Baljväxter är hälsosamt
Kikärter i kosten varje dag kan t.o.m. bidra till att sänka kolesterolet enligt en studie.
"Indika Edirisinghe, som är nutritionist vid Illinois Institute of Technology i Chicago och hans kollegor undersökte 72 personer med prediabetes och hur deras värden påverkades av att äta antingen 1 cup (ca 2,5 dl) kikärter, svarta bönor eller vitt ris varje dag i 12 veckor. I slutet av studien hade de totala kolesterolnivåerna hos kikärtsätarna sjunkit från cirka 200 till 186 mg/dl."
https://kurera.se/lite-kikarter-varje-dag-sanker-kolesterolet/
Kanske kan kikärterna också bidra till att inspirera till bra kost i övrigt?
Hur som helst är det gott!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Tänk att jag har så svårt för kikärter, men som mjöl och rostade som snacks är det väldigt gott.
Jag bakar med både kikärtsmjöl och svarta bönor.
Men det måste finnas mer närodlat som kan ge samma positiva verkningar. Jag har själv köpt gråärtor och vet att det odlas en sorts lupin i Sverige som kan användas t ex till biffar.
#1 Det är så olika vad man tycker om. 🙂 Jag tycker nog att kikärter är bland de bästa baljväxterna att få i sig och lätta att använda.
Men visst, om det fanns något bra närodlat och lätt att få tag på vore förstås ännu bättre.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag älskar baljväxter…Äter det flera ggr i veckan. Fast det finns nog mycket grönsaker, osv som är lika eller kanske tom mer hälsosamt än baljväxter för att få i sig alla viktiga näringsämnen..😊
Fast fördelen med baljväxter som kikärter, bönor, osv är ju att man blir mycket mättare av tex 1000 gr baljväxter vs 1000gr grönsaker.
Man måste äta många salladsblad eller likn för att få I sig lika mycket näringsämnen och bli lika mätt som om man äter baljväxter. 😅
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"