Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettnaturlig-hudvård
Läst 10034 ggr
[GunillaF]
3

Ringblomsalva

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har jag plockat in Ringblommor för tillverkning av årets Ringblomsalva.

Proceduren har börjat Skrattande

[GunillaF]
0

Sönderdelat..

[GunillaF]
0

Och olivolja påfyllt med råge.

Nu är det till att röra om varje dag i ca tre veckor.

Tuva-Lena
0

Men va spänannde Gunilla! Tungan ute Men du, värker det inte i kroppen när du trasar sönder de underbara blomstren..? Tyst jag vet inte om jag skulle klara av det.

Vad händer efter tre veckor då? Sila, smälta fett..? Obestämd Skall i alla fall bli roligt att följa proceduren. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

[GunillaF]
0

#3 Joo, det gör ont. Men jag vet ju att salvan gör gott! Skrattande

Jag satte mycket frö i våras så jag har att ta in till vaser också om jag vill.

Japp..sedan blir det silning och smälta bivaxkakor och blanda.

Det är ganska enkelt att göra salvan.

Återkommer med fortsättningen.Skrattande

Tuva-Lena
0

Aha, så det är bivax du använder, ja den är ju lite fastare i konsistensen den. Har du provat med avocadofett nån gång eller sheasmör? Fast dom kanske är något dyrare..? Låter ju väldigt enkelt. Hur många burkar får du ihop av en sån där sats? Skulle du kunna tänka dig att sälja en åt mig? Jag fick inte tag i ringblomsalva i höstas, annars brukar jag alltid ha en burk vid sängen. Och dom är ju väldigt dryga. Glad

[GunillaF]
0

#5  Jag brukar få 25-30 burkar. Storlek som en snusdosa.

Fixar en till dig!Glad

Jag har bara gjort den med bivaxkakor. Det luktar så gott av den då också.

Tuva-Lena
0

Oj blir det så många! Va snällt av dig! Du ska veta att jag har saknat den hela förra vintern! Tack snälla! Kyss

Nu fick jag en idé… det händer ju ibland som ni vet.Flört DEt finns ju andra växter som är väldigt vänliga mot huden. Och eftersom jag inte har några ringblommor i år, jo några få som precis har börjat blomma men dom räcker inte, men då kan man kanske testa med andra hudvänliga växter också..? Receptet är ju enkelt och borde kunna användas till andra salvor också.. Tungan ute Skall testa så får vi se vad resultatet blir.Flört

Tuva-Lena
0

Du, hur mycket ringblommor är det i den där skålen du har på bild? Eller är det ett fat? Kanske har jag blommor så det räcker ändå..ObestämdTungan ute

[GunillaF]
0

Fann några andra salvrecept

1. Salva mot självsprickor och småsår

2 msk. bivax
1 tsk grankåda ( infektionshämmande och läkande)
1 tsk. lanolin
½ tsk. solrosolja

Smält vaxet, kådan och lanolinet på svag värm i kastrull. Tillsätt oljan under ständig omrörning. Häll upp krämen i en burk inann den svalnat helt. Denna salva blir mycket fast i konsistensen.

2. Hudkräm mot självsprickor och nariga händer.

1 msk. bivax
½ dl. citronsaft
3/4 dl. olivolja

Smält vaxet på svag värme, rör långsamt ner oljan och sedan citronsaften. Detta blir en kräm som är mycket mjukare än föreg. Förvaras gärna i kylskåp.

3. Handkräm mot torra händer

10 g. kakaosmör
10 g. bivax
1 dl. mandelolja

Smält alla ingred. i kastrull på svag värme. Häll upp direkt i den burk den ska förvaras. Denna kräm blir ganska fet

Elpida
0

Hm, kådsalva skulle jag behöva ha tag i. Det är en riktigt bra salva, speciellt när ungarna fått stickor och småsår. Kådan drar nämligen ut stickan av sig självt.

Kan man få tag i kåda ute fortfarande?

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

[GunillaF]
0

#10 Du får ta en prommenad ut i storskogen och kolla.Flört

Den verkar ju väldigt enkel att göra, kådsalvan.

Elpida
0

Japp, det passar mig precis ;-). Ringblommesalva står det alltid en i minstans rum till hennes torra hud och eksem, kanske ska satsa på att sätta ringblommor nästa år…=)

"Du har alltid två val"

[GunillaF]
0

#12 Jaa, den är toppenbra. Har gjort den i många år. Nu i våras satte jag tre gånger så mycket frö mot jag brukar göra, för det är så många som vill ha en burk.Glad

Tuva-Lena
0

Toppen Gunilla! Där är det ju bara att välja! Tungan ute För att inte säga hur roligt det är att kunna göra sina egna huvårdsprodukter. Känns tryggt dessutom att veta vad som ingår i krämerna. Glad

[GunillaF]
0

#14 Jaa, för på många av de som står i hyllorna, begriper då iaf inte jag, ens hälften av innehållsförteckningen. Om jag kommit ihåg att ta med förstorningsglas så jag kan läsa den.Obestämd

OleaViola
0

Hej tänkte mig försöka på att göra ringblom salva för första gången i år har inte mycket ringblommor då jag odlat på min balkong men det borde räcka till några burkar tycker jag ….. men nu undrar jag var man bäst får tag på bivax om man inte beställer från creom finns det på hälsokost eller Apotek.

Sen finns det så många olika recept svårt att välja vilket jag ska gå efter i morgon tänkte jag köpa Oliv olja och börja med att göra ringblomsolja och sen gå vidare ska bli kul att se om jag klarar av det eller inte Glad

[GunillaF]
0

#16 En vän till mig fick tag i bivaxkakor av en biodlare. Han köpte så jag har till flera år framöver.Flört

Det behövs inte så många blommor om du bara ska göra några burkar.

Repa av kronbladen och stoppa dem i en burk och slå på olivolja så det täcker. Sätt på lock. Rör om varje dag. Jag har inget recept så det är svårt att säga något mått på hur mycket bivax du ska smälta om några veckor men första gången jag gjorde salva så hade jag blommor och olja i en vanlig syltburk/rödbetsburk och till det smälte jag två vanliga bivaxljus. Det var det enda bivax jag kom överFlört och det räckte.

Tuva-Lena
0

#15 Exakt, för vem har någon aning om vilket E-nummer eller kemisk beteckning som står där i innhållsförteckningen? Den texten är bara till för den myndighet som skall övervaka försäljningen. Foten i munnen

#16 Jag köpte bivax på apoteket en gång men då fick dom beställa hem först. Ett billigare alternativ ändå eftersom Crearome tar hutlöst för frakten, coh dessutom måste man köpa för minst 600 för att kunna köpa nåt över huvudtaget. Inte bra, det borde räcka med ett par hundra tycker man.

OleaViola
0

Tack för snabbt svar  ja vi får se om jag kanske kan få tag några bivax ljus om inget annat Glad

Ska bli kul att testa och se vad det blir av det hela !

[GunillaF]
0

#19 Kolla på någon loppis eller liknande

Tuva-Lena
0

Va? kan ma hitta bivax på loppisar? Förvånad Kanske på Tradera då..? Tungan ute

[GunillaF]
0

#21 Jaa, kolla!

JILE
0

Vad händig du är Gunilla…fin färg blir det också på ringblomssalvan.Glad

[GunillaF]
0

#23 Tack! Skrattande Jaa, det blir en så fin gul färg på den.

Elpida
0

Du kanske skulle vilja sälja en burk till mig oxå, du kan väl pm:a isåfallTystSkrattande

"Du har alltid två val"

[GunillaF]
0

#25 Ja,då. Måste bara se att den blir som den ska. Tar några veckor.

Elpida
0

Skrattande

"Du har alltid två val"

[GunillaF]
0

Här kan ni leta efter biodlare där ni bor. Kanske någon kan sälja en bivaxkaka till er.

Länk

[GunillaF]
0

Tuva. Du har en odlare i Undrom. Nära och bra! Glad

Tuva-Lena
0

Nää tyvärr Gunilla. Han sålde sina bin förra sommaren och öppnade Bed&Breakfast istället. Tur han hade ändå, med den vinter som var.. Tyst Han jobbar förresten i den inre kretsen med Urkult också. Cool

[GunillaF]
0

#30 Aha. Då vet jag nog vem det är.Glad

[GunillaF]
0

Nu har det gått tre veckor. Bladen har legat i Olivolja och silades av idag medan jag var på jobbet.

[GunillaF]
0

Sedan smälte jag tre kakor bivax. I vattenbad.

[GunillaF]
0

Oljan och det smälta bivaxet blandade jag sedan ihop.

[GunillaF]
0

..och hällde upp i 30 väl rengjorda burkar!

Klart att smörja på om någon timme, när det kallnat och stelnat!Glad

[GunillaF]
0

#8 Sorry. Har inte sett din fråga förut. Ca 20-25 blommor gick åt.

Tuva-Lena
0

Nä så fint det blev! kanske du vill sälja lite hos mig..? Flört Naturlig hudvård du vet..

Går det att frysa ner blommorna också? jag tänkta om amn vill göra kräm mitt i vintern..? Då borde det räcka om man blötlägger dem lite kortare tid. Näringsämnena i blommorna kommer fram när man fryser dem genom att dom sönderdelas när dom "fryser sönder"..? vad tror du om det? Obestämd

[GunillaF]
0

#37 Jag har inte tänkt på det att frysa in dem, men det borde ju gå.

Sälja hos dig? Det är inte så många burkar….Tyst

JILE
0

Vad duktig du är Gunilla, så fina burkarna blev.Glad

Tuva-Lena
0

#38 Jag gör ju själv krämer och gör inte många åt gången. Brukar fylla på med fem åt gången bara. Det var därför jag tänkte att du kanske kunde frysa ner lite blommor för kommande behov.. Flört

JILE! Tungan uteVar har du hållit hus? Vi saknar dig ju! Kyss

[GunillaF]
0

#40 Var får du tag i plastburkarna? Jag har svårt varje år att få ihop så det ska räcka.

OleaViola
0

jag kom igång i lite sent glömde hela tiden att köpa olivolja men i går så gjorde jag det äntligen och nu så är det påväg till att bli fin olja i fösnster karmen !

[GunillaF]
0

#42 Bättre sent än aldrig, som man säger!Flört

Jag har så mycket ringblommor kvar ute i trädgården så jag funderar om jag ska göra en sats till eller kanske frysa in blommorna som Tuvan tipsade om.

OleaViola
0

ja det är väl så Flört men nu funderar jag över var jag kan köpa Bivax hittade en länk till en affär i munka ljungby inte så långt här ifrån hade man haft bil hade man kunnat åkt dit lätt men åker man bara buss så är det lite krångligare med massor av byten  och att det ligger en bit ut på landet men får se hur det löser sig man kan ju bäställa men protot vr rätt så högt så det kanske lönar sig ta bussen Skrattande

[GunillaF]
0

#44 Jaa, det kan vara svårt när man inte har bil.. Vete sjutton hur jag skulle klara mig utan.

Hellas
0

Spännande, hur mycket väger en bivaxkaka ungefär ifall man får tag på bivax som inte är "kakor"

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[GunillaF]
0

#46 Tyst Det var en klurig fråga. Har inte en aning och inte har jag någon brevvåg heller. Men måtten är 35x20 cm och ca 2 mm tjock.

Hellas
0

Det borde kanske gå att torka blommorna också?

//Hellas

[GunillaF]
0

#48 Du menar torka och sedan lägga i olivolja? Eller bara torka och ha som de är?

Hellas
0

Jag tänkte om man få över många blommor som man inte vill göra någonting med förrän i vinter.
Istället för att frysa blommorna borde det väl även gå att torka dem eller dunstar kanske de verksamma ämnen som finns bort?

//Hellas

[GunillaF]
0

#50 Vet faktiskt inte. Har aldrig gjort på annat sätt än det jag beskrivit här uppe. Jag tycker det är bra att göra allt på en gång. Det blir söl bara en gång på det viset.Flört

MaMaMade
0

Nämen oj så sugen jag blir…nästa år är det jag som odlar ringblommor!

Apropå förvaring; tror ni inte att man kan göra en stor sats med olja som man sedan ställer svalt, förvarad i ett mörkt kärl? Sedan kan man ta det man behöver allteftersom.

[GunillaF]
0

Här fann jag en väldigt bra sida.

Det funkar alltså att torka ringblomma

Tuva-Lena
0

Vi hade en örtexpert här inne i början, och jag minns att hon berättade att det gick bra både att frysa och torka örterna. Själva dom aktiva ämenena finns ändå kvar i växten, så det borde gå bra vilket som alltså. Fördelen med att frysa dem är att dom då sönderdelas genom att dom "fryser sönder", och då drar oljan lättare i sig dom aktiva ämnena från växten.

Hellas
0

#54 OK, det är nog lite som när man torkar eller fryser svamp, jag föredrar ju fryst svamp för att smakämnena är lättare att få fram än då de varit torkade.

//Hellas

JILE
0

#40 Tack snälla Tuva-lena vad glad jag blev av att du skrev så.Kyss Jo men jag har vari in här…kanske inte skrivit så mkt. Påtar på lite hemma nu med att tvätta fönster mm.

Jag kommer skriva mer snart…

Kramelikram

OleaViola
0

#45 inte lätt alla gånger bor man centralt så går det bra men ska man ut på landet blir det svårare för allt tar så låååååång tid GladTungan ute

OleaViola
0

Nu har jag gjort mina första Salvor Började med Ringblomsalva fortsatte med att testa gör en slags läke salva som jag plockat i hop efter olika recept använt Rapsolja ´vetegrods olja Bivax e vitamin och lite olika eteriska oljor.

Det är så kul att koka i hop salvor Skrattande

[Jeremina]
0

Trevlig och lärorik tråd för många Gunilla, fint illustrerat. Jag använder hela blomman med blad också. Alla sätt är bra utom de dåliga *fniss*

[GunillaF]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skrattande Ringblommorna är på tillväxt så om ca en månad börjar årets salvkok!Skrattande

Hellas
0

Åh, så bra, här kom ju förra årets inspirationstråd :)

//Hellas

[GunillaF]
0

Flört Jaa, man vet aldrig. Det kanske är någon som ska tillverka för första gången och behöver ett slags receptFlört

Hellas
0

#43 Gunilla, vi pratade ju en del om att frysa eller torka blommorna, testade du det eller blev det den vanliga hanteringen dvs. "söla en gång" /år Skrattande

//Hellas

[GunillaF]
0

#63 Jag gjorde allt på en gång!Skrattande Det har räckt ganska precis det jag gjorde . Har bara två små burkar kvar.

Tuva-Lena
0

Jag har snart slut på den andra burken Gunilla, men salvan har verkligen varit bra den här vintern med den torra inomhusluften! I år har jag riktigt med ringblommor på tillväxt jag också. Sedan såg jag att jag hade kamomill på gården! Gatkamomill visserligen som inte är lika bra som romersk kamomill, men den duger den också. Kanske jag skulle prova en stöpa med både och, och lite till i år..? ;)

[GunillaF]
0

#65 Ja, vilken bra idé. Det kan ju bara bli bättre att blanda in Kamomill!

Searchingmoonwolf
0

Hejsan.

Blev tipsad om denna tråd när jag är fundersam över hur man får en salva i allmänhet att hålla hela vintern igenom, till nästa skörd?
Är det så att ringblomssalvan håller hela vintern, tills nästa skörd…?

Vad betyder fixeringsmedel? Är koncerveringsmedel samma som fixeringsmedel? Var hittar man dem?

Vad för oljor använder ni? Till exempel vilken olivolja?

Det finns juh så många oljor att välja mellan… t.ex. bivax, glycerin, borax, lanolin, mandelolja, kakakosmör, sheasmör, aloevera, emulsionsvax, mandelolja, avocadoolja, aloagel, E-vitaminolja.

Har det nån betydelse vilka man använder? Varifrån får man reda på skillanden? Varför använder man ibland flera oljor i en salva?

I ett recept finns det vetemjöl. Är det nån skillnad på vilket vetemjöl man använder?

Funderar nämligen på att göra en jasminsalva och/eller rossalva. Jasminen är i sesamolja sen förra veckan. Rosbladen är på torkning iom jag är osäker på vilken olja jag vill ha till den… Och sen är fortsättningen helt totalt virrig… första gångare.. jupp. Tungan ute

Tackar för alla svar! Cool

[GunillaF]
0

#67 Jag förvarar mina burkar i kylskåpet. Det håller hur bra som helst. Ibland har jag haft burkar ända upp till 1 1/2 år innan de tagit slut.

Som jag skrivit långt upp i tråden använder jag bara ringblommor, bivax och olivolja. Helt vanlig som du kan köpa i livsmedelsaffären. Inga andra tillsatser.

Skrattande

Searchingmoonwolf
0

#68 Är det nån skilland på olivoljorna? Är "extra virgin" olivolja likadan dyr som billig? Funderar nämligen oxå på att göra läppbalsam, då har man juh det kanske i handväskan… Och vet du varför man använder flera oljor i en salva?

[GunillaF]
0

#69 Jag brukar köpa Extra virgin på ICA. Vet inte vilket märke det är. Har inte reflekterat på om den är billig eller dyr - det är något jag ska ha och då köper jag bara Flört

Någon gång har jag köpt med mig mycket olivolja på Greklandsresor och använt den.

Jag vet inte varför eller till vad man använder flera olika slags oljor. Jag gör bara ringblomssalva.

Det kanske är någon som läser dina frågor som kan svara bättre än vad jag kanSkrattande

[GunillaF]
0

Puttar upp den här tråden för den som har lust att göra engen salva! 🌺

Indiania
0

Det var härifrån jag fick inspiration att göra ringblomsalva själv! 🙂

" Var nära naturen - var när dig själv "

[GunillaF]
0

#72 Härligt.

Det finns några andra recept inne i tråden också.😉

Indiania
0

Bra Gunilla! Fick se det nu! 👋

" Var nära naturen - var när dig själv "

Ians
0

😉 Här var ju tråden om Ringblomssalvan !

Tuva-Lena
0

Ja! Här var den! Dags igen nu!👍

Vad det gäller olivolja och "Extra Virgin", så är det ju inte alla olivoljor som är så "ursprungliga" ni vet.. Den extra Virgin olivoljan däremot skall vara den som är minst hanterad i tillverkningsprocessen och alltså att föredra. ICA:s egen olivolja t ex använder jag INTE i mina hudvårdsprodukter då den är raffinerad och alltså inte "ursprunglig" som den "Extra Virgin" är. Virgin=jungfru-olja, alltså "helt", eller så oraffinerad den nu kan vara ..

Hellas
1

Jag plockar Ringblommor för glatta livet nu, tror att det är rekordskörd så det blir en rejäl hög varje dag *yammy*.
Ska även bort till grannarna som vill bli av med en del.

//Hellas

Searchingmoonwolf
0

är det nån skillnad på vilken ringblomma man gör salvan av? kan de va av såna blommor som har blandade frön i fröpåsen?