Annons:
Etikettyoga-qigong
Läst 3597 ggr
[typellisch]
6/15/13, 10:12 PM

Nybörjare, yoga

God kväll!

Jag har efter en tuff period i mitt liv blivit mer intresserad utav yoga (eller det har jag alltid varit men lagt det hela på den dammiga hyllan) och idag startade jag det hela med enkla övningar, avslutade med avslappningsövning (andas in, och andas ut och slappna av). Jag följde detta program: http://yogavita.se/pdfer/piggyoga_icakuriren.pdf Tyckte det var enkelt att starta med. Och imorgon ska jag inhandla min yogamatta :)

Har ni några tips till en nybörjare?

Annons:
Ians
6/16/13, 2:59 AM
#1

Nu skall jag sova men skriver lite när jag vaknar. Det program du hittat ser bra ut som börjam på din yoga resa ;)

[typellisch]
6/16/13, 8:28 AM
#2

#1 🙂 Det ska bli intressant och härligt! När jag reste på mig kände jag hur avslappnad jag var och man kände sig nästan lite lätt som en fjäder!

Tuva-Lena
6/17/13, 10:09 AM
#3

Jag håller med! Övningarna är jättebra för en nybörjare och tänk på, att om du känner att det tar emot i någon av övningarna så är det du själv som bestämmer hur långt du vill ta ut dem. Det är det som är så bra med yoga, man anpassar den till utövaren för det är utövaren som bäst vet vad den klarar av.🙂

Det finns också väldigt bra DVD:ar på nätet för nybörjare, som man kan skicka efter, om du känner att du vill gå vidare med nya övningar. Det var så jag började med yoga; först en nybörjar-DVD, sedan har jag fyllt på med flera allt eftersom.

Med dom där bilderna du visar så har du hela sekvensen för att göra solhälsningen. Gör man solhälsningen en gång om dagen, vilket tar knappt tio minuter - man upprepar alltså övningen några gånger - så räcker det för att mjuka upp både kropp och sinne. Lycka till med yogan! 🙂

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[typellisch]
6/17/13, 10:43 AM
#4

#3 Ja :) Det tog mig cirka 10 minuter att göra de övningarna och sedan tog jag ytterligare 10 minuter med avslappningsövning. Kändes toppen!
Sen när de övningarna känns lite för enkla så tar jag mig an en ny utmaning, lite så känner jag :)

Tack tack!

Ians
6/17/13, 11:57 AM
#5

Viktigt är att man inte går fram för snabbt, utan ger kroppen tid att slappna av i varje position. Då kan man gå djupare in i positionerna och det är en utmaning i sig 😉

Man skall tänka på att man skall kunna andas normalt när man står i en position, börjar man flämta så går man ut lite för hårt, lite utanför sin comfort zon skall man vara så det gör någon nytta. Men man skall kunna andas normalt under tiden man står i positionen, står man bara o flämtar hela tiden så backa lite o stå längre i det läget istället. För så småningom så kommer senor och muskler att sträckas ut, så att man kan sträcka sig lite längre. 

ex i Ying yoga håller man positionerna i mellan 3-5 minuter, för att muskler, senor och bindväv skall bli mer smidig. då pallar man upp med kuddar etc så man inte översträcker sig under tiden och det börjar göra ont. Så jobbarn man sig sakta fram till en större flexibilitet.

Det skall sträcka i i de delar man fokuserar på i de olika positionerna, men man skall inte få en brännande eller stickande känsla, utan bara känna sträckningen, och hur kroppen sakta släpper sitt motstånd undertiden man slappnar av.

Hoppas du förstår hur jag menar 😉 Du kan gå in på http://yogobe.com/ det är en sajt med yoga videos från flera instuktörer, de första 3 dagarna är gratis just nu iaf.  Där kan du söka på ying yoga och eller annan yoga form o hitta en favorit instuktör.

[typellisch]
6/17/13, 12:09 PM
#6

#5 Jag förstod exakt vad du menade :) Tack!

Annons:
Tuva-Lena
6/19/13, 10:24 AM
#7

Tips till Momslittlehippie, så vi puttar den här utmärkta tråden!🙂

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
6/19/13, 5:42 PM
#8

Hur går det Typellisch? 😉

[typellisch]
6/19/13, 6:52 PM
#9

#8 I förrgår körde jag ett pass till innan läggdags och det var som vanligt härligt, speciellt med en yogamatta :) Ikväll ska jag köra igen om jag inte är för trött!

[typellisch]
6/23/13, 10:27 AM
#10

Uppdatering: Igår var första gången på flera dagar jag hade ork och tid för kvälls-yoga :) Det är så avslappnande och skönt att göra yoga innan sängdags :) Och jag tycker jag klarar lite mer för varje gång, dvs stå i ställningarna lite längre och lite bättre.

Ians
6/23/13, 5:22 PM
#11

Jipphi! Det är det som gör att man fastnar för yoga. Att kroppen sakta sakta blir smidigare!

[typellisch]
6/23/13, 5:29 PM
#12

#11 Ja :)

Upp till toppen
Annons: