Annons:
Etiketthuskurer
Läst 19582 ggr
Ians
2013-08-17 11:05

Irriterande hosta på natten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ene son har haft en irriterande rethosta på natten……ni vet en sådan där som gör att man själv och resten av familjen ligger vakna 😕och som gjort att han själv inte sovit på 3 nätter, han var helt slut! Och vi med 😉

Så hittade jag ett bra sätt att komma tillrätta med det, bryggde honom en kopp starkt Timjante, med rå socker i. Man kan ta honung om man har det hemma, men vi hade slut på det.

Min kräsmagade son tyckte tom att detta te var gott! Och han hostade inte speciellt mycket, efter att ha druckit det!

Timjan har man ju ofta hemma i kryddhyllan, så det är lätt att komma tillrätta med rethostan!

Oregano skall visst vara bra också den har dessutom en antiseptisk och slemlösande effekt på hosta. Däremot sänker den blodtrycket om man har lågtblodtryck så får man tänka på det, men för dem som lider av högt blodtryck så är ju det en fördel. Och ligger en sjuk i sin säng så gör det kanske inte så mycket om man har lite lägre blodtryck 😎då är det kanske bättre att komma tillrätta med hostan som håller en själv o omgivningen vaken!

Har ni fler förslag på kurer mot besvärlig hosta? Skriv ner dem här i tråden!

Annons:
Mooniq
2013-08-17 11:13
#1

Jag gör en blänkare om MSM - organiskt svavel. Googla eller läs på www.bravara.se - det är så mycket positivt skrivet om detta att det blir lite hallelulja-varning MEN jag har upplevt otroligt mycket positivt sen jag började i maj med MSM.

Piggare, knastret i tår/fötter/knän är  borta. Gräsallergin är borta! går fortare på mina promenader och behöver inte vila i uppförsbackarna längre, jag har powergått de sista 7 åren men varit otroligt matt i kroppen länge. MSM hjälper kroppen att ta upp c och b-vitaminer. ökar cirkulationen i bindväven, mina celluliter har försvunnit nästan helt.

Min kompis har reumatiska känningar - och hon har blivit bättre, en annan kompis ger sin gamla hund MSM som har blivit rörligare och piggare - busigare på promenaderna, skuttar o springer mera självmant utan att matte pushar på.. 

Jag har nu beställt nyponpulver och brännässlepulver - smakar nog inte så gott men de innehåller massor av nyttigheter - ska bli intressant smakupplevelse men vill ge kroppen mer nyttigheter när jag nu  känner att jag är piggare 😃 ska även prova spirulina och vetegräs framöver.

www.rawpowder.se tror jag har billiga o bra priser, i vart fall vad jag har hittat..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Pagan
2013-08-17 20:27
#2

ett himla bra och enkelt sätt att slippa hosta är att suga på choklad. 😃

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Ians
2013-08-17 20:51
#3

Läste om det också Pagan. Mörk choklad skall det vara tydligen.

[Starman]
2013-08-18 01:08
#4

#1

Årets pollensäsong var väldigt mild, så ropa inte hej med gräsallergin än. :) Dessutom så verkade ditt inlägg helt missa att vidröra trådens ämne, vilket var huskurer mot rethosta.

Själv brukar jag tycka att socker/honung och annat sött ger mer slem i halsen, vilket kan ge upphov till hosta om slemmet dras ned i lungorna.

tarotlasse
2013-08-18 01:55
#5

Timjan är ett alldeles utmärkt läkande för hosta betydligt effektivare en  ngt av de receptfria hostmedicinerna. 

På ett av våra apotek i stan kan man köpa timjansirap. 

Men  det tillhör inte apotekets ordinarie sortiment som står ute i hyllorna  utan man får fråga efter det så går man och hämtar en flaska.

Så är väl ett lokalt recept som säljs under disk antar jag.

Var faktiskt en läkare som rekomenderade oss detta  apoteket och att vi skulle fråga efter timkansirap

Barnen tyckte det var gott  och var aldrig några problem  att ge dem detta som hostmedicin  och det  fungerade alldeles utmärkt. 

Jag själv brukade få det riktigt starka hostmedicnerna utskrivna  eftersom inget receptfritt fungerade.  

Har nu mer använt timjan sirapen och det fungerade även  alldeles utmärkt på mig. Har själv provat att göra detta hemma för ett par år sedan men det var inte lika välsmakande utan blev alldeles för sött. Men det fungerade om man använder någon sorts  sirap eller honung har nog inte så stor betydelse skulle nog själv föredra honungen blir inte lika äkligt sött som sirapen. Men lönnsirap hade nog inte heller varit fel är inte lika söt  och mycket lenare en vanlig sirap.     

I dag får jag inte ta dessa starka receptbelagda hostmediciner med morfin eftersom jag har problem att hantera den typen av läkemdel. Så läkaren hade svårt att finna ett lämpligt alternativ bland läkemedlen.

Ta i trä för det var länge sedan nu jag behövde host medicin 

Lasse

Ians
2013-08-18 09:56
#6

#4 Man bör även vara aktsam med mjölkprodukter under förkylnings perioder, då de gör att man bildar mer slem. Det gamla receptet varm mjölk och honung, gör sig bättre om man har svårt att sova, än om man är förkyld!

Har använt denna Brygd många gånger då damerna på Tanhotellet, trots sömntabletter ibland inte kan sova. Dels mättar det lite och bara det kan göra att man har lättare att somna, och lite värme får kroppen att slappna av o komma till ro.

Vid förkylning är vatten som bas att föredra, honung om den är av god kvalité har läkande egenskaper i sig och är inte att förakta som förkylningsmedel. Tillsammans med exempelvis vitlök, citron eller timjan tex

1 msk honung utrört i saften av en halv citron…som man sedan tar tsk vis lindrar en begynnande infektion i halsen. Helt suveränt! Har provat själv o även i akuta fall gjort liknande röror åt boende när det killar i halsen o de inte kan sova. Och inget annat har funnits att tillgå.

Annons:
Mooniq
2013-08-18 10:07
#7

#4 på vilket sätt missade jag kurerna.. TS skriver … fler kurer mot rethosta.

MSM är en bra antihistamin och är bra för personer som har allergier, då dessa mildras eller försvinner..även annan typ av hosta mildras eller försvinner.

organiskt svavel finns i grönsaker men försvinner till stor del vid tillagning, vi har ofta brist på det i våra kroppar.

I många år har jag klippt gräset och får då alltid snyta mig var 10e minut och jag nyser enormt.. Sen i maj i år har jag inte snytit mig inte heller nyst när jag grejar i trädgården eller klipper gräs.

🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Ians
2013-08-18 10:12
#8

#7 Håller nog med Starman denna gången, vid första anblick ser det ut som du missat ämnet…..

Men ser man lite noggrannare på det så håller jag med dig, allergier kan trigga förkylningar, och kommer man tillrätta med dem kan man vara host o snuvfri och mindre benägen att dra på sig förkylningar, under allergisäsongen. Så du har visst en poäng med ditt inlägg 😉

Mooniq
2013-08-18 10:19
#9

#8 tack 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Tuva-Lena
2013-08-18 10:26
#10

Sedan har vi ju den underbara pepparmyntan.. som te är den jättebra mot både slembildning och hosta. Lite honung i så smakar det dessutom jättegott! Att magen mår bra av den visste ni säkert redan.🙂

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
2013-08-18 10:29
#11

Pepparmynt te är ju dessutom jätte gott! Och 75% av immunförsvaret sitter just i magen, så det verkar ju logiskt att det är bra även mot begynnande förkylningar! Bra Tips Tuvan!

Pagan
2013-08-18 21:46
#12

Kan vara så Ians att mörk choklad är bättre, men jag har provat både ljus å mörk och märker bra effekt med båda.

Å ingefära inte att förglömma. thaibutiken i närheten här har en jättebra Gingerdrink som jag provat vid flera tillfällen, himla effektivt! Willys hade en liknande, men nu har de slutat sälja den av någon outgrundlig anledning.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Ians
2013-08-19 06:57
#13

mmm….gillar den där ingefärsdrycken. Det finns en utan socker dessutom, så kan man söta efter eget behag!

Bra att ha med om man är på jobbet eller reser, annars gillar jag den med färsk ingefära bäst!

Annons:
Pagan
2013-08-19 20:05
#14

japp men att få yngelt att dricka den utan socker eller honung blir svårt Ians🙂Sen är det ju så bra för lederna med. Så har jag missat göra min egen mix så finns ju denna att ta till.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

equilife
2013-09-02 09:19
#15

Hostte, dvs timjan , oregano och rosmarin använder vi mycket hemma. Rosmarin har ingen effekt på hostan direkt men det blir himla gott och det är febersänkande! Sonen och hans kompisar älskar det så det används en hel del även utan behov.😉 Har man hosta som kommer från luftrören, bronkitkänningar osv så är Bromelain fantastiskt. Det är proteolytiska enzymer, finns massor med forskning på det så bara ut och läsa. För att rensa luftrör/lungor så ta det mellan måltider. Det dämpar inte hosta, det rensar nerifrån och upp kan man säga så efter några dagars kur är hostan borta för det är utläkt. Hade återkommande bronkiter förr, min son hade liknande redan från födsel men sen vi började akutbehandla med Bromelain är problemet borta. Har inte behövt behandla luftrören på länge nu. Nu tar jag det för att det är inflammationshämmande istället, då i samband med mat. Suveränt. Ingefära brukar jag bara riva ner färsk och antingen brygga te på eller riva lite på tex fil. Det är ju och slemlösande och utrensande. Har dessutom fått bort envisa mystiska hältor på häst med det. Slutligen använder vi ju svensk, icke uppvärmd honung som sötning. Det har så mycket egna positiva effekter så det är ännu ett av mina supermedel. Använder det även på sår eftersom skyddar mot infektionen och har enorm läkande kraft.
🏆

Upp till toppen
Annons: