Annons:
Etiketttips
Läst 640 ggr
Lussan20
2020-01-12 11:50

Vatten för kroppen!

Om vattnets hälsobringande natur finns mycket att läsa!

Förr drack man brunn tex Ramlösa brunn! Man trodde vattnet hade speciella hälsoeffekter vid dessa brunnar.

Men ju mer man läser om vatten ju mer inser man att det är väldigt viktigt att dricka vatten, även vid vissa tidpunkter.

tex ett glas på morgonen för att få igång kroppens flöden(kanske var det just det som man såg vid brunnsdrickandet?) Vid läggdags för att hindra stroke och skydda hjärtat drick ett glas vatten.

Väldigt billigt och bra råd för hjärnan och hjärtat. Drick vatten…Mvh/WL🌺

Annons:
Magi-cat
2020-01-12 12:03
#1

Instämmer, jätteviktigt! 🌺❤️🌊


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2020-01-12 12:39
#2

Det är faktiskt tvärtom. Dricker man för mycket vatten får det konsekvenser för hela kroppen inklusive hjärta och hjärna. Enklast är att ha koll på urinens färg. Mörk urin för lite vatten annars får vi i oss tillräckligt med vätska. https://ki.se/forskning/sluta-klunka-du-dricker-inte-for-lite-vatten


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lussan20
2020-01-12 13:35
#3

Jag tror på ett glas vatten till natten! Det kör jag på! Ja har alltid druckit för lite. Men att dricka för mycket är farligt, jag dricker ca 2 dl i glaset till natten. På morgonen lika mycket men mest för jag tar min medicin då. Jag rikar mig 4 ggr per dag och det gör mindre ont om det finns lite mer i blåsan då, det kan bli undersug om det är för lite. Mvh/WL🌺

Pyttelite
2020-01-12 13:43
#4

#3 Det låter besvärligt att behöva rika sig varje dag.

Ditt vattenintag är säkert inte för mycket. Drick så mycket som du känner är bra för dig.

Vi har alla lite olika behov och man behöver se till helheten. Det finns inga mirkellösningar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Mandra
2020-01-13 10:49
#5

#2 Håller med. Man kan faktiskt dricka för mkt vatten.
F ö att det också viktigt att vattnet är magnetiserat och rent. Vanligt kranvatten är varken det ena eller andra. Således inget vidare att dricka. :)

Magi-cat
2020-01-13 14:49
#6

Jag tror det i praktiken och verkliga livet är tämligen liten risk att människor dricker för mycket vatten. I alla fall inte så man behöver varna för det. 🌊

Det är mycket vanligare att man hör att de inte vill dricka (så mycket) vatten för att de inte vill gå på toaletten så ofta.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Lussan20
2020-01-13 18:34
#7

Har en väninna som liksom mig fått flera stroke, hennes Dr säger att hon ska ha en flaska och klunka i sig då och då, för blodtryck och volym i kärlen? Undrar vad han menade med det. jag läste detta om att dricka ett glas på morgonen och ett till natten för just att fylla på med vatten i kroppen. Inga enorma mängder. Minns inte hur mycket normalt man ska dricka? Jag dricker inte mer än 1,5l vatten, sedan te, kaffe, äpplejuice. ….Någon kanske har koll? Mvh/WL🌊🌺

Pyttelite
2020-01-13 22:39
#8

#6 Citat från länken ovan (#2):

"– Nu för tiden har varenda akutmottagning flera fall om året med människor som är vattenförgiftade, vilket förut var väldigt ovanligt, säger Mats Rundgren."


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2020-01-14 08:21
#9

#8 Det måste ju röra sig om alldeles speciella fall, inget som normalt händer! T.ex. drar han ju upp exempel med övervätskning vid maratonlopp. Det är ju i så fall något som har med extremidrott att göra, inte det där vanliga, dagliga livet.

Vid viss medicinering eller sjukdomstillstånd kan man också behöva hålla koll på vattenintaget, men det är ju speciella fall och det har säkert de patienterna fått upplysning om.

En del dricker ofta för lite, t.ex. gamla människor som inte känner törst på samma sätt eller inte kommer sig för med att dricka.

Man kan inte i största allmänhet varna för att dricka vatten, det naturligaste av allt, särskilt när det finns så mycket annat som det verkligen ska varnas för - som alla dessa energidrycker! För att inte nämna alkohol och sliskig läsk …

Nej, fram för rent, porlande vatten! (Helst inte ur plastflaskor förstås.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2020-01-14 09:11
#10

När vi arbetade i vården förr så förde vi vätskelistor just för att se att sköra patienter fick i sig tillräckligt med vatten bla. Men trender med att stjälpa i sig vatten i tid och otid blev ju fel också just som Magi-Cat skriver.

Det är farligt att dricka för lite, njurarna mår inte bra av det. Det belystes väldigt bra i en resa i liten träbåt i Myteriet på Bountys spår. De fick bryta den exakta kopian av loggboken och ta vatten från hjälpfartyget för att inte utsätta sig för dödlig risk. Urinen var då mörk. Att dricka vatten är nödvändigt för kroppen består av mest vatten…mvh/WL🌺

NiklasTyreso
2020-01-23 18:54
#11

Jo, man kan dricka både för mycket och för lite vatten för vätskebalansen är just en balans. Vatten behövs i kroppen för att transportera blodkroppar, transportera näringsämnen och för att transportera bort restprodukter (blir urin). Men rent vattnet innehåller i sig inga näringsämnen! Jag föredrar därför att varje dag dricka örtteer eller vänligt te för att få i mig nyttiga ämnen. Vanligt te innehåller ex epigallocatechin som har många hälsoeffekter. Kamomill te är inflammationsdämpande och lindrande på en orolig mage. Så, drick örtteer så får ni i er både vätska och nyttiga ämnen.

Upp till toppen
Annons: