Annons:
Etikettövrigt
Läst 1310 ggr
Magi-cat
9/11/13, 9:03 PM

Fyra enkla råd för ett friskare liv

Kostdoktorn menar att de olika populära mirakeldieterna har gemensamma faktorer som samverkar för ett lägre blodsocker, lågt insulin och ett friskare liv:

http://www.kostdoktorn.se/hur-52-lchf-hanger-ihop-med-somn-motion?utm_source=Kostdoktorns+nyhetsbrev&utm_campaign=dd028d33a6-Test&utm_medium=email&utm_term=0_45bc24a01d-dd028d33a6-224583469


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Mooniq
9/11/13, 9:08 PM
#1

.. jag tror han har rätt. För jag blev äntligen frisk för 6 år sen från min IBS när jag gick över till LCHF. Jag blev oxå varse om att jag är sockerberoende, ett ganska ovanligt uttryck än så länge i Sverige.

Jag power-går 4-6 dagar/vecka med och utan stavar.

Äter lite kolhydrater

Ger kroppen äkta och näringstät mat

Är mätt nöjd o glad - och frisk. 

Pga av att jag jobbar i säkerhetstjänst så går jag på hälsokoller varje år och är så friskt att sköterskor o läkare kvittrar… 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Ians
9/12/13, 5:49 AM
Tuva-Lena
9/12/13, 10:23 AM
#3

Jag har alltid motionerat, och även tränat hårt i ungdomen, äter vanlig fullvärdig kost och har aldrig varit överviktig, haft högt blodtryck/blodsocker eller haft högt kolesterol. Vad jag menar är att vi är INDIVIDER och att vi bör anpassa kosten till den ämnesomsättning vi har- LCHF passar inte alla och att göra reklam för den kan få individer som inte är anpassade till sådan kost, att helt enkelt välja fel. Rent logiskt så har jag alltid tyckt att LCHF-kosten borde ha en varningstriangel på sig, precis som alla läkemedel - det är inte alla som behöver den eller kan dra nytta av den.

Sunt förnuft, bra näringsriktig mat och MOTION räcker för att bibehålla en god hälsa om man inte är drabbad av någon form av metabolisk/ämnesomsättnings-störning, där man bör utesluta kolhydrater.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Magi-cat
9/12/13, 10:36 AM
#4

#3 Precis, det är väl något sådant artikeln vill säga, att det är inte etiketten på dieten som är det avgörande utan de komponenter som alla är viktiga för en god hälsa.

Jag tror också att olika sätt passar olika människor. Då tänker jag lite på ayurveda som talar om olika "typer", variation i årstider och ålder, det vill säga att man ska variera kosten efter olika omständigheter. Inte konstigt alls, egentligen.

Men LCHF-tänket har bidragit till väldigt mycket bra och att sätta fokus på vikten av riktiga fetter och att dra ner på kolhydrater.

För en diabetiker som kan dra ner på eller helt ta bort insulin måste det verka som ett mirakel…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mooniq
9/12/13, 4:38 PM
#5

Jag kan bara säga att jag själv har blivit en enormt medveten konsument, det var jag inte förr. Nu är jag nyfiken och läser om kost och näring och hur det hela hänger ihop på amatörnivå. Hade jag inte hittat något som hjälpte mig mot min IBS hade nog heller inte min nyfikenhet väckts.

Att diabetiker inte får två val hos läkaren gör mig skitförbannad! Det borde vara rimligt att man får veta att antingen lägger du om kosten och förblir frisk/nästan helt frisk eller så äter du vad du vill och äter mediciner som gör att du antagligen dör i förtid och får andra biverkningar som tex amputation pga dålig cirkulation eller att du kan bli blind.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Ians
9/13/13, 2:00 PM
#6

#5 Tyvärr måste man säga så har de inte tillgång till dietister som kan följa upp råden! De flesta dietister arbetar efter 6-8 brödskivor om dagen principen. Och ser rött om man föreslår något annat!

Men håller med dig, att det skulle ges fler alternativ än medicin. Hade kostat skattebetalarna mindre dessutom om man fått människor att äta sig friska istället. Men då hade väll läkemedels jättarna lagt in en protest! 😉 De lever ju på att ha livslånga kunder!

Annons:
Magi-cat
9/14/13, 9:37 AM
#7

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: