Annons:
Etikettalternativmedicin-djur
Läst 1636 ggr
Friida01
7/15/18, 12:12 PM

Borrelia hund alternativ? Frekvensbendling? Homeopati?

Jag har en snart 12 årig rottweiler som för 2 månader sedan började släpa tassarna och snubbla ibland på promenad. Det verkar framförallt vara vänster bakben som inte riktigt hänger med men han verkar svag i hela bakpartiet, han har tappat mycket muskler i bakbenen. Han problem dök mer eller mindre upp efter en natt. Ibland faller han ihop med bakkroppen eller som att den ger vika han reser på sig direkt. Tassarna klor viker sig inåt när han kommer upp i fart. Han går väldigt stelt o styltigt. Han är känslig i beröring i bakdelen o en bot av ryggen. Hans muskler är svullna i nacken. Det verkar ömma men han tycker om att få massage i nacken. Jag var hos veterinär som trodde det beror på att han har spondylos i ryggraden som är ihopväxt vilket de såg på röntgen för 1 år sedan. Men har aldrig visat ha några problem med det. Men till saken hör den att jag blev rekommenderad frekvensbehandling av en som gav honom laserbrhandling o tron om att det är artros o enligt frekvensen han Borrelia, candida, amöba o massa fler saker men borrelia var värst. Finns det någon som har erfarenhet av frekvensbehandling o Borrelia? Hund eller människa. Eller annan behandling som har hjälpt?

Annons:
Herveaux
7/15/18, 12:18 PM
#1

Låter helt klart som att det är värt att låta hunden gå igenom utredningar och undersökningar hos både vet och fysio. 
Tror knappast att lättvindigt utskriven antibiotika löser hans krämpor.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Friida01
7/15/18, 12:24 PM
#2

Jag förstår vad du menar o hör vad du säger men det känns inte helt aktuellt han är snart 12 år o rottweiler tror inte alla undersökningar kommer ge så mycket artros hittar de säkert absolut. Men det är något som har kommit akut det är inget som har varit långdraget o blivit sämre utan det var frå en dag till en annan.

Friida01
7/15/18, 12:24 PM
#3
Gronstedt
7/15/18, 12:29 PM
#4

#2: Plötslig försämring är typiskt för artros och andra skelettskador i rygg. Ge hunden en rimlig chans att få behandling eller låt den slippa lida, i stället för att hålla på med omstridda kvasibehandlingar som "frekvensterapi".

Friida01
7/15/18, 12:35 PM
#5

Väldigt kontroversiellt i sådana fall när en del veterinärer menar att artros förändrar sig sakta över tid o inte över en natt.

Gronstedt
7/15/18, 12:43 PM
#6

#5: Det som kan förändra sig snabbt är inte egentligen artrosen, utan att nerver kan komma att utsättas för klämning eller tryck. När det händer sker en plötslig förändring. Och nog låter TS beskrivning som att hunden har svåra neurologiska problem.

EDIT: För övrigt behöver ju problemen nu inte ha att göra med några tidigare problem, det kan ju vara en helt ny åkomma.

Annons:
Honestyisdead
7/15/18, 12:46 PM
#7

Oavsett om det beror på borrelia eller annat är det djurplågeri att inte göra utredning hos veterinär omedelbart.

Aleya
7/15/18, 2:02 PM
#8

Hur kan du ens lyssna på en klåpare? Amöba, candida och borrelia? Krävs inget geni för att räkna ut att ryggen har blivit sämre och det kan finnas en nerv i kläm. Så sluta tramsa och åk till veterinären

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Friida01
7/15/18, 2:19 PM
#9

Jag tänkte ju att det finns kanske andra med erfarenhet av borrelia eller fästingsjukdom på hund här men det var ju tydligen fel. O djurplågare är det sista jag är. Jag har vart hos veterinär 5 ggr på knappt två månader. Han har nog mer omsorg än många andra hundar o jag lägger otaliga timmar på att försöka hjälpa honom så sådana kommentarer kan ni bespara er o min tid på.

Gronstedt
7/15/18, 2:28 PM
#10

#9: Oavsett erfarenhet av borrelia och andra fästingsjukdomar är det inget som behandlas med antibiotika utan positivt provsvar. Om du tror han har borrelia, gå till en veterinär och begär att få ett prov taget.

Men lyssna också på vad veterinären säger om andra möjliga orsaker.

Friida01
7/15/18, 2:40 PM
#11

Jag har lyssnat vad veterinärerna sagt. Har pratat med ännu fler än vi har träffat. Vad gäller prov så finns det heller inte i Sverige helt tillförlitliga tester (enligt veterinär) o det man läser om det. Samma veterinär som också rekommenderade cartrophen för att denne trodde inledningsvis att det var spondylos eller artros som var orsak till hans besvär men som nu har ändrat sin åsikt o är inne på min linje om borrelia och/eller anaplasma. Dock har jag inte träffat veterinären, bor långt bort o veterinären får inte skriva ut antibiotika eftersom att hon inte träffat min hund. Men rekommenderade att hitta en veterinär som vill "provbehandla" honom. Eferspm att Hunden kan ha antikroppar oavsett sjuk i det eller inte så därför är testet inte helt tillförlitligt. Borrelia kan också vara vilande i kroppen många år, det borde finnas folk här som känner till cystvarianten innan det blossar ut. Tittar man på amerikanska o tyska sidor om borrelia hos hund så stämmer symtomen väldigt bra på min hund o likadant rörelsemönster o diverse andra symtom. Men jag vet inte alls som sagt. Jag sökte hit för att kanske få höra om andras eerfarenheter.

Aleya
7/15/18, 3:44 PM
#12

#9 detta är en sida för människor och inte djur. Så jag kan förstå att inte många känner sig sugna på att ge råd så du lägger fram saker som du gör. Sen att bara prova att behandla med antibiotika känns ju inte som det bästa. Och jag tycker det låter konstigt att om hunden visat dessa symtom så länge att man inte gör en ny koll av ryggen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Friida01
7/15/18, 4:11 PM
#13

Människa eller djur, det fungerar i mångt o mycket lika. Jag har skaffat mig oerhört mycket kunskap genom åren genom humanmedicin som jag sedan kunnat för över till att hjälpa hundar blå min egen. Han hade inte levt idag om jag inte lyssnat på mina egna kunskaper o alternativa vägar till hälsa. Veterinärer har vid flertalet tillfällen stått handfallna o inkompetenta till att svara på frågor o i vissa fall även tyckt att jag borde svvluva honom redan när han var 4 år för sin mage. Veterinärer i all ära absolut men jag anser att man måste skaffa sig egen kunskap också genom alternativa vägar. Det är inte alltid veterinärer eller läkare för den delen har all kunskap. Vad menar du med att jag lägger fram saker såsom jag gör? Det var ju intressant.

Annons:
Aleya
7/15/18, 5:14 PM
#14

#13 i första inlägget som du skrev på en annan sajt går du direkt in på att du ska ha antibiotika. Du skriver inte symtom eller något annat. Här skriver du in första inlägget om någon behandling man knappt hört om innan och börjar direkt mena på att den behandlingen där kan man se allt det du skriver om amöbor och sådant. Men du svarar inte på varför man inte har röntgat ryggen igen om hunden har dessa problem som du skriver. Och jag tycker ärligt att det är onödigt lidande för djuret att eventuellt ha ont och svårt att röra på sig. Hur illa ska det behöva bli hade du tänkt?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Friida01
7/15/18, 6:52 PM
#15

Det stämmer jag valde att göra så eftersom att det borde finnas veterinärer som kan tänka sig att lyssna o prova med antibiotika. O därför undrade jag om det fanns någon dör som visste en sådan veterinär som jag eventuellt kunde kontakta. Att han inte är röntgad igen är för att jag lyssnar på veterinären vi varit hos so Men är att det inte skulle göra någon större roll rent behandlingsmäsdigt om vi får reda på att han tex förutom sin spondylos även har artros i vänster knä eller hasled eller vad som. De skulle ändå vara samma behandling dvs antiinflammatoriska o smärtstillande som rimadyl eller metacam liknande preparat som han inte tål. O simma vattentrask läser massage o allt det som jag faktiskt redan gör. Så jag antar att när veterinären så det var det för att minimera att han ska utsättas för massa undersökningar endast för det kliniska syftet. Jag vet inte men det var det vi pratat om. Då valde jag i det att titta efter andra alternativ till orsak men också smärtlindring. Tycker inte jag har gjort fel i det. Jag har pratat runt överallt o simma o vattentrask o läser rekommenderar samtliga mot artros o spondylos åtminstone o det får han varje vecka.

Friida01
7/15/18, 6:54 PM
#16

Laser ska det stå

Friida01
7/15/18, 6:54 PM
#17
Gronstedt
7/15/18, 7:11 PM
#18

Men du kan inte utgå från att hans problem beror på artros och/eller spondylos. När de neurologiska problemen är så svåra att hunden faller okontrollerat, är känslig för beröring och dessutom har svullnad och smärta är det dags att sluta med understödjande träningar och faktiskt ta tag i det verkliga problemet. Det handlar inte längre om smärtlindring, och antiinflammatorika utan om att få reda på exakt vilken eller vilka nerver som är påverkade och om det går att avlasta dem. Och framför allt att ta reda på om det INTE går att avlasta dem. 

Att massera hunden och låta den träna när den har uppenbara smärtor och neurologiska skador verkar inte förnuftigt - varje ansträngning och belastning kan ju förvärra problemet. När du inte vet var det sitter kan du inte välja träning eller rörelser som specifikt hjälper. Det är där du - och hunden - behöver hjälp av en veterinär.

Friida01
7/15/18, 7:18 PM
#19

Tyvärr tror jag inte att vi kommer längre i det här. Inga uppsinnande som har svarat ännu här i alla fall. Hade nerver vart mer påverkade hade symtomen funnits där hela tiden o i större utsträckning enligt den information jag fått av veterinärerna. Hans symtom kommer endast ibland o inne är han helt normal förutom att man märker att han är öm i bakdelen. Jag kanske inte vart tydlig nog eller så har ni era åsikter o det får ni ha. Jag talar om hur jag uppfattar det o den information jag har fått. Men ni verkar ju ha jättemycket kunskap om alla nerver o leder o muskulatur då kanske ni vet någon duktig veterinär också? Eller kanske ni kan ställa diagnos utifrån alla era åsikter.

Friida01
7/15/18, 7:22 PM
#20

O förresten vem säger att veterinären vet bättre än en fysioteraput som jag också pratat med? Vem säger att veterinären vet bättre än en kiropraktor?

Annons:
Friida01
7/15/18, 7:22 PM
#21

O förresten vem säger att veterinären vet bättre än en fysioteraput som jag också pratat med? Vem säger att veterinären vet bättre än en kiropraktor?

Aleya
7/15/18, 7:37 PM
#22

#20 vad har en kiropraktor att göra med en hund? Och sluta vara så jäkla avig. Det var du som startade detta och verkar bara skita i vad andra säger och föreslår. Så du har ju gett dig tusan på att ditt sätt är det enda. Men jag hoppas att hunden slipper lida för dina konstiga idéer.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Friida01
7/15/18, 7:40 PM
#23

Ja visste du inte att kiropraktorer arbetar med hundar o hästar o andra djurslag också om de ge ett skelett? Nä jag säger inte att mitt enda är det rätta absolut inte. Min frågeställning var från början om någon kände till alternativa behandlingar av borrelia på hund såsom frekvens o homeopati.

Gronstedt
7/16/18, 9:28 AM
#24

#19, 20: Veterinären har tillgång till röntgen, ultraljud, blodanalyser och andra undersökningsalternativ och kan därmed se vad problemet är. När du vet exakt var det sitter kan du ta ställning till hur du vill behandla det.

Draken
7/18/18, 3:16 PM
#25

TS: Det låter som hundens spondylos har blivit sämre.

Jag har en 7 åring som fick konstaterat spondylos för 9 månader sedan (rasbundet inom min ras). Blev akut försämrad över ett par dagar. Samma symptom som du räknar upp.

Han fick en utredning hos veterinären när han blev sämre. Det togs både röntgen och blodprover. Han står nu på smärtstillande och inflammationshämmande, lite högre dos än vikten tillsäger (veterinärens beslut). Han fungerar alldeles utmärkt när han får sin medicin, som han kommer få ta resten av livet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

NiklasTyreso
7/26/18, 1:16 AM
#26

Jo, visst är det bra att uttömma alla möjligheter med vetrinärundersökningar och vetrinärbehandlingar. Men sen så har de ju ofta inte några botande behandlingar för gamla hundars (och människors) dåliga leder. Just därför kan man vilja komplettera med alternativ medicin. Fungerar MSM på hundar? Tål de detta?

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: