Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etiketter: övrigthÀlsokost-kosttillskott
LĂ€st 27 ggr
Magi-cat
1

Tolv nyttiga kolhydrater

Antar att det finns olika Ă„sikter och synpunkter om detta. 🙂
I listan finns mycket nyttigt och gott i frÄga om frukter och bÀr, quinoa och kikÀrtor.
Jag skulle bara önska att man nÀr man ger rÄd om hÀlsosam mat Àven tÀnkte mer pÄ att föreslÄ livsmedel som inte behövt fraktas över halva jorden och dÀr man inte har en aning om odlingsbetingelserna eller förhÄllandena för odlare och plockare.
Havre Ă€r i sĂ„ fall bra, det Ă€r nyttigt, prisvĂ€rt och kan odlas hĂ€r. BlĂ„bĂ€r kan man plocka sjĂ€lv. Äpplen var det överflöd av förra Ă„ret.
Men allt det dÀr andra?

https://kurera.se/12-kolhydrater-att-frossa-i/

"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
💓 SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Glöm myten om att kolhydrater Àr din fiende. HÀr Àr 12 hÀlsosamma livsmedel som Àr rika pÄ kolhydrater och fulla av nÀring.
Sindri
0

Jag Àr vÀldigt tveksam till en del av det som stÄr pÄ deras lista. Kurera Àr ju heller ingen medicinvetenskaplig tidskrift utan det verkar "klippt och klistrat" frÄn lite olika kÀllor.
Äpple t ex Ă€r inte alls bra för mig pĂ„ grund av sitt höga sockerinnehĂ„ll, och Ă€ndĂ„ Ă€ter jag bara Ă€pplen frĂ„n min egen trĂ€dgĂ„rd. Jag Ă€ter i sĂ€song, men visst kĂ€nner jag av insulinpĂ„slag. Jag kan inte Ă€ta det nĂ€r jag Ă€r hungrig t ex, tar det bara efter en riktig mĂ„ltid.

Havre Àr ett annat "superlivsmedel" som jag ocksÄ Àr tveksam till (liksom alla andra sÀdesslag).
https://pmc-ncbi-nlm-nih-gov.translate.goog/articles/PMC4325021/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=rq

Är man tillrĂ€ckligt kolhydratkĂ€nslig sĂ„ skall man akta sig för mĂ„nga saker pĂ„ den dĂ€r listan.
Vi har ocksÄ mycket nÀrodlat man kan Àta istÀllet. Rotfrukter och kÄl (vitkÄl innehÄller mycket C-vitamin) kan ju lagras lÀnge. Sötpotatis Àlskar jag och hoppas att försöken med svenskodlad kommer att slÄ vÀl ut.

För att fÄ i sig nyttigheter under vinterhalvÄret Àr det bÀttre att grodda, odla Àrtskott och andra gröna skott. Massor med nyttigheter, och mer nÀrodlat kan det inte bli.

Niklas
0

Det mesta pÄ listan Àter jag i nÄgon omfattning. Havre i olika former tycker jag Àr bra. Enkelt att förvara och laga, lÀtt att variera, vÀldigt billigt. Det gÀller bovete, quinoa, bönor, linser och Àrtor ocksÄ.

VĂ€nliga hĂ€lsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelsslÀkter för din slÀktforskning