Akupressur & Akupunktur

Akupunktur inom vården?

2019-10-10 19:59 #0 av: Magi-cat

Hej!

Är det någon av er som fått akupunktur inom "vanlig vård"? Mot t.ex. långvarig smärta.

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2019-10-10 20:07 #1 av: Soligajag1

Hejsan !
Jag har fått akupunktur mot migrän , fick nålarna i händerna , huvudet .

Gick där i behandling några gånger .
Tyckte inte det hjälpte så mycket . Slutade med det .

HH Glad 

Anmäl
2019-10-10 20:08 #2 av: Maria

Jag har fått. Nu fungerade det inte för min smärta men det var "vanliga vården" på Sahlgrenska.

/Maria

Anmäl
2019-10-10 20:38 #3 av: Magi-cat

Ok, tack så mycket för svar!Blomma

Jag undrar för en bekants räkning. Inget har hjälpt och det enda som erbjuds är nya piller, som alltså inte hjälper.

Då vet jag att man kan få akupunktur på en del orter.

Anmäl
2019-10-10 20:55 #4 av: Soligajag1

#3 Förstår, javisst kan det va så att det är bra metod för en del , man måste våga prova , för jag va skeptisk i början . ☺️

Det kan hjälpa din vän!
Jag har flera vänner som går och får hjälp via akupunktur.
Så , lycka till! 👍

HH Glad 

Anmäl
2019-10-10 20:58 #5 av: Cim92

Akupunktur inom vården är väl bättre än ingen akupunktur alls, men det bästa är ju akupunktur av en som utövar traditionen kinesisk medicin, de har en helhetssyn som vården oftast inte har!

Anmäl
2019-10-10 21:03 #6 av: Magi-cat

#4 Tack, SoligaJag! Blomma

#5 Jo, men av vissa skäl är det bara tänkbart att söka inom vården.

Jag vet inte om det finns inom det aktuella landstinget, men då vet jag i alla fall att en del har erbjudits det inom sina landsting. Det borde kunna gå att föreslå ...

Anmäl
2019-10-10 21:13 #7 av: Soligajag1

#6 Jag blev tipsad av det via min Dr , fick en remiss, sen provade jag , 100:-/ ggn ( kan kosta mer idag )

HH Glad 

Anmäl
2019-10-10 21:39 #8 av: Maria

Jag fick det av en fysioterapeut .

/Maria

Anmäl
2019-10-11 01:43 #9 av: VoxBauers

Jag har också fått akupunktur via fysioterapeut inom vanliga vården mot långvarig muskelinflammation med värk som inte ville ge med sig. Gick några veckor och det hjälpte bra.
Det som är verkligt effektivt är att få ström inkopplad på akupunkturnålarna!

www.voxbauers.weebly.com                                                                  www.cornishrex.se

Anmäl
2019-10-11 04:59 #10 av: Mandra

Jag fick akupunktur inom vanliga vården redan i mitten på 90-talet. Personen som utförde den hade fullt tillräcklig utbildning. Arbetsterapeut, om jag inte minns fel.
Fick bl a för "musarm" (tennisarm orsakad av datorns mus). Det hjälpte - blev helt bra.
Fick också för smärta i ryggen. Hjälpte en del - men inte helt. Beror på att höften är sned och det rår inte akupunktur på. Men det hjälpte mot smärtan.
Jag tillhörde då ett landsting i Sörmland.
Trodde alla landsting infört det vid det här laget. Men det har dom alltså inte då?

Anmäl
2019-10-11 11:52 #11 av: Magi-cat

#9 Vad bra att det funkade mot muskelinflammationen! Blomma

#10 Skönt att musarmen blev bra!

.

Jag ska be min bekant fråga uttryckligen efter akupunktur eller liknande, när nu inget annat hjälper och det verkar finnas i andra landsting. Det står i alla fall inget som jag kunnat finna på det landstingets hemsida. 

Tack för att ni har delat med er!Blomma

Anmäl
2019-10-14 08:10 #12 av: oh-la

Förlossningen på min ort använder akupunktur. Dom hade förberett för mig när sonen föddes och satte nålar i vardera lilltå strax efter att han var ute för att få moderkakan att släppa. Har en historia av moderkaka som vägrar släppa så man hade en plan redan innan och körde på allt. Tyvärr fungerade det inte och jag fick opereras.

Anmäl
2019-11-19 07:55 #13 av: Magi-cat

#12 Synd att det inte fungerade, men skönt att det gick bra ändå! Blomma

Jag har för mig att förlossningen i vårt landsting under en tid använde akupunktur, men jag vet inte hur det är nu.

Anmäl
2019-11-19 07:59 #14 av: Magi-cat

Min bekant har frågat efter akupunktur mot smärtan, men fått till svar att det inte står till buds och att det "nog" inte skulle hjälpa. Det finns bara piller att erbjuda. Som alltså inte hjälper.

Är det konstigt att människor till slut vänder sig till s.k. alternativmedicin???

(Svar: Nej. De flesta har försökt och försökt men när inga piller har hjälpt ... Bara gett biverkningar och nya piller i en tröstlös rundgång.)

Anmäl
2019-11-19 15:49 #15 av: Pyttelite

#14 Det är ganska troligt att akupunktur heller inte hjälper.

Sen är det ett mycket generaliserat uttalande du gör.

Det finns tillstånd där varken värktabletter eller akupunktur tar bort smärtan eftersom smärta är symptom på att något annat är fel.

Det finns också möjlighet att få akupunktur privat.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2019-11-19 16:52 #16 av: Pyttelite

Man kan även använda friskvårdsbidraget till akupunktur om jag inte minns fel.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2019-12-03 12:34 #17 av: tlover

Här är det delat när det gäller erfarenheterna m akupunktur genom vården. Jag upplevde förbättring med min migrän (men slutade pga flytt) min man fick däremot en rejäl huvudvärk då han fick akupunktur

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.