från solljus. Så se till att va ute i solen mkt på våren, sommaren och hösten (utan solkrämer, sånt hämmar D-vitaminproduktionen och innehåller cancerframkallande ämnen som ironiskt nog ökar risken för hudcancer). Och ät D-vitamintillskott på vintern mellan 1:a december och fram till 1:a mars, 2000IE/dag. Och ät linfrön (1msk/dag) eller linfröolja (1tsk/dag), för omega-3. Det är inte lätt att göra en sådan omställning, och det är inte lätt att ge upp godis och choklad, men det är tyvärr enda sättet att verkligen bli av med akne för gott. Mediciner som A-vitaminsyra m.m. kommer bara fungera tillfälligt om du fortsätter äta socker och skadliga onaturliga fetter. Man behöver förresten inte sluta helt med gotta, man kan göra eget godis och egna bakelser med banan, russin, dadlar och fikon istället för socker, och smör, olivolja, eller kokosfett istället för margarin. Jag har själv botat svår akne på detta sätt, och även hjälpt vänner, och vi har alla helt fantastisk hy nu.

NiklasTyreso
2018-11-21 19:54
#5

Orsak till finnar:

Finnar beror på att porerna täpps igen av fett och talg och det börjar växa bakterier inne i poren som ger inflammation och svullnad i huden. 

I tonåren producerar kroppen ovanligt mycket könshormoner som ger den vuxna kroppsformen, men som bieffekt av könshormonerna får man fet hy och medföljande finnar. Idrottsmän/kvinnor som tar anabola hormoner (=doping) får också finnar. Könshormonerna ger fet hy som ger finnar.

Naturlig åtgärd är att med mild tvål eller ansiktstvätt 2-3 ggr /dag tvätta bort överskottet av hudfett.

Att finnar skulle bero på allergier eller vissa födoämnen är inte bevisat. Vissa spekulerar i om att det skulle ha med sådant att göra, men det är bara spekulation. Du kan pröva om du blir bättre eller sämre av olika födoämnen, men om du inte tvättar bort ditt överskott av hudfett (som könshormonerna ger under tonnåren) då spelar det ingen roll vad du äter.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Tant Grön
2018-11-22 11:18
#7

#6 Usch  vilket otrevligt språk. Kanske beror det på din sjukdom, men det är inte trevligt att läsa.

FataMorgana
2018-11-27 13:21
#8

#6 

Endel får finnar pga av hormoner endel pga av annat som t.ex kost. För mig var det hormonerna. När jag ändrade min kost och blev vegetarian blev jag av med en massa besvär som jag hade, men jag blev inte av med finnarna. När jag tog p-piller hade det en effekt och finnarna minskade, men jag blev inte helt av med dem, utan alltid ett par dagar före mensen kom dom tillbaka.  Om balansen mellan östrogen och androgener är störd (för mycket androgen, för lite östrogen) ökar talgproduktionen och det förstoppar porerna. När jag sedan opererade bort livmodern och slutade med p-pillrena blev det mycket värre igen och det är ett bekannt fenomen för många kvinnor som opererar bort sin livmoder. Det kallas minipubertät och brukar försvinna något år efter operationen. För mig har det gått två år nu och jag märker att det äntligen börjar lugna ner sig.

[moratjejen]
2018-11-27 16:49
#9

Finnar är något alla får problem med någon gång i livet eller flera gånger, vissa livet ut. Som det ser ut på bilden är det inte alls många finnar och du har väldigt fin hud för övrigt.

Det går att förebygga finnar, jag märkte personligen att jag fick mer finnar när jag var yngre och åt choklad eller mycket fet mat (finnarna kunde till och med lukta som den maten jag åt), men började äta mindre fett i maten och det hjälpte mig.

Mejeriprodukter kan också vara en bov, min systers kille har jätteproblem med finnar och eftersom vi inte äter mejeriprodukter så gjorde han inte det hos oss heller. Finnarna försvann på kort tid efter han var hos oss, när han kom tillbaka nästa gång så var de tillbaka nästan en resa gånger värre. Men detta gäller inte alla, vissa kan äta i mängder och andra inte.

Men ja, finnar och porer är små inflammationer som det sagts ovan, ett problem som kan leda till finnar är att man tvättar ansiktet för ofta eller har för stark tvål när man tvättar sig. Det är viktigt att man smörjer in sitt ansikte med en bra återfuktande kräm.

[moratjejen]
2018-11-28 08:44
#10

Du kan också läsa lite här om finnar:

http://www.alternativmedicin.se/sok/Akne.html

tlover
2018-11-29 10:01
#11

#8 Jag har också problem med finnas pga hormoner. Innan jag blev gravid så hade jag i princip aldrig finnar, jag hade superhy (utan att göra nått med det) efter jag blev gravi och fick barn så fick jag finnar. Tyvärr så pillar jag på dom, vilket gör det värre (skulle jag inte pilla skulle det nog börja närma sig det "normala" för mig.

Min mamma var samma också så jag är ganska säker på att det är just hormoner som är boven (och pillandet)

l'm back

[moratjejen]
2018-12-04 08:22
#12

#11. Ja det där med att vara gravid kan ställa till det med hormonerna.

Hur har det gått Wilma?

Upp till toppen
Annons: