Annons:
Etikettörtmedicin-kosmetika
Läst 13474 ggr
Hoppfull
2007-12-04 17:50

Trasiga spruckna nagelband...

…vad gör man åt det? Alltså inte bara massera in olivolja osv utan har man brister av något slag? Nå'n av alla örtkunniga som vet?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
Millex
2007-12-04 20:42
#1

Jag har detta uppskrivet från en utbildning jag gick för en hudterapeut för ett antal år sedan, har inte testat det själv.

5 ml olivolja
5 ml mandelolja
5 ml jojobaolja
5-10 ml honung
5 ml E-vitamin (3-4 kapslar fungerar)
ev, 3-5 droppar lavendel (eterisk olja)

blanda ihop oljor,honung,vitamin och ev. eterisk olja. ta ett hand-/fotbad i varmt vatten 10 minuter. massera sedan in oljan ordentligt på händer/fötter, speciellt nagelbanden.

Några på utbildningen testade detta direkt och sa att det kändes bra.

Brokenfether
2007-12-04 21:04
#2

Sen kan du prova med ditt eget öronvax oxå…om du inte tycker det känns vidrigt. Det ska oxå hjälpa…Skrattande

Hoppfull
2007-12-04 21:28
#3

Va?? Men det var väl ett skämt Broken eller (tur annars att det inte är mina nagelband… Oskyldig)?

Jag tänkte, som jag skrev, mest ifall man har brist på mineraler eller vitaminer eller något annat. Att ge tillfällig lindring med oljor är en sak men om man år efter år har spruckna nagelband måste det ju bero på något… eller?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Millex
2007-12-04 21:39
#4

Det kan det göra, ofta så är det magnesium och kalcium brist vi har. Men fördelen med insmorningen är att det skyddar din hud samt att det tillför essentiella fettsyror du behöver. De säger också att har man dålig cirkulation i kroppens yttre hudlager så är det vanligare med trasiga nagelband.

Hoppfull
2007-12-04 22:59
#5

Tack för hjälpen! Jo jag vet att man skyddar och hjälper huden att läka om man smörjer in. Det jag menade var att problemen försvinner ju aldrig om det finns en bakomliggande brist. Jag ska rekommendera tösen calmag.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Brokenfether
2007-12-05 16:19
#6

#5 Nej,det var inget skämt…även om vi skojat om det.Jag har tagot rådet från en bok med tips o råd ju och det hade inte förvånat mig om det hjälper. Flört

Annons:
Hoppfull
2007-12-05 16:31
#7

Förvånad jag ska vidarebefordra det (hon är skeptisk till alt. med. redan innan… detta lär väl bota henne helt :-)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Brokenfether
2007-12-05 16:35
#8

#7 ASG…ärligt tror jag på detta lite udda tips. Kroppens eget medicinskåp.Skrattande

Hoppfull
2007-12-05 18:47
#9

Skulle inte förvåna mig alls… miljövänligt och återvinning i allra högsta grad iaf! Jag tror nog att jag hellre skulle testa förslaget i #1 ärligt talat… Fot i munnnen

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Luigi
2008-02-11 00:41
#10

Känn efter lite till ska du se att det inte gå över.

jonnyrocker
2008-02-11 00:41
#11

1 # bara humbug , har provat vart ej skönt.

abbis
2008-02-11 19:52
#12

#11 Du gillar inte millex förstår jag efter vad jag läst på andra ställen där du svarat …Jag har provat krämen och den är helt fantastisk

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

jonnyrocker
2008-02-12 00:49
#13

12 ?
Ta ett kallt bad så får du nya energier med ;)

Annons:
BranDuir
2008-02-13 22:28
#14

salicylsyretalg … det funkar ypperligt

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Bacon
2008-02-16 12:14
#15

Kroppen - inklusive huden - byggs upp inifrån. Ät och stek i riktigt smör. Gärna ekologiskt. Använd olivolja eller rapsolja till salladen. Undvik gärna socker och mjöl, i synnerhet vetemjöl.

Medan det inre byggnadsarbetet pågår, är det utmärkt att skydda huden enligt förslagen i övriga kommentarer. Om man väljer att hämta "skyddsmedel" från egna kroppsöppningar eller från blommor och bin kan ju vara en smaksak.

Tistel-
2008-03-04 09:12
#16

handbad med mandelolja i, fungerar jättebra!!

sen såklart smörja in… Det är det enda jag vet tyvärr.

men det kan ju vara så att du har brist på någon mineral i kroppen…


Hoppfull
2008-03-04 09:35
#17

Ja jag frågade åt en vän och sannolikheten att hon har "någon" brist är överhängande. Hennes kostvanor är ganska bedrövliga så det är det mest troliga att orsaka detta! Hon äter inte kött men ersätter inte köttet direkt med annat heller…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Bookia
2008-03-08 00:41
#18

Det enda som har funkat på mina händer och nagelband är Aloe Vera hudkräm för torr hud från Eilas. Rekommenderas varmt.

Hoppfull
2008-03-08 12:27
#19

Aha, aloe vera brukar ju vara dunder för det mesta, Tack för tipset! :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

korseett
2008-03-15 09:38
#20

Kisel och Zink är hudmineraler som man kan lida brist på

Annons:
Upp till toppen
Annons: