Olja bättre än smör för hälsan?
Inte vet jag, men det låter lite förenklat.
"Ju högre intag av smör desto högre risk att dö i förtid. Det är slutsatsen i en studie som sammanställt uppgifter från 220 000 vuxna i USA. Omvänt såg forskarna att ett högre intag av växtbaserade oljor som raps- och olivolja ledde till minskad risk för förtida död."
"Eftersom det handlar om en observationsstudie, så går det inte att slå fast att det är smöret eller oljorna som ligger bakom skillnader i dödlighet, men forskarnas slutsats är att sambandet är tydligt."
https://www.dagensmedicin.se/alla-nyheter/forskning/studie-olja-i-stallet-for-smor-gor-susen/
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Bara ett jättekort svar då jag är på språng. Såvitt jag förstår det så handlar det helt enkelt om omättade och mättade fetter. Det är väl dokumenterat.
Dock så påstås det att en varierad kost som är lite sämre är bättre än en enformig. Det finns många faktorer när det kommer till kost och hälsa!
Jag vet ärligt talat inte om det där var en nyhet. Jag tror de allra flesta vet om att vegetabiliska oljor är nyttigare än smör. Och att vad beträffar oljor så är ex olivolja nyttigare än rapsolja. Men jag lägger hellre smör på mackan än oljor. Och jag steker hellre i en kombo 50/50 smör och rapsolja. Mest av den orsaken att kombon smör och rapsolja tål högre temperaturer än kombon smör och olivolja. Och ren olivolja tål lägst tempertur. Solros är väl någonting mitt-emellan i stekpannan. Nu är jag kött-, fisk- och fågelätare så detta utgår ifrån dessa matvaror.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#1 "Det finns många faktorer när det kommer till kost och hälsa!"
Precis!
"Eftersom det handlar om en observationsstudie, så går det inte att slå fast att det är smöret eller oljorna som ligger bakom skillnader i dödlighet, men forskarnas slutsats är att sambandet är tydligt."
Är inte det lite motsägelsefullt? Det går inte att slå fast, men sambandet är tydligt.
Vi har sett det där så många gånger förut, men personligen tror jag inte att det spelar någon roll. Är man allmänt hälsomedveten så ger det ett långt större samband. För att inte tala om generna.
#4 Det är där man hamnar så ofta när det gäller observationsstudier i befolkningen. Som sagt: "Det finns många faktorer när det kommer till kost och hälsa!"
#2 "Men jag lägger hellre smör på mackan än oljor. Och jag steker hellre i en kombo 50/50 smör och rapsolja."
Jag önskar att fler hade kunnat säga såhär och bara vara ärliga med sina preferenser, istället för att följa vad jag gissar är nostalgihjärtat då smör har varit och är en så stor del av svensk kultur.
Med det menar jag att många envist hävdar att det minsann är nyttigare med husmanskost som beskrivs som rejäl mat, fastän vetenskapen säger att rött kött och smör inte är särskilt bra för hälsan. Båda stora delar av husmanskost.
#4 Ja, det citatet lite märkligt skrivet, men det är som Magi-cat säger. Vilka delar av genetiken tänker du på? Jag har aldrig djupdykt i ämnet, men är intresserad.
Jag blir så trött på det där med "rött kött". Det visar sig ofta handla om att man visserligen äter rent kött ibland, men ofta består det av processat kött som hamburgare, korvar, rökta, saltade produkter med nitrit, konserveringsmedel och andra tillsatser, bl a socker i flera olika former.
DE är bevisat farliga för hälsan.
Handlar man rent kött (helst från djur som fått den mat de är utvecklade för att äta) och tillagar det själv är det en stor skillnad mot att värma fryst pizza eller piroger.
Det finns hittills ingen undersökning om de som äter rent kött, mat tillagad från grunden är friskare eller sjukare än andra.
Hos oss finns smör, kokosfett, talg och olivolja. Vi är i mycket hög ålder, har inga mediciner, superresultat på alla hälsotester.
Det finns så mycket annat än smör och kött att oroa sig för.
#7 Lite sent för att djupdyka i skrivande stund, men de tar ju med både rent kött och chark i informationen. Vad jag förstår så är det såhär: Rött kött dvs rent kött, är dåligt i sig och chark är mycket sämre, av de anledningarna du nämner. (Natriumnitrit var sist jag kollade på g att undersökas av EU)
Rekommendationen som följer med de nya nordiska näringsrekommendationerna ligger på 300 g från Livsmedelsverkets 500 g kött/vecka (antar rött eftersom de brukar rekommendera fisk) och chark vet jag åtminstone låg på 60 g/vecka per Livsmedelsverkets rekommendation.
Som vi redan har etablerat så handlar det om en helhet, men saker som inte är hälsosamma kommer aldrig att vara bra för en. Alkohol är ett klockrent exempel.
"Om jag bara dricker lite ibland". Nej. Det är aldrig bra, om det så är en klunk i månaden. Däremot så handlar det om risker i många fall, även med de saker man konsumerar som alltid har negativa effekter. Man får inte alltid cancer av alkohol, men det ökar risken varje gång man dricker.
Jag sitter inte och petar ut just smör eller kött, utan bygger på det som redan skrivits i tråden. Det finns mycket man kan inkludera och exkludera för sin hälsas skull. Jag kommer inte att ta varken smör eller kött ifrån er ;)
De nya nordiska rekommendationerna har fått kritik från flera forskare, så helt samstämmig är inte forskarvärlden.
Jag har aldrig sett några bevis på att rent kött skulle vara farligt på något vis, även om det är helt logiskt att man inte skall äta för mycket av någonting. Med rent kött menar jag t ex gräsbeteskött från nöt, höns som får gå fria och picka bland både grönt och insekter, samt viltkött.
Men vi har lyckats förstöra mycket av köttet genom att mata djuren med sånt de inte är designade att äta, som t ex soja. Det i sig är också en fara för både klimat och mat, i o m att man skövlat natur och skapat enorma monokulturer, vilket gör att insekter (pollinerare) inte hittar den mat de är designade att äta. En fjäril t ex behöver "mat" från många olika slags växter för att kunna leva. Den kan lika lite som vi leva på ensidig kost. Och har vi inga pollinerare kvar så har vi ingen växtbaserad mat överhuvudtaget. Och inte heller mat till de djur som blir matade med s k kraftfoder av olika slag.
Och angående cancer så kan man ha tur eller otur, eller rätt sorts gener, eller råka ut för en mutation. Folk som inte röker kan få lungcancer, folk som röker sedan barnsben (som min morfar) får inte lungcancer.
Jag håller helt med om alkohol, men inte ens alla alkoholister får cancer.
Därför är egentligen allmänt hållna näringsrekommendationer med gram och glas hit och dit, ganska värdelösa, vi väger all olika, vi har olika ämnesomsättning och olika gener.
Jag tror att om man låter bli ultraprocessad mat, socker, tobak och för mycket alkohol, försöker äta så mycket ekologiskt odlat som möjligt, och framförallt inte överäter så klarar man sig rätt bra.
Och detta tror jag att alla vet, men sedan har vi alldeles för mycket av allting alldeles för lättillgängligt och då hjälper inga pekpinnar i världen.