Annons:
Etikettörtmedicin-kosmetika
Läst 3486 ggr
Tuva-Lena
7/15/13, 10:36 AM

Valeriana/Vänderot

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En vanlig  växt i Sverige. Luktar pyton och varför den gör det kan ni läsa om här:

Norden
I Norden tillägnades Freja örten. Gudinnan Hertha använde en stjälk av den som ridpiska när hon red på sin hjort. I Europa i slutet på 1700-talet sades att om man grävde upp roten strax innan soluppgången och band den om nacken skulle man få god syn. Moderna magiker använder vänderoten till "dröm- och försoningsmagi".
Sverige
I Sverige var vänderoten en verklig kraftväxt som skyddade mot allt från mal och troll till häxor och Djävulen själv. Man kunde t. ex. lägga rotbitar i kläderna eller i trollpåsarna som hängdes om halsen på barnen. Mot älvor, alltid på jakt efter nygifta ynglingar, skulle brudgummar ha en rotbit på sig under bröllopet och en tid därefter. Mot häxor hängde man örtknippen vid dörren eller lät dem ligga framme; kom en häxa in i rummet började örten genast vända på sig (vänderot) 😉 till varning. Om smörkärningen gick dåligt för att grannkäringen förhäxat den, kunde man rädda smöret genom att sikta grädden genom en krans av vänderot.😮
Den illaluktande torkade roten användes som rumsparfym för att avvända ont. Ond lukt skrämde bort onda makter och med dem försvann smittor, inklusive pestsmitta. Så resonerade inte bara bönder utan på 1700-talet även lärda män: Det mesta i sjukdomsväg kunde förklaras med miasma, dåliga utdunstningar, och mot dem användes allt med stark lukt. Det spelade ingen roll om lukten var god eller dålig, bara den var stark.
Lugnande rot
Trots att den store auktoriteten Dioskorides använt vänderot som lugnande medel sågs den inte som sådant i Europa förrän på 1600-talet, eller rättare; den var under medeltiden ett universalmedel som hjälpte för allt. Arvid Månsson upptar i sin örtabok från 1628 många användningsområden för örten men inte detta. Det gör däremot Linné, t. ex. 1755 i svenska floran: "Roten används av gotlänningarna vid hysteri, dekokt på roten används som laxermedel i Ångermanland."
Preparat med valeriana har lång tradition på apoteken och roten var fram till 1950-talet den mest använda växtdrogen av alla i Sverige.
Lugnande läkemedel
Sedan 30-talet när läkemedelskontroll infördes har valerianapreparat också varit farmaceutiska specialiteter. Ett par finns fortfarande i FASS. Idag finns dessutom tabletter, kapslar, droppar och mixturer godkända som naturläkemedel ("Traditionellt använt vid lindrig oro och mot tillfälliga insomningsbesvär") som sägs vara kramplösande, motverka depression och öka koncentrations- och prestationsförmågan. 

Så ut och plocka vänderot om du inte vill ha besök av vittror och troll!🙂

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Ians
7/15/13, 1:29 PM
#1

Tack igen för intressant läsning♥

Magi-cat
7/15/13, 2:28 PM
#2

Åh, jag älskar valeriana och älskar doften! (av blomman, inte roten…) Mmmm……

Katter blir förresten kollriga av roten….🐱🤪


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

abbis
7/15/13, 7:07 PM
#3

Växer den mer i vissa län ..Tror aldrig jag sett denna växt här Men å andra sidan har jag väl inte letat 😕

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tarotstollan
7/15/13, 8:30 PM
#4

Tack för intressant läsning. Har för mig att de gärna växer på halvskuggiga och lite fuktiga ställen, åtminstone hittar jag mina på sådana ställen. Känner igen det där med katterna😃, de brukar stolla sig på köksgolvet när jag plockat in Valeriana/Vänderot och de fått lite att leka med!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Mustangcab]
7/15/13, 9:17 PM
#5

Intressant läsning. Har aldrig  sett växten irl men har tabletter som jag krossar i en mortel och gör kattena fullständigt galna😃

Tuva-Lena
7/16/13, 9:38 AM
#6

Ja abbis, den växer ofta på skuggiga platser och just i år är det väldigt gott om dem! Utmed åar och sjöar är dom också vanliga men int' luktar väl blomman gott Magi-cat? Jag tycker att den tvärt om får en att vilja vända därifrån - därav namnet kanske..?😃Får väl se om "Kisse" håller sig hemma sedan då, när jag har hängt upp några knippen på tork.👍

Samma här Ians, jag älskar att läsa om "gammal trolldom". Underhållande men samtidigt lärorikt och jag minns hur jag fascinerades av farmor som var  duktig på sånt här, bl a har jag hittat ett gammalt verktyg man gör åderlåtning med.. och jag vet att man gjorde rotdragning med min farbror, som var en klen pojk då han växte upp.😕

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Magi-cat
7/16/13, 9:45 AM
#7

Jo, men jag tycker den luktar gott, andas in den med välbehag. 😃 Kanske för att den påminner om barndomens trakter, med strandängar och växter i skugga och fuktig jord. Mmmmm….

Jag har planterat några här också, tittar och beundrar, andas och nosar…tillsammans med älggräs, en liten miniministrandäng…

Min mormor tyckte också om valerianadoften, så det kanske är något som går i arv….🙂

Intressant, Tuvan, om de gamla lärdomarna…..jag tror det ofta ligger en hel del i dem….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tuva-Lena
7/16/13, 9:55 AM
#8

#7 Ahhh, jaa älggräs förstås! Ja den har växt över alla breddar här hemma i år så jag har kapat bort hälften minst, men så fick jag en idé igår kväll: tror jag ska testa att göra saft på den.. luktar honung och ska vara lika god att dricka sägs det. Vi får väl se..

Dessutom är den febersänkande och då kan man använda både blad och blommor, för att inte nämna inflammations-och smärtlindrande.👍

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Magi-cat
7/16/13, 10:05 AM
#9

#8 Älggräs är helt ljuuuvlig!

Berätta hur saften blir sedan! Har du recept?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
7/16/13, 10:26 AM
#10

Har en väninna som gjort saft på älggräs och citroner…..mmmm gott!

Tror man gör som när man gör fläder saft ungefär.

Toyan
7/17/13, 9:28 AM
#11

Tack Tuvan för intressant läsning 🌺

 Hmm..vad kan det vara i Vänderot som gör katter galna🤔

Tuva-Lena
7/17/13, 9:42 AM
#12

Jag torkade äggräs ifjol, men det märkliga med den växten är att den blir till ett pulver efter ca sex månader och oanvändbar enligt expertisen.. så det blev en kort glädje. Kunde annars vara bra vid fet och oren hy, möjligtvis också vid andra inflammatoriska tillstånd i huden (eller kroppen för den delen.) Annars luktar den underbart gott, som honung ja visst, och man får bara lust att ta en tugga på plats.❤️

Ja Toyan, vad kan det vara..? Luktar som sagt inte så där jättegott men det finns väl nåt ämne i den som får katterna att se i kors av lycka. På håll kan den kännas riktigt behaglig lukten, men går man närmare så vill man storkna.

Nu får jag vänta till efter blomningen med att skörda den. Antingen ska man ta roten innan blomning eller så efter ..🙂

Visst är naturen god?❤️

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Magi-cat
7/17/13, 9:51 AM
#13

Lite mer om vänderot och katter:🐱🙂

http://svenska.yle.fi/artikel/2013/05/21/vanderot

Doftämnet är det samma som i kattmynta- Man tror att det är som feromoner för kisse:

http://www.gschmidt.se/Roro/Roros_flora/V/Vanderot/Vanderot.html

Lukten av svettiga tennissockor? (börjar undra varför jag gillar doften….🤫🤪)

http://www.henriettesherbal.com/sv/vb-vanderot.html

Trodde väl det! Under medeltiden hjälpte den mot allt! 👍

http://www.shenet.se/vaxter/valeriana.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
7/17/13, 9:53 AM
#14

Valeriana till kisse….Stackarn, lite groggy….🤪


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/17/13, 9:55 AM
#15

Nu blir det lite OT, men här är en större kisse som hittar lite doftgodis i djungeln….

http://www.minds.com/blog/view/164848/jaguar-under-the-influence-of-yage-a-hallucinogenic-vine


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mustangcab]
7/17/13, 12:27 PM
#16

Förstår inte att de ser så milda ut när de får valeriana. Mina huskatter blir fullkomligt galna.

Upp till toppen
Annons: