Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etiketthealing
Läst 7236 ggr
Searchingmoonwolf
2

Reiki+depression

Hejsan.

Undrar hur jag ska "självheala" mot depression med hjälp av reiki?

Om jag har fattat det rätt kan man mot ångest heala vid skulderbladen. Stämmer det? Har problem att få händerna dit, finns det några andra sätt; mot ångest och/eller depression?

Har samtidigt läkarordinerad medicin, så den delen är fixad.

Tack på förhand! Cool

Ians
1

Ångesten sitter i Solarplexius så det går alldeles utmärkt att lägga händerna där! Glad Få människor når sina skulder blad själv…iaf om man skall ha någon form av avslappning på samma gång Skrattande

Så pröva du med att känna vart det "snörper" när du har ångest ….så skall du se att det troligen snörper till rätt bra just vid solarplexius.

Däremot när man Ger healing till någon så lägger man händerna på skulderbladen för där sitter "ryggsäcken" den vi stoppar all skit i och många går runt och är enormt spända där utan att ens känna det själv.

Själv känner jag att oro lindras oxå om man lägger händerna strax under nyckelbenen …ovan för för tuttarna….

Där når man lungorna och de brukar oxå bli påverkade när man har ångest….man slutar att djup andas helt enkelt….så det kan lindra gott att lägga händerna där och på samma gång djup andas undertiden man healar…

Lycka till Glad stor kram

MaMaMade
0

Det var intressant att få veta, Ians!

szirius
1

Jag gör inte reiki, men kommer med några andra tipsOskyldig :

Man kan göra visualiseringsövningar. Jag fick en sån övning en gång, där jag skulle tänka mig ett provrör med serotonin, och hur jag såg hur det där provröret fylldes ända upp. Att göra detta flera gånger om dagen kan få kroppen att börja skapa ämnet mer.

Jag kan känna av ångest ordentligt runt skuldrorna, då tycker jag att spikmattan fungerar kanon. Och att dansa loss denTungan ute

Att knacka strax under nyckelbenen ingår ju i EFT, man kan också "ljuda" samtidigt, tex på ett långt aaaaaaa. Då lossnar skitenFlört

Ians
0

#3 Alla sätt är bra utom de tråkiga!! Skrattande….jätte fina tips!

Älskar min spikmatta oxå….jag blir som en "näve gröt" när jag ligger på den avslappnad till max….

jag står eller promenerar på den emellanåt då kommer man åt zonterapi zonerna i fötterna!

szirius
0

#4 yes, me too. Även det funkar för att värma upp fötterna om de är kyliga. Flört

Searchingmoonwolf
0

Oj, TACK ska ni ha allihopa. Ska pröva på era tips.

#1 Det jag blev o fundera på är att när jag har ångest känner jag det strax under brösten. Vad för skillander finns det i detta fall att heala strax ovanför och/eller strax under brösten (solarplexius)?

Vad är bättre att börja pröva på; under eller ovanför tuttarna, eller kan jag heala samtidigt på båda ställena - för att vara på säkra sidan…? Tungan ute

#2 Det där var en bra övning. Har bara problem med att fokusera med visualiseringsövningar (orsak okänd när det gick bra på senhösten men ingen fokusring finns längre… Rynkar på näsan).Har svårigheter att redan "hitta tid", få mig att lägga mig ner och heala mig själv eller att göra visualiseringsövningar.
Några tips på hur jag ska hitta tiden, hur jag ska VÅGA ta det lugnt?

Noggrann som jag är så undrar jag hur man ska föreställa sig serotinet (färg o dyl)? Tungan ute

Ingen spikmatta, men vad är det där EFT som du pratar om? Citerar dig "Att knacka strax under nyckelbenen ingår ju i EFT, man kan också "ljuda" samtidigt, tex på ett långt aaaaaaa."?

Ians
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Solarplexius är liksom ångestens boning och ovanför brösten under nyckelbenen är Andningens boning.

Mycket ångest styrs av andningen och Andningen styrs av ångesten i en evig samverkan…därför är det bra att även heala lungorna..så man djup andas igen.

Ser ju din fråga i den andra tråden också…Flört Healing handlar om att låta kroppen slappna av och bara vara för att kunna läka sig.

Har man ångest går oftast känslolivet på högvarv, man stressar Detta tror jag är orsaken till din ångest.

Så låt healingen ta tid…en position i taget…och så länge som det känns att det behövs.

Endel förordar ca 3 min per position….själv kör jag så länge som det känns att det behövs. Ibland kan det behövas 5-10 min i vissa positioner och i andra positioner så räcker det med 1 minut.

Är du mkt stressad så börja med en minut per position och ut öka allteftersom du blir mindre stressad och ångest fylld.

Men ta positionerna en och en och ta allt med ro! Detta kommer att verka läkande på alla dina problem Oskyldig

Searchingmoonwolf
0

#7 Ahaa. Tackar för det. Intressant o lärorikt.

tihiii.. Jag stressar för minsta lilla, kanske en del av mitt jättedåliga självförtroende. =o/ Så joo, det är som du säger, mitt känsloliv är kör på för fullt och lite till…

Okej, så jag ska alltså börja med 1min o sen utöka. Tungan ute
För att upprepa mig, lika med vara på den säkra sidan, kan jag göra alla positioner under en "session"?
Ska jag göra en session/dag eller kan jag göra flera sessioner/dag?

På samma gång måste jag fråga i allmänhet om att självheala sig.
Jag har fått lära mig att jag kan "tanka mig" genom två sätt,
1) "snabbtankning" genom att hålla om endera handleden med andra handen

2) göra chakra-healing eller va ni kallar det..

Har jag rätt eller är jag o svävar?

Den andra delen av frågan är då, hur många gånger kan jag göra dessa "öronvärk" och "depression"-healingar per dag/per vecka innan jag måste göra en "tankning" och/eller chakra-healing?

Hoppas du/ni förstod! Tungan ute

Searchingmoonwolf
0

Ingen? Förvånad

Ians
0

Hej #8…..

Det där med tanka är inget jag känner till…vart skulle du få den kraften ifrån?

Själva kraften kommer in genom kronchackrat och beger sig sedan neråt ut genom armarna och händerna….

Chackra rensning gör man om man har obalanser som är relaterade till chackrana…vilket man kan säga att Alla obalanser är..och för att göra sig mer mottaglig för energierna….men inte för att tanka kraft!

Mairi
0

Reiki är en härligt jordande healingenergi, jag brukar sova med den i perioder när jag är stressad och orolig.
Att finna tiden och rutinen att heala sig själv varje dag kan ju också vara lättare om man gör det i samband med att man lägger sig för natten.

Lägg dig bekvämt med händerna på magen eller bröstkorgen, lägg kuddar under armbågarna om det behövs.(Man kan också lägga sig på händerna om man tycker bättre om det. Handpositioner är inte det minsta viktiga om man har gott om tid på sig.)
Energin kommer alltid till nytta, och den söker sig alltid dit den behövs mest även om den kan behöva lösa upp andra blockeringar på vägen (det kan ta mer tid, därför kan handpositioner vara bra om man har en tidsbegränsning).

Be om Reiki på samma sätt som du brukar men lägg till intentionen att den ska fortsätta att heala dig medan du sover, och sen är det bara att slappna av och se vad som händer.
Det finns inget rätt och fel när man healar sig själv, försök strunta i detaljerna och iaktta istället förutsättningslöst vad som händer i processen. Flört

Mairi
0

OBS!

Den som följer mitt tips ovan bör komma ihåg att stänga av och tacka på morgonen.
Jag glömde det en gång och morgonnyheterna träffade brutalt i hjärtat. Vissa saker ska man ha rejäla murar mot, TV-nyheterna och de stora grupperna av stressade människor i kollektivtrafiken på morgonen t ex. Flört

Ians
0

Mairi ….härligt med någon mer som inte tar det så kvistigt Skrattande Läste endel o Reiki ibörjan när jag var ny i det…men det finns olika syn sätt på allt….

Sedan ramlade jag över en bok av Matthew Sword  och det blev inte så mystiskt och svårt allt..utan lika enkelt som att borsta tänderna…

Man skall ha respekt för kraften….men kraften blir inte större för man omger den med så mycket mystik som möjligt!

För mig är Reiki bara en teknik som jag använder mig av…..förmågan att överföra helande kraft fanns där innan.

Men ofta är det så att människor vill veta..vilken teknik använder du….vem har du gått kurs för etc etc för att känna sig trygga….och det är Nog så viktigt….men inte det avgörande för om det skall fungera.

Själv ber jag också till högremakter "G-d" för dem jag lägger händerna på eller skickar distans healing till….

Detta har fungerat väl det med.

Mairi
0

Självklart ska man ha respekt för kraften, och när man ger till andra finns det några saker man bör vara vaksam på, men så länge man healar sig själv kan det knappast bli fel… då om någon gång är man fri att experimentera av hjärtats lust. Glad

Viktigare än teknik/skola/lärare är personkemi. Ju längre man hållit på ju kinkigare verkar man bli på sånt, trots idén om att man kanaliserar opersonlig energi från en ren källa.
Är man ny på området och aldrig provat healing förut, alternativt för sjuk och utmattad för att kontakt med sin intuition, så förstår jag att man vill ha lite av en meritförteckning som underlag för beslut.
Dessutom är det väl alltid bra att fråga och fiska lite efter healerns inställning till sin egen roll och ansvarskänsla?

Det här tycker jag är intressant att disskutera, men kapar vi inte tråden nu?

Ians
0

kanske det Obestämd flåt!

Searchingmoonwolf
0

#13 Vilken bok menar du?

Ians
0

#16 Reiki och Karuna av Matthew Sword….heter boken Där Ma Oftedal skrivit för ordet …

Searchingmoonwolf
0

Int fick jag svar på alla mina frågor int men…Glad

#10 Ärligt sagt vet jag inte då. Min lärare lärde oss att om vi vill heala oss/få "snabbt" energi så kan vi hålla om ena handleden. Nån såkallad allmän energipåfyllning. Ingen chakrarensning, inget specifikt problem att heala.

Kronchakra-delen var nytt för mig. Kanske min lärare berättade det, men man kan inte komma ihåg allting h*n berättade plus att kursen inte var på mitt modersmål.

Som nybörjare kan man inte veta vad för tekniker det finns. Att det ens finns olika. Jag hör själv till dem som gärna vill veta som du säger #10, vilken teknik man använder sig av, hur man gör osv. Annars lär man sig inte. Inte jag iaf. Håller dock med #11 om att det är viktigare med personkemi. Det är visst bra med meritlistan, men personligen är jag mera nyfiken/intresserad av hur på sätt andra healar än annat.

Som #11 säger så är det inte alltid så lätt att få kontakt med sin intuition. Och jag har aldrig förut tänkt på nåt sånt som intuition; vad det är, hur man får kontakt med den, etc. Att det sen är skitsvårt att få kontakt gör inte saken lättare. Samma gäller visualisering.

Så för att inte verka sjatig… hur många gånger kan jag göra dessa "öronvärk" och "depression"-healingar per dag/per vecka innan jag måste göra en "tankning" och/eller chakra-healing?
Frågar för att min lärare pratade om nåt sånt att man kan heala sig själv/andra för mycket oxå… Stämmer det?

Har ni tips på någon bra bok (som täcker det mesta)?

Och… fortsätt gärna er diskussion. Den verkar bli intressant. =o)

Mairi
0

Jag vill minnas från den Reikikurs jag gick att det där med att hålla sig på handlederna var ett tips på något man kunde göra oförmärkt i vardagen, för att snabbt ge sig själv lite extra kraft i vardagen - t ex på bussen, under ett personalmöte eller något annat tillfälle det är folk runt omkring.
Alltså tanka som i att fylla upp sig med lite healingenergi under dagen, inte som i att förnya healingförmågan. Den har du alltid tillgång till, det enda du behöver göra är att hålla kanalen ren genom att att ge dig själv healing då och då.
Kanalen beskrivs ibland som en tratt som går ner genom ditt kronchakra. Nog måste din undervisning ha innefattat detta?

Kan du möjligtvis hitta en Reikilärare eller Reikigrupp i närheten av där du bor?

Ang. böcker finns en hel del från 90-talet om Reiki att låna på biblioteken.
Min Reikilärare rekommenderade oss att köpa Dr Mikao Usuis ursprungliga Reikihandbok som hon tyckte var den enda boken värd att äga.
Jag har ingen personlig rekommendation.

===

Ians
0

#19 där är jag med i resonemanget…att ge sig själv en boost under dagen…

Men att tanka för att kraften skulle bli större…det ställer jag mig frågande till…

Det jag har lärt mig är att ju mer man ger healing till både sig själv och omgivningen ju starkare blir kraften…ju mer flöde blir det.

Sedan vill jag förtydliga mig lite….visst skall man undra viken teknik folk använder och hur pålästa de är…men det tycks finnas ett visst "revir pink" där man dissar alla andra lärare förutom någon specifik….

Och att vissa lärare skulle ha bättre effekt på sina initsieringar…än andra…detta tror jag är rena "bullshiten" om ni ursäktar uttrycket!

Det torde väll vara elevens förmåga och intention med healingen som är avgörande i detta.

Har bara läraren behörighet för det den gör så……och det är klart att man skall kolla…för man får ju betala ganska ordentligt för  de olika stegen.

Det var mer så jag menade…

#18 jag tycker att du skall gå en ny kurs i healing om du inte har fått med dig mer av den kurs du gick….detta kan ju bero på som du säger att du inte riktigt förstod vad det sa…Eller att läraren var en usel pedagog Flört det finns ju sådana oxå!

Ians
0

#19 där är jag med i resonemanget…att ge sig själv en boost under dagen…

Men att tanka för att kraften skulle bli större…det ställer jag mig frågande till…

Det jag har lärt mig är att ju mer man ger healing till både sig själv och omgivningen ju starkare blir kraften…ju mer flöde blir det.

Sedan vill jag förtydliga mig lite….visst skall man undra viken teknik folk använder och hur pålästa de är…men det tycks finnas ett visst "revir pink" där man dissar alla andra lärare förutom någon specifik….

Och att vissa lärare skulle ha bättre effekt på sina initsieringar…än andra…detta tror jag är rena "bullshiten" om ni ursäktar uttrycket!

Det torde väll vara elevens förmåga och intention med healingen som är avgörande i detta.

Har bara läraren behörighet för det den gör så……och det är klart att man skall kolla…för man får ju betala ganska ordentligt för  de olika stegen.

Det var mer så jag menade…

#18 jag tycker att du skall gå en ny kurs i healing om du inte har fått med dig mer av den kurs du gick….detta kan ju bero på som du säger att du inte riktigt förstod vad det sa…Eller att läraren var en usel pedagog Flört det finns ju sådana oxå!

Hellas
0

Hej, jag har inte läst igenom alla inläggg nu så med risk för att upprepa det någon annan redan nämnt tidigare så gör i alla fall jag själv så här!

Man behöver egentligen inte veta exakt vart man ska rikta sin healing, den når fram exakt dit den ska av sig själv ändå så var inte osäker på vart ångesten exakt sitter, healingenergi vet vart just DU behöver mest hjälp.

Det är alltid viktigast att ge sig själv healing före någon annan tycker jag, det är annars svårt att kunna vara det rena verktyg vi bör vara då vi fungerar som kanal för Healingenergi som ska ges till andra Kyss!

Det finns så många olika metoder men slutmålet är ju alltid detsamma så det är bra att man kan välja den metod som känns fungera i varje individs liv.

Visualisera att du ser dig själv i dina tankar, Du är glad och lycklig!

Titta straxt ovanför Huvudet, där finns en stor vacker Diamant som svävar tryggt och följer med dig, den ger dig styrka.

Tänk dig att Diamanten öppnar sig i båda ändarna och ner från himlen strömmar nu kärleksfullt vitt ljus.

Ljuset strilar ner mot ditt Huvud (Chakra) och långsamt börjar din kropp fyllas från huvudet och neråt med det här vita underbara Ljuset.
Det fyller upp i varje liten vrå, det rinner sakta ner mot din hals, dina axlar börjar slappna av och ljuset fortsätter sedan ut i vardera arm.

Ibland kan det kännas som om det blir lite trögare att få igenom ljuset, det gör ingenting, det är på dessa områden det behövs lite extra Healing kraft.
Du fortsätter tills ljuset nått ända ner till Tårna.

Nu är du fylld av allt vitt ljus och visualiserar nu att du får livgivande kärleksfull energi från moderjord.
Det är en röd vacker energi som stiger upp genom dina fötter och blandas med det vita ljuset så att det blir en underbar rosa färg.

Den röda energin gör att man jordar sig och skapar en inre harmoni och balans.
Den röda energin blandas sakta i hela din kropp tills hela din kropp strålar av rosa energi som även börjar flöda över och omge utsidan av din kropp och även din omgivning.

Du ser dig själv fortfarande lycklig och lugnt avslappnad.

Känn nu in den känsla du har och behåll den känslan inom dig tillsammans med all healing.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Searchingmoonwolf
0

#19 Bra att det inte är nåt jag bara har fått höra. Det är precis så som du beskriver "ge sig själv extra energi genom att hålla handleden" som jag menar, inte att få mera healingkraft.

Det har jag förstått att man inte behöver förnya sin healingförmåga, bara att det kan vara svårt om man inte har healat på en längre tid. Och juh oftare man healar desto enklare är det att få kontakt och känna av healingen.

Kanske det är den där "kanalen" jag är osäker på, vad det är? Dess funktion? Mja, iom min depression så är mitt minne inte det bästa och det som inte skrevs ner, har gjort praktiskt eller så, är glömt. Säkert har läraren tagit upp detta, flera gånger oxå är jag säker på och visst kan jag fråga denna oxå om detta, vill bara ha flera åsikter om ämnet.

Jag har juh gått Reiki 1, vilket betyder att jag har en lärare som hållt på lite längre. Egentligen förstår jag inte varför du frågade detta…

Okidoki. Ska kolla och se om det finns nåt på biblioteket. Fick oxå på min kurs som boktips Dr Mikao Usuis ursprungliga Reikihandbok.

#20-21 Oj, jag tror att jag åter igen (sorry) inte har kunnat förklara mig tillräckligt bra. Äsch! Läs svaret till #19, där kommer svar oxå som gäller dig. Jag tar o svarar för min del på dina funderingar över #19s svar.

Du är osäker till denna "boost-under-dagen-teknik". Varför är du osäker på den? Vad är det som gör dig osäker? Varför lär man då ut en sån här grej om det inte "funkar"?

Joo, revir-frågan är alltid uppe, nästan när det gäller vad som helst. Har märkt det. Man vill ge råd och hjälpa till till en viss mån, grunderna (om ens det), och när man sen vill lära sig mera grundgående om nåt ämne så är det direkt ett stort stopp-märke på vägen.

Hmm.. du har rätt i det du säger tycker jag. Det är väl hur på sätt som själva läraren känner av kraften det är frågan om och inte själva kraften som eleven får på kursen (vilket inte är lärarens kraft).

Hmm.. Som jag skrev ovan är depressionen den största boven, inget minne… Därför frågar jag efter litteratur/hemsidor att läsa på… För visst har läraren gett små tips om va man kan heala annat än chakrarensningen, men det var inte allt för många tips för det. Huvudvärk och psykisk illamående var några tips h*n gav, men för min del tyckte jag att det var i undre kanten som vi fick vardagliga tips.

Tack för att du förklarade dig. Alltid bättre så! =o)

Searchingmoonwolf
0

#22 Erkänner att utan att läsa igenom mina tidigare inlägg så kommer jag inte ihåg om jag förklarat detta Skäms - att vi fick lära oss att man måste rikta sin healing till ett visst ställe och inte att det är så stor skillnad på var man healar för healingenergin hittar ändå rätt ställen där den behövs. Därför är jag som ett stort frågetecken.

Är det inte en långsammare teknik att heala tex öronvärk genom att samtidigt heala för depression/ångest (på och under brösten) istället för att sätta händerna på öronen (och ovan och under öronen, så som jag fick i andra inlägget svar på…)?

Hur ska jag få reda på de olika metoderna om jag inte frågar tex här? Kan ni ge några exempel på olika?

Okej, ska försöka göra din visualiseringsövning. Den verkar bra.
Frågovis igen… Varför just dessa färger? Varför är det just en diamant? Va göra om det känns att man absolut inte får igenom ljuset på en del ställen?

Allihopa!
Jag har nu hållt på och ge healing varje dag åt mig själv för depressionen (dvs ovanför och under brösten, med djupa andetag ovanför brösten…).
Det jag nu är orolig för är att jag healar mig för mycket utan att rensa chakrana emellanåt? Eller har jag fattat det fel månne…? Att chakrarening inte är en "total rening och energiboost" för att "orka" ge sig själv o andra healing? Kan man bli för trött (/utan energi) för att heala sig själv?
Min lärare pratade juh nämligen om att man kan heala för mycket, att man kan lida av att heala för mycket. Stämmer det eller…?

Ians
0

Jag ställer mi frågande till att kraften man förmedlar till den man ger healing till Även om det är mig sj skulle bli större eller mer verksam av ngn form av "Tankning"

Men att ge sig sj lite snabb healing under dagen genom att hålla runt handleden…..DET är ju ngt helt annat!

Jag undrar lite hur bra det är att själv heala sig om man mår psykiskt dåligt…..hm

Kanske skall du gå till någon och få lite kraft…..det blir liksom starkare om man själv är initierad….och mår man dåligt behöver man någon som bryr sig först och främst…. /kram

Searchingmoonwolf
0

#25 TACK! Kramen kom i rätt tillfälle! Skrattande

Okej, hoppas alla fattar nu va jag menar med "tankning"/hålla mig runt handleden… Tungan ute

Hmm.. Joo, har själv oxå funderat på det där med att heala mig själv när jag inte mår så psykiskt bra. Hur ofta jag tex borde gå till någon för att ha tillräckligt med kraft osv…?

Vad menar du med att det är liksom starkare om man själv är initierad? Depressionen eller healingen?

Mairi
0

#21 & #23

Jag tror inte att jag har antytt något om bättre eller sämre initieringar?

Min fråga om det inte finns någon lärare i den geografiska närheten har inget att göra med kvaliteten på kursen eller läraren som gav den. Jag hade bara förstått det som att FS inte bor där hon gick kursen.

Jag vet nämligen flera Reikilärare som samlar sina elever och andra reikihealers till meditations- och/eller övningsgrupper som kan vara ett bra stöd under utvecklingen som börjar efter att man gått kurs.
Att försöka hitta en sådan hade alltså varit mitt nästa tips!

Jag är själv en sån person som gärna läser mig till kunskap, men healing passar inte alltid in i ord. Det handlar i första hand om praktik och känsla och upplevelse, och då kommer man längre om man jobbar tillsammans med andra människor.

Edit: Såg efter publicering att jag missat några nya inlägg, som förklarar mitt missförstånd. Låter mitt inlägg stå kvar ändå, men med detta lilla tillägg.

Ians
0

#26 healingen Flört

Börja med att gå en gång o se hur det känns. Man behöver bli omhändertagen när man är deppig..det tar Så oerhört mycket kraft!

Ligga under en filt och bara ta emot…kraft o styrka..det för gott för själen!

När man tar emot så kan man lättare öppna sig för fler möjliga lösningar…..Det kan annars lätt bli lite enkelspårigt när man mår dåligt. Risken är då att man kör fast och "underhåller" depressionen istället för att läka sig…

Hoppas du förstår hur jag menar…..Ensam må vara stark, men när man är dränerad på energi, så är det Inte så lätt att vara stark dessutom!

Hellas
0

#24 Jag förstår att du blir förvirrad av olika metoder som finns men välj det som känns bra för dig.
Du kan ha händerna vart du vill eller inte ha dem någonstans alls.
Energin går dit den ska ändå.
När man ger Healing på distans kan man inte heller använda sina händer direkt på en kropp men det fungerar fantastiskt bra ändå.

Om det tar lång tid, nej absolut inte, energi är lika snabbt som ljusets hastighet.
Men samtidigt, måste det gå fort, ett välbeffinande i sig är att stanna upp och ge sig själv en stund på 10 minuter lite då och då.
SjälvHealing handlar inte bara om att få till sig energi utan även om att se sig själv och ge sig själv en stund.

- Måste man ha diamant?
Ta vilken sten du vill eller ingen alls, bara det känns ok för din del.
Bergskristallen är ju också en underbar sten med starka egenskaper.

Färger, ja det finns en tanke bakom färgerna
Vit färg ses som den Healingens rena energi och är stark, när man ser en person som ger healing ser man även att det strömmar ljust vackert sken runtomkring personen, Auran blir större och det riktigt lyser om personen.

Röd färg är Baschakrats färg vilket är jordande, den gör att man landar i sig själv och är här och nu.

Rosa färg är kärlekens färg och vad är väl bättre än att ge kärlek till sig själv

//Hellas

Searchingmoonwolf
0

#27 Du har så rätt i va du säger, förstår va du menar. Min lärare har varannan vecka träff med dom som har gått Reiki-kurs. Tyvärr har jag varken haft tid eller ork (depressionen) att ta mig till dessa träffar. =o( Under träffen har jag förstått man kan få healing och/eller bara umgås med andra. Måste försöka fara på nästa träff. =o)

Har märkt att jag hellre vill lära mig praktiskt än teoretiskt, men i många fall är det näst intill omöjligt att få hjälp när det gäller det praktiska. Därför frågar jag här även om böcker och hemsidor. Visst är det så att healing och ord inte passar ibland ihop. För det verkar det finnas många böcker. Det är bara frågan om vilka som är bra och lönar sig att läsa…

Det var menat som en fråga, av alla eller av dig #27, att jag är osäker på det fär med "kanalen" vad det är? Dess funktion?

#28 Visst borde jag ha fått nån sorts initiering iom jag har gått Reiki 1. Ska försöka få mig att gå på träffen nästa vecka och få lite healing av nån annan… visst är det så att man nu som då vill bli omhändertagen, sjuk eller inte. Håller så med dig att mina krafter är jättesmå just nu. Kämpar med så mycket på en gång och ingenstans verkar man få nån hjälp… (ni har dock varit suveräna här, tackar!)

Det där har jag faktiskt funderat på, att jag "underhåller" depressionen istället för att försöka få bort den. Kan man månne undvika detta på nåt vis… hmmm…? Visst förstår jag va du menar, för ibland måste man få hjälp av utomstående, hur mycket det än kan kännas fel och motbjudande…

#29 Joo, så är det juh man ska göra, välja det som känns bra för sig själv. Först måste jag dock veta vad för olika metoder det finns. Några råd?

Att det kan kännas främmande, att man kan ha händer var som helst. För jag har bara gått första kursen och inte andra - är det inte först på andra kursen man lär sig distanshealing… som jag tar mera som att inte ha händerna nånstans. Eller kan jag heala mig själv utan att ha händerna nånstans för nåt specifikt? Hur går det till om visualiseringen är skitdålig för tillfället?

Visst är det juh så att det är ett sätt att lugna ner sig. Att sitta stilla en stund. Va göra när detta just känns skitsvårt? Att "ordna" en stund med musik och lugn o ro känns för svårt istället för att sitta o heala samtidigt som man sitter och tar det lugnt framför tvn? Mjaa.. jag menade kanske indirekt i tid men även hur det fungerar/verkan med att heala på ett ställe för olika problem istället för på specifika ställen?

Joo, visste att färger (och även stenar) har olika betydelser. Va bra att jag fick i detta samhang reda på betydelsen. Tackar!

Försökte svara på allas inlägg men kan hända jag har blandat med nåt. Har svårt att hålla reda på allt och alla, skyller på depressionen.

Finns det sanning i vad min lärare pratade om att man kan heala sig själv/andra för mycket oxå?

Hellas
0

När man pratar om Kanal handlar det om att den person som ger Healing är en "Kanal" dvs. ett verktyg där Healingenergi kan strömma genom.

**Först måste jag dock veta vad för olika metoder det finns. Några råd? **Det absolut bästa, speciellt för dig som är praktiskt lagd är att prova sig fram, det kan aldrig bli fel!
Lyssna på din intuition, känns någonting motigt så gör på ett annat sätt som känns bättre :).

_Hur går det till om visualiseringen är skitdålig för tillfället? _Gör en förenklad övning till att börja med.
Låt energi strömma ner i ditt huvudchakra och be sedan att energin ska fyllas på i din kropp.
Försök att visualisera den tid du kan men…….du ska inte tvinga dig utan tappar du fokus så låt det vara hänt.
När jag gjorde detta första gångerna så gjorde jag det på kvällarna innan jag skulle sova eftersom jag var som mest avslappnad då.
I 9 fall av 10 somnade jag men jag är säker på att energin ändå nådde dit den skulle Skrattande!

_Att det kan kännas främmande, att man kan ha händer var som helst. För jag har bara gått första kursen och inte andra - är det inte först på andra kursen man lär sig distanshealing… som jag tar mera………… _Jag arbetar inte enligt Reiki Healing metoden utan med Spiritualistisk, Andlig, Healing och metoderna är lite olika (även om väldigt mycket även är detsamma).

_Finns det sanning i vad min lärare pratade om att man kan heala sig själv/andra för mycket oxå? _Jag har aldrig hört att man kan ge sig själv eller andra för mycket Healing men det skulle vara intressant att höra lite mer om varför det skulle vara så.
För mig är Healing energi ren kärlek och överskottet kommer alltid att flöda ut så att omgivningen kan ta del av den.
"Mår jag bra mår kan jag även ge i överflöd till min omgivning"

Obs! När jag ger Healing på en person här hemma så låter jag mina händer flyttas, inte i ett speciellt mönster utan intuitivt och det tror jag även Reiki Healers gör när de blivit mer vana med att ge Healing.
Men resultatet blir varken bättre eller sämre om jag jämför med att inte lägga händerna på det ställe personen har besvär.

Det jag tror, men det är bara min tro, är att vi krånglar till det för mycket, ibland blir ritualerna viktigare än själva givandet.
Resultatet blir alltid detsamma så det är bättre att fokusera på den enkla lösningen, som jag själv tycker är att låta energin själv bestämma vart den ska verka, istället för att man först ska oroa sig över ritualerna, handpåläggning och allt vad det nu kan vara.

Kör på, vill Du ge dig själv healing så gör det på ett sådant sätt som känns bra för dig.
Tips använder man för att kunna plocka lite godbitar här och där, sedan formar man sin egna metod.

Kanske du ska låta energin strömma in genom dina handleder och därifrån leta sig vidare dit det behövs Flört

//Hellas

Mairi
0

Jag tycker att #31 har gett ett mycket bra svar som jag instämmer i.

När det gäller visualisering är det svårt för de flesta i början, och för mig satt det fast riktigt ordentligt! Däremot har jag alltid haft lätt att känna energier fysiskt i/med kroppen och det räckte alldeles utmärkt medan jag höll på med Reiki på grundnivå.

Sen har jag all förståelse för hur svårt det är att vara spontan och kreativ under en depression, men din utveckling inom healing är din individuella resa. Den får ta den tid den tar och den form den får, för med eller utan depression så skulle den ändå inte ha varit lika som någon annans.

När du orkar tror jag den där healinggruppen vore värd ett försök eller två, eller iaf en individuell träff med läraren.

MaMaMade
0

Helena-K: skulle du kunna berätta lite mer om den modell som du använder (Spiritualistisk, Andlig, Healing, skriver du här ovan). Kanske i en artikel? Reiki har vi fått läsa lite om här inne tidigare om jag minns rätt. Det skulle vara mkt intressant att få höra lite om den inriktning som du ägnar dig åt. Glad

Säger som min Minstan; *nääälla*!?! Skrattande

Hellas
0

#33 Haha, näää, det är jag inte man för att göra vi har så många andra mer kompetenta på det området :).
Halva Healing iFokus styrkan tror jag använder Andlig Healing eller kanske kombinerat med Reiki eller någonting annat.
De flesta gör nog även egna varianter efter ett tag så att det ska passa in på deras personlighet.

Jag arbetar väldigt mycket med min Healingguide och det är h*n som styr upp det hela och gör jobbet, själv är jag bara verktyg och försöker hålla mig närvarande Glad!

//Hellas

Searchingmoonwolf
0

#31 Du skriver "Jag arbetar inte enligt Reiki Healing metoden utan med Spiritualistisk, Andlig, Healing och metoderna är lite olika (även om väldigt mycket även är detsamma)." och har även svarat #34.

Jag är oxå intressrad av vad för annan healing det finns än Reiki. Har ingen aning om vad för healing Andling och/eller spiritualisk healing är. Nån som kan förklara eller ge länkar till vart jag kan läsa mer om ämnet?

Hur ska jag få kontakt med min healingguide? När, var och hur på sätt hjälper han en (säkert individuellt, men allmänt sagt…)?

Tack förrästen för dina svar, de har klarnat en hel del! Glad

#32 Visst är det svårt med visualisering och vad som helst i början. Jag har så länge försökt och när jag inte kommer framåt tappar jag intresset. Tvyärr. Obestämd Har juh ren svårt att sätta mig ner och ta det bara lugnt. Kan inte säga att jag har några speciella känningar av energierna, dock under healing så känner jag dem rätt kraftigt.

Jag har svårt med att vara spontan vare sig jag har depression eller inte. Klart att det är min personliga resa som det är frågan om, det är verktygen och medlen jag är ute efter. Råd. Tiden är kan vara kort eller jättelång.

Ska kolla om jag orkar fara på en träff… Skrattande

[Starman]
1

Hej, nu är det inte så att alla själsliga problem alltid går att lösa med mediciner. Det brukar generellt antas att depressioner uppstår efter det att kroppens förmåga till att producera serotonin har rubbats.

Vanligast är då att man sätter in SSRI/SNRI-medicinering.
Men det är inte alltid tillräckligt.

Du kan behöva psykoterapi, möjligtvis KBT efter vad jag har kunnat utröna ur denna tråd.

Det här vill jag bara ha sagt; Ta inte råd från människor på internet angående mental ohälsa. Gå till din vårdmottagning och boka tid med psykiatrikern, omgående!

Hoppas det löser sig för dig.

mvh

- Starman

Searchingmoonwolf
0

#36 Har inte längre möjlighet till terapi om jag inte går privat, till vilket jag inte har några pengar.Och min psykiater kan inte hjälpa mig längre, påstår jag har fått tillräckligt med terapi redan (dock för annat problem). Så… jag är körd in i en återvändsgränd för tilfället. Rynkar på näsan

Och… visst är man alltid på sin vakt och tänker två gånger innan man gör nåt när det gäller internet. Internet är alltid internet.

Tack för tipsen iaf!

[Starman]
0

Lycka till med reikin, då!

mvh

Ians
0

Du är välkommen att få distans healing emellanåt om du känner att det ger dig någon form av hjälp  och lättnad i tillvaron.

Mvh

Mrjag
0

Jag skulle vilja prova distans healing :)

Ians
0

#40 Då går det bra att anmäla sig i healing tråden på måndagar innan kl 20.55. Just nu är vi inne på healingtråd 8 , den ligger bland "Nålade trådar just nu " i meny fältet på vänstersida om du inte hittar den i bland de senaste inläggen.

Så välkommen in nästa måndag.