Alternativt solskyddsmedel?
Kort sagt: Finns det något tips på "naturligt" solskyddsmedel? Tänkt för dagligt solskydd, inte främst för stekande på stranden.
Skulle helst vilja slippa alla de där konstiga produkterna med många -medel och -ämnen.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Kläder.
Mvh // Johan
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jordklok verkar ha
https://www.jordklok.se/sv/articles/47/solkram-sollotion
Annars är det nog kläder som gäller.
/Désirée
Här diskussion om zinkoxid som jordklot använder som non-kemisk komponent i sina produkter.
Kläder är väl det jag också kommer att tänka på först.
Långärmat och keps eller solhatt.
Som kvinna kan man ha lång tunn kjol t ex.
/Maria
Jo, jag har alltid kläder. 🙂😎 Hatt/keps och allt annat också. Jag tänkte lite utöver det.
Zinkoxiden funderade jag också på …
Läste en annons om Vårolja också
För 15 år sedan köpte vi en bostad i Spanien. Då bestämde jag mig för att sluta med alla krämer, hade läst för mycket negativt om dem.
Det är kläder, parasoll och skugga som gäller. Har aldrig bränt mig.
Ibland lägger jag lite kokosfett på näsa och panna. Den innehåller lite naturlig solskyddsfaktor.
Men är man tvungen att exponera sig för solen under lång tid så skulle jag satsa på bredbrättad hatt och lång tunika+byxor alt. klänning i vitt, tunt linne. Skall man inte jobba så är parasoll också bra. Monterat eller handhållet.
#7: Låter iallafall svalt och okladdigt och ett glas kallt. 👗👒⛱️
Här lite information om naturliga oljor som solskyddsfaktor.
Julia Fougelberg, som är hudläkare och forskare på hudcancer vid Sahlgrenska sjukhuset, menar dock att det inte finns några studier som bevisar att oljorna har en skyddande effekt mot UV-strålning.
Oljorna beskrivs på sociala medier som naturliga och giftfria. Julia Fougelberg påpekar att ett preparat inte är ofarligt bara för att det är naturligt.
Läs mer här:
https://www.svd.se/a/k6lAzj/hudlakare-varnar-for-naturlig-solkram
#9: "Vem vet, inte du - vem vet, inte jag….."
Svårt med motsägelsefulla artiklar. Här är en av dem jag lutade mig mot för kokosoljan.
https://www.mynewsdesk.com/se/alpha-plus/pressreleases/naturligt-skydd-mot-solens-straalar-skydda-dig-mot-solen-med-bra-naering-och-kokosolja-869458
Men spf 15 är nog en överdrift. Har läst spf 5 på ett annat ställe. Möjligt att just tiosol kan ha spf 15, men det måste ju blandas ut med något.
Jag har i alla fall inte bränt mig på grund av den.
Brände mig ordentligt gjorde jag dock på 60-talet när ett rykte gick på skolan att man skulle blanda vaselin och bergamottolja som solkräm. På apoteket blev det rush och vi fick försäkra personalen att vi inte skulle ha på oss oljan i solen….
Jag brände upp mitt bröst och det kan jag fortfarande inte exponera länge i solen. Ja, dumma tonårsbrudar!
#10: Tror hellre på hudläkaren från Sahlgrenska som forskar på hudcancer än ett företag som tjänar pengar på kosttillskott - känns väl sådär.
Sedan är det lurendrejeri att föra ut information om att ”naturliga” produkter inte kan göra skada - naturen är ingen garant för giftfritt eller fritt från skada.
Kokosolja tycker jag funkar utmärkt. Om man vill sitta/vara i solen utan att klä på sig för mycket..
Dom gånger jag har bränt mig har varit när jag har använt produkter från apoteket (eller likn) med solskyddsfaktor på..
Nu var det länge sen jag använde såna produkter, men sen jag slutade använda dom så har jag inte bränt mig..
I vilket fall så ska man väl vara lite försiktig med solen..Och det är nog olika från person till person om någon produkt (naturlig eller ej) funkar bra eller inte..
Man får pröva sig fram vad som passar.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#11: Angående "naturliga" produkter så håller jag absolut med dig. Vit flugsvamp t ex är naturlig, och det finns gott om andra exempel.
Här är ett riktigt handfast test av olika solskydd. Men trots resultatet använder jag inga solkrämer - tror mer på undvikande.
https://faktoider.blogspot.com/2022/07/kokosolja-spf-0.html
#13: Det var en pedagogisk test - håller mig oxå till solhatt och kläder numera och lite extra solkräm på näsan. 😊
#13: Ha. Ja, hållet helt. Att likställa "naturlig" med ofarlig, och "syntetisk" med farlig är bland det mest naiva man kan göra. Och dessutom bara en trend i tiden.
Mitt favoritexempel är is. Is frusen i en frys, ansågs som onaturlig. Endast is från frusen sjö eller glaciär var naturlig is. Givetvis påhejat av den bransch som var på väg att ersättas av nya maskiner.
Mvh // Johan
#15: Personligen tror jag att frusna naturisar är livsfarliga och bör inte beträdas till skillnad från isen i frysen som jag gärna kan tugga på …
På tal om att byta fokus eller? 🙂
#17: Nej det handlar om samma sak att tro att naturliga produkter är så oemotståndligt hälsosamma.
Tack till er som svarade på min fråga och gav tips!
En sammanfattning:
Kläder
Paraply/parasoll
Ekologisk solkräm
Keps/solhatt
Söka skugga
Kokosfett