Annons:
Etikettövrigt
Läst 4862 ggr
szirius
2012-05-09 23:04

Vi nyser!

Hejhopp, en allmän liten fråga:

Under våren har vi gått omkring allihop i familjen och nyst ganska mkt. Ingen av oss är förkylda eller har tex kliande ögon eller liknande som skulle kunna tyda på nån allergi, men det här är helt nytt ( ingen av oss har någon allergi f.ö)

Varför nyser vi?

Kan det vara så enkelt som att snabeldraken inte använts lika flitigt i huset sedan mitt " heliga tillstånd" fått mig att ta det lite lugnt på den frontenFlörtSkäms? ( nu låter det som att det flyger omkring dammråttor här, men jag kan påpeka att jag snarare gått från pedant till normalOskyldig)

Jag upplever det som att jag främst nyser här hemma, inomhus.De andra kan jag inte uttala mig om, bara att jag märkt att även de nyser.

Tacksam för tankar från erGlad!

Annons:
frodig
2012-05-10 08:09
#1

Jaa, jag vet inte om det här kan vara till hjälp för dig, men jag berättar iallafall Glad.

Min kropp verkar ha en bra förmåga att rensa ut det den inte vill ha, och då blir det till exempel så här: (Jag har inga allergier heller).

Jag nyser när det är mycket damm i luften. Jag får behov av att duscha av mig om jag fått mycket kvalster på kroppen.

Min näsa rinner vid fel mat eller annat behov av utrensning.

Jag behöver dricka extra vatten av samma anledning och kissar förstås mera då.

Min kropp rensar också vid känslomässiga påslag och obalanser.

Även om det här inte stämmer in på dig och din familj, så tänker jag att det är bra att vara lyhörd för när och hur vi reagerar på nått, så att vi kan rätta till det som inte funkar Glad!

[C Stark]
2012-05-10 09:19
#2

Det kan ju vara så att man utvecklat en allergi om levnadsförhållandena förändrats.
Kroppen kan även reagera med nysningar på andra problem. Exempelvis vid stress är det vanligt att man får allergiliknande symptom.
Eller så finns det andra förklaringar… Glad

[sökerskan]
2012-05-10 10:35
#3

såg den här hon lär ut en egen massage som ska rensa lymforna i ansiktet halsen som kan hjälpa detox och immunförsvaret och lätta för allergier.

kanske kan vara värt att testa jag gjorde det och det verkar vara effektivt…kände faktiskt ett litet illamående så nåt hände verkligen (lite detox symptom kanske)

[GunillaR]
2012-05-10 11:49
#4

Pollenallergi? Nej det var det ju inte, såg jag……..

[Starman]
2012-05-10 13:14
#5

Jag var inne på samma spår som #2 här faktiskt. Det är inte omöjligt att ni efter att ha levt i pedantiskt rena hem under en längre period har utvecklat en överkänslighet för vanliga dammpartiklar.

[GunillaR]
2012-05-10 14:09
#6

Ett tips att hålla näsan ren är att använda Renäsans, som går att köpa på Apotek. Det är vanligt saltat vatten. Men sprayar några gånger per näsborre och sedan snyter man sig.

Problem med kliande ögon/näsa kan också bero på torra slemhinnor som uppstår på vinterhalvåret då vi värmer upp våra hem. Då hjälper Nozoil, en sesamolja. Några spraypuffar om dagen kan göra susen.

Annons:
[sökerskan]
2012-05-10 14:47
#7

kan det vara mögel förresten?

när jag hade en läcka (grannarna ovanpå hade inte installerat sin diskmaskin rätt)

det tog lång tid innan läckan bröt igenom

mina blomkrukor började få ett slags vitt pulver som jag aldrig sett förut…jag skrapade av det men det dök snabbt upp igen - OCH jag nös som sjutton. det gick över när läckan upptäcktes och kunde torka ur

szirius
2012-05-10 15:10
#8

#1 jamen precis, visst är det ett naturligt sätt, våra kroppar tar hand om något när de nyser - jag vill ju bara förstå VADFlört

Skulle vi ha blivit överkänsliga mot damm så borde vi ju nysa när vi är i andras "dammiga" hem tycker jag…Obestämd.Använder Grumme tvätt/grönsåpa till allt, så det är inte frågan om att jag sprejar antibakteriella medel överallt precisFlört. OCH vi har husdjur.

Men att det är något inomhus tror jag, för pollenallergi etc borde man ju känna av mest utomhus, väl? Vore också underligt om vi allihop plötsligt fick samma allergi…

#7 huu, MÖGEL -det är något som även slagit mig…vi får helt enkelt leta! I så fall är det en ännu dold läcka, för det droppar ingenstans, inga fuktiga väggar, inget pulver på krukor….ska undersökas!Kyss

szirius
2012-05-10 15:14
#9

Hmmm, nu kom jag att tänka på något annat…vi skaffade en kamin i november och har vedeldat nov- mars….det virvlar ju runt en hel del aska varje gång man sopar ur kaminen, plus att det ju skapas en viss rök även inomhus…Obestämd. Jag rengjorde den grundligt nyss inför "sommaruppehållet" då vi inte kommer elda i den förrän i höst igen. KAN det vara så enkelt månntro?

frodig
2012-05-10 16:39
#10

#9 kanske det, det skulle ju passa in på tiden då iallafall.

Om du ändå tänker att det kan vara något annat i inomhusmiljön kan du väl ringa miljökontoret och fråga om vilka mätningar man kan göra.

Upp till toppen
Annons: