Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etiketterövrigthälsokost-kosttillskott
Läst 96 ggr
Magi-cat
2025-03-11 10:08
1

Karragenan - kan det orsaka tarmläckage?

Karragenan används ofta i livsmedel och kosttillskott.
Ny studie tyder på att det inte är ofarligt utan kan orsaka t.ex. inflammation i tarmen och läckage
Karragenan tillsätts bl.a. i laktosfri grädde.

Studien är dock liten och effekterna små, påpekas det. Resultatet styrker dock vad som visats i djur(😢)studier.

Ann Fernholm:

"I nästa steg undersökte forskarna hur mycket av ett ämne som heter zonulin som deltagarna hade i blodet. Zonulin påverkar de molekylära fogar som finns mellan våra tarmceller. Normalt ska fogarna fungera som ett tätskikt mellan blodbanan och allt skräp vi har i tarmarna. Zonulin kan dock öppna fogarna vilket gör att tarmarna läcker.

I studien hade männen en något förhöjd nivå av zonulin i blodet efter att de hade ätit karragenan, vilket alltså tyder på att tarmarnas genomsläpplighet har ökat något.

I cellförsök såg forskarna också tecken på att karragenan kunde trigga immunceller och driva en inflammation."

https://annfernholm.se/2025/03/05/kan-tillsatsen-karragenan-fa-tarmarna-att-lacka/

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Karragenan – en tillsats som finns i tusentals livsmedel – tycks ha en negativ inverkan även på mänskliga tarmar.
DesK
2025-03-11 10:19
1

Ann Fernholm gör ett fantastiskt jobb! 👍🙏😊
Jag undviker karragenan.

/Désirée

Sindri
2025-03-11 14:29
1

Willys har laktosfri grädde utan karragenan.
Jag har undvikit det i många år då jag läste för länge sedan att det kanske kunde orsaka cancer.
Karragenan finns i alla möjliga livsmedel som tex 36%ig grädde som många tycks tro är nyttigare än 40%ig, glass, kakor mm.
Ja, Ann Fernholm är en hjältinna som borde få mer plats i medierna.

Krullibull
2025-03-11 15:42
1

Jag undviker också karragenan av samma anledning som Sindri.

Jag hade för mig att agar agar är precis samma sak, men hittar inte den informationen när jag sökte lite snabbt nu så jag vet inte om det stämmer.

Sindri
2025-03-11 20:45
1

Karragenan är från tång och agar agar från en alg.
Vad jag har läst om agar agar finns inga hälsorisker med det, anses tvärtom vara nyttigt och antiinflammatoriskt. Men det kan ju ändras.

Krullibull
2025-03-12 00:03
1

Hmm, det kanske blev något knas i sökningarna. Det är mer regel än undantag att man hamnar på andra, något relaterade saker när man söker efter något. Det kan vara mycket förvirrande!

Det var nämligen så att jag tänkte att "nej, nu jäklar ska jag faktiskt läsa om agar agar för varför har jag inte köpt det innan?" och i slutändan så vill jag minnas att det var någon innehållsförteckning där det stod att det var just karragenan som enda ingrediens och då kände jag mig inte alls intresserad längre.

Jag försökte hitta samma produkt igen, men den fanns inte där jag letade och ingenting fanns med på den som såldes.

Det är definitivt något att fortsätta leta information om, för det hade ju varit jättebra om det inte var någon fara! Tack, Sindri!