Annons:
Etikettövrigt
Läst 1342 ggr
[moratjejen]
2018-12-03 08:03

Tar du d-vitamin nu när det börjar bli mö...

Hur gör du när det börjar bli mörkare, tar du extra d-vitamin eller pallar du dig ut i kylan för att ta del av lite solstrålar när de väl kommer fram?

Annons:
Magi-cat
2018-12-03 08:20
#1

Jag tar lite extra D-vitamin under den mörka årstiden, samt samlar på solstrålar om det finns. 🙂☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2018-12-03 08:53
#2

Jag tar (då jag kommer ihåg) jag bor så långt norrut att solstrålarna inte kan skapa d-vitamin även om man är ute pga vinkeln (eller kan kan huden men med mycket längre effekt än på sommaren)

l'm back

Denna kommentar har tagits bort.
Sindri
2018-12-03 10:11
#4

På vinterhalvåret (mellan höstdagjämning och vårdagjämning) är solen så svag och står i så låg vinkel i norden att kroppen inte kan bilda D-vitamin.
https://www.dietdoctor.com/se/d-vitamin
Och om så vore går inte många ut i kortärmat då 😃
Från mat kan vi inte vänta oss så mycket heller
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin
I norden behöver vi ta tillskott, köp bara inte på apotek, det är ofta löjligt låga doser.
http://www.vetenskaphalsa.se/hur-mycket-d-vitamin-behover-vi/
Själv äter jag 2000 IE om dagen.

Det lilla ljus vi kan få i oss om vintern räcker alltså inte till för att bilda det D-vitamin vi behöver, men är viktigt ur många andra synvinklar.

Sabah
2018-12-03 12:47
#5

Jag tar D-vitamin från Helhetshälsa. Fick en kraftig brist en vinter och mådde väldigt dåligt, sedan dess har jag tagit tillskott.


💖🧡💛💚💙💜

[moratjejen]
2018-12-03 15:20
#6

Man kan bli väldigt deppig vid d-vitaminsbrist. Vi äter ibland tillskott, men mest som sagt nu när dagarna blir mörkare och mörkare.

Annons:
NiklasTyreso
2018-12-03 17:13
#7

Dagsljuset på vintern räcker inte till att bilda d-vitamin, men dagsljuset påverkar kroppens klocka och dygnsrytm så man sover bättre och blir piggare. Även om man inte får d-vitamin från vinterljuset är det sunt att få dagsjus på sig. Jag äter fisk 2-4 ggr per vecka, särskilt mackrill och sill (från Nordsjön) så jag behöver inget extra d-vitamin tillskott.

DesK
2018-12-03 18:45
#8

Jag tar d-vitamin under den period som vi har vintertid. Som flera har sagt tidigare här så räcker varken solljuset eller maten till för våra behov, tyvärr.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[moratjejen]
2018-12-03 19:12
#9

Jag tror som ni säger att det inte räcker till, men något jag har frågat mig själv är hur vi hade klarat oss tidigare. Är det någon som vet hur vi gjorde innan tabletterna och kunskapen om vitaminer?

Sindri
2018-12-03 19:32
#10

Jämfört med hur länge det funnits människor på jorden så har vi inte bott i norden särskilt länge. Våra kroppar utvecklades och anpassades ju i Afrika där det inte är brist på sol precis.

Hus som vi bor i, och befinner oss i större delen av dygnet är ju inte heller så gammalt. 
Vi åt också annan mat förr. Kanske mer vildfångad fisk, mycket mer svamp. Oraffinerad mat. 
Alla kroppar är ju olika, en del klarar av det bättre än andra. Sedan så har ju mänskligheten utvecklad olika moderna sjukdomar och vi vet ännu inte exakt vilka som beror på måttlig D-vitaminbrist.

[moratjejen]
2018-12-03 19:36
#11

Det har du helt rätt i Sindri. 🙂

tlover
2018-12-03 19:37
#12

#10 fisk var ju stapelvara förr, det var ju dagligen man åt det. Dessutom så var jordarna i bättre skick förr och gav mer näring, kanske inte mer d-vitamin men vem vet? Prover togs ju inte förr

l'm back

[moratjejen]
2018-12-03 19:53
#13

B12 kommer ju från jorden för vi skalade inte potatis idag som förr. D-vitamin måste jag ärligt säga att jag har dålig koll på vart det kommer ifrån förutom just solen. Hörde en källa idag kan komma från fårull, men vart den annars kommer ifrån vet jag inte.

Tror det är mer miljögifter i jorden idag för vi tar inte hand om jorderna på samma sätt.

Annons:
Sindri
2018-12-03 19:55
#14

I mitt inlägg #4 finns en länk där du kan läsa om vilka livsmedel som innehåller D-vitamin. Fisk och svamp verkar vara bäst.

Man kan framställa D-vitamin av fårull.

[moratjejen]
2018-12-03 20:00
#15

#14. Läste lite på varje sida (skummade igenom lite också för det var rätt liknande), men tänkte mer på "D-vitaminberikade margariner och matfettsblandningar" står inte vart d-vitamin också kan komma ifrån men om det inte är från fårull kanske det kan vara från svamp, sett vegetariska margariner med d-vitamin.

Sindri
2018-12-03 22:32
#16

Tror det är för dyrt att utvinna från svamp.
https://www.starkvegan.se/product/veg-d-3

[moratjejen]
2018-12-04 06:27
#17

Aha från lav alltså. Spännande. 😃 Jo det är klart det kan bli dyrt.

TatsuOni
2018-12-04 13:30
#18

Jag tar D-vitamin. På sommaren försöker jag oftast att undvika solen (misslyckades totalt p.g.a av värmen i år dock), så även där tar jag tillskott många dagar.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

NiklasTyreso
2018-12-07 22:02
#19

Jag kollade in livsmedelsverket-länken ovan och vad jag kan utläsa anser de att man kan få i sig tillräckligt med d-vitamin med kosten bl a från feta fiskar från rena hav. Fisk från havet innehåller dessutom mycket hälsosamt selen, de mest hälsosamma omega-3 fettsyrorna och så klart muskeluppbyggande protein.

Sindri
2018-12-07 23:37
#20

#19

Då vet jag inte hur du läser:

"Under sommarhalvåret är solbestrålning på huden den viktigaste källan. För att bilda D-vitamin motsvarande ett dagligt intag av 5-10 mikrogram från mat räcker det i juni och juli att vara ute barärmad upp till en kvart två till tre gånger i veckan. Vitaminet lagras i kroppen och det som har bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret."

” Med tillräcklig nivå i blodet menas den nivå där risken för benskörhet och dödlighet minskar.”

Ja, nog överlever vi utan extra tillskott, men nu kanske de flesta vill mer än att bara överleva. Och hur många äter fet fisk från rena vatten? Dra inte in den norska odlade laxen i sammanhanget för den är allt annat än nyttig, och innehåller inte ens Omega 3 i de mängder som "normal" lax har.

Annons:
Magi-cat
2018-12-08 08:12
#21

#20 Instämmer. Tänkte också på det där att hur många har denna tillgång till och äter "feta fiskar från rena hav". Det är tyvärr bara en ren (!) önskedröm.

Visst, man klarar sig och överlever, men lite mer än så kanske man kan begära? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: