Annons:
Etiketthuskurer
Läst 629 ggr
Lussan20
11/27/18, 9:38 AM

honungsvatten

Rör ner 2 tsk honung i varmt vatten vid hosta. Lika bra som hostmedicin, det finns en viss antiseptisk del i honung. Lindrar och stillar luftrören.

Förr fanns inget annat att ge barnen då de blev sjuka så det är en gammal beprövad huskur….Mvh/WL🌺

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Lussan20
11/27/18, 10:05 AM
#2

Min mormor värmde en tesked med honung över ljuslågan då barnen var små och hostade. Det lindrade så pass att de hann somna då de hostade mycket. Hon hade sju barn så jag kan tänka att det hostades i den lilla stugan med endast ett rum. Hon uppfann själv saker som hjälpte. Hon tvättade bla groddblad ristade i deras bladnerver lade på sår och satt en bit av ett gammalt lakan över. Blodstillande och renande. Mycket kunskap går i graven med de gamla….Mvh/WL🌺

Denna kommentar har tagits bort.
Vixxen
11/27/18, 11:00 AM
#4

Bra metod!

tlover
11/27/18, 1:56 PM
#5

Tänk däremot på att inte ha för varmt vatten, de välgörande ämnena i honung är känsliga för värme och ska helst inte värmas till mer än lite drygt 40 grader.

Den mesta honung som man köper är däremot redan pastöriserad och då är skadan ju redan skedd.

l'm back

[NeferNefer]
11/27/18, 2:24 PM
#6

Kroppstemperatur har jag hört att vattnet ska hålla 🙂Jag brukar även lägga i lite citron och riven ingefära.

Annons:
Lussan20
11/27/18, 4:02 PM
#7

Min mormors bror hade mycket bin och slungade honungen själva. Jag försöker få tag i sådan honung på marknader mm. Den är alltid lite hård och grynig, men extra god. Ingefära och citron förhöjer nyttan. Lite cayennepeppar river gott också. Temperaturen ska nog inte överstiga ca 40 heller. Sitter här med en rejäl infektion, träffade ett snorigt litet barnbarn i helgen. Har ingen honung, tar te med citron. Mvh/WL🌺

[moratjejen]
11/27/18, 4:39 PM
#8

Honung är även bra vid ångest, i alla fall för vissa. Jag har dåliga perioder när jag har mer ångest, då brukar jag ta en tsk honung till morgonen och vet inte om det är inbillning eller inte men efter någon vecka så mår jag genast mycket bättre. Fortsätter jag så slipper jag, men använder då vanlig honung, inte flytande för jag har märkt att det fungerar sämre. Dock fungerar inte detta för alla, har pratat med två till som har ångest under perioder och den ena får mer ångest av socker och även av honung. Den andra äter honung varje dag, dock kan det bli lite dyrt i längden.

Upp till toppen
Annons: