Yoga & Qi Gong

Tikva som alternativ till Yoga

2018-12-31 14:51 #0 av: Lina Strindlund

Hej!

Sedan jag blev kristen har jag letat efter alternativ till Yoga, och hittade för några år sedan TIKVA, som är som yoga fast med kristna ord och lugn musik skriven av kristna. Om någon är nyfiken berättar jag gärna mera! :D

MVH / Lina

Medarbetare på Djurskydd iFokus.

Mina 2 största intressen är Hälsosam livsstil och Djurens välfärd. 

Anmäl
2018-12-31 15:48 #1 av: KPD

Det låter mycket intressant! Jag har inte tidigare hört talas om tikva.

Värd för Finland ifokus, samt medarbetare på Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2018-12-31 19:45 #2 av: NiklasTyreso

Tikva skulle jag nog gilla, trots att jag inte längre är bekännande kristen.

Kroppen är den heliga Andens tempel, så att slappna av, hämta andan och komplentera har nog de flesta behov av.

Anmäl
2019-04-10 21:43 #3 av: Lina Strindlund

Vad kul att ni är intresserade! :) 

TIKVA uppfanns av en patient och hens sjukgymnast, det är helande övningar som man kan göra ensam eller i grupp. Jag har gått 2 terminer i grupp. :)  Man får 15 min förberedelse i början av  varje pass, då kan man t.ex. ligga på sin träningsmatta och blunda.  Det är en ledare som uttalar någon mening ur bibeln då och då, men det är ju inte som ett mantra, utan bara lugnande ord, kanske 4ggr under de 45 minuter som passet pågår. Jag tycker det är så skönt  att göra sådana lugna övningar till musik i grupp... 

Nu måste jag logga ut och sova, men jag återkommer! :) 

Medarbetare på Djurskydd iFokus.

Mina 2 största intressen är Hälsosam livsstil och Djurens välfärd. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.