Annons:
Etiketthuskurer
Läst 12526 ggr
Fridefred
2012-05-28 17:15

Enkla huskurer?

Hej!
Jag har alltid haft lätt att få torr hud efter dusch och liknande. Hade ofta eksem när jag var liten och nu har jag börjat få eksem igen.
Jag litar inte riktigt på salvor med massa kemikalier och liknande.

Jag undrar om det är någon som har tips på huskur som kan hjälpa eller åtminstone lindra känslig hud?

Och tips på enkla huskurer till andra åkommor?

Tack på förhand!

Var inte så säker på att mina ögon ser vad dina ser

Annons:
[Starman]
2012-05-28 18:27
#1

"Jag litar inte riktigt på salvor med massa kemikalier och liknande."

Du menar att du vill ha något grundämne att smörja kroppen med? Det blir lite klurigt.

[östgöten]
2012-05-28 19:31
#2

#0 min gamle mormors mor brukade kärna smör och smör(j)a sig med. hon brukade säga: " en blir hal som en ål men len som en ren" när hon kltadae på sig smörjet.

szirius
2012-05-28 21:08
#3

Har du provat att smörja dig med olivolja? Eller ha en kapsyl i badvattnet? Funkar toppen på mig om jag är lite fnasig.

[Starman]
2012-05-28 22:36
#4

#2 #3 Hon ville inte ha något med massa kemikalier i… så vi får fundera vidare.

River-Lord
2012-05-29 00:36
#5

Tea Tree olja används till mycke och har även varit känt att penetrera in i hudens på cellnivå. Tillsätt 1 droppe olja 1 din dag eller nattkräm som
återfuktar håret och slät hud.

/RL

gummimamma
2012-05-29 09:57
#6

#2 Så gjorde min farmor med! Hon smörjde sina fötter med osaltat smör på kvällen vid läggdax, tog på sig raggsockor och sov med dem på. Hon sprang hela dagarna barfota från tidig vår till sen höst, utan att fötterna blev torra och spruckna. Det här knepet hade hon lärt sig av sin far, som var mycket känd för sina kunskaper i gammal läkekonst.

Annons:
Tuva-Lena
2012-05-29 10:03
#7

Gammal norsk huskur: Såpvatten - av grönsåpa då - som du smörjer på huden på kvällen. LÅt sitta under natten och på morgonen skall eksemen vara väck! Annars kan du testa att hämta grankåda i skogen. Smält ner tillsammans med nån olja, olivolja kanske..? Sedan smörjer du in huden med det. Du kan också blanda i bivax, då får du "Bisalva".Flört

Lite försiktig bör man vara med kådsalvan då en del personer kan vara övenkänsliga mot den - annars en perfekt eksem- och insektssalva!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

gummimamma
2012-05-29 10:29
#8

En annan huskur som jag lärt mig av farmor, är att om man bränt sig ska man smörja brännskadan med äggvita så fort som möjligt.  Smärtan lindras då, men återkommer efter en stund. Då får man smörja igen. Kladdigt är det med äggvita, men det har hjälpt mig och många andra vid olyckor.

Även ringblomssalva har hjälpt mig vid brännskada. Hade inte tillgång till äggvita just då, så jag tog av det jag hade i väskan - ringblomssalva. Smärtan avtog och blåsorna som hade börjat framträda försvann!

#7 Ja, såpavatten ska vara bra för torr hud! En fotvårdare som jag känner, använder alltid såpa i vattnet som hennes kunder har sina fötter i innan behandling. Hon tipsade mig när min dotter var bebis och hade torr hud, att jag skulle använda såpa i badvattnet i stället för tvål. Fungerade jättebra!

MaMaMade
2012-05-29 11:09
#9

Det ska jag testa på töserna gummimamma! Så kan de ha sina goa tvålar från Tuvans sortiment som "fintvål". Glad

Ians
2012-05-29 17:34
#10

Ett Ayurvediskt tips kanske?

Mognad Sesamolja….som värmts i ett vatten bad till behagligt ljummet…Smörj/massera in dig ordentligt över hela kroppen innan dusch…använd en mild tvål ev såpa  o smörj om behov finns även lite efter duschen.

Man blir som en bebis i huden…Sesam olja är naturligt antibakteriell och antiinflamatorisk…ger ett skydd mot solen också motsvarande solskyddsfaktor 2-4 .

Själv använder jag enbart Sesamolja som ansikts kräm sedan länge dock ej runt ögonen…..då det är lite för fett för mig.

Går bra med kokosolja som har samma egenskaper som Sesamolja….vet ej hur solskyddsfaktorn är med den.

szirius
2012-05-31 08:53
#11

kokosolja kanske man ska passa sig lite för i solen Obestämd- vet iaf att mormor smörjde sig med rent kokosfett för att bli BRUN! Solen stekte så det fräste på henneFlört Men gott luktade det!Tungan ute

[Starman]
2012-05-31 13:36
#12

Men hörni, allt det ni rekommenderat innehåller massa olika kemikalier.
Det verkar som att TS betackar sig för tips på saker som innehåller massa kemikalier i meningen "Jag litar inte riktigt på salvor med massa kemikalier och liknande.".
Jag har fortfarande inte kommit på något som man kan använda som hudkräm utan att det kommer med en massa kemikalier. Obestämd

gummimamma
2012-05-31 17:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag tycker synd om Starman som är så negativ, och försöker sprida den negativa energin till oss här på nätet. Han kan inte må bra, den stackaren! Kan inte alla som kan, skicka lite god, positiv energi till honom? Han tror nog inte på god energi, men då har vi gjort vad vi kan i alla fall.

Annons:
[Starman]
2012-05-31 17:38
#14

#13

Om ni visar mig att "god energi" faktiskt existerar och går att mäta så kan jag börja tro på den. Men det är ett annat ämne. Den som vet något mer om "god energi" kan gärna skapa en ny tråd om det.

Själv tycker jag synd om människor som bara får tips om saker som de uttryckligen inte hyser tilltro till. Det blir liksom som att ni trollar sönder hennes tråd när ni tipsar om saker som de facto innehåller massa kemikalier.

Ians
2012-05-31 17:44
#15

STARMAN….om du läser mitt inlägg #10  så undrar jag vad som är  så kemiskt med sesam olja?

Eller kokosolja!

Smör och olivolja är inte kemiska de heller!

såpa är inte mer kemiskt än tvål….görs på samma sätt minus parfymerna då!

Så sluta nu!

[Starman]
2012-05-31 17:50
#16

#15

Nej, jag ser inte att du undrar över det i ditt inlägg #10.

Här om sesamolja, här om kokosolja.

(Edit, efter dig.)

Smör, olivolja, såpa.

Ians
2012-05-31 17:55
#17

#16….Frågan var ställd till dig!!!!!

Och för dig att svara på…Vad som är så kemiskt med smör, oliv olja, sesam olja, kokos olja!

[Starman]
2012-05-31 17:57
#18

#17

Vilken fråga? Den i #10 eller den som jag besvarade i.o.m. #16? (Edit; det krävs alltså att du följer länkarna, du kanske använder något internet som inte visar länkar i inlägg(?) och isåfall förstår jag förvirringen. I dessa förklaras nämligen dessa produkters kemiska sammansättningar.)

Ians
2012-05-31 18:55
#19

#18

Då beklagar ja verkligen din situation….med tanke på att man finner naturliga kemiska reaktioner i allt vi äter. Och som ses ovan i det vi smörjer på oss…..

Är man så petig så går det nog inte ens med vatten!

Tanken man får av TS är att det rör sig om kemiska substanser som industrin lägger till i krämer etc rester av råolja etc

Smör, olivolja, sesam olja etc äter man…så där torde väll risken för plastiga tillsatser vara minimal.

Men om man hårddrar det såpass så är nog svaret….strunta i att tvätta dig så sköter sig insmörjningen av sig själv….med det egna hudfettet.

ifs med en viss kemisk reaktion med luft och omgivning….men omgivningen lär väll dra sig bort av lukten så då löser sig det med Flört …ett skämt är bäst att för tydliga!

mayolica
2012-06-01 15:06
#20

#Starman!

Det är just sådana tips som trådskaparen har fått här i tråden man menar och brukar vilja ha när man frågar efter "naturliga huskurer utan kemiska tillsatser"

När man pratar om "salvor med en massa kemikalier och liknande" brukar man i vanliga fall mena "vanliga" salvor o krämer mm som står på hyllorna på apotek och butiker förpackade i tuber och flaskor.

Vi utgår från att ts ser på saken på det vanliga sättet,så som vi här på sajten och dom flesta andra gör. På det sättet som du vill ha det blir det alldeles för långsökt.

~ mayolica ~

Annons:
[Starman]
2012-06-02 10:44
#21

#20

Nu går du händelserna i förväg här och ger dig själv ett tolkningsföreträde framför TS, men om vi utgår ifrån att hon istället för salvor med ingredienser som har kemikaliska sammansättningar (vilket iofs praktiskt taget allt har) menade "naturliga huskurer utan kemiska tillsatser" så har vi fortfarande ett problem.

Vad är det som gör den kallpressade sesamoljan (eller egen favorit) mer naturlig? Vart ifrån tror ni man hämtar råmaterialet till de där tillsatta kemikalierna?

Och vad är det som är så naturligt med att smörja in smör i eksem?

Hur definierar ni ens "naturligt"?

Förresten, jag tycker det är synd om det är så som du säger. Att de flesta ser på ordet "kemikalier" som likställt med "dåligt" och ordet "naturligt" som likställt med bra.

För det första för att vi med hjälp av kemi och kemikalier kan förklara stora delar av livets pussel på Jorden. Om det inte vore för kemikalier hade ingen av oss funnits. För det andra eftersom jag aldrig fått en tillfredsställande definition av ordet "naturligt".

Men eftersom er begreppsvärld tydligen är mindre långsökt än min, så kanske du kan vara vänlig och definiera ordet "naturligt" en gång för alla.

#19

Nu förstår jag inte, Ians. Är rester av råolja, plast?

Sen vet jag inte om du insinuerar att jag skämtade, men för din upplysnings skull så gjorde jag det inte.

Tomat, tomat. (Obs, internskämt, ni kommer aldrig förstå ens om jag förklarar det.)

Shakti
2012-06-02 11:23
#22

#0

Eller så kan du prova på Jojobaolja eller Aloe Propolis Creme. Jag själv älskar dessa två och skulle aldrig vela vara utan dem mer :)

Ians
2012-06-02 16:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#21 Börjar bli lite trött på ditt sätt att mala.

Här kommer ett sista svar till dig Starman.
Med naturliga råvaror menar iaf Jag oljor och fetter som är livsmedelsklassade…dvs sådant som man tom kan äta.
Utan inblandning av råolje biprodukter som Vaselin eller paraffin, och gärna utan parfymer. Närmare naturligt kan man nog inte komma om vi inte pratar rent eget kroppsfett.

De olika oljorna så som avocadoolja, olivolja, sesamolja, kokosolja etc kommer från de nämnda frön och nötter som namnen anger. En viss process måste till för att man skall kunna ta tillvara dessa oljor.
Men dock är de ansedda som så oskadliga i slut produkt att man kan tom äta dem.

Minaeralolja, Paraffiner och vaselinär alla biprodukter till råolja…som används som drivmedel till bilar etc

De har egenskaper som gör att huden sveps in i en luft och fukt avvisande barriär….mellan huden o dessa ämnen bildas kondens som påså sätt fungerar som en fukt sparare för huden. Och på så sätt fungerar det som en fuktbindare och mjukgörare.

Problemet är att huden är vårt största utrensnings organ och är beroende av att kunna just utsöndra gifter etc från kroppen…..genom att stänga in denna process uppstår vissa icke önskvärda återanvändning av det kroppen försöker göra sig av med.
Naturliga fröoljor har inte denna egenskap utan låter huden andas på sammagång som de mjukgör.

Närmare en mer naturlig funktion för huden kan man nog inte komma….de mjukgör men tillåter fortfarande huden att andas. Vilket inte petroliumbaserade produkter gör.
Benämningen naturlig anspelar alltså på förmågan som dessa oljor har att mjukgöra….men inte omöjlig göra hudens behov av att "andas" och därmed fortfarande fungera som det utrensnings organ som den skall göra.

Petrolium är ifs en natur produkt, men har inte optimala egenskaper för just hudvård…utan lämpar sig bättre för annan användning. Vaselin är toppen att smörja in läderskor i för att göra dem fuktavvisande…..dvs att de inte gör tassarna blöta när man går ute i regn o rusk. Läder har inte samma behov av att andas.

Hur Oljan destilleras.

Asfalt och paraffin
Längst ner i tornet kondenserar stora kolväten, med mer en 40 kolatomer. Från den grupper får vi tillexempel asfalt och paraffin. Asfalt används bland annat i takpapp och för att skydda hus grunden mot vatten. Fast bäst känner du nog till den som vägbellägning. Då är asfalten uppblandad med grus. Paffarin består av lite mindre kolväten än asfalt och används bland annat i hudvårdsprodukter

Detta är för mig hur jag definierar naturliga alternativ till kosmetika industrins "plastiga" produkter. Plastig refererar här till att man dessutom gör plast av petrolium, Och att som nämnts ovan dessa krämer dessutom lägger sig som en "plastfilm" på huden.

Till sist ett litet diagram på hur olja destilleras…

Ians
2012-06-03 22:04
#24

Ett litet tillägg till denna tråden…kom o tänka på det i tråden om torra fötter!

Frodig….påminde mig om det! Att det är ju inte bara att smörja sig på utsidan, en stor hjälp har man av att få i sig fett också!

För äter man för fettsnålt så kan det göra att huden blir torr också!

Omega 3 är speciellt viktig…det får vi ofta i oss förlite av….vilket gör att balansen mellan Omega 6 och 3 rubbas.

Så titta lite på det också är mitt råd till TS….en måste som sagt även smörja på insidan!

NiklasTyreso
2012-11-17 23:13
#25

Försvarets hudsalva innehåller inga mineraloljor, bara naturliga ämnen.

Man ska inte smörja in kroppen med något som inte går att äta.

xanna
2012-11-18 00:09
#26

Själv slutade jag att använda tvål och schampo. Varje morgon duschar jag och masserar igenom hårbotten med vatten.

Har gjort så i 6 år nu. Jag slipper helt narig hud i ansikte och på händer. Mitt hår har aldrig mått bättre och jag får inte längre slitna toppar.

Ibland behöver jag tvätta håret med schampo. Om jag t ex varit ute och eldat en hel dag, eller om jag åker ut och reser och träffar en helt annan typ av vattenkvalité. Då är det svårt för hårbottnen att hinna med att ställa om och arbeta in det nya, så det är lättare att bara använda schampo.

Fast då tar det 3-4 dagar för håret att bli bra igen.

[Starman]
2012-11-18 10:21
#27

#25

Du vet att faktiskt allt GÅR att äta, va?

Att det handlar om dosering?

Du vet att huden utanpå din kropp inte fungerar som den inne i tarmarna, va? Att din insida är mycket känsligare än din utsida? Att din utsida skyddar från skadliga angrepp, va?

Nej, sånt där vet ni ju inte. Och ni vill inte veta det. Ni lever hellre vidare i en sagovärld där kemikalier går att undvika och där "naturligt" betyder bra (skulle gärna se er svälja en sked arsenik som ju är helt naturligt).

Det verkar som att ni hyser en onödig misstro till lotions och krämer som finns i affärerna, bara för att ni "MÅSTE" (nästan som OCD) vara alternativa i allt ni gör.

Annons:
xanna
2012-11-18 11:08
#28

#27 Ja, så kan man också tänka. :)

Jag har faktiskt en större misstro till lotions och krämer som finns i affärerna. Så det stämmer bra. Jag tror att det är en producerad vara som främst är till för att tjänas pengar på och att behovet är påhittat.

Injte nog med att företagen har fått allmänheten att tro att deras produkter är oumbärliga, dessutom vill de tro att man behöver minst 2 varor till. Vilket man ofta måste efteresom varorna är uttorkande och förstör hudens egna funktioner.

Och, Ja. När man börjar tänka på ett visst sätt så brukar det genomsyra alla ens val.

Jag menar.. Det vore konstigt om man valde bort skor av skinn, men fortsätter att använda skinnjacka och handskar..

Använd du det som känns bäst för dig. För det gör jag. Flört

Ians
2012-11-20 10:56
#29

#27 Starman….

Jag är lite förundrad över att du orkar….att läsa om alternativa metoder i ett alternativt forum…när det verkar mest störa din sinnesfrid.

En viss poäng har du i det du tycker ifs….att man inte behöver hitta en alternativ metod i allt man gör.

Men nu är det ju så att detta ÄR ett alternativtforum o medlemmarna här Älskar att hitta nya utvägar för att slippa lägga många pengar på överreklamerade produkter….

Själv har jag inte köpt en ansiktskräm på år o dag…..kör med mognad sesamolja…fungerar alldeles utmärkt 120 kr för en liter tror jag att jag gav…en årsförbrukning i hudlotion o ansiktskräm.

Bättre lotion har jag inte haft någon gång…. är det konstigt att jag vill tala om det för mina medsystrar o bröder?

Och visst vet vi att tarmsystemet o huden inte fungerar likadant….men Huden är trots allt vårt största utrensnings system…som mår bäst i att inte smörjas in i krämer med parfym o substanser som täpper till.

NiklasTyreso
2013-01-25 17:14
#30

Starman, äter du vaselin?

Om din kropp suger i sig en tesked vaselin via huden så är det lika skadligt som om du äter vaselinet (eller en tesked asfalt).

De flesta hudlotioner innehåller konserveringsmedel i form av bensoater, som är allergiframkallande.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Tillsatser/

Livsmedelsverket säger att bensoaterna är allergiframkallande. Varför har du en så extrem positiv uppfattning av allergener?

[Starman]
2013-02-01 21:56
#31

#30

Nej, men skärp dig, självklart äter jag inte vaselin!

Och tja, kanske har en tsk vaselin samma skadeverkning (dvs förmodligen ingen över huvud taget) på kroppen vid båda formerna av användning som du nämner.

Om vi däremot kommer upp i högre doser, kanske ett kilo, så tror jag nog ändå att jag helst skulle ha det utanpå kroppen än i magen.

Det verkar som att du inte riktigt har koll på vilket fantastiskt organ vår hud är.
Jag skulle rekommendera dig att läsa på sjukvårdsrådgivningens sida om huden. Särskilt den första punkten i den översta punktlistan.

Där står det att;
_"[huden] skyddar mot bland annat bakterier, virus, frätande ämnen och nötning"

_Jag vet inte hur du tror att logik fungerar, men det finns ingenting som jag har sagt som gör att du kan dra slutsatsen att jag har en positiv inställning till allergener. Det du gör där är en så kallad halmdocka. Du hittar på att din meningsmotståndare har en åsikt som denne inte har, och attackerar sedan denna av dig påhittade åsikt för att det är enklare eller bekvämare för dig än att bemöta kritik på ett vettigt sätt.

Fridefred
2013-08-06 13:41
#32

Hejsan allihopa
Jag får tacka så otroligt mycket för alla tips och tricks! Det uppskattas verkligen. 
Jag skäms lite över att jag startade tråden utan att vidare läsa eller kommentera ytterligare. Jag har av olika skäl inte haft tillgång till dator och fått låna av en vän och då har jag endast använt till att bet räkningar. Och sedan har jag helt enkelt glömt bort. Det var lite kort om det.

För att återgå till ämnet. Jag har nämligen börjat läsa på innehållsförteckningarna. (känns ju egentligen ganska självklart att göra det egentligen) :).
Så, vad jag menar med saker som innehåller kemikalier är väl så som det står. Det mesta av krämer och lotions som vi köper i vanliga affärer innehåller kemikalier och metaller.
Till exempel så innehåller vissa deodoranter aluminium vars funktion är att täppa till så att man inte svettas. Jag vet inte om detta är bra för kroppen. För min del känns det ändå ganska olustigt att min kropp suger upp aluminium. 
De flesta krämer och hudlotions innehåller ju faktiskt en hel del ämnen som kan irritera känslig hud. Dessutom är ju huden ett organ som har absorberingsfunktion (finns säkert ett finare ord för det) och allt som huden suger upp går in i blodomloppet och vidare till njurar och lever som måste bearbeta detta. Vissa ämnen är skadliga även för den inre kroppen. 
Ett exempel på en kemikalie som finns i många hudkrämer är phenoxyethanol som sägs vara giftigt och även förvärra eksem.

Många säger att det du inte kan äta ska du inte heller ha på huden.
Får man fresta med en skål aluminium? ^^

Det finns mycket vi stoppar i oss och även smörjer huden med.
Något jag vill upplysa er om är något som finns i de flesta tandkrämerna och munskölj. Flour. Det finns inga bevis för att flour är bra för tänderna. Faktum är att flour skadar kroppen och sänker IQt. På vissa ställen har man hällt i flour i dricksvattnet, men många europeiska länder har nu förbjudit detta. (tyvärr så finns det flour i vissa flaskor med kolsyrat vatten som man köper i affärer till och med här i Sverige)
För de som kan engelska rekommenderar jag att ni läser själva här:
http://www.fluoridealert.org/

Läs innehållsförteckningarna på det allt ni köper om det finns möjlighet.

På Lifebutikerna finns det många bra alternativ på produkter som inte innehåller skadliga metaller och kemikalier.

Kram och Kärlek till er allihopa!

Var inte så säker på att mina ögon ser vad dina ser

[Starman]
2013-08-07 10:15
#33

#32

Det finns visst det evidens för att flour i dricksvattnet är bra för tänderna!

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19772843?dopt=Abstract

Däremot så har du säkert rätt i att flour kan ge hjärnskador. Det verkar trots allt som ett nervgift i högre doser.

Saken är väl däremot att ingen någonsin har skadats eller fått sitt IQ sänkt från att borsta tänderna med tandkräm eller dricka vattnet ur kranen, så vi kan vara säkra på att flour i de mängderna som används dagligen inte har några skadeverkningar. Gränsvärdet är mycket högre än vårt dagliga, sammanlagda intag. 

Och dessutom så kanske du vill se följande inslag. Tro inte att Life säljer saker med din hälsa i åtanke, de är ute efter profit.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/halften-av-halsokostbutikerna-saljer-halsofarliga-kosttillskott

Ians
2013-08-07 12:15
#34

#33

Tror att man får vara uppmärksam när det gäller alla branscher idag, det fuskas både här och där. Framför allt gäller det att läsa innehållsförteckningen på det man köper, och sätta sig in i vad det betyder i klartext! För precis som du hintar så är även hälsokost branschen  en djungel, styrd av konsumenternas önskemål.

Vi är så inriktade på snabba resultat, snabb viktminskning, snabba tränings resultat etc etc

Och glömmer att det är det vi stoppar i oss dagligen som gör den stora skillnaden, inte det vi äter som snabbkurer etc

Vårt moderna samhälle har tyvärr gått mot den trenden, att allt går att lösa med ett piller eller två, gärna så fort som möjligt! Att det tagit år av fel kost, eller stilla sittande att nå botten, glömmer vi gärna.

Dock fanns det ingen marknad om det inte fanns köpare, det får man inte glömma, dvs det är konsumenterna som styr utbudet.

Kommer ihåg den tiden då hälsokostaffärernas utbud bestod av hälsosam mat, obesprutade grönsaker och frukt, fibrer i form av grovt bröd och fullkorns produkter, linser och bönor…..

Idag har detta ersatts av piller och pulver, för ingen hinner/orkar stå och röra i grytorna längre!

Sedan kan man undra om en vardags motionär verkligen behöver allt detta som "hälsobranschen" spottar ur sig…… proteinpulver, piller som gör träningen mer effektiv etc

Snarare produkter som är gjorda för elit träning, för att man inte med den intensiteten på träning, skulle orka tugga i sig tillräckligt med näring för att hålla en jämn formkurva.

Där är det väldigt få som är i sitt tränande, även om man gärna vill tro eller inbilla sig,att man är det för att man går på gym 3 ggr/ vecka. Men i vårt stilla sittande samhälle är det bara vad kroppen grundläggande behöver av rörelse, och det behövs inga tillskott för att kroppen skall fixa det. Snarare tvärt om man belastar kroppen mer genom att inta div  tillskott som är gjorda för elit satsning, mer än man gör nytta.

Skillnaden mellan dopingpreparat och hälsopreparat har blivit skrämmande liten! Vi behöver komma ner på jorden och inse fakta, jag är inte elit gymnast för att jag tränar yoga 4 ggr i veckan!!!! Eller joggar 3 ggr i veckan, jag ger bara min kropp det den kräver för att bränna det jag får i mig via maten helt naturligt, det behövs Inga dekokter för den typen av motion!

Annons:
Fridefred
2013-08-07 12:24
#35

Om du söker lite vidare på det där med flour så kommer du att få läsa om att det finns ett, ja vad ska man kalla det, "tillstånd" som heter flourisis som många barn framförallt i USA drabbas av pga att det är hög halt av flour i vattnet (detta flour är alltså avfall från fabriker, just so you know). Och där kvarstår frågan om varför så många länder har förbjudit flour i vattnet. För att det är ofarligt och bra för tänderna? Nej. 
Flour är dessutom huvudingrediensen i råttgift.
Så nej tack, jag rengör  hellre gaddarna med lite kåda och en barkbit. :)
De säger att anledningen till att de häller flour i vattnet är för att öka tandhälsan för folk. Wtf? Jag låter mig inte luras i alla fall.
Vill jag ha en bra tandhälsa så fixar jag det själv. Vill jag dricka vatten så vill jag dricka endast vatten. (har en vattenfilterkanna hemma som gör att jag slipper andra tungmetaller också som finns i rören och hänger med ner i min hals)

Jag tror inte på allt som kl sju nyheterna på svt säger eller vad aftonbladet skriver och säger till mig att tro på. Jag söker upp min egen information. Jag rekommenderar att du gör samma.

Och klart att life är ute efter profit. Det är ju trots allt en affär som tar betalt för produkterna. Det var ju inte life som ringde och sade att flour är farligt och sade kooom och kööp! :)

Efter att jag slutade med flourtandkräm så har jag aldrig haft tandsten igen och dessutom inte karies. Detta har jag använt i snart 3 år och aldrig haft finare tänder. 

Alla får tro på vad man vill och följa vad hjärtat och intuitionen säger. Och min intuition säger mig att hålla mig borta från onödiga tillsatser som åtminstone jag klarar mig utan. Puss och Kram!

Var inte så säker på att mina ögon ser vad dina ser

tarotlasse
2013-08-08 03:40
#36

Ja det var många bra råd här inne men vill tillägga att man ska vara lite försiktig med Teak tree olja för är ett av de naturläkemedel som ligger på listan över mest biverkningar av naturläkemedlen. 

Så en del personer kan få problem av Teak tree olja men de flesta får inga problem alls.  Men som sagt vad en försiktighet om man märker av klåda osv av den. 

Ringbloms salva den rekomenderar jag att man tillverkar själv eftersom det vid flera stickprovskontroller visat sig att man funnit Ringbloms salva  i hälsokost affärerna med Corticon och i en styrka som vida översteg de recept belagda Corticon salvorna och var personer som fått hudsakdor av dessa produkter. 

Men var i  en annan tråd här inne på I fokus där man berättade hur lätt det var att tillverka denna ringbloms salva själv hemma i köket.

Så  jag rekomenderar  er att tillverka denna ringblomssalva själv. 

Min eget tips är att mosa en avocado och tillsätt olivolja av fin kvalitet  och lättast är att köra det i en mixer tills man får en lagom konsistens.

Speciellt nu i sommartid och denna sommarn med så mycket sol så är det lätt att man bränner sig i solen. Det är i särklas den bästa kräm jag använt för solbränna den ger en oerhört skön svalkande känsla och  en omedelbar lindring. 

Den fungerar även bra för andra lättare brännskador  o även för svidande o kliande insektsbett ger den lindring för. 

Den är även väldigt bra mot eksem med sin svalkande o läkande effekt, Men även här får man vara lite försiktig så man inte är överkänslig mot olivolja eller avocado för då kan man i stället fövärra besvären. 

Men oftast så vet man ju redan innan  om man är överkänslig mot avocado eller oliv och då får man ju använda ett annat alternativ. 

Vid riktigt besvärlig eksem som sårar sig så kan jag rekomendera  ett av våra vanligaste ogräs Groblad. 

Kör även det i mixern med lite olivolja Groblad är sårläkande och inflamations dämpande. 

Detta kan man lägga som ett våt omlag vid sår och eksem.

Man kan även använda sig av hela groblad  doppade i lite olivolja en del hoppar över olivoljan men själv tycker jag det är lenande och skönt med oljan.   Jag  har även använt rena Groblad  till skoskav. Nageltrång och mindre sår och har fungerat riktigt bra. 

En väninna hade fått en infektion  med var i sin tumme och den svulnade upp rejält  efter trädgårds arbete. Så jag gjorde ett omslag med groblad och lite bandage över så det höll sig på plats över natten.  

Dagen efter hade svullnaden gått ner och det slutade att vara 

Men bli inte chockade när ni tar av grobladen från huden för den missfärgar huden.  För huden den kan bli alldeles smuts  gulbrun.

Så hennes tumme den var inte speciellt vacker i färgen efter vi tog av omslaget på morgonen.

 Men det försvinner efter ngn dag och några tvagningar.

Lasse

Ians
2013-08-08 14:22
#37

Bra tips Lasse! 👍

tarotlasse
2013-08-09 20:23
#38

När jag i ett tidigare inlägg rekomenderade att tillverka sin egen ringbloms salva själv. 

Skrev jag att jag sett en anna tråd på I fokus om receptet o hur man tillverkar det. 

Det var inne på Healing i fokus och länken till tråden kommer här 

http://healing.ifokus.se/articles/51e7b06e8e0e74608a0002fd-ringblomssalva 

Ha en trevlig helg

Lasse

Fridefred
2013-08-18 12:38
#39

Tack Lasse!
Verkligen jättebra tips! Ska ha dessa i åtanke:)
Ha det gott!

Var inte så säker på att mina ögon ser vad dina ser

Upp till toppen
Annons: