Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etiketthuskurer
Läst 90 ggr
Magi-cat
2025-10-08 10:15
5

Te för att stärka immunförsvaret i vinter

Te är gott och värmande och så finns det ju så många sorter att välja på och variera med!

Här föreslås ingefärste med lite honung. Det är en känd huskur i förkylningstider inte minst.

Vanligt grönt te av alla de sorter är gott och innehåller antioxidanter.

Och så finns det te på echinacea, röd solhatt, en ört som är känd för att boosta immunförsvaret.

https://kurera.se/3-teer-som-starker-immunforsvaret-i-host-och-vinter/

Vilka är era favoriter och vad brukar ni variera med? Är det några speciella just under hösten/vintern som ni föredrar?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Stärk immunförsvaret naturligt med värmande örtteer. Här tipsar vi om tre klassiker – ingefära, grönt te och echinacea.
  • Redigerat 2025-10-08 10:15 av Magi-cat
[öster]
2025-10-10 16:05
2

Rökt lapsang souchong är ett annorlunda te som får mig att må bra. Egenskaperna av immunförsvar har det kanske inte men det är värmande med sin rökiga smak och doft som minner om mina barndomstider.

Det är ett te som passar med kött och kallskuret men också som ensam dryck att förtära och njuta av.

Magi-cat
2025-10-10 18:24
2

#1 Det har jag aldrig provat! Det låter gott, lite mysigt. 🍵

Mandra
2025-10-11 06:52
1

#0: Röd solhatt - vad är det?

Magi-cat
2025-10-11 07:55
2

#3 echinacea

NiklasTyreso
2025-12-12 22:09
2

Sprängticka te och lindblomste är mina val när jag får influensa och de är sådana teer som traditionellt använts för att stärka immunförsvaret när det är under angrepp.

Min egen erfarenhet är att te på gråbo och te på fnöskticka också har en positiv effekt när jag är sjuk med förkylning eller influensa, men de stimulerar mitt immunförsvar för mycket när jag är frisk så immunförsvaret lättare överreagerar på allergier.

Te på klibbticka är bra mot allergier, men är lite beskt, en smak som man kan lära sig att tycka om.

Just nu dricker jag te på asklöv. Förut idag på björklöv. I morgon blir det hallonbladste.