Annons:
Etikettmassage
Läst 626 ggr
[moratjejen]
2018-11-27 20:17

Testat massagematta/spikmatta?

Vad har ni för erfarenhet av spikmatta eller massagematta? Har smärta, huvudvärk, ryggont släppt? Hur har det blivit med sömnen för er som testat?

Annons:
Sindri
2018-11-27 20:28
#1

Om du menar en så med plastpiggar som var så i ropet för flera år sedan, så har jag ett par sådana. Vad bra att du påminde mig om det, jag glömmer nämligen bort det ibland. 
Jag tycker det är jätteskönt och avkopplande att ligga på. Har ständiga problem med spända muskler i ryggen och jag tycker det lindrar. Ingen absolut lösning, det behövs sjukgymnast till det, men det lättar:
Jag har lagt mig på den flera gånger när jag haft svårt att somna och det har för det mesta fungerat. Finns dock vissa tillfällen jag inte somnar i alla fall. Men jag har den nära sängen för att snabbt kunna lägga mig på den. 
Jag har också problem med nacken så jag lägger den rätt högt upp och bullar upp med en liten, liten kudde (går bra att rulla ihop en handduk el dyl) så att piggarna kommer åt nacken också.

[moratjejen]
2018-11-27 20:39
#2

Ja precis, en sådan med små plastpiggar.

Va skönt att höra att den fungerar. Ja alla alternativ är inte 100% även inom sjukvården. Får lätt ont i ryggen och nacken samt sover dåligt. Läst mycket gott om den men den har varit så dyr (iaf när den började bli populär igen för några år sedan) men nu finner man den ibland för en billig peng. Funderat men vill gärna veta vad andra tycker.

Härligt att du blev påmind. Rutiner är svåra att få in ibland. Är likadan jag med, glömmer så lätt saker. Men brukar se på det som att man blivit hjälpt och inte behöver den under en period, när man blir påmind kanske det är dags igen. 😃

Caeli
2018-11-27 21:27
#3

Skaffade spikmatta då för några år sedan när de blev populära och har använt den lite till och från sedan dess. Perfekt när man känner sig stel i ryggen men också vid huvudvärk som beror på spända axlar och nacke. Även vid mensvärk tycker jag att spikmattan gör stor skillnad!😀

[moratjejen]
2018-11-27 21:35
#4

Låter underbart, ska nog införskaffa mig en så snart som möjligt. 😐

tlover
2018-11-27 21:43
#5

Vi har men jag har inte använt min på länge. Jag var osäker på om det var ok då jag var gravid så jag slutade ligga på den varje kväll innan sängående och sen blev det samsovning så det har inte blivit till att börja igen men då jag använde den så märkte jag effekt och min man använder fortfarande sin varje kväll.

l'm back

Magi-cat
2018-11-27 21:46
#6

Jag använder min "spikmatta" en stund varje kväll. 😃 Jag tycker det är en skön vana.

Om man har väldigt ont på något ställe, t.ex. nacken tror jag det är bra att inte använda mattan på just det stället, utan ovanför eller nedanför.
Det kan annars bli "för mycket".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[moratjejen]
2018-11-27 21:50
#7

Tlover, ne gravid och spikmatta kanske inte är det bästa, kan ju sätta igång något som inte ska sättas igång. Så det gjorde du rätt i att inte fortsätta under den tiden.

Magi-Cat, blir mer och mer att jag måste ha den helst igår. Dock känner jag mig lite sadistisk nu men jag gillar faktiskt när det trycker till där man har ont i nacken. Men det är väl kanske inte just för det smärtar mer utan att när man släpper så gör det inte lika ont. 😎

Magi-cat
2018-11-27 21:54
#8

#7 Det känner man förstås bäst själv. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NiklasTyreso
2018-11-27 22:46
#9

Meditation är bättre för min sömn än mattor. När jag hade muskelinflammation i ryggen blev det bättre av promenader som värmde upp musklerna och stimulerade deras blodcirkulation, utan att överbelasta dem. Nej, matta är inte min grej.

Upp till toppen
Annons: