Annons:
Etikettalternativmedicin-djur
Läst 4232 ggr
JereMina
2012-04-06 00:33

Hundfoder

Har fått förslag av veterinär på ett hundfoder till vår dv.pudel Molly som för övrigt fyller 7 år idag Kyss

Hon har haft klåda och det här fodret skulle vara så bra men dyrt så klart. Jag läste om det och det visade sig att det är ett läkemedelsföretag som tillverkar och säljer det.

En återförsäljare skrev på nätet att om man köpte fodret av dem så var man tvungen att intyga att det var en veterinär som hade rekommenderat det.

Vidare skulle man intyga att man lovade att gå på kontroller hos veterinär minst var 6:e månad.

Till sist så skulle man intyga att man lovade att uppsöka veterinär om hunden blev sjukare Förvånad

Vi tänker inte köpa det åt Molly och vet ni? Jag tog och badade henne med ett schampo men jojoba i och hon har nästan slutat klia.

Det visade sig vara så att det var små sandkorn som satt i pälsen mellan trampdynorna.

De har rustat upp vägen hos oss och lägger på nytt grus med fint sand i och det fastnar. Tänk att vi inte har tänkt på det.

I alla fall så blir jag lite rädd då jag läser om detta hundfoder. Har ni hört talas om något liknande?

Annons:
Silvestris
2012-04-06 01:17
#1

Det vore ju lättare att uttala sig om du ville berätta vad det handlar om för foder.

JereMina
2012-04-06 01:20
#2

#1 Det var inte min fråga så det är ovidkommande vad fodret heter!

Silvestris
2012-04-06 01:37
#3

#2 Det är högst relevant att veta vad det handlar om för foder när du uttrycker att du blir rädd för det. Dessutom är det lättare att bilda sig en uppfattning om vi får samma information som du. Jag kan tycka att många foder är undermåliga men det är sällan jag blir rädd för dem.

JereMina
2012-04-06 01:51
#4

#3 Så skrev jag:

En återförsäljare skrev på nätet att om man köpte fodret av dem så var man tvungen att intyga att det var en veterinär som hade rekommenderat det.

Vidare skulle man intyga att man lovade att gå på kontroller hos veterinär minst var 6:e månad.

Till sist så skulle man intyga att man lovade att uppsöka veterinär om hunden blev sjukare Förvånad

Min poäng var att det var som att läsa en bipacksedel i en medicinförpackning. Det ska vara ett hundfoder (mat) inte medicin.

Undermåligt menade jag inte heller. Att jag är rädd i ordets rätta mening menade jag inte heller utan jag blir rädd då det börjar rekommenderas foder som tydligen kan ge biverkningar !!!

Specific heter fodret!

shigne
2012-04-06 08:45
#5

Jag skulle nog ha reagerat likadant som dig JereMina…

Skumt sätt att få ut ett foder på marknaden genom en massa konstiga förbehåll….

Det är lite trist och synd att det ska finnas så förbaskat mycket foder att välja bland och det är inte alls säkert att de dyraste är det bästa!

Har man då dessutom en hund som inte mår så bra i kropp och själ, utan är i behov av specialfoder - ja, då är man plötsligt på en helt annan nivå av val av foder!!!

Jag tror, precis som bland människornas produkter, att det är tillverkaren som skapar behoven, och inte som det borde vara - konsumentens efterfrågan som skapar vad det borde finnas för produkter!!!

Det känns som om allt det här med foder etc. går åt fanders för långt - å dessutom kostar alla specialfoder åt helskotta för mycket pengar!!

Det är onekligen en jädrans djungel av alltihopa!

Vilken tur att det var så enkelt som "bara" duschningen!!!

Isa56
2012-04-06 09:01
#6

Jag hade också dragit "öronen" åt mig. Kan ju undra vad det är för konstigheter i det fodret?

Är fodret nu så bra, men det är så viktigt med kontroll av hunden, borde det inte säljas fritt, utan bara genom vetrinär.

Jag har inte sett varken det fodret eller nåt liknande. Och jag hade inte heller köpt det till vår hund.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Annons:
Silvestris
2012-04-06 11:08
#7

Det är inte ett dugg konstigt att fodertillverkare till specialfoder utvecklade för specifika sjukdomstillstånd kräver intyg på att fodret ges på veterinärs inrådan. Många av dessa foder kan nämligen vara helt olämpliga att ge till friska djur. Dessa foder är inte vilka foder som helst utan kan jämställas med läkemedel eftersom de är utvecklade för att hämma specifika sjukdomars utveckling. För att få säljas med vetenskapliga anspråk måste tillverkarna även kunna uppvisa forskning som visar att fodren har effekt.

Det är därför inte mer konstigt att tillverkarna kräver att fodret ges på veterinärs inrådan än det är att du måste ha recept från en läkare för att få köpa vissa läkemedel.

Det är ingenting att vara rädd för. Hade Doggy däremot haft samma krav, när de faktiskt inte utvecklar några "sjukfoder" hade det funnits fog att dra öronen åt sig.

mayolica
2012-04-06 19:10
#8

Håller med om att det verkar konstigt, eller det blir rörigt med vad är mat? vad som är medicin? vad är seriöst?Obestämd

Vist är det skilnad på olika sorter och jag tror att många av dom billiga fodren kan vara dåliga? Det kan ju skilja mycket på hur olika foder luktar o ser ut och det käns stor skilnad när man tar i och känner på olika foder.

På katterna märkte jag skilnad när jag köpte en lite dyrare sort att dom slutade fälla hår och fick mycket fluffigare,tjockare o finare päls. Katterna såg oxå ut att må bättre,det var nu inget jättelyxigt svindyrt foder,eller något som jag köpte på inrådan av veterinär. Men det verkade vara mer koncentrerat på något sätt,mer uppskattat av katterna oxå för den delen.

Kanske kan vissa specialfoder ha en funktion att fylla?eller fungera som en medicin kur?  Men man ska nog inte tro på allt rakt av, allt är säkert inte så seriöst, vissa saker kan nog vara bluff och/eller helt onödigtObestämd

Jag har även hört talas om hundar som varit allergiska och fått klåda o utslag av matskålar plast,när man bytte till matskålar av glas eller rostfritt försvan symptomen.

Så före man rusar iväg och köper dyra och (kanske helt onödiga) specialfoder kan det vara värt att fundera lite om det kan finnas saker i ens närhet som är orsak.

~ mayolica ~

Ians
2012-04-06 19:21
#9

Sj skall jag prova ett vete fritt foder till våra djur…eftersom vi gillar torrfoder som våra djur kan reglera sitt eget mat intag med…ställer fram en full skål o de äter vad de vill under dagen….ibland är de hungrigare o ibland mindre hungriga!

Ingen av dem är fet o ingen hetsäter…De vet att det Finns mat o vatten helatiden.

Har kollat Carrierfoder till hunden o Bästis till katterna….Samma tillverkare.

Bra pris o hemkört dessutom! Glad

De veterinärs foder som finns är oftast inte bättre än andrafoder på marknaden…förutom att de tar mer betalt!

Allt beror ju på hunden/katten som skall äta …vad de tål! Inget säger att de snordyra fodren är bättre eller bäst!

JereMina
2012-04-07 22:18
#10

Vår hund äter vanlig mat, husmanskost och ibland ett foder utan vete och det är inte maten hon kliar sig av. Det visade sig att hon fått det fina sandkornen på vägen mellan trampdynorna. Under vägarbetet här har det lagts på nytt grus som inte hunden är van vid.

Nu tvättar jag hennes tassar varje gång vi varit ute och gått och hon kliar inte längre.

Jag ville bara skriva om min oro och funderingar men när en sådan som Silvestri bara måste ha en …. attityd så bryr jag mig inte om att skriva något mer. Någon som inte kan ha en bild i avataren och inte någon upplysning om sig själv struntar jag i…tack för mig!!!!!

Det är trist då jag en gång i tiden var Medarbetare här, jag orkar inte med dessa otrevliga individer.

Tack ni andra för era svar!!!!

(inlägget redigerat pga olämpliga ord/Ians)

Silvestris
2012-04-07 23:21
#11

#10

Jag har inte en …… attityd. Jag utgår ifrån att du har blivit rekommenderad Specific utifrån att din hund har fått en diagnos på en sjukdom. Tillverkaren bakom Specific utvecklar foder för just hundar (och katter) med vissa sjukdomar. Det är vetenskapligt utvecklade foder som har vetenskapligt dokumenterad effekt mot sjukdomen ifråga relativt vanliga kommersiella alternativ. Dessa foder är att jämställa med läkemedel! Därför är det viktigt och inte det allra minsta suspekt att tillverkaren kräver att fodret ges på veterinärs inrådan. Jag önskar att alla återförsäljare av dessa "sjukfoder" gjorde detsamma eftersom "sjukfoder" inte ska ges till friska djur. Sjuka djur kan ha specifika behov. Bäst vore om dessa foder vore receptbelagda, men jag gissar att det är byråkrati eller pengar som står i vägen för den lösningen.

Om det är till någon tröst kan jag berätta att jag är biolog som arbetar med kost- och beteenderådgivning (främst katt) och jag arbetar främst med att hjälpa människor att göra sin egen kattmat. Jag går alltså inte någon storindustris ärenden. Däremot är det viktigt att allmänheten förstår att de specialfoder som har utvecklats till sjuka djur riktas till just sjuka djur och inte ska ges till friska djur. De borde jämställas med läkemedel och det är inget skumt med att återförsäljare vill försäkra sig om att fodren används rätt. Fel använda kan de i värsta fall orsaka sjukdom.

Min poäng ÄR att dessa foder ska betraktas som läkemedel och därför är det inget fel med den försäkran återförsäljaren kräver. Att ge en katt specialanpassat njurfoder kan rädda den kattens liv och de katten livskvalité, men en frisk katt kan på samma foder tappa oerhört med muskulatur och gå ned i kondition. Man måste förstå bakgrunden till dessa foder för att förstå att de inte är suspekta. De är inte avsedda för alla djur, de är avsedda för sjuka djur.

[ inlägget redigerat pga olämpligt ordval/ Ians]

Ians
2012-04-08 08:31
#12

Jätte bra JereMina att ni kom på vad det var, så vovven slipper klia sig! Ibland är det enklare än mna tror!

Silvestris Bra inlägg……naturligtvis är det så att de foder som föreskrivs av veterinärer är specialtillverkade för ett syfte!

Och skall ses som medicin och inte ges till icke sjuka djur! Roligt att höra att du hjälper människor att göra egen kattmat!

Då vet man vad det finns i maten katten äter!

jeanette.tibbs
2013-01-27 13:47
#13

Detta är ett väldigt sent svar, men jag halkade in här på denna sidan av en slump, och den såg väldigt intressant ut :)
Hur som haver så har jag alltid varit intresserad av hundars välgång och hälsa. Och alla de sjukdomar, krämpor och symptom våra sällskapsdjur har idag är rent skrämmande. Tur är ju att mycket av det faktiskt ÄR lätt avhjälpt, och det med riktig kost. Så enkelt är det! Vad vi stoppar i våra sällskapsdjur är A och O. Och jag lärde mig väldigt tidigt att färdigmaten är rena giftet. Jag har alltid givit mina hundar uteslutande RÅ föda, och det först och främst för att en av få forskare/veterinärer talade om för mig att det är det ENDA rätta. Om man vill ha en frisk hund ska man ge den vad den är designad att äta. Alltså RÅTT KÖTT och RÅA BEN. De har aldrig haft problem med varken klåda, matsmältning eller annat. Mina vänner och bekanta, (de som inte ville tro på att maten vi ger våra djur inte har inverkan på deras hälsa, utan tror blint på de veterinärer som står bakom allt vad man kan handla från hyllan, speciellt då deras egen hylla i veterinärbutikerna, och all annan "processed food") har helt och hållet ändrat uppfattning vad matintaget beträffar tack vare att dom äntligen ville försöka ge sina små älsklingar rå mat för att åtminstånde försöka lindra och även "bota" diverse olika krämpor/sjukdomar från klåda till diabetes och även cancer. Jo, ni läser rätt. Diabetes och Cancer! Deras "problemdjur" har gått från att stoppas fulla med medicamenter dagligen till inga medicament alls på bara några veckor. Resultat som dessa talar volymer om någon frågar mig, om vad som är hälsosamt och inte för våra djur.

Hundar och katter är rovdjur, -det får man inte glömma hur gärna vi än vill förmänskliga dessa. De ÄR och FÖRBLIR rovdjur, och rovdjur är designade att äta rå föda. Forskning har bevisat om och om igen att hundars och katters matspjälkiningssystem INTE har sk anpassats till det vi VILL att den ska ha gjort och för att det är bekvämt för oss, utan den/de är vad de har varit sedan djuret skapades. Nu vill ju givetvis de flesta veterinärer, och allra minst läkemedelsindustrin, inte hålla med om det, men den matten är ju faktiskt ganska så lätt att räkna ut skulle jag vilja påstå. Jag menar, om ingen är sjuk, ja då tjänar ju ovanstående inga pengar, eller hur?

Man/vi vill gärna tro att de sk "experterna"/veterinärer/läkare vet vad de pratar om, eftersom de är ju till dem vi vänder oss när vi själva inte besitter kunskapen, eller hur? Nja, så enkelt är det inte. De flesta inom yrket gör faktiskt inte det dom har spenderat år att lära och utbilda sig till, och ännu värre, de vet faktist inte vad det pratar om vad nutritionsläran beträffar. Den typen av lära ingår inte i utbildningsprogrammet. Nutritionsläran/informationen vi får av dem, får dom ifrån vem då tror ni? Jo, från mattillverkarna/produktionen, som ju inte har något annat intresse av varken ditt djurs hälsa eller annat, då försäljning av sina produkter står som högsta prioritet. Om man kollar upp hur "pet food" produktionen/industrin fick sin början och varför, och hur processen går till, och sedan vem som tjänar mest på smörjan dom säljer så lätt, så tänker man nog till både en och tre gånger innan man serverar sina älsklingsdjur detta giftet. Det finns inte mycket näring i den maten som djuret kan tillgodose sig, och vad händer vid näringsbrist, jo, man blir bl a väldigt mottaglig för diverse olika sjukdomar och skit, och då måste man springa till doktorn.

Det skadar inte att lära sig att läsa innehållsförteckningarna och ingredienser på påsar, burkar och paket. Det är en bra början. Gör gärna även egna forskningar på hur djurmatindustrin, eller hela livsmedelindustrin för den delen, tjänar miljarder på människor som låter sig ledas genom en ring i näsan.

Annons:
bandex
2013-09-09 16:06
#14

Hej !

Jag har nyss blivit medlem så du har kanske löst dina problem.

Ett tips jag fick av en kvinna med erfarenhet.

Direkt när man öppnar en fodersäck så bildas det kvalster, hon frös ner hundfodret i portionspåsar. Då dör kvalstren direkt. Enkelt !!!

Det har hjälpt två av mina vänner.

Upp till toppen
Annons: