Annons:
Etikettövrigt
Läst 9152 ggr
[Bettanbop]
11/19/13, 8:14 PM

Trött Trött Trött...

Jag sover oftast hela natten, men är ändå så trött 😴

Har varit och kollat mina blodvärden som var helt okej 

Blir så trött på att vara trött 😕

Annons:
Sjöstjärna
11/19/13, 8:18 PM
#1

Hur har du det med sköldkörtel och binjurar?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Bettanbop]
11/19/13, 10:18 PM
#2

Sköldkörteln är borttagen helt.

Sjöstjärna
11/19/13, 10:29 PM
#3

Ja då är det ju inte så konstigt att du är trött. Sköldkörteln producerar fem olika hormon T1, T2, T3, T4 och calcitonin. Inom modern läkarvetenskap tror man att det räcker med T4 (levaxin) för att ersätta en bortopererad sköldkörtel eftersom man inte har koll på vad de andra hormonerna har för funktion. Fram till 70-talet gav man hypotyreospatienter torkad svinsköldkörtel (NDT), dvs alla fem hormonerna, men sedan blev det "inne" med syntetiska mediciner så numera ska alla äta Levaxin istället. Det går sådär med det. Prova om du kan få din läkare att låta dig prova ett tillägg av Liothyronin (T3) och se om det hjälper. Annars går det fortfarande att få NDT (natural dessicated thyroid = torkad svinsköldkörtel) på licens men det är nästan hopplöst att hitta en läkare som går med på att söka licensen och sedan dessutom få den godkänd. Men många blir bättre på ett tillägg av T3. Har du andra symtom också, som viktuppgång, svullnad i kroppen, värk, magproblem eller liknande?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Bettanbop]
11/19/13, 10:38 PM
#4

Jaja men, vikten, svullnaden, värken, magen, tarmar, slemhinnor, tinnitus osv……

Men nu märkte jag att jag var väldigt dåligt påläst om sköldkörteln och levaxin.

Menar du att man kan få värk som en symtom? då kanske inte min fibromyalgi inte är fibromyalgi ändå:o

Sjöstjärna
11/19/13, 10:45 PM
#5

Fibromyalgi är en differentialdiagnos till hypotyreos, dvs de är väldigt lika och man diagnostiserar den ena bland annat genom att utesluta den andra. Med det du beskriver kan jag praktiskt taget garantera att alla hälsoproblem du upplever för närvarande beror på hypotyreos, dvs brist på sköldkörtelhormon. Dessvärre är sjukvården och läkarna sjukt dåliga på det här området och kan oftast mindre än vad patienterna kan. Så det är bra om du läser på så mycket som möjligt innan du kontaktar läkaren, för det troligaste är att läkaren kommer att slå ifrån sig och säga att du hittar på en massa och att du visst klarar dig med Levaxin osv. Det finns flera bra grupper på Facebook om det här och även den här sidan är bra:

http://hypotyreos.info/

Du behöver inte må så här, det finns hjälp att få! 🙂 Men det krävs tyvärr en hel del jävlar anamma och skinn på näsan för att få den, om du inte har turen att ha en av väldigt få läkare som vet vad det handlar om.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Bettanbop]
11/19/13, 10:51 PM
#6

Tack för länken 👍 kikade lite på den nu men sak lusläsa den mer i morgon, är för trött nu.

Annons:
Sjöstjärna
11/19/13, 10:53 PM
#7

Den sidan handlar primärt om det som kallas vävnadshypotyreos, dvs när blodproverna är bra men man har alla symtomen ändå. Men det behöver du inte bry dig om för där står mycket bra som är allmänt för all typ av hypotyreos. Lycka till med läsandet och sov gott! 😴

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Bettanbop]
11/20/13, 12:28 PM
#8

TACK Sjöstjärna ✨

Nu ska jag börja nysta i det här. Har du fler ögon öppnare så blir jag tacksam 🤗

Sjöstjärna
11/20/13, 12:47 PM
#9

Väl bekomme, bara roligt om jag kan bidra till att du kan må bättre. 🤗

Om du finns på Facebook så kan jag rekommendera några grupper där:

Myxödem (svullanden man får kallas så)

Sköldkörtelföreningen

Sköldkörtelforumet TURTLES på FB

Sköldkörtelforumet

Det finns MÅNGA som är i din situation och som har tagit upp kampen med sjukvården för att få rätt medicin, så där finns mycket råd och stöttning att hämta om du vill det.

Lycka till! 🙂

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Ians
11/20/13, 5:55 PM
#10

#4 Bettanbop

Man kan ha både Hypotyreos och fibromyalgi 😉så det ena utesluter inte det andra. Men visst ger Hypotyreos också värk och trötthet, och har en både och så är det ju inte konstigt om en är trött 😮 men pröva att få ordning på sköldkörtelhormonerna i första hand ❤️

Sjöstjärna
11/22/13, 5:34 PM
#11

Den här ramlade jag över idag och det beskriver situationen i världen ganska väl:

http://hypothyroidmom.com/thyroid-hormone-replacement-drug-madness/

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Shakti
11/23/13, 3:34 PM
#12

Jag tror inte att det skulle hjälpa så värst mycket att ta ett T3 preparat eftersom den största delen T3 som kroppen tillgodogör sig av inte befinner sig i blodet, utan det bildas i cellerna av T4 genom dejodering av en jodatom. Att du är trött kan bero på att enzymerna som dejoderar T4 (dejodinaser) inte fungerar ordentligt tex på grund av selenbrist. Men det kan även bero på utmattade binjurar och lågt kortisol. Problemet kan också ha sin orsak av nedsatt funktion i mitokondrierna som kan bero på olika saker som tex miljögifter och oxidativ stress. Här har du en bra artikel.

 http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/101130.pdf

[Bettanbop]
11/23/13, 5:01 PM
#13

Tack så mycket för att ni delar med er av er kunskap ❤️

På måndag ska jag lämna blodprov 👍

Annons:
Sjöstjärna
11/23/13, 5:21 PM
#14

T3 är det aktiva hormonet medan T4 är inaktivt, i den bästa av världar omvandlar kroppen det inaktiva T4 till aktivt T3 i verkligheten fungerar detta ofta väldigt dåligt. Genom att tillsätta det aktiva hormonet så förbigår man behovet av omvandling och ger cellerna det hormon de kan tillgodogöra sig.

Visst kan det vara en kombination av dåligt upptag i mitokondrierna och binjureutmattning också, men med tanke på att TS saknar sköldkörtel är det betydligt mer sannolikt att problemet ligger i brist på skh. Skulle problemen fortsätta även med tillskott av Lio eller t o m att TS inte tål Lio så kan det vara dags att börja tänka på vävnadshypotyreos resoektive binjureutmattning, men man behöver ju inte börja med att gå över ån efter vatten. 😉

#13 Se då till att de inte bara tar TSH utan även T3 och T4.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Shakti
11/24/13, 2:42 PM
#15

#14
Som du kan se var alla hennes blodvärden i ordning och det betyder att det även finns en tillräckligd mängd T3 i blodet. Att höja halten T3 i blodet ännu mer skulle leda till att kroppen omvandlar mindre T4 till T3 och i stället bilda mer av det overksamma rT3. T3 har dessutom bara ett par timmars halveringstid i kropen.

I praktiken betyder det att när man tar T3 för att höja nivåerna, att kroppen efter intaget har för mycket aktiva hormoner i blodet. Men redan på eftermiddagen är det mesta av det T3 som man tog nedbrutet och kroppen måste reglera upp bildningen av T3 igen. Det betyder att man i början på dagen (efter intaget) har symptom som vid överfunktion av sköldkörteln, medan det blir underfunktion senare på eftermiddagen.

Därför fungerar kroppen så att T4 som har en mycket längre halverningstid tas upp i cellerna och omvandlas där till T3. Om omvandlingen i cellerna inte fungerar har det alltså ingen mening att höja halten T3 i blodet. I så fall är det bättre att testa ut att ta selentillskott eftersom selenbrist är en mycket vanlig orsak till att omvandlingen av T4 till T3 i cellerna inte fungerar. Många människor som har sköldkörtelsjukdomar har selenbrist och det var en av orsakerna till att sköldkörteln blev sjuk. Selen är mycket viktigt för sköldkörteln som oxidationsskydd för att enzymet glutationperoxidas som oskadliggör radikalerna i sköldkörteln har selen som centralatom. De flesta selenreceptorerna i kroppen befinner sig i sköldkörteln.

Selenbrist kan orsakas av tungmetaller (amalgamfyllningar) eller dålig kost. Men det kan finnas flera andra orsaker. Stressiga livssituationer är också skadliga för sköldkörteln eftersom det leder till bildningen av mer fria radikaler. Stress leder till högre halter av kortisol som ökar kroppens aktivitet. Därför bildar kroppen mindre T3. Varar stressen längre tid uttröttas binjurarna och nivåerna av kortisol sjunker för lågt. Det kan också ge trötthet trots att det finns tillräckligt med T3.

Det är ofta en blandning av olika saker som miljögifter, stress och annat som leder till att det bildas mycket fria radikaler. Dessa hämmar bildningen av ATP i cellernas mitokondrier. Många med sköldkörtelproblem ställer in sig på högsta nivån med deras sköldkörtelmediciner så att T3 och T4 ligger högt och TSH lågt. Det leder till att cellernas mitokondrier försöker att höja energiomsättningen. Men om andingskedjan är blockerad pga fria radikaler blir det inte mer ATP utan bara ännu mer fria radikaler i form av superoxid. Att höja blodets T3 nivåer skulle kunna ge den effekten och förvärra problemet på längre sikt, även om en del kanske känner den kortvariga effekten av mer energi efter intaget.

Sjöstjärna
11/24/13, 4:39 PM
#16

#15 Jag är väl medveten om allt du skriver och har själv vävnadshypotyreos och utmattade binjurar, jag tyckte bara inte det fanns anledning att börja i den änden med tanke på att det mest naturliga problemet beror på att TS opererat bort sköldkörteln och endast står på Levaxin. Skulle det efter provtagning visa sig att nivåerna av T3 är normala så är det du beskriver självklart nästa steg.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Bettanbop]
11/25/13, 1:25 PM
#17

Jag skall kolla allt, ger mig inte förns jag har allt svart på vitt👍

Upp till toppen
Annons: