Annons:
Etikettövrigt
Läst 2954 ggr
Tuva-Lena
2/22/12, 11:45 AM

LCHF - högt kolesterolvärde

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I Västerbotten har man genomfört en studie sedan mittan av 90-talet, för att få människor att minska fettintaget. Det "gröna nyckelhålet" blev en följd av den studien.

Genom studien kunde man iaktta att kolesterolvärdena minskade hos befolkningen, och då även risken för hjärtinfarkter.

Nu ser man, sedan LCHF kosten kom i ropet, att kolestreolvärdena på nytt ökar bland befolkningen. Man misstänker alltså att den här dieten inte är att rekommendera med tanke på att undvika framtida hjärtinfarkter..

Vad tror ni om de här ny/gamla rönen? Obestämd

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
shigne
2/22/12, 12:18 PM
#1

Jag har ju själv gått på kosten sen 2 år tillbaka och vid kontroller har mina värden varit mycket goda!

Så att dra en slutsats att LCHF-kosten är orsaken till högre kolesterolvärden synar jag!

Sedan tidigare är vi väl så pass medvetna om studier och viss forskning att vi vet att det inte visar sanningen till 100%!!! Eller hur?

Jag menar inte att LCHF-kosten är en mirakelkost som normaliserar hela kroppen! Jag tror också att det kanske inte passar alla, vi är ju som bekant olika vad gäller att kunna/tåla äta likadant.

För mig har LCHF-kosten varit mycket bra, med viss modifiering äter jag allt möjligt gott.

Sist ut i ropet är att man ska äta mera fett - för mig klingar detta väldigt fel.

Däremot är jag mer medveten om att äta mer ren mat - dvs jag väljer bort mer kemikalier, E-nummer etc. och äter mer grönsaker, rotfrukter, bär och frukt än vad jag gjort tidigare. Jag väljer mer ekologiskt och kollar noga att det är så närproducerade som möjligt, matvaror jag väljer.

Om detta skulle ge sämre värden att äta så…. Vad ger då inte skräpmaten och halvfabrikaten???

Elpida
2/22/12, 3:07 PM
#2

Tänker lite på ayurveda. Vi är ju inte stöpta i samma form allihop och man får väl helt enkelt känna efter det som känns bäst. Att vi fått höga kolestorolvärden kanske beror på att folk väljer fel fetter. Det gäller ju att äta det nyttiga fettet, som finns i nötter, oliv, mandel osv. Inte pommesfriten och dåliga halvfabrikat… Många stirrar nog sig blinda oxå på just fettintaget när det gäller LCHF, men kosten förespråkar ju som Shigne säger mycket grönsaker och *rena* råvaror. Själv tror jag på att vi måste lyssna på kroppen, en del kroppar tar säkert hand om fett alldeles ypperligt - andra inte. Jag tror även på ett genomgående tänk angående rena produkter. Man äter ris i Asien och har gjort i urminnes tider, de är då inte för feta där nere, men de väljer fisk, grönsaker och buljong till… Det skulle vara intressant att fördjupa sig lite mer i varför just en del får så höga värden medans andra inte! Om det har med blodsockret att göra kanske?

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Ians
2/22/12, 3:15 PM
#3

Som allt annat tror inte jag att Allt passar Alla…..så om man skall gå på en diet bör man ha koll på sina värden.

Vilket man bör ha om man är vegan, vegetarian, Lchf , normal kostare och allt vad det nu kan heta, också…..

Allt beror ju inte enbart på maten i sig utan……ens kropps förmåga att hantera näringsämnena i kroppen.

Många har tom fått bättre värden med Lchf….medans som sagt innan att några få har fått alarmerande dåliga värden….vilket även drabbar andra som äter normal kost etc etc

Sedan bör man väll komma ihåg att de flesta som får hjärt besvär idag trots allt äter normal kost!

Så en check up hos doktorn emellanåt skadar inte…..många går ju bara till doktorn när de är sjuka, medans det är helt normalt att gå till tandläkaren o kolla tänderna iaf 1 gng / år…..utan att man har tandvärk.

kanske något att tänka på även med doktorn?

MaMaMade
2/22/12, 7:46 PM
#4

Håller med shigne o Ians i det som de säger…o Elpida.

Har fö en bekant som gått från alarmerande sjuk med begynnande diabetes o hjärtpåverkan till finfina värden o ett oerhört välbefinnande tack vare strikt LCHF.

Isa56
2/22/12, 8:03 PM
#5

Jag var på återbesök hos hjärtläkaren ett år efter min infarkt. (Hade ätit enligt GI i fyra år då jag fick den). Lite överviktig. Fick rådet att skippa de flesta kolhydrater dvs, potatis, ris, pasta och bröd. jag skulle äta mer naturlig mat. Inte vara rädd för naturligt fett. Äta mer grönsaker. Jo jag kunde ju äta frukt om jag ville men det var inget nödvändigt.

Mitt kolestrolvärde har alltid varit högt. Och idag är de ju inte riktigt säkra på om det har någon betydelse.

Idag vet man att den undersökningen som från början talade för att högt kolestrolvärde var farligt, den var manipulerad. För ett land som åt mycket fett hade högt kolestrolvärde lågt antal infarkter, Ett annat var det tvärtom lågt kolestrolvärde och högt antal infarkter. De två länderna var borttagna från undersökningen. Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro om det.

Jag vill nog säga som de andra i tråden. Vi är olika. Och lagom är nog bäst. Ingen överdrift åt något håll.

Idag försöker jag köpa så ren mat som möjligt. Jag tror att fler kommer att börja laga mer mat från grunden och skippa alla halv och helfabrikat.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Tuva-Lena
2/22/12, 10:20 PM
#6

För mig har allltid LCHF klingat "falskt" i öronen. Väljer man bort kolhydrater så väljer man också bort viktiga mineraler och spårämnen. Jag tror i det här fallet att man menar den strikta fettdieten som många tar som ett sista försök att gå ner i vikt och då är det inte konstigt om kolesterolvärdet ökar. Varvar man däremot med grönsaker och som shigne säger, väljer "naturlig" mat, så tror jag också att det är den nyttigaste man kan välja.

Varför inte bara använda sunt fönuft? Obestämd

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
LottaO
2/22/12, 11:19 PM
#7

Jag tror att är man frisk och mår bra, som ni säger, lyssnar på kroppens signaler, magen fungerar etc finns det ingen anledning att ändra sina kostvanor. Är man som jag sjuk i kroppen testar man allt möjligt för att bli frisk. Jag började ta bort pasta, ris, potatis, spannmål och lightprodukter. Började äta mer grönsaker och mer helfeta produkter (grädde, smör, fet ost och de feta köttbitarna, inte magra filéer. Min mage (och make…) tackar mig. Inga gaser i princip alls och jag visste inte ens innan att jag var lite halvkass. Resten av kroppen vet jag inte om det är någon skillnad. Det kommer och går som det brukar. Jag är i alla fall skeptisk till att de som äter lchf generellt får ökat kolesterol. Däremot kan ju fett-trenden göra att folk äter mer fett och samtidigt behåller kolisarna (visste ni att en lunchportion med pasta har femdubblats på 15-20 år). och som Isa säger, det råder delade meningar om kolesterolets betydelse.

Dansa kan man alltid göra!

Bybo
2/23/12, 1:43 AM
#8

Vet inte, men har ätit en liknande variant (egen) i typ 6 mån, och mår perfa. Mina onda knän förbättrades redan efter typ 2 v.

Jag, har enligt mina vänner gått ner mycket, samt att jag har märkt att mina brallor åker ner till knäna ibland *S

Jag varken mäter mig eller väger mig. Vill inte hänga upp mig (har haft bulimi)

Trots hälsorisker, så kör jag så här ett tag. För känner att, min fettma (samt knäontet) minskar, lättare att börja motionera, gladare (blodscokerfallen) och, äter faktiskt mer grönskare nu mera.

Nå väl. detta är nog en övergångsfas…och, det känns jättebra

Magi-cat
2/23/12, 8:15 AM
#9

Kolesterolhysterin är något som man även från officiellt håll börjar ta avstånd ifrån numera….

Läs även t.ex. Uffe Ravnskov, Kolesterolmyten.

Så här säger Annika Dahlqvist själv om programmet:

http://newsvoice.se/2012/02/22/annika-dahlqvist-var-finns-bevisen-for-att-lchf-hojer-kolesterolet/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+Newsvoice+%28NewsVoice%29


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Hellas
2/23/12, 11:17 PM
#10

Jag har problem emd vikt efter sjukdom och som bekant är det inte lika lätt att gå ner i vikt efter det att man fyllt 40….det sitter som berg helt enkelt.

Nåväl, jag går idag och gör Bia mätningar ungefär var tredje vecka för att få lite ordning på vad jag bör äta och inte äta.
En Bia mätning görs genom att elektrådet sätts på kroppen som sedan läser av mängd fett, vatten och muskelatur, jätteintressant.

Det har visat sig att de gånger jag fuskar med kolydrater så går jag ofelbart upp i vikt eller ännu sämre, tappar muskelmassa istället för berget (läs fett).

Jag har riktigt svårt med att få i mig all kolydrat men har kommit runt det genom att ta en knäckemacka när jag äter.

Så för mig gäller tallriksmodellen

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

MaMaMade
2/24/12, 7:44 AM
#11

Här är det tvärtom, nu när jag ätit mkt bröd, pasta o rotfrukter har jag fått en rejäl "limpa" tvärsöver, samlar vätska o gaser…mina eksem har kommit tillbaka o jag mår i allmänhet mkt sämre. Försöker dra ner men usch vad svårt det är…älskar ju att äta…det mesta! Tyst Ska muta mig med en liten flaska rött + en bit pecorino i helgen - så jag undviker det där andra… Glad

Hellas
2/24/12, 12:00 PM
#12

#11 MaMaMade, jag kan inte heller äta mjukt bröd, jag blir som en stor Jästbit :(. Därför har jag så svårt att hitta bra kolhydrater och få i mig det jag behöver.

Lite potatis kan jag peta i mig, helst inte potatismos, risnudlar fungerar finfint knäckebröd är också helt ok.

Det låter helt rätt med ett glas rött och lite god ost ;).

Det jag slutat helt och hållet med är lightprodukter förutom cremé fraiche som jag gärna vill ha lite mindre fet.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

MaMaMade
2/25/12, 2:42 PM
#13

Måste få berätta vad Guben nyss berättade för mig. Han kör ju lastbil åt ett åkeri-konsortium emellanåt. Chaufförerna är ju inte direkt kända för att ha ett hälsosamt liv, de jobbar mest sittande o har konstiga arbetstider…o detsamma gäller mathållningen.

Igår på lunchen började de diskutera LCHF då 2 av chaufförena han jobbade med har ätit så ett tag. En av dem för att gå ner i vikt men han tänker inte hålla på strikt hela livet, bara tills han gått ner till sin målvikt.

Den andra killen kunde berätta att han fått supervärden sedan han lagt om kosten. Han är storvuxen o var till det väldigt kraftig men har inte gått ner jättemkt i vikt. Däremot sade läkaren på senaste kollen att om han vore en proffessionell idrottare hade han blivit anmäld för bloddoping för han har sådana superbra värden i allt.

Annons:
Ians
2/25/12, 3:15 PM
#14

Två som mår bra på denna kost mao! Super!!!!!

[Mairah]
2/26/12, 10:21 AM
#15

Jag är också av den åsikten att vi är alla olika och svarar olika på olika mat man stoppar i sig. Det som passar en kroppstyp, passar inte en annan. Vissa kroppar är i behov av kolhydrater för att fungera ( vettiga kolhydrater som fullkornsprodukter och GI mat typ)

Tror man måste känna efter själv i kroppen vad som passar en att äta, och vad man mår bäst av. Och framför allt vad som redan sagts här, att försöka stoppa i sig så ren mat som möjligt, utan konstiga tillsatser.

Har sagt det förut i andra lchf trådar, och det är att min kropp fixar inte denna kostsammansättning som lchf använder sig av. Däremot måste jag ha riktiga fullkornsprodukter för att må bäst och inte bli uppsvälld i magen. Jag klarar inte av alla mjölkprodukter och fett samtidigt. Visst äter jag fett, men då blir det mest rapsolja, olivolja och rent smör. Men som sagt, alla är vi olika då det gäller både matintag och personligheter.

Jag tycker också det är fascinerande hur vissa kulturer bara äter ris med magra tilbehör, utan att bli feta eller sjuka. Vissa kulturer äter mycket bröd och fett utan att bli sjuka. Själv tror jag att mycket även ligger i stressen vi har runt om oss i vardagen, så även matsituationen blir påverkad. Spelar nog ingen roll hur nyttigt du än försöker äta, för är du kroniskt stressad och aldrig har det lugnt när du ska äta, så påverkar det också så systemet i kroppen slås ut och du blir lättare fet och sjuk.

Skulle jag tro med tanke på allt man läst om kopplingen stress, fetma och sjukdomar Flört

MaMaMade
2/26/12, 11:14 AM
#16

Exakt min tanke Mairah!

mayolica
2/26/12, 11:30 AM
#17

Där ser man,jag har varit lite skeptisk mot LCHF men jag måste erkänna att jag egentligen inte riktigt vet vad det är. Det som shigne beskriver är något helt annat än mina förutfattade meningar om en diet på fett flottigt fläsk,smör o grädde.Skäms

Med tanke på att dom flesta som äter LCHF verkar vara så pass kost-medvetna och mår bättre av det,så tror jag inte att det är själva dieten som är dålig. Men kanske har LCHF-trenden bidragit till att folk vid sidan av ",dom som inte är eller orkar vara kostmedvetna men borde vara" äter mer fet mat för att det kan uppfattas som att det har blivit mer  "legalt" med fet mat nu än förut när det var nyckel-märks-tänket som gälde.Obestämd

~ mayolica ~

MaMaMade
2/26/12, 3:45 PM
#18

Kan så vara mayolica… Egentligen äter man inte så annorlunda. Det viktiga är att inte fylla på med kolhydratrik mat som socker, mjöl, rotfrukter o frukt. Det finns massor som man kan äta, särskilt om man inte har en underliggande diagnos som ställer till det för en.

I stort sett allt som växer ovan jord med vissa undantag o där beror det ju på *varför* man äter LCHF o hur man personligen reagerar på olika födoämnen. När man märker vilken kolhydratgräns man bör ligga på anpassar man tillbehören efter det. Det kan gå bra med en kokt potatis till älgköttsgrytan men då får man skippa ngt annat istället o ta det dagen efter.

Bybo
2/26/12, 5:18 PM
#19

Som jag typ skrev tidigare, så mår jag jättebra i kroppen: Knäont försvunnit, kan röra mig, bättre lägre blodtryck, ner i vikt. Psyket bättre, då jag inte får jag mycket lindrigare humörsvängningar.

Kör ett tag, för att jag känner att det är farligare att ha levt som tidigare. Bla har jag diabetes i släkten.

Varken väger mig eller mäter mig.

Alla ser min nedgång (även om det inte är det viktigaste egnetligen, ja, utseéndet)

Plus att jag äter mer grönsaker än tidigare *S

Har inte fuskat så mycket, förutom rödvin varannan helg typ (flera glas) samt kanske lite för mycket/för ofta grädde i kaffet.

Har ingen aning om hur det är med ev hälsorisker. Läser på från båda håll sas.

Jag fortsätter, för att ev dra på med mer rotfrukter och så :))

Bybo
2/26/12, 5:20 PM
#20

P.S Har dålig tarm (bla spruckigt och opererat bort en rejäl bit) och den mär bättre nu…än så länge….

Annons:
MaMaMade
2/26/12, 6:37 PM
#21

Underbart att höra Bybo! Glad

Bybo
2/26/12, 6:42 PM
#22

Tack MaMaMaaaa :)) Ja, jag är jätteglad för det, och nu känns det lite lättare att ta i tu med mitt andra "sk*t"

[Mairah]
2/26/12, 7:30 PM
#23

Visst är det roligt att höra att lchf fungerar för dig. Grattis Bybo Glad

Upp till toppen
Annons: