"Den dolda kunskapen om hälsa!"
Hittade ett häfte som jag skickade efter för ngt år sedan av Dr. Joel D. Wallach.
Tänkte höra om ngn känner till honom?
Intressant det han skriver om att vi dör av näringsbrist och han beskriver olika krämpor som brist på mineraler och vitaminer. Bla. att magsår kan botas med spårämnet vismut och ska finnas på apoteket.
Artrit kan botas med att äta kycklingbrosk eller köpa ngt som heter Knox Jellon. man kan ha ner det som pulver i apelsinjuice och dricka. Efter 90 dagar hade de fått tillbaka maximum av sina funktioner i leder mm.
Alzheimers E-vitamin skulle vara bra för detta.
Njursten Då ska man äta mer kalk, magnseium och boron. Tjurar ger de detta för om en tjur får njursten så dör den.
Vid kopparbrist så kan gråa hår vara första tecknet…rynkor man börjar likna ett torkat plommon.
Åderbråck
Om du har åldersfläckar eller leverfläckar kan det vara tidig selenbrist. Om du tar kolloidal selen så försvinner fläckarna.
Vid lågt blodsocker kan man ha brist på vanadin-krom.
Tennbrist..skallighet
Zinkbrist…första tecknet kan vara försämrat lukt-smaksinne.
Ja detta var lite ur boken/häftet.
//Jile
Jag tror absolut på naturmediciner och att det finns otroligt mycket att lära om detta men samtidigt så kan jag bli lite konfunderad över att t.ex E-vitamin skulle vara bra för Altzheimers?
Menar han med att bromsa förloppet?
Annars borde det vara i klass med "nobelpris" på detta rön.
/Maria
#1 Som förebyggande innan man får det.
#2 OK
/Maria
Jag har funderat en del kring det där med vitamin- o mineralbrist. Hur mådde de människor som följde i inlandsisens spår? Vad hade de för tillgång till exempel C-vitamin? Bär såklart men plockade de dem o förvarade dem över vintern? Vandrade de mot kustlandet för att jaga säl på vintrarna o kanske åt havtorn? Hur fick inlandsmänniskorna i sig tillräckligt med selen? Möjligen från ägg men de fanns ju bara att tillgå i häckningstider.
Ibland är det jobbigt att vara född nyfiken…jag vill ju *veta*! 
Ja men de kanske hade brister också…eller inte blev så gamla. Ja men det är väl bra att du är nyfiken.
Tack Jile! Mycket intressant att läsa 
Med ljus och kärlek... Tina
#5 Jo det hade de ju säkert, RA-leder har man ju hittat från stenåldern iaf. Det där med åldern beror ju lite på hur man ser på saken. Levde de för kort tid eller är det vi som lever för länge!?
#7 Smart tanke MaMa! är det vi som lever för länge? Ja med tanke på alla gamla som ligger bortglömda på äldreboenden kanske vi gör det..? Jag blir också förvånad över att man kan "bota" eller förebygga så många åkommor med så enkla medel. Fast egentligen, i kosten skall ju alla dessa näringsämnen ingå - då borde alltså vara fel på kosten vi äter, och vete sjutton då om inte stenåldersmänniskor levde ett friskare liv än vi gör, men att miljön dom levde i förkortade deras liv..? Deras liv var ju beydligt hårdare än det vi lever.. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
#7 Ja de levde nog så länge som deras kroppar orkade. Det var väl ett hårdare liv, artrit och farliga djur med jakt osv…kanske
#8 Ja men jag tänker då på maten som alla gamla får…näringsbrist så det smäller om det. Dåliga tänder kanske så de ej kan tugga maten ordentligt.
Jag tror att det är näringsbristen som gör att vi får sjukdomar.
Den här Dr. Joel skrev att vi sköter bättre om djuren är våra barn och oss själva. Korna får all näring de ska ha.
En sak skrev han som jag tänkte till på och det var att i hundarnas vitaminburkar finns 40 mineraler, råttor har 28 mineraler och barn 11 mineraler.
Växter kan inte framkalla mineraler själva utan de måste finnas i jorden och gör den inte det så får vi inte i oss tillräckligt via maten. Det tar 5-10 år för växter att suga ut jorden helt på mineraler. Varje skörd tar flera kilo mineraler. Så om det inte tillförs mineraler till jorden så får vi ingen näring till grödorna.
Hörde av Peter Wahlbeck som var på tv och han är ju vegan/vegeterian..han sa att salladen vi köper är inte odlat i jord utan den sitter i någon annan lösning av ngt slag. Kanske de inte innehåller ngn näring alls.
Ja det är lite av vad det stod i detta häfte. Intressant läsning.
Kul att ni gillad det jag skrev för jag tycker det är intresant detta med sjukdomar och näringsbrist.
Hydrokultur…på gott o ont…
#10 Tack för info om detta. Lite underligt är det tycker jag.
Det fungerar väl som att odla i sand, det hänger på vad man tillför. Själv Har jag ju börjat att odla i lådor, två på varandra. I den understa fyller jag välbrunnen gödsel blandad 50/50 med sand. I den övre skär jag 1-2 hål beroende på storlek, blandar jag 50/50 plantjord o sand. Använder fisklådor i frigolit o sätter 2 tomatplantor i de ngt större o 1 squashplanta i de mindre. De små plantorna acklimatiserar sig fint o när de "stått till sig" har rötterna växt ner lagomt för att nå ner till "godiset".
Man får dock tänka sig för lite med vad man planterar. En del växter vill ju ha det magert o producerar enbart bladmassa om man gödslar för mkt, då måste man kanske plåga dem med kraftigare beskärning istället. Har man inte tillgång till gratis gödsel o vill spara pengar kan man gödsla genom att lägga gräsklipp ovanpå jorden. Jag brukar blanda ner lite i jord/sandblandningen också, lite luft är bra för rötterna.
Ja gräsklipp är ju bra… att göda med.
Ja det går alldeles utmärkt att odla i sand var jag förstå. Det gäller bara att täcka ytan så att vattnet inte avdunstar och tillsätta lite gräsklipp då och då. Tänk vad vi kan använda jordens alla öknar till?
Hemligheten ligger nog i att sand består av finmalda mineraler, precis som stenmjöl eller Rockdust. När man tillsätter detta till jorden blir grönsakerna flera gånger större och är mindre känsliga för skadedjursangrepp! När bönderna lär sig detta kan vi göra oss av med både konstgödning och bekämpningsmedel.
Dr Wallach säger att samma sak gäller djur och människor - när vi tar tillskott av mineraler, 77 mineraler närmare bestämt, mår kroppen prima och klarar sig bättre mot sjukdomar. Bara brist på kalcium kan resultera i över 100 olika sjukdomar med olika namn.
Föreläsningen "Den dolda kunskapen om hälsa" höll Dr Wallach 1997. Den finns att beställa i sin helhet på svenska på 2000-talets Vetenskaps hemsida www.2000tv.se för endast 25 kr.
Mer om Wallach här:
http://www.thewallachfiles.com/
Rockdust och odling i sand
http://www.naturochtradgard.se/boken_om_marktackning.html
http://www.seerrockdust.se/kop-rockdust.html
http://www.fobo.se/kunskap/vaxtodling/odlingsmetodik/odlaren_akerstedt.pdf