Annons:
Etikettrecept
Läst 976 ggr
[moratjejen]
2018-11-27 21:46

Hemmagjorda "akutdroppar"?

Är det någon som har recept på akutdroppar/räddningsdroppar eller liknande?

Vad jag har förstått det så finns det lite olika ingredienser i dem, vanligtvis konjak eller vatten och essens från någon blomma. Jag har sett en dock utskrivet specifikt vilken blomma och det var passionsblomma förutom det var det destillerat vatten.

Jag har märkt att dricka te på passionsblomma gör mig lugn och ger lättare sömn. Men den brukar kosta lite så funderar på, kan man koka egna akutdroppar på detta teet och blanda ut med destillerat vatten? (för konjak vill jag helst inte ha i mig)

Annons:
NiklasTyreso
2018-11-27 22:35
#1

Alkohol tinktur gjord på färsk hjärtstilla är bra mot hjärtklappning och mental oro. Funkar lite som betablockerare men med mer effekt mot oro och mindre blodtryckssänkande effekt.

Tant Grön
2018-11-27 22:55
#2

Vad är akutdroppar?

NiklasTyreso
2018-11-27 23:14
#3

Droppar som man tar mot tillfällig stress, mot tillfälliga tuffa omständigheter etc. Vissa droppar är mer naturmedicin ska medan andra gör "essenser" som innehåller så lite av en växt att det är att likna vid homeopati. Dessa som gör extremt svaga essenser såsom av vattendroppar som fallit på ex hagtorn eller en annan medicinalväxt ser det snarare som en andlig övernaturlig medicin där växtens helande ande övergår i dropparna.

Denna kommentar har tagits bort.
[moratjejen]
2018-11-28 07:14
#5

#1. Är det detta du menar? LÄNK om man nu kan ha i vinäger som det står kan man ju göra akutdroppar själv.

#2. Ja precis, akutdroppar (kärt namn har många namn). Det finns flera varianter som nämns ovan gjord på olika ingredienser och vissa är extremt utspädda att det knappt finns spår av det, har råkat ut för sådan också tidigare. Märkt att alla inte funkar lika bra. Är smått öppen för det andliga men jag tror att det tyvärr finns "bluff och båg" droppar också, man ska bara hitta de där "äkta".

För mig har det hjälpt mot hjärtklappning vid ångest eller om jag är orolig så det går ut över mina dagliga sysslor. Dock fungerar teet som jag skrev om med passionsblomma lika effektivt men lättare med "droppar" då de ger snabbare effekt och så behöver man inte vänta på att teet ska dra en stund och behöva dricka en hel kopp.

4. Har använt Night Granulat från Dr. Bach, men tycker den tar slut så fort. Känns lite dyr om man jämför med "riktig medicin" fast man slipper biverkningar och sånt. Vart kan man köpa den billigaste och finns det något billigare alternativ?

[moratjejen]
2018-11-28 07:22
#6

Tänker nu testa:

1 del torkad örtte
5 delar vinäger

låta dra i 7-14 dagar.

Har bara passionsblomma på tepåse tillsammans med någon mer ärt, men det borde ju gå lika bra tycker jag. 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: