Annons:
Etikettövrigt
Läst 551 ggr
Ewa-K
11/2/19, 9:59 AM

Håravfall

Hej. Behöver hjälp med mitt hår. Sedan flera år tillbaka tappar jag mycket hår. Nu har jag tyvärr inte mycket kvar… Kom gärna med förslag som ni vet kan hjälpa inte det ni tror. Jag har testat det mesta under de senaste 10 åren. Vården hittar inga fel. Testat homeopati, zonterapi, akupunktur, frekvensterapi, kinesiologi, osteopati, PRP. Ätit msm i flera år, collagen, i omgångar olika vitaminer och mineraler… använder bara schampo utan kemikalier, testat ricinolja mm Är rätt så desperat. Hoppas ni kan hjälpa mig. 🙏

Annons:
tlover
11/2/19, 10:12 AM
#1

Hur mår du annars? Stress kan ge håravfall. Brister kan också göra det

l'm back

Magi-cat
11/2/19, 10:22 AM
#2

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ewa-K
11/2/19, 10:37 AM
#3

#1 Jag är ganska frisk av mig. Äter ingen gluten och lågkolhydratkost. Det ända jag har problem med är lipödem.

Ewa-K
11/2/19, 10:39 AM
#4

#2 Har testat några gånger men inte orkat hålla på länge… Dags kanske att börja igen…

Condor
11/3/19, 11:04 AM
#5

#0

Först bör man ta reda på osaken. Det kan vara brister, sjukdomar eller hormonella obalanser.

Följande blodundersökningar bör göras:

CRP värde, könshormoner, sköldkörtelhormoner, levervärden, järn, zink och vitaminer.

Brister på följande ämnen kan leda till håravfall:  järn, zink, B-vitaminer (B3.B5,B6), vitamin A, C, E, folsyra, omega-3 fettsyror. Det viktigaste vitaminet för håret är biotin.

Jag vet inte vilken sorts lågkolhydratkost som du äter, men dieter där man avstår från många livsmedel kan lätt leda till brister.  Strikt LCFH (5 % kolhydrater) med mest animalisk kost och utan frukt, som många äter är säkert inte bra medan en lågkolhydratskost med minst 30 % kolhydrater, där frukt ingår är OK. Om du äter strikt LCHF kan det lätt hända att du får brist på vitaminerna C, folsyra och B6.

Folsyra t.ex. är känslig för höga temperaturer. För att inte få brist ska man äta mycket okokta grönsaker eller frukt. Brist på folsyra leder i sin tur till järnbrist.

Upp till toppen
Annons: