Annons:
Etiketttips
Läst 964 ggr
Tant Grön
2018-11-30 11:47

Skabb

Tänkte jag skulle dela med mig av detta som kanske kan hjälpa någon annan.
För ett par år sedan fick jag klåda på ena armen. När jag googlade på det så
verkade det vara skabb, det syntes som en gång under huden med en prick i ena änden.
Bara på ett ställe som tur var. Jag vet att insekter är känsliga för hög värme, så jag
provade att spola en sked i hett vatten och hålla mot märket. Gjorde om detta några
gånger. Hade även på koncentrerad Tea tree oil. Klådan och märket försvann efter detta
och kom inte tillbaks.
Nu är jag ju inte helt säker på att det var skabb jag hade, men om någon får det och
inte får hjälp av vården, så varför inte prova detta. Om det inte spridit sig för mycket.
Men tänk på att en del kan vara känsliga för Tee tree oil, speciellt om den är koncentrerad.

Annons:
[moratjejen]
2018-11-30 12:21
#1

Tänk på att skabb smittas rätt lätt så om man bor med någon måste man titta upp sig hos läkare.

Bra tips. 😃

Man kan också få så vid "bristning under huden" som kan påminna och klia precis som skabb.

Denna kommentar har tagits bort.
Tant Grön
2018-11-30 16:49
#3

#2 Tror inte det smittar från djur, är nästan säker på det. Har för mig att det är olika skabb.

Tant Grön
2018-11-30 16:50
#4

#1 Om det varit en bristning, så hade den väl inte försvunnit. Men jag vet som sagt inte säkert att det var skabb.

[moratjejen]
2018-11-30 17:12
#5

Det stämmer det smittar inte från djur, det är en annan sorts skabb, eller släkt är de säkert men de angriper inte oss.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Knektstugan
2018-12-01 09:08
#7

Ja har haft skabb en gång och herregud va det kliade jag trodde jag höll på att bli tokig. Visste inte varför det kliade så jjag gick till min vårdcentral och doktorn tittade och sa vad det var. Fick smörja hela kroppen med en salva och den skulle vara kvar till nästa dag då fick jag dursa bort det och så fick jag göra så i flera dagar. Jag vet inte vem som smittade mig.

[moratjejen]
2018-12-01 09:30
#8

#7. De sprids via värme så man kan få dem genom att man till exempel lånat någons vantar och personen med skabb haft på sig dem precis. Men oftast är det närkontakt om man sover bredvid någon som de smittas. Därför säger många att det är sexuellt överförbart, till en viss del ja det kan smittas då också eftersom man är nära varandra men det är inte akten så det känns lite fel att säga så.

Har sluppit det så är så glad men hade en kompis, hon fick koka alla sina kläder och byta säng för det kom tillbaka.

Knektstugan
2018-12-01 09:35
#9

Jaha då lärde jag mej något nytt idag!

NiklasTyreso
2018-12-01 19:16
#10

Skabb behandlas bäst med skolmedicinens salvor. Förr använde man björktjära på skabb, men hur bra det var vet jag inte.

Upp till toppen
Annons: