Annons:
Etikettövrigt
Läst 1132 ggr
Magi-cat
9/12/13, 8:30 AM

Alkohol INTE bra för hälsan?

Att stor konsumtion av alkohol är väldigt dåligt för hälsan är uppenbart, alla vet det och det behöver inte ens diskuteras.

Men hur många har inte hört att en måttlig alkoholkonsumtion (särskilt för äldre?) är bra?

Detta kan inte stämma, säger förre överläkaren Hans Olav Fekjær.
Det mest troliga är att de positiva effekterna i själva verket handlar om mätfel.

"− När jag skrev artikeln, i december förra året, var det 24 olika sjukdomar som alkohol sades vara bra för. Nu har de ökat till 29 stycken. Skulle det stämma är det en av de största medicinska sensationerna i modern tid, säger han till Accent"

Det är inte alkoholen i sig som skyddar, utan livsstilen. Vilket ju verkar rimligt…

http://www.accentmagasin.se/forskning/det-stora-hjartfelet/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
abbis
9/12/13, 9:33 AM
#1

eller att man blir konserverad..🙂

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Magi-cat
9/12/13, 9:35 AM
#2

#1 🍸😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tuva-Lena
9/12/13, 9:54 AM
#3

Ja en svår fråga det där och dessutom är det svårt att genomföra undersökningar som visar vilket socialt nätverk människor har.. bättre då kanske att ta sig en hutt om man vet med sig att man är en ensamvarg..?

Jag tror för min del att man mår bättre om man har både vänner, engagemang och en livskamrat, och inte isolerar sig, men i brist på bröd får man väl ta limpa..🤔Svårigheten för en del kan vara att stanna vid den måttliga konsumtionen när man lever ensam..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Magi-cat
9/12/13, 10:05 AM
#4

Det sägs ju också att vin är bra i måttliga mängder. Säkert är det inte själva alkoholen utan ämnet resveratrol som har en gynnsam verkan. Man borde kunna äta/dricka resveratrolstinn druva utan att få i sig alkohol. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarotlasse
9/12/13, 9:50 PM
#5

#4 

När det gäller vin så vore det ju väldigt intresant om man gjorde en undersökning och jämförde det med en person  med samma konsumtion av alkoholfritt vin.

För är det alkoholen eller är det druvan som ger den positiva verkan?

Men välkänt och inte ovanligt att sjuvården rekomenderar ett glas vin eller en snaps om dagen. 

Men väldigt olika från läkare till läkare i synen till alkohol vet  inte om ngn vetenskaplig  undersökning finns om detta. 

Men tror personligen att det är våra gener som avgör om alkoholen är nyttig eller onyttig-

Att det är väldigt individuellt från person till person hur man nyttigt eller onyttigt det är. 

Såg ett Tv program där en man som var 115 år  han drack betydligt mer en ett glas vin utan  denna man drack dagligen  sin Amerikanska whiskey  och rökte mer en ett paket cigaretter om dagen och hade rökt i 90 år.  

Han hade även 2 syskon som var över 100 år och även det drack alkohol och rökte. 

Det var absolut inte yougurt de hade i glasen 

Även deras föräldrar blev väldigt gamla men det framkom inget om föräldrarnas leverne. 

Men att så nära släktingar alla blir så gamla även om det levt väldigt osunt tyder ju väldigt mycket på att det är våra gener som till stor del avgör hur gamla vi blir och hur vi reagerar på b.la alkohol. 

Lasse

tarotlasse
9/12/13, 10:22 PM
#6

För visst alkohol är ett gift men vi behöver alkoholen för att vår kropp ska fungera optimalt. 

För även en person som aldrig någonsin druckit alkohol har alkohol i kroppen och i blodet. Det finns ingen som har noll  promille alkohol i blodet även om man aldrig druckit alkohol. 

För kroppen producerar själv små mängder av  alkohol i matsmältnings processen så vi behöver inte tillsätta alkoholen.  

Samma som med många andra gifter så behöver kroppen många gåner dessa gifter i väldigt smä mängder. 

Vi kan bara titta på fluor som diskuterats i många trådar här inne visst ett  farligt gift men ngt kroppen behöver i ytterst små mängder. 

Inte bara för tänderna utan även för skelletet  helt utan fluor så skulle vi alla lida av benskörhet.

Men även cellerna behöver fluor utan fluor hade vi alla fått cancer.

Så nyttigt i ytterst små mängder men inte i större mängder.    

Samma sak med våra vitaminer i små mängder är de nyttiga men överdoserar vi dem så blir det ett dödligt gift. 

T.om C - vitamin har man nu kommit fram till är farlig att överdosera. 

Så mycket vi stoppar i oss som är nyttigt i små mängder men i stora mängder så blir det farligt och ohälsosamt i stället.

Lasse

Annons:
Ians
9/13/13, 2:42 PM
#7

Lasse….måttlighet är ordet! Och hur måttlighet ser ut från person till person, är individuellt! 😉 precis som du själv säger!

tarotlasse
9/13/13, 5:29 PM
#8

Jag såg  att pristagarna i IGnobelpriset tillkännagavs i dag.

Ett pris som  delas ut  av Harward universitetet  för udda och roliga forsknings resultat och en parodi av Nobelpriset. 

Psykologi priset delas i år ut till en studie som bekräftar att berusade personer verkligen tror att de är vackrare och sexigare en vad de verkligen är. 

Tyckte detta pris verkligen passade in i denna tråd om alkoholens värkan på oss männisor. 

Ett av de andra priserna gick till det forskar lag som slagit fast att ju längre en ko ligger ner desto troligare är det att den snart reser sig. 

Deras fredpris delades  av Vitryslands president Aleksander Lukasjenko    som förbjudet applåder på allmän plats och den Vitryska polisen som grep en enarmad man som applåderat offentligt.  

Ja man kan tydligen få pris för precis vad som helst i dag. 

Lasse

Jane-Lyzell
9/16/13, 2:36 PM
#9

Intresant tråd - en fråga Lasse

Vart har du siffror från att det finns alkohol i alla människor och att vi behöver det för att fungera optemalt !??

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

tarotlasse
9/16/13, 9:17 PM
#10

När jag läste näringslära fick  vi veta att kroppen i matsmältnings processen jäser slagg produkterna detta ger både gaser o ger även alkohol. Så ngt helt naturligt så vi alla har alkohol i kroppen. Utan att vi har inte har druckit en enda droppe under hela vårat liv, 

Men det är ytterst små mängder det rör sig om. 

När jag gjorde min Gastric By pass operationen så ändras detta på ngt sätt och tarmarna kan inte hantera alkoholen på samma sätt så alkoholen går direkt ut i blodet. 

Så nu mer tål jag inte alkohol på samma sätt kan i bland räcka med två glas vin o jag blir helpackad. Starksprit är inte o tänka på det går rakt upp i skallen. Men som sagt vad så producerar matsmältningen och den jäsningen egen alkohol i kroppen utan att vi tillsätter en enda droppe alkohol. 

Lasse

Jane-Lyzell
9/17/13, 12:00 AM
#11

10 hade varit intreesant med en länk om det - tack för svar!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

tarotlasse
9/17/13, 12:33 AM
#12

#11 Länk  jad ingen aning om länk det var ur en av våra böcker om närlingslära vi hade på vårdskolan. 

En av anledningarna vi inte kan nolltollerans i trafiken för finns ingen som har o promille i blodet avsett de dricker alkohol eller inte.  

Lasse

Magi-cat
9/18/13, 9:32 PM
#13

Den här 61-årige mannen hade ölbryggeri - i magen. 🍸 Det medförde att han hade för hög promille i blodet trots att han inte druckit en droppe alkohol.

Detta berodde på en ofördelaktig tillväxt av en jästsvamp och han blev botad av kost med låg andel kolhydrater.

http://www.medicaldaily.com/texas-man-can-get-drunk-without-alcohol-due-auto-brewery-syndrome-can-you-brew-beer-your-own-stomach


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: