Annons:
Etiketterakupressurakupunktur
Läst 909 ggr
Magi-cat
2019-10-10 19:59

Akupunktur inom vården?

Hej!

Är det någon av er som fått akupunktur inom "vanlig vård"? Mot t.ex. långvarig smärta.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Soligajag1
2019-10-10 20:07
#1

Hejsan ! Jag har fått akupunktur mot migrän , fick nålarna i händerna , huvudet . Gick där i behandling några gånger . Tyckte inte det hjälpte så mycket . Slutade med det .

HH 🙂

Maria
2019-10-10 20:08
#2

Jag har fått. Nu fungerade det inte för min smärta men det var "vanliga vården" på Sahlgrenska.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2019-10-10 20:38
#3

Ok, tack så mycket för svar!🌺

Jag undrar för en bekants räkning. Inget har hjälpt och det enda som erbjuds är nya piller, som alltså inte hjälper.

Då vet jag att man kan få akupunktur på en del orter.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2019-10-10 20:55
#4

#3 Förstår, javisst kan det va så att det är bra metod för en del , man måste våga prova , för jag va skeptisk i början . ☺️ Det kan hjälpa din vän! Jag har flera vänner som går och får hjälp via akupunktur. Så , lycka till! 👍

HH 🙂

Cim92
2019-10-10 20:58
#5

Akupunktur inom vården är väl bättre än ingen akupunktur alls, men det bästa är ju akupunktur av en som utövar traditionen kinesisk medicin, de har en helhetssyn som vården oftast inte har!

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Magi-cat
2019-10-10 21:03
#6

#4 Tack, SoligaJag! 🌺

#5 Jo, men av vissa skäl är det bara tänkbart att söka inom vården.

Jag vet inte om det finns inom det aktuella landstinget, men då vet jag i alla fall att en del har erbjudits det inom sina landsting. Det borde kunna gå att föreslå …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Soligajag1
2019-10-10 21:13
#7

#6 Jag blev tipsad av det via min Dr , fick en remiss, sen provade jag , 100:-/ ggn ( kan kosta mer idag )

HH 🙂

Maria
2019-10-10 21:39
#8

Jag fick det av en fysioterapeut .

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vixxen
2019-10-11 01:43
#9

Jag har också fått akupunktur via fysioterapeut inom vanliga vården mot långvarig muskelinflammation med värk som inte ville ge med sig. Gick några veckor och det hjälpte bra. Det som är verkligt effektivt är att få ström inkopplad på akupunkturnålarna!

Mandra
2019-10-11 04:59
#10

Jag fick akupunktur inom vanliga vården redan i mitten på 90-talet. Personen som utförde den hade fullt tillräcklig utbildning. Arbetsterapeut, om jag inte minns fel.
Fick bl a för "musarm" (tennisarm orsakad av datorns mus). Det hjälpte - blev helt bra.
Fick också för smärta i ryggen. Hjälpte en del - men inte helt. Beror på att höften är sned och det rår inte akupunktur på. Men det hjälpte mot smärtan.
Jag tillhörde då ett landsting i Sörmland.
Trodde alla landsting infört det vid det här laget. Men det har dom alltså inte då?

Magi-cat
2019-10-11 11:52
#11

#9 Vad bra att det funkade mot muskelinflammationen! 🌺

#10 Skönt att musarmen blev bra!

.

Jag ska be min bekant fråga uttryckligen efter akupunktur eller liknande, när nu inget annat hjälper och det verkar finnas i andra landsting. Det står i alla fall inget som jag kunnat finna på det landstingets hemsida. 

Tack för att ni har delat med er!🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

oh-la
2019-10-14 08:10
#12

Förlossningen på min ort använder akupunktur. Dom hade förberett för mig när sonen föddes och satte nålar i vardera lilltå strax efter att han var ute för att få moderkakan att släppa. Har en historia av moderkaka som vägrar släppa så man hade en plan redan innan och körde på allt. Tyvärr fungerade det inte och jag fick opereras.

Magi-cat
2019-11-19 07:55
#13

#12 Synd att det inte fungerade, men skönt att det gick bra ändå! 🌺

Jag har för mig att förlossningen i vårt landsting under en tid använde akupunktur, men jag vet inte hur det är nu.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2019-11-19 07:59
#14

Min bekant har frågat efter akupunktur mot smärtan, men fått till svar att det inte står till buds och att det "nog" inte skulle hjälpa. Det finns bara piller att erbjuda. Som alltså inte hjälper.

Är det konstigt att människor till slut vänder sig till s.k. alternativmedicin???

(Svar: Nej. De flesta har försökt och försökt men när inga piller har hjälpt … Bara gett biverkningar och nya piller i en tröstlös rundgång.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2019-11-19 15:49
#15

#14 Det är ganska troligt att akupunktur heller inte hjälper. Sen är det ett mycket generaliserat uttalande du gör. Det finns tillstånd där varken värktabletter eller akupunktur tar bort smärtan eftersom smärta är symptom på att något annat är fel. Det finns också möjlighet att få akupunktur privat.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2019-11-19 16:52
#16

Man kan även använda friskvårdsbidraget till akupunktur om jag inte minns fel.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


tlover
2019-12-03 12:34
#17

Här är det delat när det gäller erfarenheterna m akupunktur genom vården. Jag upplevde förbättring med min migrän (men slutade pga flytt) min man fick däremot en rejäl huvudvärk då han fick akupunktur

l'm back

Mandra
2019-12-05 18:16
#18

#17
Ja vi är alla olika. Därför passar olika metoder bara för vissa, medan andra svarar bättre på andra metoder. :)

Mia-45
2019-12-11 09:49
#19

#16 Det är upp till varje arbetsgivare. Jag ska gå på akupunktur sista december och det går inte på Friskvårdsbidraget hos oss.

Magi-cat
2019-12-11 09:56
#20

#19 Det är synd att man inte kan välja lite mer själv till vad friskvårdsbidraget ska användas, men hoppas akupunkturen funkar för dig, Mia!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2019-12-11 09:59
#21

#15 Det är ganska troligt att akupunktur heller inte hjälper

På tal om generaliserade uttalanden?🙂

Det kan du ju inte veta när du inte ens vet vad det gäller? Vissa hjälper det för andra inte.

Men det är avgjort något att pröva om inget annat hjälpt om patienten själv önskar det, tycker jag. När inget annat alternativ finns.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mia-45
2019-12-11 10:07
#22

#20 Ja Magi-cat. Jag vart först inne på behandling med öronljus. Men när jag pratade med henne som har det och fick veta mina symtom så sa hon att vi kör med akupuktur på öronen istället. 
Och det är jättesynd att det inte går på Friskvårdsbidraget. Det gjorde det på mitt förra jobb. Men det så klart….jag arbetar inom primärvården och de stödjer väl inte detta.

Mandra
2019-12-11 10:10
#23

#19
Jag fick akupunktur genom vanliga vården.
Hade ingen arbetsgivare och något friskvårdsbidrag fanns inte. :)
Men det är väl ändrat som allt annat.
Eller så berodde det på att en av deras egna sjukgymnaster utbildat sig till akupunktör. Kan det ju ha gjort faktiskt.
Det hjälpte ivf.

Chinesecrestedlover
2020-01-09 17:55
#24

Inte för att det gav någon som helst effekt annat än att ge mig panik innan (hatar nålar…så eh…inte det roligaste behandlingsalternativet) men ja, jag har fått akupunktur inom "vanlig vård". 

Fick det av en sjukgymnast/fysioterapeut för x-antal år sedan (det var i Stockholm om det skulle vara av betydelse). 

Om någon undrar: Nej, värktabletter hjälper inte heller mot mina besvär…det är något jag får leva med; men akupunktur kan hjälpa och då borde man få pröva i alla fall tycker jag. Konstigt att det inte är samma förutsättningar oavsett vilken region/vilket län man "tillhör".

Sindri
2020-01-09 18:34
#25

Det finns många fristående sjukgymnaster som är anslutna till försäkringskassan, jag tror man kan hitta en sådan lista inom samtliga landsting, ring annars 1177 och fråga. Sedan får man ringa runt och fråga om någon kan akupunktur.
Jag har gått hos en förr, hon var helt suverän. Kunde vakna med nackvärk så jag knappt kunde hålla upp huvudet, efter 40 minuter med nålar var jag som en ny människa. Skulle inte klarat mig utan henne under de åren. Det är absolut värt att kämpa för att hitta någon som kan detta med akupunktur.

DesK
2020-01-10 21:56
#26

Jag fick akupunktur när jag skulle föda min äldsta dotter, det var det värsta med den förlossningen! Så enligt mig är det ingenting annat än strunt, som gör saken värre. Ni som har annan erfarenhet är bara att gratulera, jag avstår för all framtid.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2020-01-10 22:10
#27

Tack allihop för era svar! En del hjälper det, andra inte, verkar det som. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sindri
2020-01-11 10:46
#28

Kan också bero på akupunktören.

Magi-cat
2020-01-11 17:08
#29

#28 Absolut, akpunktur är en teknik som det tar lång tid att lära in, har jag förstått!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: