Annons:
Etikettrecept
Läst 1034 ggr
NiklasTyreso
6/2/19, 12:11 PM

Dags att plocka hallonblad

Nu är tid att plocka hallonbladste. De är bäst fram till de blommar. Hallonbladste ger ett gott te. De ska torkas långsamt i högar. Då blir bladen i mitten fermenterade (på samma sätt som vanligt svart te är fermenterat) och går från klargrön färg till grågrön. Jag vände inte bladen de första 2 dygnen och sedan bara lätt vändning en gång per dygn och det blev jättegott! Fermenteringen ger en god rund fruktig smak, och tar bort den sträva smak som bladen annars ger. Hallonbladste har använts för att motverka lös mage.

Annons:
JRSN
6/3/19, 7:02 AM
#1

Man kan nästan få som ett milt rus av hallonte. Kanske handlar det om att bladen är rika på ämnet oxytocin, ett slags "lyckohormon". 👍

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

NiklasTyreso
6/3/19, 11:55 PM
#2

Ja, teet är nog milt rogivande men jag blir inte dåsig eller trött. Men jag tycker att kamomill är mer rogivande än hallonbladste, men inte heller det har stark effekt. Hallon har mest druckits för magen och för smaken. Idag när magbesvär och födoämnesallergi förstör mångas mag-hälsa så kan det vara gott med hallonbladste som lindrar.

Magi-cat
6/4/19, 8:46 AM
#3

#1 Är du säker på att hallonblad verkligen innehåller oxytocin? Det låter udda, eftersom oxytocin är ett hormon som huvudsakligen utsöndras från hypofysen.

Kanske har det blivit en sammanblandning med att hallonblad använts till kvinnor som kur i samband med förlossningen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JRSN
6/4/19, 9:30 AM
#4

#3 Jag tror det stämmer. Sen kan man ju fråga sig huruvida kroppen tar upp detta ämne eller inte. Oxytocinets roll vid förlossning tycks också vara omtvistat. Ref:

https://frokenwesstrom.blogspot.com/2015/03/hallonbladste.html

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

NiklasTyreso
6/4/19, 10:51 PM
#5

Jag hittade inget i Pubmed databas om att hallon skulle innehålla oxytocin. Det fanns studier om hallonbladste påverkade värkarbete vid förlossning och om hallonbladste påverkade kroppens eget oxytocin, men några tydliga resultat hittade inte forskarna i de studier jag sett. Men jag har så klart inte koll på all forkning.

Magi-cat
6/5/19, 7:20 AM
#6

Jag hittade också en länk om växter med typ oxytocin, men kan inte hitta den igen. 🤫

Intressant det där.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JRSN
6/5/19, 7:44 AM
#7

#5 #6 Alternativt skulle det kunna vara så att exempelvis hallonblad stimulerar kroppens egna produktion av oxytocin. 🤔

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Agnetachristina
6/15/19, 7:45 PM
#8

Jag har ingen erfarenhet av att använda bladen men har ett minne av att den ryska kvinna som min pappa var gift med sa att hallonbären kan lindra förkylning och kan fungera febernedsättande. Vet någon om det stämmer?

Sindri
8/20/19, 4:30 PM
#9

Oj, det här skulle jag sett tidigare i somras. Nu är det väl för sent.
Men apropå hallonbladens verkningar så avråds gravida från att använda det, risk för missfall, tror jag.

Upp till toppen
Annons: