Annons:
Etikettövrigt
Läst 3435 ggr
Tuva-Lena
3/15/12, 9:48 AM

Rött kött - farligt farligt..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åtminstone enligt senaste forskarrapport, som kan ge upphov till cancer och hjärt-kärlsjukdomar. Till rött kött räknas nötkött förstås, men även skinka, korv och bacon. Kyckling och fisk kan man däremot äta utan risk.

Vill man minska risken för dessa sjukdomar och man ändå inte kan avvara det röda köttet, så kan man blanda i massor av antioxianter, i form av grönsaker och som "katten" skrev härom dagen, ju färggrannare desto mer anitoxidanter.

En undran som jag fick när jag läste det där var; jag undrar om det är köttet i sig som är farligt - man har nämligen inte hittat vad i köttet det är som är farligt - eller om det är hanteringen av köttet som "förgiftar" det..?Obestämd

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Tride
3/15/12, 10:14 AM
#1

Det är länge sedan jag slutat äta rött kött. Äter fisk ibland.Numera avstår jag också från fågel.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Elpida
3/15/12, 10:20 AM
#2

Behandlad mat, som korv och pastej odyl var värst.

Jag har tittat runt lite snabbt och funderar också på just VAD i köttet som ska orsaka cancer och hjärt/kärlsjukdomar. Man kan äta ett halvt kilo kött i veckan utan att hamna i riskzonen, men vi svenskar äter ca 1.3 kg i veckan…

Att sedan säga att vi jagat och ätit kött i urminnes tider.. ja, det har vi. Men det var inte så jäkla lätt för människan att jaga innan vi uppfann krutet så vi serverades inte kött varje dag. Vi fick förlita oss på vad moder natur i övrigt kunde bidra med. Att därför blanda upp allt köttätande med grönsaker, nötter och frön känns helt naturligt.  Dessutom sparar vi ju miljön… åtminstone och vi väljer ekologiskt!Flört

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

solqvinna
3/15/12, 2:16 PM
#3

Jag undrar också vad i köttet som är farligt..ingen som vet?

Men om man betänker vad de stackars korna får äta och all antibiotika de stoppar i dom och det ena med det tredje så känns det allt annat än hälsosamt.

shigne
3/15/12, 2:47 PM
#4

Köttet i sig kan väl inte vara "farligt"? Det är väl uppfödningen som spelar mer roll - har vi fött upp t.ex. nötet med konstgjorda grejer och ingen lösdrift?

Sen hur går det till vid slakten? Långa transporter och stress? Även hur man tar hand om köttet vid slakt och vidare……

För rätt så många år så (om jag nu inte minns fel), så var Konsum tvungen att göra om sin kötthantering. På den tiden handlade man köttet över disk och det var alldeles för mycket nitrit (?), så köttet i disken var knallrött!!! Nån som kommer ihåg?

Själv köper jag sällan kött från affär - det mesta är lokalt vilt kött från älg och ren, samt egen fiskad fisk! både insjö och hav.

En och annan korv slinker med när jag handlar, även kyckling och skaldjur…

Men så långt det är möjligt så äter jag lokalproducerat, så även så länge min ekonomi tillåter!

Elpida
3/15/12, 3:18 PM
#5

Självklart är det så att det kossan äter stoppar vi oxå i oss, därför är det ju super så länge man kan välja närproducerat ekologiskt kött. Men alla har ju tyvärr inte rådObestämd. När ska man börja subventionera ekologiska varor. Det har ju faktiskt blivit en bättring prismässigt - men det är långt ifrån bra!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

shigne
3/15/12, 3:52 PM
#6

Jag tycker det är väldigt dålig stil faktiskt - att ge oss konsumenter dåligt samvete för att vi inte kan välja BRA mat.

Allt kostar ju skjortan numera!!

Nu har vi haft tur med köttet och kunnat byta tjänster - "jag hjälper dig med det, så får jag x kilo älg/renkött av dig"….

Annons:
Tuva-Lena
3/15/12, 7:57 PM
#7

Jag förösker alltmer gå över till vilt och fisk. Jag undrar hur det är med viltkött? Om det räknas till rött kött också..? det är det enda kött jag kan äta utan att känna dåligt samvete. Djurhållningen är ju inte nåt att skryta med direkt här i Sverige, eller EU för den delen.. Nu startar alltfler gårdsslakterier här i området och det tycker jag är ett steg i rätt riktning trots allt, med ekologisk djurhållning. Skulle vara intressant att göra en analys av sånt kött också, och jämföra om det är lika "förgiftat" som kött ifrån stora slakterier..Obestämd

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

LottaO
3/15/12, 8:16 PM
#8

Jag blir gärna skeptisk till undersökningar som nämner charkprodukter och rent kött i samma mening…

Men jag är övertygad om att det ni säger, djurhållning och vad djuren äter, har stor betydelse för hur vi sedan påverkas.

Det finns i alla påståenden om att gräsbetesdjur har betydligt högre omega3-halter. Kraftfoderdjur har högre andel omega6.

#2 "Att sedan säga att vi jagat och ätit kött i urminnes tider.. ja, det har vi. Men det var inte så jäkla lätt för människan att jaga innan vi uppfann krutet så vi serverades inte kött varje dag. Vi fick förlita oss på vad moder natur i övrigt kunde bidra med."

Njaeokanske… Men frön, nötter, frukt och bär fanns ju bara en begränsad tid på året och att samla så att det skulle räcka hela vintern är jag mycket tveksam till att man orkade/klarade av att göra.

Jag har i alla fall beställt 20 kg gräsbetat nötkött som levereras strax före påsk. Jag är definitivt köttätare (kanske därför jag mår som jag gör, men jag tror inte det. Har varit veg också långa perioder).

Dansa kan man alltid göra!

Bybo
3/16/12, 9:45 AM
#9

Hjälp, vad sugen jag blev på kött ;-)

Tur att jag älskar fisk och kyckling

Ians
3/16/12, 5:22 PM
#10

Fisk o kyckling är smask Bybo!

Upp till toppen
Annons: