Förebygga förkylning?
Förkylningstider igen och många är drabbade.
Har ni provat några huskurer eller naturliga medel för att stärka motståndskraften eller mota förkylningen på ett tidigt stadium? Något som funkar (eller inte)?
Jag hittade det här på Kurera, om Echinaforce:
"Echinaforce både förebygger och lindrar vid förkylning
Det finns mängder av echinacea-produkter att köpa på marknaden. Men det är bara A.Vogels Echinaforce som kan visa på resultatet av mer än 70 års forskning och utveckling. Och det gäller allt från själva plantan till den unika extraktionsmetoden. Allt samverkar och har givit Echinaforce status som läkemedel vid förkylning.
När du väljer A.Vogel Echinaforce, väljer du ett preparat som bygger på mer än sju decenniers erfarenhet och en lång tradition av användning för att stärka din kropp vid förkylning. Den både förebygger förkylning och lindrar symptom om oturen skulle vara framme och du drabbats av snuva, halsont, hosta eller andra förkylningsbesvär.
Att just A.Vogel Echinaforce är unik i sin effekt, understryks av att Svenska Läkemedelsverket klassat Echinaforce som traditionellt växtbaserat läkemedel. Till grund för Ecinaforce´s säkra användning finns bl a 131 vetenskapliga artiklar, samlade hos Europeiska läkemedelsmyndigheten."
https://kurera.se/orterna-som-hjalper-vid-halsont-och-forkylning/
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Känns väl som förtäckt marknadsföring eller reklam.
Här varnar Läkemedelsverket för preparat innehållande röd solhatt som är det aktiva ämnet i den här typen av preparat.
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag testade Enchinacea för många år sedan, verkningslöst på mig och likaså testade jag ColdZyme för något år sedan, 3-4 dagar efter det bröt förkylningen ut.
Med tanke på att mina förkylningar är så vidrigt långa flera månader, så kanske preparaten inte biter på dem?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag tror att det är svårt att mäta preparatens verkningsgrad - vissa studier säger att de är snudd på verkningslösa.
Själv tror jag att de kan hjälpa för att ta sig igenom en förkylning - att det finns ett lindrande inslag men det är obehagligt att de kan förorsaka allvarliga allergiska reaktioner.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag tror på att följa råden som fanns under pandemin. God handhygien, hålla avstånd, inga fingrar i ansiktet (ögon, näsa, mun) osv.
Och stanna hemma när man är dålig. Både för sin egen och sina medmänniskors skull.
Jag tror också på förebyggande som handhygien etc.
Förebyggande för mig själv är också att avstå från gluten och socker.
För 16 år sedan slutade jag helt med det. Från att ha haft elaka förkylningar och fått förkylningsastma som varade jan- feb varje år, så blev det absolut 0 i förkylningar.
Jag har varit otroligt frisk sedan dess, fick inte ens covid när maken fick.
Gluten aktar jag mig fortfarande för, men med socker kan jag hoppa över skaklarna då och då, till jul brukar det bli någon (glutenfri) kaka och lite hemgjorda godisbitar.
Den här julen vet jag inte vad som hände - tror jag tappade kontrollen lite, och som ett brev på posten - förkylning.
Så för mig - handhygien och avstå socker och gluten, bästa förebyggande.
Börjar man känna något så är gurgling med halvvarmt saltvatten effektivt, samt nässkölj med detsamma.
Jag tror inte man blir frisk av örter och annat, men ingefärste lindrar, jag gör också te på timjan, citrontimjan, oregano, citronverbena, salvia och pepparmynta.
Sedan är det bara tiden, vätska och vila som läker kroppen.
När vi var i Kroatien för många år sedan fick jag svullen och värkande hals, vi var på en restaurang och ägaren kom genast med ett glas som jag skulle dricka. Det var sprit med en massa örter i, och hette Travarica. Nästa dag var jag frisk.
Har man väl blivit sjuk så är alkohol däremot bäst att helt undvika eftersom det sätter ner kroppens motståndskraft.
Men vi har en flaska hemma nu för säkerhets skull….
- Redigerat 2025-01-12 16:56 av Sindri
#5 Vad bra att du funnit vad som fungerar för dig!
Bra tips: Handhygien, glutenfritt och inget socker i stort sett.
Örter som te, ingefärste, vila och vätska därtill. Och så den där specialaren från Kroatien … 🙂
(När jag var i England en gång höll jag på att bli förkyld, vilket inte var vad jag planerat precis … Där blev jag i en affär bjuden på någon varm äppeldryck som var jättegod och si - jag blev frisk! 😀🍎🍏)
Kanske varm dryck är bra öht?
#6: Ja, och tron hjälper ju som bekant också….. 😊 Eller kanske bara glädjen i att en okänd person vill en väl?
#7 "Eller kanske bara glädjen i att en okänd person vill en väl?"
Inte att förglömma, det kan betyda väldigt mycket! 🙂🍀