Annons:
Etikettalternativmedicin-djur
Läst 2907 ggr
Teamcalle
8/6/12, 9:28 PM

Muskler på häst

Jag undrar om musklerna som heter lika dant på häst som på människa utför samma rörelse?

Ex. på människa: Trapezius funktion: höjer skulderbladet (elevation), gör den då ungefär samma på häst?

Annons:
Elpida
8/7/12, 8:12 AM
#1

Ingen aning, men vi har ju lite hästfolk på sajten så jag hoppas du får svar!Glad

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Tuva-Lena
8/7/12, 9:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ja, det gör den. Jag har inte läst "hästanatomi", men eftersom man strävar internationellt efter att ha samma latinska namn på alla muskler m m, så blir följden den. Jo just ja, jag läste en djursjukvårdarkurs och har också varit på Romme för utbildning, så visst, det stämmer ju! Herre gud, man har farit runt på så många kurser i sitt liv att man glömmer en del..Tyst Ha ha.. Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
8/7/12, 10:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

..trapezius för också samman skulderbladen, för dessutom armarna (frambenen) bakåt, böjer huvudet bakåt. Den muskel som uteslutande höjer skulderbladet heter levator scapulae.. det är alltså hos människa, djuren kan ha andra resp fler/färre muskler inom samma område beroende på att deras kropppkonstitution ser lite annorlunda ut, men i princip så har vi samma muskler och samma namn på de större muskelgrupperna.

2-åringar på sommarbete.. ;)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
8/7/12, 11:50 AM
#4

Inte konstig då att en känner sig som en Arbetshäst emellanåt Flört förlåt OT men jag kunde inte låta bli Skrattande

MaMaMade
8/9/12, 6:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Den här pållen är duktig på att använda sina muskler, helt i mitt tycke! (Sorry, kunde inte låta bli! En FB-kompis hade den här bilden på sin sida.)

Elpida
8/10/12, 8:25 AM
#6

Naaaw, vilken härlig bild Mama!!!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: