Annons:
Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 4085 ggr
krimskrams
2013-01-28 17:03

Kost/tillskott vid reuma!

Min pappa har fått konstaterat att han har reuma!

Vilka kostråd ges vid denna sjukdom?

Jag har läst att man ska undvika gluten samt rött kött!

Dessutom har han allergi mot alla sorters lök (allvarlig allergi) samt allergi mot mjölkprotein samt känslighet för många kryddor…

Tips?

Någon som har erfaranhet av hur man ska äta med reuma för att må bättre?

Vilka tillskott borde han äta?

Vilka alternativa behandlingar finns som han skulle kunna ha nytta av? Har läst att bl.a. akupunktur kan ha bra effekt…

Annons:
LottaO
2013-01-28 20:33
#1

Trist för pappa!

Jag tycker det låter som att han borde äta så rent det bara går. Helst ekologiskt!

Kött (om han nu vill det), fågel, fisk, ägg och grönsaker. Kokosfett/olja som fett. Salt, peppar och örter han gillar som krydda.

Gurkmeja är antiinflammatoriskt men om han är känslig för vissa kryddor kanske han ska vara försiktig.

Det är mina tankar om saken!

Dansa kan man alltid göra!

Tuva-Lena
2013-01-29 09:10
#2

Har du sett reklamen om nyponpulver? Det skall vara bra vid reumatism enligt den, har själv aldrig provat. Sedan kryddorna då; ingefära, kanel och bockhornsklöver. Är han känslig mot kryddor så bör han väl ta det lite försikitgt.. Andra antiinflammatoriska örter han kan prova som te, är vide och älgört, även rölleka och kamomill. Hjälper inte akupunktur så kan han testa laser, medicinsk laser som är speciellt effektiv vid just inflammationer.

Hoppas att pappsen får hjälp!Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
2013-01-30 07:18
#3

Helaflex som man köper på apoteket är Jätte bra. minskar smärtan och ökar flexibiliteten i lederna.

Men man måste ha lite tålamod för det är ingen värktablett som man tar då o då, utan man måste äta det ett tag för att få resultat.

Gurkmeja som kapslar är helt suveränt också, har en antiinflamatorisk effekt på lederna. Och ökar där med rörelseförmågan.

Daglig motion gör susen, stillasittande o vila i förstor dos förvärrar problemen. Ökad blodcirkulation är läkande för kroppen.

Viktigt är att man inte överanstränger sig o därmed får Mer ont. Då blir en stillasittande av den orsaken. så små promenader, stavgång, yoga etc är bra för kroppen för dem som lever med ständig värk.

Om jag går på gym o sliter med vikter etc så blir jag liggandes som ett knytte de närmaste dagarna. Bättre är då att gå ut försiktigt med lättare motion o öka på allt efersom kroppen blir starkare.

Silvestris
2013-01-31 22:11
#4

Glukosamin, Omega 3-fettsyror och Gurkmeja är en bra början.

NiklasTyreso
2013-03-01 22:50
#5

En matsked brännässla per dag och en tesked kapris.

Sjöstjärna
2013-03-03 15:05
#6

Hej Krimskrams!

Tråkigt för din Pappa, men det behöver inte bli så farligt, det finns hopp! Du har redan fått en hel del bra tips ovan men jag vill ändå berätta om mina erfarenheter. Min Pappa fick RA (reumatoid artrit) på äldre dar, tyvärr långt innan jag var så insatt i kost och hälsa som jag är nu, så Pappa fick och tog emot alla de mediciner som man vanligtvis ordineras, dvs Prednisolon (kortison) och Methotrexate (cytostatika) samt kortisonsprutor. Detta hjälpte till en början men efterhand avtog effekten. En besvärlig bieffekt var att kortisonet urkalkar skelettet så Pappa fick väldigt sköra ben och svåra sättningar i ryggkotorna vilket var extremt smärtsamt. För detta fick han extra kalk och Behepan (syntetiskt B12). Tyvärr var det inget av detta som hjälpte nämnvärt. Så småningom kom jag i kontakt med MSM och fick Pappa att börja ta det varje morgon och på någon månad försvann smärtorna och urkalkningen av skelettet avstannade och han kunda sluta med sina mediciner. Han provade att göra uppehåll men då kom smärtorna tillbaks. Lite intressant är också att när Pappa tog MSM i grönt te blev han helt smärtfri men när han tog det i kaffe så kom smärtorna tillbaks.

Hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag redan från början gett Pappa MSM, omega 3 och vitamin D3 i höga doser (hälsokost inte apoteket). När det gäller kosten generellt så bör han undvika inflammationsdrivande mat, dvs snabba kolhydrater, socker, mejeriprodukter, vegetabiliska oljor (omega 6) och rött kött och äta mycket inflammationshämmande mat, dvs framförallt grönsaker av alla sorter och fet fisk (omega 3). Även ekologisk kokosolja, ingefära, Gurkmeja, nypon och nässlor har fantastiska hälsoeffekter på alla plan och rekommenderas.

Vad ni än gör så undvik alla former av kortison så länge det bara går! De långsiktiga bieffekterna är förskärckliga.

Lycka till och hälsa dina Pappa att han ska se ljust på framtiden. :-)

Vänliga hälsningar

/C

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Annons:
krimskrams
2013-04-05 21:32
#7

Sjöstjärna: tack för tipsen! Var kan man köpa MSM? Helt nytt preparat för mig nämligen!

krimskrams
2013-04-05 21:34
#8

Han äter redan d3 vit, men hur mycket per dag är bra dos? jag har rekommenderat 100 microgr, det är vad jag själv äter…mycket mera än vad de rekommenderar här i finland, men har förstått att de rekommendationerna är löjligt låga (15 micrgr)..

Sjöstjärna
2013-04-06 11:18
#9

Hej igen!

MSM köper du på hälsokost eller på nätet. Det finns säkert i Finland också annars vet jag att den här sidan skickar runt om i världen. http://www.natureclean.se/

När det gäller vitamin D3 så är rekommendationer fruktansvärt föråldrade och alldeles för låga, googla gärna och läs mer om vad man säger om D-vitamin idag. Själv brukar jag använda Holistics D-vitamin (http://www.mabrapostorder.se/se/d-vitamin-5000-ie-90-kap-holistic.php), sommartid tar jag ungefär 1 kapsel i veckan (125 microgram) och vintertid tar jag 1 kapsel per dag eller under de värsta influensaperioderna 2 kapslar per dag. Det som är viktigt att komma ihåg när man tar höga doser D-vitamin är att även fylla på med magnesium av bra sort, gärna magnesiumcitrat som har ett bra upptag och är snällt mot magen. 800-1000 mg per dag kan vara lagom, blir det för lite så får man ofta problem med kramp och muskelryckningar (här är ett exempel på en bra sort http://www.mabrapostorder.se/se/biocitrate-magnesium-90-kap-solaray.php). Mg är jätteviktigt även för t ex hjärta och benstomme, börja försiktigt och öka efterhand (precis som med MSM) för annars kan man få lös mage.

Här kan du läsa mer om MSM: http://www.tahorseware.se/pub_docs/files/msm.pdf

Lycka till!🙂

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Upp till toppen
Annons: