Annons:
Etikettövrigt
Läst 1379 ggr
Magi-cat
6/20/13, 2:37 PM

Stenålderskost är bra enligt studie....

Stenålderskost är bra för mätvärden och hälsa, alla fall för kvinnor efter klimakteriet, enligt en ny studie från Umeå universitet.

Tio överviktiga kvinnor i åldersgruppen 55-65 år fick äta stenålderskost under fem veckor.

Mätningarna visade att deltagarna minskat sitt energiintag med 25 % under perioden, trots att de inte hade någon energirestriktion. Kvinnornas kroppsvikt minskade med i genomsnitt 4,5 kg och andelen triglycerider halverades. Deras blodsocker- och insulinnivåer samt blodtryck minskade också kraftfullt.

Studien var ganska liten, men:

"Forskargruppen kommer snart att kunna presentera resultaten från en tvåårig randomiserad kontrollerad studie där man har jämfört effekterna av stenålderskost och en kost enligt den så kallade tallriksmodellen hos kvinnor som passerat klimakteriet, säger Susanne Sandberg, vid institutionen för folkhälsa och klinisk medicin."

Stenålderskost innebär att man inte äter mjölk- eller spannmålsprodukter, inte heller raffinerat socker eller tillsatt salt. Man äter magert kött, grönsaker, nötter och bär. Som matfett använder man raps- och olivolja.

http://www.medfak.umu.se/om-fakulteten/aktuellt/nyhetsvisning//stenalderskost-var-bra-for-hjarthalsanbr-hos-kvinnor-efter-klimakteriet.cid218248


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
penke
6/20/13, 11:59 PM
#1

nu är jag inte "kvinna i klimakteriet"..
så vetenskapligt sett, borde jag bortse från detta. 😃

lite funderar jag dock på, om inte cirklarna från
äta efter blodgrupp/gentyp tangerar detta

att vissa människor har mer gener från jägar/samlare
än jordbrukar-människor
dvs, att vårt arv ger olika förmåga att smälta olika födor .. ?

Här i norden har vi bara varit ..jordbrukare i några tusen år
och fortfarande har många inte vant sig vid det (!)
undra då på, att det nya, industritillverkade ger så många sjukdomar ..

"stenålderskost" ..är väl egentligen, samma  som medelhavskost
 men för nordeuropa
 andra namn, på lokalproducerat .. ?

..som veggo, funderar jag också på
om det är bättre för min själ.. än min kropp *skratt*

   penke

Magi-cat
6/21/13, 6:50 AM
#2

#1 Så kan det säkert vara. Jag tror öht det här med kost måste inriktas mer på att man reagerar olika. Ayurveda har ett tänk, blodgrupperna är ett annat.

Studien rörde kvinnor i klimakteriet i det här fallet. Men…det KAN vara bra för dig också. 😃

(Paleolitisk kost är inte helt samma sak som medelhavskost om jag förstått det hela rätt, även om det finns likheter.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tuva-Lena
6/21/13, 10:08 AM
#3

Det låter väldigt nyttigt och faktiskt så äter jag nog redan på det sättet utan att jag har tänkt på det, fast en o annan macka slinker nog ner också.😉

Att vi är olika och reagerar olika på kosten är jag ett stående exempel på. Jag äter ALLT men motionerar mycket och har aldrig haft några problem med vare sig övervikt, högt kolesterol eller blodsocker. Gör man sig inte av med den energi man stoppar in så ökar vikten, så enkelt är det. Jag tror att ALLA skulle må mycket bättre om man fokuserade mer på livsstil än på vad man äter. Motion behöver vi alla och äta behöver vi också göra allihopa, varför ska man då göra allting så svårt genom att dela upp oss människor i kostgrupper..? Undantaget är naturligtvis sjukdom . Motionerar man (mera) så slipper man ändra sina kostvanor, och motion behöver inte betyda blod, svett och tårar som många inbillar sig. Det räcker med en promenad på 5 km varje dag och, det går lika bra att dela upp den på flera ggr dessutom. Det är tiden du motionerar som räknas, inte hur mycket du tar i eller svettas. Svårare än så är det inte att hålla vikten och sina värden i topptrim.🙂

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Upp till toppen
Annons: