Annons:
Etikettövrigt
Läst 1420 ggr
Ians
6/14/13, 7:28 AM

Skeptiker!?

Fick ett pm!

en av våra medlemmar väljer att lämna oss pga att vi allt för frikostigt släpper in skeptiker i trådarna. Detta är mycket tråkigt naturligtvis 😕 att någon känner så.

Men detta är ju en balansgång, om man enbart stänger av människor för att de inte är för alternativbehandlingar, så får vi problem med ledningen för iFokus.

Däremot så försöker jag så gott det går att redigera bort de inlägg som är rent oförskämda, så fort jag ser dem. Ni som medlemmar har ju möjlighet att trycka på anmäla funktionen då ni tycker att ett inlägg strider mot reglerna. Då redigeras vissa inlägg bort fortare. Och vederbörande blir automatiskt avstängd efter några sådana bort redigeringar.

Där har ni som medlemmar en möjlighet att bestämma hur mycket ni tål eller accepterar från skeptiker håll.

Men som sagt att rakt av bara ta bort inlägg, pga att någon viss person skriver strider mot yttrande frihet och kommer att skapa Mer problem för oss som intressegrupp än det kommer att ge i slutänden!

Tyvärr! För hade jag fått bestämma helt fritt så hade de inte kommit över bron alls.

Tycker ni att vi är dåliga på att hålla ordning på skeptikernas raljerande och behöver bli bättre på detta så finns det ju också möjlighet att pma mig och Tuva-Lena, ang enskilda trådar och inlägg, vid förekommen anledning.

Själv försöker jag titta igenom alla nya inlägg, i trådarna så fort jag är inloggad o rensa  där det finns anledning. Men man kan inte se allt och hinner inte ibland se allt som skrivs innan, det ligger flera konstiga inlägg på rad. Vi gör så gott vi kan, men det finns som sagt regler som måste följas, och det som redigeras bort måste trots allt vara sådant som bryter mot Skrivregler inte enbart vara förknippade med den som skriver, och dennes/dennas inställning till Alternativbehandlingar generellt.

Annons:
Magi-cat
6/14/13, 8:08 AM
#1

Ians, det var nog samma medlem som jag fick pm av.

Jag valde igår kväll att anmäla en kommentar som sedan togs bort av medlemmen själv tror jag.

Det var ordval och syftningar jag reagerade på. Vanligen är det "skeptiker" som använder de orden och jag tycker kort sagt att man inte ska göra det tillbaka.

Tråkigt att medlemmen valde att gå ur.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
6/14/13, 8:14 AM
#2

Se mitt svar i den andra tråden Magi-cat ♥

abbis
6/14/13, 9:23 AM
#3

Ians..du sköter dig alldeles utmärkt ..Så j***a känslig får man väl inte vara..Kanske helt enkelt va ett troll som bara ville göra dig ledsen..❤️

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tuva-Lena
6/14/13, 9:53 AM
#4

Sticker man ut hakan i vårt samhälle så måste man alltid vara beredd på att få mothugg. Det är min åsikt och att förespråka alternativa behandlingar ÄR att sticka ut hakan i vårt samhälle, där man jagar allt som avviker med blåslampa.

Man får helt enkelt inte vara så känslig, då bör man hellre välja de etablerade åsikterna inom medicinen, där man bemöts med en dunk i ryggen för att man har sagt "de rätta sakerna". Vi är annorlunda och det måste vi ta konsekvenserna av.

Skulle vi sitta instängda i ett forum där alla sitter med samma åsikter, hur skulle vi då kunna nå ut till dem som inte tycker som vi? Dom måste få komma till tals, för vilka ska vi annars övertyga? Oss själva?

När det sedan går till personangrepp är det dags att reagera! Ingen skall behöva bli trakasserad för den åsikt den för fram - inte heller dom som inte tror som vi. Men jag tror, eller inbillar mig, att vi är ganska bra på att ta dom personer i örat som inte efterlever forumets regler..? Känner man sig ändå illa behandlad så har man alltid möjligheten att ANMÄLA INLÄGG som också Ians skriver.

Men, allra först, fundera också på varför just DU tar så illa vid dig. Ett vanligt tecken på att argumenten börjar sina, är just att den man diskuterar med  går till personangrepp istället - tänk på det.😉

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Pagan
6/14/13, 7:08 PM
#5

Ja det var tråkigt att vederbörande valde att lämna sajten. Men jag tycker att bemötandet mot skeptikerna håller en bra balans här. Alltid trist att de ska provocera fram tråkigheter och det kan ju göra att man inte vågar bemöta i trådarna. verkligen urtrist då det händer. Men jag tycker att Ians är vääääldigt diplomatisk och schysst. Själv har jag tyvärr inte samma temperament så jag får lära mig att knipa igen istället, men det är inte alltid jag klarar det.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

mayolica
6/16/13, 1:20 PM
#6

Nej inte tycker jag att det är något stort problem med skeptiker. Jag tycker ni lyckas hålla en bra balans för det mesta… Om det råkar hända någon enstaka gång att en tråd spårar ur så hakar jag inte upp mej på det.
Mår man så dåligt av det kanske det är bättre att hålla sej bort ifrån den tråden? Kanske man borde fundera lite på vad det är som gör att man blir så illa berörd och tar det personligt?  Så länge det inte blir rena tjafs trådar med paj kastning eller personangrepp, så tycker jag bara det är sunt och friskt att låta olika åsikter synsätt komma till tals….
Skulle man inte släppa fram olika åsikter eller låta folk ifrågasätta något känns det nästan som lite "sektvarning" för mej.?

~ mayolica ~

Annons:
abbis
6/16/13, 8:15 PM
#7

Om man är känslig kanske man ska hålla sig borta från internet överhuvudtaget..;)

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Magi-cat
6/18/13, 8:45 AM
#8

Å andra sidan ska man inte behöva vara gjord av sten och stål för att diskutera på internet i allmänhet eller speciellt på ett forum för intressefrågor.

Jag förstår den som får nog - också. 

Andra åsikter har jag inga som helst problem med, tvärtom söker jag ofta upp dem, det skulle bli alltför ensligt och ensidigt, och tråkigt, annars och inte heller avspegla verkligheten. Det finns alltid olika aspekter och man behöver en balans. 

Men det är det där föraktet, fördömandet från en del…..invektiv och löje….Det hemska är att man vänjer sig!

Själv har jag diskuterat mycket förr men slutat. (I det närmaste.)

(Nu pratar jag inte specifikt om sajten - som är alldeles utmärkt 🙂- eller det som föranledde tråden, utan det är bara lite allmänt jag funderar över ibland. Jag vet inte själv riktigt hur man ska skapa den där balansen mellan att alla ska yttra sig och att alla ska våga/vilja yttra sig. Om det blev för OT får ni ta bort.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: