Annons:
Etikettövrigt
Läst 934 ggr
Magi-cat
2019-03-28 16:06

Ny utredning om Kam ger flera bra förslag

En utredning om komplementär och alternativ medicin presenterar en rad förslag som kan bli användbara för patienternas bästa.

Bakgrunden är att många använder sig av kam, kanske så många som hälften av alla med kroniska sjukdomar, men många vågar inte tala om det för sin behandlande läkare. Samtidigt är det vanligt att vårdpersonal inte kan någonting eller mycket lite om kam.
Med större kunskap om kam inom den vanliga vården skulle man underlätta för patienten att fatta väl avvägda beslut.

Förslagen i korthet:

1. Ge obunden information om Kam. 

2. Ökad kunskap om Kam hos hälso- och sjukvårdens personal

3. Utred på vilka villkor Kam-metoder kan tas upp i hälso- och sjukvården.

4. Forskning om Kam

5. Skapa en grund för väl övervägda beslut om komplementär och alternativ vård

https://www.dn.se/debatt/vardpersonal-maste-lara-mer-om-alternativ-medicin/?fbclid=IwAR2oC3IIV5S0BnOiI1OpikBhpYiQ9BfV__77EQm9z_iyW-ZudedxU0NsXBk

Jag tycker det låter som en välgjord och lovande utredning! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
NiklasTyreso
2019-03-29 20:10
#2

Bra förslag! Komplementära mediciner och behandlingar är mycket olika, med ett spectrum från vissa som snarast är andliga healingbehandlingar till andra (ex ginseng, fisk-omega-3 eller Gurkmeja med massor med studier på pubmed) är medicinskt verksamma i kroppen. Obunden info behövs för att inte allt ska dras över en kam. Forskning om naturmedicin finns en hel del, men ofta mindre studier eller på djur eller cellodlingar och där är det nog snarast sammanställning av forsningsläget som behövs. Forskning på mer andliga behandlingar ex meditation, yoga finns till viss del men andra behandlingar med andlig healingkurs etc där kan man nog få kritik om man lägger forsningspengar på något som uppenbarligen bara bygger på tro. Ska skattepengar verkligen finansiera sådan forskning?

Magi-cat
2019-06-09 09:41
#3

Det verkar dock som om reaktionerna inte är särskilt positiva, utan man ser det från alternativ-håll som mer förbud.

Här är en länk av många:

https://www.thenhf.se/kam-utredningen-maste-diskvalificeras/?fbclid=IwAR2_b9Fv4ZDy5vTE5mG7Q-h577qwcTeesrtqSMRuPWSY1uRZTG2_uJ-iF5s


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NiklasTyreso
2019-06-09 13:17
#4

#3 Magi Cat, jag kollade in länken i inlägg tre. Person var kritisk efter att ha hört ett rykte om någon jurist i eu som påstås ha sagt att komplementär och alternativ medicin ska förbjudas i Sverige. Är ryktet sant? Jämför med punkterna som kam-utredningen föreslår i första inlägget här: 1. Ge obunden information om Kam. 2. Ökad kunskap om Kam hos hälso- och sjukvårdens personal 3. Utred på vilka villkor Kam-metoder kan tas upp i hälso- och sjukvården. 4. Forskning om Kam 5. Skapa en grund för väl övervägda beslut om komplementär och alternativ vård Varför ska det forskas mer på komplementär alternativ medicin om den ändå ska vara förbjuden? Det går inte ihop. Varför ska vårdpersonal få mer kunskaper om Kam om den ska förbjudas. Då vore det lättare att säga till vårdpersonalen att bara använda skolmedicin. Det går inte ihop. Varför utreda på vilka grunder Kam-metoder kan tas upp i sjukvården om man redan bestämt att kam ska vara förbjudet? Det går inte ihop! Kam-utredningen verkar ok, men inga bevis för att någon jurist i eu sagt si eller så har lagts fram. Magi Cat, jag tror att personen med hemsidan du länkade till reagerar på ett tramsigt rykte utan att själv inse att den lurats av ryktet!

Magi-cat
2019-06-09 14:02
#5

#4 Jag tror som du, att det har förvrängts/missförståtts! Men jag har sett flera sådana uppgifter, inte bara denna sida, så jag tänkte att vi kunde ventilera det här.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2019-06-10 06:04
#6

Här är länk till information om utredningen; https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2019/03/sou-201915/ Pressmeddelande: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2019/03/utredning-foreslar-forbattringar-for-de-som-soker-alternativ-medicin/ Länk till utredningen: https://www.regeringen.se/4961ee/contentassets/75e0d769c4be49f8b2accc1a4cb5451e/komplementar-och-alternativ-medicin-och-vard---sakerhet-kunskap-dialog-sou-2019_15.pdf Länken i #3 kommer från NHF, en sammanslutning som varnar för vaccinationer och ser kollodialt silver som en god behandlingsmetod. Varning för denna källa om ni tycker att källkritik är viktig!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Magi-cat
2019-06-10 07:20
#7

Mycket beror på hur saker presenteras. Det är kanske inte så konstigt om alternativorienterade gick i spinn när nyheten lades upp så här:

"Begränsa alternativ vård".

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/ny-utredning-begransa-alternativ-vard

"– Det ska inte vara tillåtet att säga: ”Jag kan bota din diabetes” eller ge råd om att man till exempel ska sluta med insulin eller avsluta behandling till exempel schizofreni, säger Kjell Asplund, professor emeritus i medicin, en av utredarna."

Det låter ju rimligt, även om jag inte kan tro att det varit något omfattande problem tidigare.

I övrigt tycker jag förslagen som presenteras i #0 är utmärkta. Jag uppfattade inte utredningen som något attentat mot alternativvården utan en öppning till samarbete för patientens bästa.

Att samarbeta vore en önskedröm och avgjort bättre.
Många patienter blir inte friska i "vanlig" vård, så det är mycket förståeligt om t.ex. de med långvarig smärtproblematik söker sig till alternativ vård och blir sedda, som hela människor och individer.
När sjukvården uttömt sina möjligheter att hjälpa en patient och det finns alternativ/komplement som kan vara till hjälp ska detta vara något välkommet och helt naturligt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JRSN
2019-06-10 07:26
#8

Jag tror att ju mer den alternativa medicinen motarbetas och förlöjligas desto sämre och mer inkompetent blir den traditionella medicinen. Tyskland har ett mycket mer avslappnat förhållande till alternativ medicin. Men alla former av vård behöver granskas och hållas under ständig uppsikt vad gäller kvalitet. 🤔

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Magi-cat
2019-06-10 10:19
#9

Mycket intressant från tidningen för Vårdförbundet.

"- Det finns mycket fördomar bland vårdpersonal om att alternativmedicin är humbug och att det inte fungerar för att det inte är naturvetenskapligt och biomedicinskt utvärderat. Men människan är mycket mer komplex än så och det finns flera samband som vi behöver veta mer om, säger Maria Arman."

Hon tar även upp genusperspektivet:

"- Nittio procent av alla som använder sig av KAM är kvinnor. Vad står det för att kvinnor har ett större behov av komplement utanför hälso-och sjukvården? Det tycker jag borde få större plats, säger hon."

"Det behövs en oberoende svensk informationsportal som ska var tillgänglig via 1177." 
Utmärkt förslag!

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2019/mars/lat-1177-informera-om-alternativmedicin/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2019-06-10 12:00
#10

Varför inte läsa utredningen direkt istället för att länka till diverse källor som tolkar utredningen lite som de vill? 👍


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2019-06-10 12:29
#11

#10 Självklart kan alla läsa "utredningen direkt" men det är även intressant att se vad som skrivs och tolkas, eftersom det är vad man i första hand träffar på. 

Det ena utesluter inte det andra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2019-06-10 12:48
#12

Som att referera till betänkliga källor menar du istället för att diskutera det som står inte hur andra snedvrider eller misstolkar informationen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2019-06-10 13:30
#13

Tack för mig.

👋


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: