Annons:
Etikettövrigt
Läst 2874 ggr
Magi-cat
11/18/13, 9:14 AM

Trotsade förlamningsdomen - mirakel eller...?

Elitgymnasten Marcus landade fel, bröt nacken och blev förlamad. Han skulle aldrig kunna gå igen, löd läkarnas utlåtande.

Det var 2011. 

2013 deltog han i ett seminarium på Patientsäkerhetsdagarna på Folkets Hus i Stockholm. Först fick publiken (800 personer) se en film om hans "fall". När han sedan på scenen ställde sig upp från rullstolen, steg jublet från alla församlade.

Det finns mycket man kan lära: att aldrig ge upp, vikten av ett bra patientbemötande - och att vara öppen för alternativa möjligheter.

Marcus fick nämligen en kontroversiell behandling under sin rehabilitering.

"I sin inledning av dagen sade hälso- och sjukvårdsdirektören Catarina Andersson Forsman, Stockholms läns landsting:

-  Om vi ska satsa på hälsan…. så måste vi engagera de stora experterna, nämligen patienterna. Vi har pratat om patienten i fokus under 35 år, men nu måste vi ta ett steg närmare patienterna, som besitter alla verktyg för att besegra sin sjukdom. Om vi kan få patienterna att bli mer delaktiga, får vi en effektivare vård."

http://www.integrativecare.se/trotsade-forlamningsdom-och-steg-upp-ur-rullstolen-3491


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Olaf]
11/18/13, 10:45 AM
#1

Wow!

I-I-I
11/18/13, 11:00 AM
#2

Finner det högst anmärkningsvärt att han vägrar berätta vilken behandling som fick honom på benen igen. Luktar bluff (för att kunna sälja föreläsningar och falskt hopp) långa vägar.

Ians
11/18/13, 11:37 AM
#3

Håller med Olaf….. Wow!

#2 Som vanligt är du i din kommentar mest bekymrad över att man kan bli lurad på pengar, och få falska förhoppningar.

Marcus berättar om SIN resa från förlamad och dömd till att vårdas livet ut, till att kunna gå och stå. Det kan ge hopp åt andra, och göra att andra inte ger upp. Men han kan ju inte stå och lova att alla skall kunna göra om hans resa.

Däremot är det bra att man får se någon som lyckats trotsa doktorers förutsägningar och resa sig igen. Doktorn har inte alltid rätt 😉 Det hade jag gärna betalat för att höra OM jag haft en anhörig som satt i hans situation, eller om jag skulle vara där själv. För att peppa mig och för att inte tappa hoppet.

Även om jag inte nått så långt som han utan det stannat vid att jag iaf kunde äta själv, så hade det varit ett mirakel i mitt liv.

Hur tänker du runt bluffen? Han har ju varit skadad och de läkare som nöjde sig med att ge honom domen kan ju lätt avslöja den sk bluffen isf. Om det nu skulle finnas någon bluff att avslöja. Tycker det är viktigt dock att de som orkat resa sig ur en omöjlig situation får komma till tals, så att fler ser att det GÅR att resa sig, med rätt hjälp.

I-I-I
11/18/13, 11:43 AM
#4

#3

Det låter som bluff, helt enkelt!

"Genom mirakelmediciner blev jag healad! Men jag kommer aldrig berätta för någon vilka mirakelmediciner jag fick, eftersom jag är mer intresserad av att sälja falskt hopp än att dela med mig av verkliga lösningar för andra som varit i samma situation!"

Att han vägrar berätta vilken metod han menar hjälpte honom är i mitt tycke en indikation på att han inte spelar med rent mjöl i påsen utan bara är intresserad av att hålla människors intresse vid liv. Kanske, kanske, någon gång i framtiden, att han avslöjar sin hemlighet liksom! Förstår du nu hur jag menar?

Ians
11/18/13, 11:55 AM
#5

Nej faktiskt inte med tanke på det forum som han talade på. Det var ju inte en allmän föreläsning vilken som. Läkare har en tendens att sluta lyssna när man talar om specifika alternativmetoder, för att de lärt sig att det inte fungerar. Av filmen att döma kan jag gissa att medicinsk-laser var en av metoderna för att läka de nerver som skadats och omgivande muskler etc 

Och kan tänka mig att han i ett annat forum säkert kan svara på de frågorna, här gällde det att visa VAD som åstadkommits trots läkarnas så dystra dom. Att man som patient faktiskt kan åstadkomma en hel del genom att man inte förlorar hoppet. För säkert har det spelat stor roll också att han inte gav upp och tog på sig offer koftan bara.

I-I-I
11/18/13, 11:58 AM
#6

#5

Du förstår inte hur jag menar, när jag säger

1. jag tror att anledningen till att han inte berättar vilken behandling han mottog är för att hålla intresset för hans historia vid liv med ett mysterium

och

2. detta mysterium har han skapat i syfte att slå mynt av sin historia

?

Annons:
[Olaf]
11/18/13, 12:01 PM
#7

Det viktigaste är ju att någon blir frisk. Tänk att få en dom att det vore omöjligt men att sedan trotsa den domen och bli bra. Det vore något att glädja sig åt istället för att tjura och gruffa och skriva hittepå citat.(#4)

[Olaf]
11/18/13, 12:03 PM
#8

#6 Okej III vi har fattat vad det är du tror. Hoppas vi slipper dra det i llångbänk nu.

Ians
11/18/13, 12:20 PM
#9

Håller med dig Olaf…igen 😉

Vi har fattat och lämnar där med den delen av diskussionen åt sitt öde I-I-I !

Och återgår till diskussionen så som TS menat, att faktiskt se ett mirakel, när det dyker upp, vilket det inte gör så ofta. Så iaf jag gläds åt denne Marcus fantastiska resa där han trotsade de domar han fick och både går och står idag! En riktig ☀️-skens historia!!!!!

Upp till toppen
Annons: