Annons:
Etikettövrigt
Läst 2203 ggr
Magi-cat
9/19/13, 8:59 AM

Stress i medelåldern fördubblar risken för demens

Demens är en tickande bomb, säger representant för Hjärnfonden. Vi har en livsstil idag som nöter på hjärnan!

Enligt en studie är stress och känslor av hopplöshet i medelåldern faktorer som ökar risken att drabbas av demens med 2-3 gånger.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/studie-stress-kan-orsaka-demens_8532248.svd

Faktorer som är bra för hjärnan och minskar risken är, som vanligt, motion och att man tar hand om sig själv och sin hjärna, dvs inte stressar.

Samhällskostnaderna för all denna stress och vad den för med sig måste vara enorm och det borde vara en ren vinst att i tid satsa förebyggande och alternativt: lära ut mindfulness, meditation, lägga in yogapass på jobbet och naturligtvis anpassa arbetsmiljön så att människor verkligen orkar med den höjda pensionsålder det talas om.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tuva-Lena
9/19/13, 9:55 AM
#1

Jättebra inlägg Katten!👍Just nu fokuserar vi på kroppen och visst är det jättebra att vi motionerar och försöker äta rätt, men stressar vi för att hinna motionera, jaa vad blir det då? Inte nog med att kroppen redan befinner sig i ett stresstillstånd, dessutom kräver vi mer styrka av den just då än vad den vanligtvis behöver prestera. Inte bra.. Så försök att motinera när du INTE har något annat som väntar på dig.

Sedan är det skillnad på motion och motion också. Många tror att man MÅSTE gå på gym flera gånger i veckan för att det ska "räknas", jogga sig helt slut eller att man måste ta ut sig för att det ska räknas som motion, men icke. Det räcker med en promenad några gånger i veckan, fast helst varje dag förstås, för att du skall få den mängd motion du behöver.

"Måstena" som idag räknas som "riktig motion", eller träning som man säger, bara för att understryka att man verkligen tar i, skapar ju också stress!! Man går alltså stressad till "träningen" vilket inte alls ger den effekt på kroppen som man önskar sig eller tror att "träningen" ger. Man bör alltså anpassa "träningen" till den nivå man befinner sig på - man måste kunna krypa innan man kan gå helt enkelt, annars blir träningen den stressfaktor som trots våra goda intentioner ändå skadar kroppen på sikt.

Var snäll mot kroppen när du motionerar och glöm inte att NJUTA av motionen!🙂

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Magi-cat
9/19/13, 10:02 AM
#2

Håller helt med dig, Tuvan! När träningen inte blir välbefinnandemotion utan ännu ett måste att stressa till och från kanske man måste (!) fråga sig ett och annat…

🌺Tack förresten 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
9/19/13, 10:14 AM
#3

Angående motion som Tuvan tar upp, så pratade vi om detta lite lustiga fenomen här hemma igår. Att man väljer gym efter hur långt det är att ta sig dit ex från jobbet eller från vagnen/bussen. För trots att man skall dit för att röra på sig så får det inte vara för långt att ta sig dit, man går hellre på ett band 10 min extra, än att gå 10 min för att ta sig dit!

Det verkar som att det bara är tiden på gymmet som räknas som motion. 😉

Själv klarar jag inte gym motion min kropp slår bakut, det blir för stressigt och för stora prestationskrav, som byggs upp i mitt eget huvud. Så jag kör eget hemma, yoga, vovve promenader och så har jag börjat springa lite lätt när jag ändå är ute. Jag har en lite längre backe som jag varje dag springer upp för, inte går det fort och inte är det jätte långt, men det är vad jag klarar just nu. Målet är att springa hela den korta rundan som jag och vovven går, den tar 15 min att gå så det är inte långt, men tillräckligt stor utmaning för mig just nu.

Yogan ger mig automatiskt en avstressnings del, och så försöker jag tänka på vad jag äter. Viktigt för mig som ofta har värk att se till att må så bra som möjligt, varje dag! Stress triggar värken!

nemetona
9/19/13, 12:00 PM
#4

Hejsan! Jag, går på smärtenheten sedan 7 månader och inte bara stress som triggar igång demens utan värk/smärta drar igång en riktig process i centrala nervsystemet! så stress=demens=värk och tvärtom!!

Minnet, humöret, synen sömnen ! Ja, mycket som hänger ihop fast man inte tänker på det! Så var rädda om er och må bra/bättre😊

//Nemetona

//Nemetona Vinkar

Vad lever vi för, om inte att göra livet mindre svårt för andra?

                                                               GEORGE ELIOTT

Upp till toppen
Annons: