Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: homeopati
LĂ€st 7573 ggr
[Hukanson]
2

Homeopati

😍

Missa inte: Nordiskt Homeopatiskt Forskningssymposium 12-13 oktober 2013

http://homeopatisymposium.eu/

Homeopati fÄr cancerceller att begÄ sjÀlvmord

http://newsvoice.se/2013/09/16/homeopati-far-cancerceller-att-bega-sjalvmord/

Ians
0

Tack för tvÄ bra lÀnkar!

Tuva-Lena
0

HĂ„ller med! 👍

JÀtteintressant om cancercellerna som dödar sig sjÀlva!

(Det enda jag kan ha emot homeopati Ă€r nĂ€r man plĂ„gar djur för att framkalla homeopatmedel, som i Kina t ex..😕 )

"Att mÄnga tycker samma, betyder inte att dom har rÀtt.."

Anders49
11

Det jag har emot homeopati Àr att det Àr en stor bluff som bara lurar idioter.

Om man tror pĂ„ homeopati sĂ„ bör man lĂ€sa all goja som homeopaterna skriver. Om man Ă€ndĂ„ inte begriper att det Ă€r humbug nĂ€r man lĂ€ser alla lögner som de skriver sĂ„ Ă€r man hjĂ€lplöst korkad. Deras historier och teorier Ă€r ju sĂ„ korkade att man förstĂ„r inte hur nĂ„gon kan tro pĂ„ dem.  Jeromy Sherr pĂ„stĂ„r att han kan bota AIDS. Han har gjort det lĂ€nge nu men han kan givetvis inte bevisa nĂ„got. Det vi vet Ă€r att korkade rika vĂ€sterlĂ€nningar skĂ€nker pengar till honom. Man mĂ„ste vara idiot för att inte förstĂ„ att det Ă€r bluff. 

Homeopaterna försök att bevisa homeopati med kvantfysik Ă€r komisk och man kan skratta. Men tyvĂ€rr sĂ„ finns det idioter som gĂ„r pĂ„ det ocksĂ„. 

Homeopaternas toksymposium Àr ett bevis för att det finns mÄnga idioter och att det Àr lÀtt att tjÀna pengar pÄ detta bonnfÄngeri.

Vi har mĂ„nga lagar och förbud som styr oss men det Ă€r tillĂ„tet att sĂ€lja sockerpiller och pĂ„stĂ„ att det Ă€r medicin. NĂ„got borde göras. 

Dessa bluffmakare och skojare borde sÀttas i fÀngelse. Det Àr inte ett bra exempel för vÄra barn om öppet bedrÀgeri Àr tillÄtet.

Denna kommentar har tagits bort.
Ians
Skrivet av sajtvÀrd eller medarbetare 
10

Anders49 lĂ„ter ditt inlĂ€gg #3 stĂ„ kvar eftersom det beskriver , vad Du tror. dina övriga inlĂ€gg som beskriver mer din direkta Ă„sikt om övriga pĂ„ denna sajt, redigerar jag dĂ€remot bort. Man har rĂ€tt till en Ă„sikt, men inte till att spy galla  över övriga deltagare i diskussionen.

Har du fler Äsikter i den riktningen sÄ kommer jag att stÀnga av dig frÄn att skriva hÀr, för ett bra tag framöver.

Magi-cat
5

#7 Bra rutet Ians!

hĂ€lsar en av alla dessa korkade idioter 😜

"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
💓 SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarotlasse
6

Ja mycket intresant detta med cancerceller som begĂ„r sjĂ€lvmord. 

HĂ€r ger man homepatin Ă€ran Ă„t detta. 

Men i sjĂ€lva verket Ă€r det ett lĂ€kemedelsbolag och deras forskning om nya lĂ€kemedel som har gjort denna upptĂ€ckt. 

LĂ€kemedelsindustrin tittar vĂ€ldigt mycket pĂ„ naturmedicinen och forskar om detta och inte heller konstigt att 75% av de nya lĂ€kemedlen pĂ„ marknaden Ă€r naturlĂ€kemedel frĂ„n början. 

Men finns ingeni  naturlĂ€kemedel  branchen som lĂ€gger ner miljarder i forskning för det behöver inte ha vetenskapliga belĂ€gg för att sĂ€lja sina varor. 

Nu grĂ€ver naturlĂ€kemedels industrin sin egen grav eftersom lĂ€kemedelsbolagen lĂ€gger ner dessa miljarder för att fĂ„ vetenskapliga belĂ€gg och registerar det som lĂ€kemedel och fĂ„r i och med det ensamrĂ€tten pĂ„ det i 20 Ă„r för att fĂ„ tillbaka pengarna de lagt ner i forskning plus att de gör en jĂ€tte vinst. 

ÄndĂ„ kan de sĂ€lja sina produkter billigare en vad naturlĂ€kemedels industrin gör. 

Dom Ă€r  absolut inte dumma i huvudet inom lĂ€kemedels industrin. 

De plockar produkt  för produkt frĂ„n hĂ€lsokost affĂ€rerna och homepaterna som inte lĂ€ngre fĂ„r sĂ€lja det eftersom de blivit  registrerade lĂ€kemedel. 

#3 Ja du Anders denna bluff  och goja som lurar en massa idioter lurar Ă€ven lĂ€kemedelsindustrin som gör en vetenskaplig forskning pĂ„ det och sedan fĂ„r ensam rĂ€tt pĂ„ det. 

SĂ„ man kan ju  undra vem som Ă€r idiot och blir lurad.

Det finns fantastsikt duktiga Homepater med lĂ„ng utbildning lika lĂ„ng som lĂ€kare utbildningen. 

Men visst finns det bedragare och lurendrejare hĂ€r med som i precis alla brancher och kan bara hĂ„lla med dig  att de ska buras in. 

Men det gĂ„r inte dra alla över en kam bara för nĂ„gra  fĂ„ gör det. 

Det Ă€r precis samma sak som att sĂ€ga att alla lĂ€kare Ă€r bedragare bara för att nĂ„gra fĂ„tal Ă€ven bland lĂ€kare kĂ„ren Ă€r det. 

Var senast i gĂ„r jag lĂ€ste om en vĂ„rdcentral som Ă€r anmĂ€llda för bedrĂ€geri men tror inte alla vĂ„rdcentraler Ă€r bedragare för det. 

Lasse

[Starman]
13

Det verkar som en bra idé att pÄminna om tanken bakom homeopatiska preparat och hur de tillverkas.

Samuel Hahneman, en tysk lÀkare pÄ 1700-talet (det hÀr var, alltsÄ, innan ens den i vÀstvÀrlden allmÀnt erkÀna "medicinska" behandlingen röklavemang ens hade ritats in pÄ den medicinska vÀrldskartan), kom pÄ idén att "lika botar lika" genom att experimentera pÄ sig sjÀlv och Àta kinabark, som hade en vÀldokumenterad effekt mot malaria.

Samuel Hahneman antog att eftersom att kinabarken har en bieffekt som Àven finns representerad som symtom vid sjukdomen malaria, nÀmligen feber, sÄ mÄste det vara sÄ att mediciner fungerar om medicinen ger samma symtom som de som Àr kopplade till sjukdomsbilden.

Varför han gjorde detta antagande Àr för mÄnga ett mysterium, och i mitt tycke har homeopater till dags dato att ge ett tillfredsstÀllande svar. Vi har uppenbarligen mycket större koll pÄ vad som orsakar sjukdomar i dagslÀget.

En sak som talar för det Àr att Hahneman misslyckades att lindra kroniska Äkommor med sina preparat. Han hittade pÄ hypotesen om "miasmer" (ett sorts sjukdomsspöke) för att förklara detta, men i dagslÀget vet vi ju sjÀlvklart bÀttre.

But I digress, till preparattillverkningen.

Du tar alltsÄ ett Àmne som orsakar samma symtom som de som uppvisas vid sjukdomen, och spÀder ut Àmnet i vattnet av nÄgon anledning. Det Àr viktigt att göra detta i smÄ, smÄ steg. Man gör en sÄ kallad "potentiering", vilket innebÀr att man tar en del av Àmnet och blandar det med 99 delar vatten. Sen skakar man spÀdningen, enligt Hahneman dÀrför att det laddar den med "andelik energi". Sen tar du en del av spÀdningen, och spÀder det med ytterligare 99 delar vatten, och skakar. Vid varje ny spÀdning pÄstÄs spÀdningen "potentieras", vilket enligt homeopatisk logik innebÀr att tillredningen blir mer verksam vid varje spÀdning.

SÄ hÄller du pÄ tills det Àr en snöbolls chans i Helvetet att du hittar en enda liten molekyl kvar av Àmnet i spÀdningen. Ta-da! Du har nu ett homeopatiskt preparat.

För att förklara bort det uppenbart bristfÀlliga i detta sÀtt att tillreda vad som syftar till att vara medicinska preparat, sÄ har homeopaterna hittat pÄ att "vattnet har ett minne" av Àmnet. Det gör att vi kommer tillbaka till frÄgan varför Hahneman antog att "lika botar lika". NÄgon som kan svara pÄ den frÄgan?

Det Àr nog sÄ som Anders49 skriver, det hÀr med homeopati Àr verkligen bara trams och goja, och de enda som kan ha ett intresse av att propagera för det Àr antingen mÀnniskor med ett ekonomiskt intresse i att göra det, eller mÀnniskor som av nÄgon anledning rÄkar ha lite problem med logiken.

Inga av de argument som homeopater lÀgger fram som stöd till sina pÄstÄenden hÄller vatten nÀr man granskar dem nÀrmare. I kliniska studier har det gÄng pÄ gÄng visat sig att homeopatiska preparat har samma verkan som placebopreparat.

Anders49
7

Borde inte homeopaternas komiska och stolliga sÀtt att försöka bevisa homeopati med totalt knasig tolkning av kvantfysik fungera som ett bevis mot homeopatin. Det bevisar definitivt att homeopaterna Àr oÀrliga. Men hur förklarar man det för okunniga och lÀttlurade mÀnniskor? Homeopaterna gör gÀrna bort sig inför stor publik bara för att kunna lura nÄgra idioter. De gör det för att de vill tjÀna pengar men jag har alltid undrat hur de kan med det och hur de stÄr ut med att alla vet att de Àr skurkar. Det Àr inga normala mÀnniskor som beter sig pÄ det sÀttet.

Magi-cat
2

😮

tarotlasse
2

# 10. 11 

Ja men nu Ă€r ni Ă€ndĂ„ ute o seglar och Ă€r kunskap Ă€r tydligen vĂ€ldigt knapphĂ€ndiga. 

Nu har det hĂ€nt vĂ€ldigt mycket inom homepatin och Ă€ven lĂ€kare vetenskapen en den studien du hĂ€nvisar till frĂ„n 1700 talet. 

Visserligen kan jag hĂ„lla med om att mycket av den naturedicin homepater och andra inte Ă€r vetenskapligt bevisad att den fungerar. 

Men genom Ă„ren har lĂ€kemedelsindustrin och forskarna tittat mer och mer pĂ„ naturlĂ€kemedeln och Homepatin och forskat pĂ„ ett flertal pĂ„ dessa naturmediciner och tagit fram bĂ„de verkan och biverkan och registrerat dem som lĂ€kemedel och dĂ„ har homepatin fĂ„tt slĂ€ppa det efter som det inte fĂ„r skriva ut registrerade lĂ€kemedel. 

Det om ngt visar att mycket av det Homepaterna faktiskt fungerar. 

En av det riktigt stora inom Homepatin Edgar Cayce dĂ€r har mĂ€ngder av hans recept  idag blivit registrerade lĂ€kemedel. 

I dag anvĂ€nds hans arkiv av recept av forskare över hela vĂ€rlden och som har resulterat i ett flertal nya lĂ€kemedel Ă€ven i nu tid. 

SĂ„ ni har ju ingen kunskap eller vetskap om homepatin överhuvudtaget  verkar det som.

DĂ„ litar jag betydligt mer pĂ„ den vetenskapliga forskningen och de bevis de kan lĂ€mna. 

Men som sagt vad  naturmedicinarna sjĂ€lva grĂ€ver sin egen grav genom att de sjĂ€lva inte lĂ€gger ner resurser i denna forskning och fĂ„r de registrerade och skyddade i 20 Ă„r som lĂ€kemedels bolagen gör.

SĂ„ mer och mer av deras preparat försvinner till lĂ€kemedels industrin. 

Det Ă€r bara NaturlĂ€kemedels industrin som har de resurerna eftersom det Ă€r  exakt samma företag som lĂ€kemedelsbolagen.

Men det Ă€r bara registrerade lĂ€kemedel man fĂ„r ensam rĂ€tt pĂ„ det fĂ„r man inte pĂ„ naturpreparat. 

Som nu i denna artikel dĂ€r man hyllar Homepati med dessa cancer celler som begĂ„r sjĂ€lv mord. Homepati 

som nu den vetenskaplig forskningen och ett lĂ€kemdels bolag publicerar och resulterar i ett  lĂ€kemedel kommer bli varumĂ€rksskyddat i 20 Ă„r. 

Är inte det bevis nog ?

Men visst finns det Ă€ven lurendrejare som levererar vanlig salt vatten som lĂ€kemedel eller socker piller till folk. 

Men  det finns Ă€ven lĂ€kare som gör detta var senast förra mĂ„naden en lĂ€kare hĂ€r i Helsingborg blev dömd för detta.

Som ordinerade sina egen tillverkade mediciner. 

Men lik förbaskat fick han behĂ„lla sin legitimation men med vissa förbehĂ„ll. 

SĂ„ fusk sker Ă€ven inom den legitimerade sjukvĂ„rden sĂ„ Ă„terigen det gĂ„r inte att dra alla homepater  Ă¶ver samma kam liksom det inte gĂ„r att dra alla lĂ€kare över samma kam. 

Det jag ser och tycker Ă€r sĂ„ jĂ€kla pateteiskt i detta Ă€r att natur medicnare och skeptiker Ă€r precis samma skrot o korn. 

Ingen kan acceptera varandra och ingen tittar pĂ„ den. vetenskapliga forskningen och bara öser galla över varandra utan att ha ngn  kunskap om det. 

Rena sandlĂ„de nivĂ„n frĂ„n bĂ„da hĂ„ll kan jag tycka. 

Inte konstigt  att det blir krig i vĂ€rlden. 

Lasse

Magi-cat
7

#13 Ja, ursÀkta, jag spÀdde ut nÄgra bitska uttalanden om korkade idioter, okunniga och lÀttlurade mÀnniskor, skurkar och inga normala mÀnniskor, skakade om, analyserade, spÀdde ut, analyserade, skakade om, analyserade tills ingen substans alls fanns kvar.
Och tĂ€nka sig, kritik utan innehĂ„ll i en blĂ€nkande pretentiös förpackning har den effekten pĂ„ mig, jag somnar

Anders49
7

TyvÀrr sÄ hinner man inte med att bemöta alla galenskaper som skrivs överallt. Och det verkar ju dessutom meningslöst eftersom de som tror pÄ tokigheterna inte bryr sig om att lÀsa vad man skriver. Jag undrar bara hur mycket idiotin kostar samhÀllet i form av knasigt slöseri med pengar. Det Àr pengar som skulle kunna anvÀndas till nÄgot vettigt.

Klass
5

#14 tarotlasse

Du skriver vÀldigt lÄnga inlÀgg. Jag kan inte koncentrera mig tillrÀckligt för att lÀsa hela och de verkar mest bestÄ av en stor hop av pÄstÄenden utan kÀllor, och alla sÀrskrivningar gör det inte lÀttare för mig.

Jag undrar:

Har du nĂ„gon kĂ€lla till det du skrev om Edgar Cayce?

Varför kallar du homeopati för naturmedicin?

fridelfina
2

Är inte speciellt insatt i homeopatmediciner, men dĂ€remot sĂ„ tror jag pĂ„ placeboeffekten och den Ă€r faktiskt inte fy skam den heller!

tarotlasse
1

Homepater anvĂ€nder sig av naturlĂ€kemedel i vĂ€ldigt stor utstrĂ€ckning. 

AngĂ„ende cancerceller som begĂ„r sjĂ€lvmord och forskningen och den nya  godkĂ€nda medicinerinen.

Eftersom den nu Ă€r ett registrerat lĂ€kemedel fĂ„r inte lĂ€ngre homepaterna anvĂ€nda sig av detta tyvĂ€rr. 

KĂ€llan hĂ€r  Ă€r  Ilustrerad vetenskap och  forskaren  Ă€r Evangelos Michelakis vid University of Alberta i Kanada. 

KĂ€llan till Edgar Cayce Ă€r forskaren Jess Stearns bok  

A prophet in his own country. 

Jess Stearn har anvĂ€nt sig av en rad vetenkapliga forskare i bĂ„de medicin och geologi för sin samanstĂ€llning av Edgar Cayces ordinerade mediciner men Ă€ven hans utsagor om jordens utveckling och framtida  förĂ€ndring  och hĂ€r Ă€r kĂ€llorna  för mĂ„nga att jag ska skriva ner alla men hĂ€nvisningar finns i boken. 

Lasse

Klass
3

Om homeopater anvÀnder sig av natur"lÀkemedel" med substans i den slutliga produkten sÄ Àr det inte homeopati.

En tidskrift som Illustrerad Vetenskap Ă€r verkligen inte en trovĂ€rdig kĂ€lla. TyvĂ€rr. 

Den dĂ€r Edgar Cayne verkar vara mer Ă€n lovligt flummig ser jag nĂ€r jag "googlar lite": http://en.wikipedia.org/wiki/Edgar_Cayce

tarotlasse
1

Ja visst kan man tycka det Ă€r flummigt men vetenskapliga forskare kan bara instĂ€mma i mycket av det han kom fram till. 

och som sagt vad mycket av hans recept av mediciner anvĂ€nds i dag av lĂ€kemedels industrin och Ă€r registrerade lĂ€kemdel i dag. 

Hur flummig nu en Edgar Cayce nu en var sĂ„ kan inte forskarna i vĂ€ldigt mĂ„nga fall hĂ„lla med om att han hade rĂ€tt. 

Om du inte accepterar illustrerad vetenskap sĂ„ tog man Ă€ven upp denna nya medicin i TV nyheterna för 2 -3 veckor sedan. 

och du har ju namnet pĂ„ forskaren och univercitetet han arbetar pĂ„ sĂ„ bara för dig att gĂ„ vidare dĂ€r finns hela forsknings rapporten tillgĂ€nglig och den bör finnas i ngn av de stora medicn tidskrifterna ocksĂ„ för den mĂ„ste vara publicerad i ngn av dessa för att bli  vetenskapligt godkĂ€nd.  Medicnen Ă€r redan ett faktum och finns pĂ„ marknaden om den Ă€r godkĂ€nd i Sverige Ă€nnu vet jag dĂ€remot inte.   

Lasse

Magi-cat
1

#21 Vad heter medicinen (eller hellre verksam substans) och vad har den för anknytning till homeopati?

tarotlasse
0

Det Ă€r en Homepat medicin frĂ„n början. 

Som sedan forskats om och nu blivit regeistrerat lĂ€kemedel. 

Namnet pÄ lÀkemedlet kommer jag inte i hÄg.

Kolla pĂ„ Illuistrerad vetenskap om du kan finna det dĂ€r. 

Nu Ă€r ju inte alla artiklarna tillgĂ€ngilga pĂ„ internet sidan om man inte Ă€r premunant men vissa Ă€r det. 

Lasse

Magi-cat
1

#23 Var snÀll och ge mig en ledtrÄd: Vilken homeopatmedicin? Forskning nÀr och var och pÄ vad? Substans, ört eller sjÀlva homeopatmedicinen? UngefÀr vilket Är Àr artikeln införd?

Som du förstĂ„r Ă€r det hĂ€r intressant och det skulle vara bra att veta lite mer vad du menar egentligen
.

Magi-cat
0

Magi-cat
0

Det vore ocksÄ intressant att höra (seriösa) kommentarer om studien (lÀnken i #0) dÀr Lycopodium i hög potens dödar cancerceller in vitro.

"Thus, the highly-diluted, dynamized homeopathic remedies LC-5C and LC-15C demonstrated their capabilities to induce apoptosis in cancer cells, signifying their possible use as supportive medicines in cancer therapy."

"http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23972240"

Anders49
5

#27 De seriösa skrattar Ät sÄdan kvasivetenskap. Den Àr bara till för att lura okunniga. Det kommer mycket skit ifrÄn Indien. Det Àr mest parodi pÄ vetenskap. Det vore intressant att fÄ veta om Homeopaterna har varit med och bekostat dessa "experiment". Jag kommer ihÄg den pinsamma artikeln om nanopartiklar som kom rÄn Indien för nÄgra Är sedan.

Magi-cat jag tro inte du vill höra nÄgon kommentar frÄn oss seriösa om den artikeln.

Magi-cat
3

#28 Du har ju chansen att visa att du besitter en mer omfattande vokabulÀr Àn ett antal invektiv som varieras i det oÀndliga.

LÄt se din genomgripande, objektiva analys nu!

Anders49
9

#29 Magi-cat  Varför lĂ€gga ner en genomgripande analys av denna goja för nĂ„gon som inte förstĂ„r nĂ„got. Titta pĂ„ vilka författarna Ă€r och var försöken Ă€r gjorda. Det Ă€r ju homeopaternas ny taktik. De skriver mĂ€ngder av artiklar och anser att de Ă€r sanning tills nĂ„gon förklarar vad som Ă€r fel. Om vi skulle lĂ€sa alla dessa tokerier och analysera allt skulle vi inte ha tid till nĂ„got annat. Jag vet sedan tidigare att du har noll kunskaper om vetenskap och du skulle aldrig förstĂ„ nĂ„gon förklaring. 

Homeopaterna har mycket pengar och de kan producera hur mycket skit somhelst bara för att tjÀna Ànnu mera.

Ians
4

Anders49 PÄ dig lÄter det som homeopater skÀr guld med tÀljkniv. MÄste fÄ sÀga att det imte riktigt Àr med verkligheten överens stÀmmande. Bad grundar du de antagandena pÄ? KÀnner du nÄgra homeopater som har sÄdana fantastiska inkomster?

Anders49
10

#31 Ians 

Homeopatilobbyn har mycket pengar och de vĂ€lkĂ€nda homeopaterna tjĂ€nar mycket pengar. Om smĂ„skurkarna inte tjĂ€nar pengar sĂ„ Ă€r det vĂ€ldigt svĂ„rt att förstĂ„ varför de hĂ„ller pĂ„. 

Homeopati har mÄnga likheter med scientologin och smÄfolket Àr kanske indoktrinerade och tror pÄ bluffen precis pÄ samma sÀtt som scientologerna. Men hur mÄnga dumma mÀnniskor finns det?

[Olaf]
4

Synd att det inte gĂ„r att ha en endaste trĂ„d dĂ€r man kan samtala eller lĂ€sa om homeopati utan att den kapas av skeptiker som tar sig friheten att vara hur oförskĂ€mda som helst. Är det sĂ„n otrevlig stil som ska tillĂ„tas stĂ„ för dagordningen pĂ„ en sajt för alternativmedicin. Kan man inte porta uppenbara troll? Med vĂ€nlig hĂ€lsning Olaf

Anders49
8

#33 Olaf  

Det finns mÄnga forum dÀr homeopaterna kan sprida sina lögner i fred. Men problemet i dessa forum Àr att argumenten blir vÀldigt konstiga och idiotiska nÀr ingen kan fÄr kritisera. Det Àr trÄkigt att det finns sÄdana sajter. Jag vet inte om det lurar folk men det finns risk. Jag tycker inte att man skall fÄ sprida lögner och propagera för bedrÀgeri helt öppet. Man bör bekÀmpa bedrÀgeri. Tror du verkligen att symposiumet som de lÀnkar till ovan Àr seriöst Det Àr faktisk bara en ren cirkus som Àr till för att hÄlla uppe ett sken. Detta symposium Àr faktiskt en ren fars.

Magi-cat
5

#34 Seriös kritik har efterfrÄgats.
Men vad du hÄller pÄ med Àr bara rena oförskÀmdheter.

Ians
3

HÄller med #35

VÀldigt lite av det du sÀger Anders49 finns det substans i, mest Àgnar du dig att upprepa ord som bedrÀgeri, lurendrejeri, bluff, skurkar etc

Vad som i sÄ fall Àr lurendrejeri och bedrÀgeri ger du inte nÄgra direkta exempel pÄ. Utan du Àgnar dig mest Ät att spy galla över dem som faktiskt har egen erfarenhet av homeopati, sjÀlv har jag blivit frisk mÄnga gÄnger efter besök hos min homeopat. Inbillad eller verklig lÀkning kan vi ju med din instÀllning diskutera i oÀndligheter. Men för mig rÀcker det gott med att jag blev frisk nÀr jag behövde det sÄ vÀl.

Inte heller betalade jag nÄgra överpriser, och min homeopat Àr ingen lyxlirare, som du ofta gör gÀllande att de Àr.

MÄnga Àr genuint intresserade av att hjÀlpa sina medmÀnniskor, i högre grad Àn du tycks tro.

Jag ger dig en chans att ev svara pÄ mitt inlÀgg hÀr men sedan kommer jag att ta bort dina inlÀgg i denna trÄden, dÄ de inte tillför nÄgot av vÀrde för diskussionen.

Ber övriga att inte kommentera Anders49 inlĂ€gg mer, dĂ„ det ser konstigt ut nĂ€r jag tar bort hans kommentarer och era ligger kvar med svar pĂ„ tal. 😉

SÄ ÄtergÄr vi att diskutera homeopati i denna trÄden !

NÄgon som varit pÄ detta symposium ? Skulle vara roligt att fÄ en kommentar angÄende Det efter helgen
..dÄ symposiet hÄlls denna kommande helg. TyvÀrr var det fullbokat sÄ jag fick inte sjÀlv en plats.

[Starman]
8

"sjÀlv har jag blivit frisk mÄnga gÄnger efter besök hos min homeopat"

SjÀlvklart frÄn kroniska Äkommor, dÄ, eller? NÀ, tror inte det, va.

Du har blivit frisk frÄn sjukdomar som gÄr över av sig sjÀlv. Det Àr det enda troliga eftersom homeopatiska preparat enbart Àr socker.

"Inte heller betalade jag nÄgra överpriser"

Per definition gjorde du exakt det. Socker med ett kilopris pÄ 100.000 svenska kronor Àr överpris. Det Àr sÄ mycket överpris som det bara kan bli.

"MÄnga Àr genuint intresserade av att hjÀlpa sina medmÀnniskor, i högre grad Àn du tycks tro."

Jag Àr garanterad att merparten av homeopater Àr helt medvetna om det bedrÀgeri de gör sig skyldiga till. Det Àr dÀrför de har hittat pÄ sÄ mÄnga konstiga förklaringar till varför homeopatiska preparat bör ha en verkan trots att de omöjligt kan ha det. Typ "vatten har ett minne", det Àr sÄ verklighetsfrÄnkopplat som det bara kan bli!

FörstÄr man inte varför verkar man i min mening ha vÀldigt svÄrt för det dÀr med enkel logik och Àven vÀldigt svÄrt att skilja fantasier frÄn verklighet.

[Starman]
7

Vad snackar du för massa strunt? GÄ tillbaka till #10 och lÀs igenom det ordentligt innan du bestÀmmer dig för att jag Àr "ute och seglar". Du framstÀller dig som en slarver nÀr du rackar ned pÄ inlÀgg utan att ens ha lÀst dem. Dessutom finns det inte ett lÀkemedelsföretag i vÀrlden som skulle beblanda sig med den rakt igenom pseudovetenskapliga lÀran "homeopati". Inget lÀkemedelsföretag Àr intresserat av sockerpiller annat Àn som kontroll vid studier av riktiga mediciner.

Anders49
3

#36 Ians 

Finns det nÄgon substans i det som du och det som tror pÄ homeopati skriver? Finns det nÄgot som det tar upp pÄ Symposiet som Àr vettigt? Vi skulle ju kunna diskutera den galna kvantmekaniken som de hÄller pÄ med men jag tror inte ni förstÄr mycket av den. Kan ni som tror pÄ homeopati komma med nÄgot konkret som skulle kunna bevisa att ni har rÀtt? Det enda ni kan komma med Àr svamel typ det som Tarotlasse hÄller pÄ med och det Àr ju sÄ korkat att man tycker att det inte behöver besvaras.

Ians
3

Starman
.lite lustigt att du tar upp just kroniska Ă„kommor! VĂ€ldigt fĂ„ sk skolmediciner botar kroniska Ă„kommor, de heller. dĂ€remot ger de en symtomlindring
.ex vid diabetes sĂ„ botar inte tillfört insulin, sjĂ€lva diabetesen, utan den ersĂ€tter det insulin som kroppen inte lĂ€ngre kan tillverka sjĂ€lv. Men botar gör det inte!

Antibiotika dĂ€remot bidrar till att en infektion i kroppen lĂ€ker ut
man kan sĂ€ga att det botar infektionen. Men dĂ„ Ă€r inte en infektion ett kroniskt tillstĂ„nd, utan snarare mer ett akut tillstĂ„nd. AlltsĂ„ inte en kronisksjukdom. Lite sĂ„ fungerar det med skolmedicinen. Kan man dĂ„ kalla den effekt som skolmedicinska preparat ger, för placebo effekt?

Infektionen hade ju i de flesta fall lÀkt ut av sig sjÀlv Àven utan medicin, eller hur? Bortsett dÄ frÄn att det givit mer lidande för patienten om man valt den vÀgen, sÄ hade det i de flesta fall lÀkt ut sjÀlv som sagt!

[Starman]
6

Anders49 svarade bra. Du har misstolkat det jag skrev. LÀs om, lÀs rÀtt.

Som du sÀger sÄ Àr antibiotika ett botemedel mot bakteriell infektion.

Det finns andra sÀtt för mÀnniskor att bli botade frÄn kroniska med skolmedicinska behandlingar. Exempelvis mÄnga cancerformer gÄr att helt bota.

Virusangrepp har kunnat kopplas till kroniska sjukdomar, och i framtiden kommer det kanske visa sig att fler kroniska sjukdomar kan kopplas till viral infektion. Det skulle alltsÄ innebÀra att vi i framtiden kan skapa vaccin (ytterligare en skolmedicinsk grej som slÄr sockerpiller pÄ fingrarna) som helt utrotar de virus som orsakar dessa kroniska sjukdomar.

Symtomlindring Ă€r inte fy skam för nĂ„gon med kronisk sjukdom. Det finns Ă€ven kroniska tillstĂ„nd som kan bromsas med skolmedicinsk behandling, exempelvis AIDS. Bromsmediciner gör att AIDSsjuka kan leva fullvĂ€rdiga och lĂ„nga liv. Homeopatikum skulle aldrig kunna göra samma sak. Även fast den homeopatiska grundidĂ©n Ă€r att "lika botar lika", alltsĂ„ att man ska kunna bli just botad med homeopatiska preparat.

Hahneman lyckades inte sjÀlv ens att göra tillstÄndet mindre svÄrt för mÀnniskor med kroniska Äkommor, och det beror pÄ att homeopatikum Àr vatten utspÀtt med vatten.

[Starman]
5

Och vad menar du egentligen med;

_"Kan man dÄ kalla den effekt som skolmedicinska preparat ger, för placebo effekt?
Infektionen hade ju i de flesta fall lÀkt ut av sig sjÀlv Àven utan medicin, eller hur? Bortsett dÄ frÄn att det givit mer lidande för patienten om man valt den vÀgen, sÄ hade det i de flesta fall lÀkt ut sjÀlv som sagt!"

_Du menar att det skulle innebÀra mer lidande om man vÀljer bort antibiotika, antar jag?

Inte nödvÀndigtvis. En antibiotikakur Àr inte smÀrtlindrande, utan bakteriedödande. Jag vet inte om du har fÄtt antibiotika nÄgon gÄng, men det Àr inte en sÀrskilt "smÀrtfri" metod. Du kommer fortfarande ha ont sÄlÀnge infektionen finns i kroppen och du inte tar smÀrtstillande.

Dessutom sÄ skrivs inte antibiotika ut ifall infektionen inte Àr allvarlig och/eller riskerar att bli, just, en kronisk infektion.

[Starman]
7

Förutom det sĂ„ tycker jag att cancerkvacksalveri Ă€r extra vidrigt. Hukanson, det Ă€r sorgligt att du sprider sĂ„dan vansinning desinformation. 😕

[Olaf]
1

Starman Àr det fel att anvÀnda lÀkemedel i cancerbehandling som inte har dubbelblindtestats menar du?

[Olaf]
1

Passar pÄ att posta sjÀlva den publicerade studien som Hukansson hÀnvisar till i#0 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23972240

[Starman]
2

Den Àr "publicerad" i Journal of acupuncture and meridian studies.

Meridian studies innebÀr alltsÄ studiet av de icke-existerande meridianlinjerna.

SÄ jag tar inte nÄgot som publicerats i denna journal pÄ allt för stort allvar, om jag ska vara Àrlig.

Din första frÄga har jag svÄrt att förstÄ vad du vill med.

[Olaf]
1

Min första frÄga vill jag bara ha ett svar pÄ. Om du vill svara.

[Olaf]
1

Studien om jag förstÄr saken rÀtt pÄvisar pÄ att medlet kan inbringa apoptos. Dvs celldlöd, cancercellen dör. Det skulle kunna anvÀndas som support i cancerbehandling.

[Starman]
3

Du undrar om jag tycker det skulle vara fel om icke-dubbelblindtestade preparat anvÀndes som behandling mot cancer? Ja, det skulle jag tycka. Vet du nÄgon som gör det sÄ vill jag gÀrna fÄ namn sÄ jag kan anmÀla det.

Varför du stÀllde frÄgan har jag svÄrt att förstÄ, dÀremot, vilket var vad jag menade med "Din första frÄga har jag svÄrt att förstÄ vad du vill med." Din frÄga var helt opÄkallad, eftersom jag inte snuddat vid att prata om nÄgot av det du frÄgade om.

[Starman]
7

Studien Àr, Äter igen, publicerad i en rakt igenom pseudovetenskaplig tidsskrift, och inte i en vetenskaplig.

Problemet med pubmed Àr att alla studier som nÄgonsin publicerats i nÄgon sorts tidsskrift hamnar dÀr. Att studien finns pÄ pubmed Àr inte en garanti för att studien Àr högkvalitativ.

Om den hade varit det, alltsÄ högkvalitativ och konklusiv som homeopater gÀrna hÀvdar, sÄ hade den nog publicerats i nÄgon av de ansedda medicinska tidsskrifterna och Àven i mÄnga av fysikjournalerna och upphovsmÀnnen bakom studien skulle ha kammat hem multipla Nobelpris och en hel forskarvÀrlds beundran.

Nu sprids den istÀllet mellan redan inbitna troende.

Undrar varför. đŸ€”

[Olaf]
2

Kan du visa mig nÄgon dubbelblindtest pÄ cellgiftsbehandling?

Anders49
4

# Olaf  

Nu vet man ju att homeopati inte kan bota cancer och dÄ Àr det ansvarslös nÀr skojare totar ihop bevis och publicerar detta i en obskyr tidskrift. Det Àr ocksÄ mycket trÄkigt nÀr okunniga mÀnniskor gÄr pÄ den bluffen. Dessa parasiter vill Ät de cancersjukas pengar. Det Àr onda mÀnniskor.

[Olaf]
6

#53 Jag har förstÄtt din stÄndpunkt Anders. Homeopaterna Àr onda och vi som gÄr till eller försvarar homeopater Àr idioter. Du har varit mycket tydlig pÄ den punkten. Nu vÀntar jag pÄ att fÄ se en dubbeblindstudie pÄ cellgiftsbehandling.

Anders49
0

#55 Olaf, 

Jag Àr inte helt insatt ihur man kommit fram till att cellbehandlingar Àr en bra metod men anser du att cellbehandlingar Àr bluff?

[Olaf]
1

Anders Jag frÄgade Starman om han tycker det Àr fel att behandla cancerpatienter med icke dubbelblindtestad medicin. Han svarade: "Du undrar om jag tycker det skulle vara fel om icke-dubbelblindtestade preparat anvÀndes som behandling mot cancer? Ja, det skulle jag tycka. Vet du nÄgon som gör det sÄ vill jag gÀrna fÄ namn sÄ jag kan anmÀla " Jag bara undrar om cellgiftsbehandling Àr dubbelblindtestad?

[Starman]
5

AlltsÄ, din frÄga Àr ju bara ett par vÀndor felstÀlld. Du verkar inte veta vad en dubbelblindad studie Àr, och du verkar ha dÄlig koll pÄ cancer och dess medicinska historia.

Att cellgifter hÀmmar celldelning vet vi sedan början av 1900talet.

Att cancer beror pÄ ohÀmmad celldelning har vi kÀnt till ungefÀr lika lÀnge.

De preparat som patienterna fÄr Àr ofta blandningar av olika cytostatika och patienter svarar olika pÄ olika preparat. Det finns sammansÀttningar av cytostatika som anvÀnds oftare mot vissa typer av cancer.

I dagslÀget dubbelblindtestas cytostatika mot annan cytostatika, för att vi ska komma nÀrmare bÀttre och mer punktinriktade behandlingar mot specifika cancertillstÄnd.

Jag tror du Ă€r ute efter att fĂ„ det att se ut som att det inte finns nĂ„gra dubbelblindstudier av cellgiftsbehandlingar. SĂ€rskilt som du otĂ„ligt pĂ„pekar att du "vĂ€ntar" pĂ„ en studie. 🙂HĂ€r har du en av mĂ„nga dubbelblindade studier av ett av alla cellgifter. PĂ„ google finns det mĂ„nga fler. Ha sĂ„ roligt!

Vet du nÄgon som anvÀnder oprövade lÀkemedel mot cancer i Sverige sÄ fÄr du gÀrna PMa mig namnen sÄ jag kan göra en anmÀlan.

[Olaf]
5

Starman du skrattar ser jag. Har du ens lÀst den testen du lagt in. Det Àr en dubbelblindtest pÄ patienter som svarar dÄligt pÄ cellgifterna. Man testar nÄt utöver cellgifter - oral clodronate. (vad de nu Àr?) Min frÄga kvarstÄr. Har du en riktig dubbelblindstudie att komma med? cellgiftsbehandling ingen cellgiftsbehandling. Resultat? Kan du komma med en sÄn lÀnk? För vi mÄste ju veta om cellgiftsbehandling Àr bÀttre Àn inte cellgiftsbehandling. Hur ska vi veta det om det saknas bevis i form av dubbelblindstudier?

[Olaf]
2

Finns det dubbelblindstudier som bevisar att cellgiftsbehandling Àr bÀttre Àn ingen cellgiftsbehandling?

Magi-cat
2

#59 Sodium clodronate hjÀlper mot biverkningar av kalciumförlust vid cancerbehandlingar.

http://www.patient.co.uk/medicine/Sodium-clodronate.htm

studie om oral clodronate vid (risk för) metastasering vid operabel bröstcancer.

"CONCLUSIONS:

These findings indicate that oral clodronate has a beneficial effect on the skeletal morbidity associated with breast cancer and should be considered as antiosteolytic therapy in affected patients. It deserves further investigation as an adjuvant therapy in operable breast cancer and in patients with nonosseous recurrence who are at high risk for bone metastases.

"http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8418243

[Olaf]
3

#61 Tack Magi-cat. Det dÀr var ingen dubbeltest pÄ cellgifter alltsÄ. Vi fÄr fortsÀtta leta. Jag tror det finns en kanadensisk studie..med ganska fattigt resultat. Folk dog friskt i bÄda grupperna.

Magi-cat
2

Ians vill i #36 att vi övriga inte skulle kommentera Anders om han fortsatte pÄ samma sÀtt som tidigare.

Jag skulle vilja veta om det fortfarande gÀller.

Anders49
4

Problemet med homeopater och andra kvackare  som diskuterar dubbelbindtest Ă€r att de inte förstĂ„r varför man har dubbelblindtest. Först nĂ€r de förstĂ„r det sĂ„ kan man diskutera. Jag har gett upp hoppet att försöka förklara för dessa sjĂ€lvklara saker för dem. Det Ă€r svĂ„rt att förklara nĂ„got för dumma mĂ€nniskor och homeopater ifrĂ„gasĂ€tter blindtest av ohederliga skĂ€l. 

Det finns ju mÄnga dubbelblindtest som visar att homeopati inte fungerar men dÄ vill homeopaterna inte acceptera dessa test.

Anders49
3

Kan Magi-cat, Olaf  eller Ians förklara varför man anvĂ€nder sig av dubbelblindtest?FörstĂ„r ni det? Har ni försökt sĂ€tta er in i frĂ„gestĂ€llningen?

[Starman]
4

Olaf

Jag har redan förklarat för dig att din frÄga Àr alldeles felstÀlld. Det Àr som att frÄga "Har du en dubbelblindstudie över antidepressiva?".

Du fÄr specificera vilka lÀkemedel det Àr du vill se studier av.

Du fick en studie av ett cellgift. Tydligen dög inte den. Och antagligen Àr det för att du frÄn början har varit enormt vag i din frÄgestÀllning.

Även om dubbelblindningen görs för att testa nya cellgifter mot andra lĂ€kemedel, sĂ„ Ă€r det en dubbelblindad studie. Du fĂ„r inte flytta pĂ„ mĂ„lstolparna. Och att begĂ€ra dubbelblindade studier utförda pĂ„ mĂ€nniskor med cancer Ă€r lite av en jĂ€vla idiotisk begĂ€ran. Dels för att man inte skiter i att behandla mĂ€nniskor som har cancer, och dels för att vi vet sedan lĂ„ngt tidigare att cancer Ă€r ohĂ€mmad celldelning och cellgifter stoppar celldelning. Man behöver inte vara Einstein för att lĂ€gga ihop dem och inse att cellgiftsbehandling bör fungera som lĂ€kemedel mot cancer.

SÄ, specificera din frÄga.

Magi-cat
2

#67 Jag tror du har ganska fria hÀnder att visa dubbelblindningen pÄ vilken cellgiftsbehandling du vill.

tarotlasse
1

HĂ€r fĂ„r jag ocksĂ„ reagera och hĂ€r hĂ„ller jag  delvis med starman att detta med cancer behandling inte Ă€r ok nĂ€r det gĂ€ller homepati eller Alternativ medicin överhuvudtaget .

För det Ă€r enligt Svensk lag förbjudet att som alternativbehandlare behandla personer med tumörsjukdommar och kan ge upp till 3 mĂ„naders fĂ€ngelse. 

SÄ helt klart sÄ en alternativbehandlare i Sverige Àr inte seriös om den behandlar cancer.

Arbetar man som seriös Alterrnativbehandlare sĂ„ följer Vi Svensk lagstiftning. Men i andra lĂ€nder Ă€r det tillĂ„tet men inte i Sverige.  

Jag fĂ„r inte ens behandla en cancer sjuk för en stukad fot eller ge en cancer sjuk  en Massage  behandling finns predjucerade dommar pĂ„ detta. 

sĂ„ jag fĂ„r inte behandla en cancersjuk överhuvudtaget Ă€ven om behandlingen Ă€r för ngt helt annat. 

Sedan kan jag tycka det Ă€r beklagligt att man hindrar  vissa obotligt sjuka personer att prova alternativ medicin om dom nu vill göra detta. 

Men tyvĂ€rr Ă€r det alternativ vĂ„rdare som utnyttjat svĂ„rt sjuka personer för egen vinnings skull och dĂ€rför lagen infördes. 

Min pappa led av en obotlig cancerform som  sjukvĂ„rden en i dag inte har ngn medicinsk hjĂ€lp för att bota. 

DĂ€r rekomenderade lĂ€karna honom alternativ vĂ„rd inte för att detta botade honom men  som visat sig lindra besvĂ€ren och höja hans livskvalitet den sista tiden. 

Men som lĂ€karen sa att de fick han söka pĂ„ utlĂ€ndska kliniker och fick 3 st olika kliniker i vĂ€rlden som  den Svenska sjukvĂ„rden rekomenderade. 

Men som sagt vad i Sverige Ă€r det inte tillĂ„tet att ge denna alternativa behandling. 

Fast i dag Ă€r delar av denna behandling godkĂ€nd att anvĂ€ndas inom  Svensk sjukvĂ„rds personal. 

I dag Ă€r Ă€ven en av dessa alternativa lĂ€kemedel ett godkĂ€nt och registrerat lĂ€kemedel i Sverige men hĂ€r recept belagt. 

Men i  det flesta  andra lĂ€nder i vĂ€rlden Ă€r det ett receptfritt lĂ€kemedel.  

Lasse

[Starman]
0

Jag invÀntar Olafs svar eftersom mitt inlÀgg var riktat till henom.

[Olaf]
4

#67, 70 SvÀr du pÄ danska för att det ska lÄta trevligare? Kan du vaska fram ett enda dubbelblindtest av cytostatika? Cellgifter? MÄste jag förklara det hÀr för dig Starman? Kom inte med en sÄn fÄnig miss som du gjorde förra gÄngen. Allt jag begÀr Àr en dubbelblindstudie levererad av dig. Kom inte med nÄt larv i stil med "jo lilla vÀn du fösstÄr cellgifter dödar celler". Jag vill se en enda dubbelblindstudie dÀr man testat pÄ mÀnniskor. En kontrollgrupp som fÄr sockerpiller den andra cellgifter. Sen analyserar man effekten pÄ grupperna och jÀmför dem med varandra.

[Starman]
4

Ja, en sÄdan fÄr du ju leta efter om du ska hitta och jag har förklarat för dig varför. Nöjer du dig inte med att man inte skiter i att behandla mÀnniskor med cancer, sÄ fÄr det stÄ för dig. Det Àr ett mÀrkligt sÀtt att förhÄlla sig till cancerns medicinska historia. Du mÄste lÀsa pÄ. Dels om nÀr dubbelblindtester anvÀnds, och dels varför, och hur de i dagslÀget anvÀnds för att testa cytostatika och cytotoxika.

Innan du har lÀst pÄ tÀnker jag inte diskutera med dig. Du framstÀller dig som ignorant. Google finns. Börja med sökordet "chemotherapy". Jag fÄr redan nÀr du begÀr att forskare ska undanhÄlla cellgiftsbehandlingar frÄn mÀnniskor med cancer uppfattningen att din medmÀnsklighet och dina empatiska förmÄgor inte Àr pÄ topp. SjÀlvklart testas inte cellgifter pÄ det sÀtt som du begÀr. Det vore helt jÀvla orimligt.

[Olaf]
4

#72 Det finns ingen. Och du snackar massor för att slippa erkÀnna det. Du trodde det fanns det var dÀrför du postade exemplet du fick fram genom Google. Cellgiftsbehandling saknar dubbelblindstudier.

Magi-cat
3

#72 Man har inte testat men "vet" att det fungerar? Tester vore nÀmligen oetiska?

[Olaf]
4

#72 Jag har inte sagt nĂ„got om att forskare ska undanhĂ„lla nĂ„t. Spar dina krokodiltĂ„rar och dramaqueen-fasoner till studentteatern. Allt jag begĂ€rt Ă€r att du som anser att om man behandlar cancer med icke dubbelblindtestade medel ska man anmĂ€las. Jag bad dig ta fram detsamma för cellgiftsbehandling. Men de kan du inte och nu Ă€r du arg och kallar mig idiot. Är det mitt fel att det inte finns nĂ„gra som helst dubbeblindstudier?

Magi-cat
2

#75 Ta det lugnt, Olaf! Han hÄller vÀl pÄ och skriver ihop en anmÀlan just nu!

"Du undrar om jag tycker det skulle vara fel om icke-dubbelblindtestade preparat anvĂ€ndes som behandling mot cancer? Ja, det skulle jag tycka. Vet du nĂ„gon som gör det sĂ„ vill jag gĂ€rna fĂ„ namn sĂ„ jag kan anmĂ€la det" skrev han ju

[Starman]
3

Det finns ingen av den sort som du begÀr nej. Varför har redan förklarats. Tycker du det verkar rimligt att inte behandla mÀnniskor över huvud taget för deras cancer, bara för att fÄ fram resultatet att cellgifter hÀmmar celldelning? Det vet vi redan sedan lÀnge.

Din frÄga var frÄn början extremt felstÀlld, sÄ jag fÄr be om ursÀkt att jag lÀnkade en studie som inte gav dig svar pÄ det som du egentligen menade att frÄga om.

Exempelvis hÀr Àr en studie frÄn 1990 dÀr man funnit att ett cellgift som in vitro har en celldelningshÀmmande verkan och som finns i dunörter inte hade nÄgon inverkan pÄ överlevnadstid eller leverstorlek.

Att be om "en studie av cellgiftsbehandling" Ă€r som att be om att "Ta fram en dubbelblindad studie av antidepressiva". Om du inte förstĂ„r analogin, lĂ€s pĂ„ om cancer (och kanske om antidepressiva
 typ "SSRI" och "SNRI" Ă€r tvĂ„ anvĂ€ndbara sökord). Cellgifter Ă€r alltsĂ„ inte en sak, som du verkar ha fĂ„tt för dig. Anledningen till att det kallas "gifter" Ă€r för att Ă€mnena Ă€r flera.

I dagslÀget dubbelblindtestar man dessa cellgifter mot varandra, för att, som sagt, vi vet redan att cellgifter hÀmmar celldelning, och nu dubbelblindtestar vi för att komma fram till bÀttre kombinationer mot specifika cancerformer. Om du istÀllet hade spenderat lite tid med att lÀsa pÄ sÄ hade du förstÄtt vid det hÀr laget att din begÀran Àr totalt orimlig.

[Starman]
2

Om du vet nĂ„gon som anvĂ€nder icke dubbelblindtestade preparat som behandling av cancer i Sverige, sĂ„ fĂ„r du ge mig namn ocksĂ„. AlltsĂ„, ge mig namn pĂ„ lĂ€kare som ordinerar preparat som inte genomgĂ„tt klinisk prövning. Det Ă€r ju det ni vill göra gĂ€llande, att de preparat som anvĂ€nds inte dubbelblindtestats. Ge mig namnen pĂ„ de lĂ€kare som ni vet skriver ut icke dubbelblindtestad medicin. Ge mig Ă€ven namnen pĂ„ lĂ€kemedlen. Tack pĂ„ förhand! 🙂

[Olaf]
4

#77 Dubbelblindtestar "vi"? Fattar inte att alla dessa " forskare" har tid att hÀnga pÄ iFokus typ 24 timmar om dygnet. TillÄt mig tvivla pÄ detta "vi". Nej du Starman du kan snacka en trött som fÄ, en och vrida dig som en Äl. Vi har fastslagit att du menar att all medicin som inte Àr dubbelblindtestad ska anmÀlas! Med ett undantag nu dÄ - cellgifter. Vi kan alltsÄ inte veta om folk skulle klara sig bÀttre utan. Men som jag antytt förut sÄ tycks det ha gjorts en sÄdan "oetisk" studie. Det dÀr borde man kolla upp mer av. I den studien verkar det som de som inte behandlades klarade sig bÀttre. Det hÀr fann jag alltsÄ inne pÄ vof. "2000-talets vetenskap skrev: 1982 skrev framlidne medicine professor Olov Lindahl i sin bok: Pollen - ett giftfritt lÀkemedel: "I mÄnga situationer har man kÀnslan av att den skolmedicinska behandlingen vid cancer Àr ett större hot mot patientens hÀlsa Àn sjÀlva sjukdomen. Detta har t.o.m. visats vara fallet i en dubbelblindtest, dÀr man vid lungcancer till tvÄ grupper patienter antingen gav ett cellgift eller ett placebo, d.v.s. overksam saltlösning i injektion. De som fick cellgift dog ungefÀr dubbelt sÄ fort som de placebobehandlade!" Att motbevisa den studien gÄr inte eftersom just cellgiftsbehandling INTE dubbelblindtestas!!! Under tiden kan skeptikerna jaga alternativare som föresprÄkar andra metoder. Cellgifter Àr helig mark. Lite som en religion som knappt fÄr ens diskuteras.

[Starman]
3

Och 2000-talets vetenskap Àr alltsÄ Peratt/Sassersson, Szöges och company, ska vi ha klart för oss frÄn början. AlltsÄ mÀnniskor som inte drar sig för att rakt upp och ned ljuga. Jag har ingen möjlighet att bekrÀfta pÄstÄendet, har denna studie publicerats nÄgonstans?

Jo, cellgifter dubbelblindtestas. Jag har givit dig en lĂ€nk till ett sĂ„dant test. Att det inte duger för dig Ă€r inget jag kan göra nĂ„got Ă„t. 😮

Magi-cat
4

#80 Ljög "alltsĂ„" professor Lindahl om studien?

[Olaf]
3

#80 Sov gott Starman.

[Starman]
3

Jag efterfrÄgar Àven studien efter en edit.

Olaf, va? Jag ska inte gĂ„ och lĂ€gga mig, din tröttmössa. 😮

Du skriver att cellgifter har dubbelblindtestats (mot placebo), och att detta inte gĂ„r att motbevisa eftersom att cellgifter inte dubbelblindtestas. Jag tycker det du skriver Ă€r vĂ€ldigt förvirrat och tyder pĂ„ att den av oss som Ă€r pĂ„ vĂ€g att gĂ„ till sĂ€ngs Ă€r du. 😉

[Olaf]
3

#83 Om du minns sÄ nÀmnde jag en dubbelblindtest #62 som verkar vara den enda som gjorts. I den gick det sÀmre för cellgiftspatienterna Àn placebopatienterna. Kan det vara samma studie professorn talar om? Jag tror det kan vara densamma. SÄ vad jag skrev var att hur ska denna enda ynka test motbevisas nÀr man inte gör dubbelblindstudier pÄ cellgiftsbehandling.

[Olaf]
6

#69 Lasse hÄller med om vad? Vi diskuterar inte över huvud taget det du tar upp. Det enda som jag pÄpekar Àr att den heliga celligiftsbehandlingen saknar dubbelblindstudier, sÄnÀr som pÄ en verkar det som, och dÀr gick det inget vidare för cellgiften. PoÀngen var att Starman vill polisanmÀla alla som behandlar cancerpatienter med icke dubbelblindtestad metod/medicin. Men cellgifter KAN inte testas menar man för det vore oetiskt. Fattar du? Ska Starman anmÀla alla cancerlÀkare dÄ? Nej det kommer han sjÀlvklart inte göra. Om cellgifterna dödar cancercellen och mÀnniskan dör pÄ kuppen sÄ fÄr det ÀndÄ ses som bevis att metoden funkar. Och vi fÄr aldrig veta vad som hÀnt om personen prövat en annan metod. För det Àr förbj

[Starman]
4

"Om du minns sÄ nÀmnde jag en dubbelblindtest #62 som verkar vara den enda som gjorts.

Olaf. Du nÀmner en studie. Jag antar att du har den tillgÀnglig eftersom du refererar till den. LÀnka till den. Den studien som "2000-talets vetenskap" pÄstÄr att Lindahl refererar till i en bok. LÀnka till den studien eller berÀtta var den har publicerats.

"I den gick det sÀmre för cellgiftspatienterna Àn placebopatienterna."

MĂ€rkligt. Jag fick intrycket av att du tolkade den kanadensiska studien (du har vĂ€l lĂ€st den och har den tillgĂ€nglig nĂ„gonstans sĂ„ jag kan fĂ„ se den ocksĂ„?) som att just det cellgift som dubbelblindtestades mot placebo (!) just fungerade lika dĂ„ligt som placebo. PĂ„ vilket sĂ€tt skulle detta testresultat, som inte visade effekt för just ett specifikt cellgift, miskreditera cellgiftsbehandling som behandling mot ohĂ€mmad celldelning? đŸ€”

Vi vet att mÀnniskor som avstÄr frÄn de cellgiftsbehandlingar som anvÀnds inom vÄrden dör mycket fortare Àn mÀnniskor med liknande cancer som fÄr cellgifter. Det finns mÀnniskor som underlÄter sig vÄrd exempelvis pÄ grund av religiösa förestÀllningar. Det finns mÀnniskor som underlÄter sig genomgÄ cellgiftsbehandling för att mÀnniskor som du sitter och sprider massa lögnaktigt skrÀp om "alternativa behandlingar" och kommer in pÄ akuten med allt för lÄngt gÄngna metastaser eftersom de provat att kurera med exempelvis homeopatikum istÀllet för medicin.

Dessutom, hur mÄnga gÄnger ska man behöva förklara det för dig? Dubbelblindtestning innebÀr inte per automatik dubbelblindtestning mot placebo. FörstÄ det nÄgon gÄng, Àr du snÀll.

"Det enda som jag pĂ„pekar Ă€r att den heliga celligiftsbehandlingen saknar dubbelblindstudier [
] Och vi fĂ„r aldrig veta vad som hĂ€nt om personen prövat en annan metod. För det Ă€r förbjudet."

Hur ska du ha det? Jag har givit dig ett exempel, precis som du bad om, pÄ en dubbelblindstudie av cellgift. Det dög inte, du flyttade mÄlstolpen till att bli "dubbelblindade studier av cellgifter mot placebo". NÀr jag förklarade för dig varför man inte gör sÄdant, sÄ pÄstÄr du att det finns en studie dÀr man dubbelblindtestat cellgift mot placebo.

Trots att du pÄstÄr att det finns en studie dÀr man dubbelblindtestat mot placebo, sÄ pÄstÄr du att vi aldrig fÄr veta vad som hade hÀnt om man inte hade givit cellgiftsbehandling till de cancersjuka, eftersom det Àr förbjudet att medicinera med metoder som saknar grund i vetenskaplig metod? Det du skriver Àr enormt förvirrat.

Sen menar du pÄ att jag menar att det vore oetiskt att dubbelblindtesta cellgifter. Men det jag har sagt Àr att det vore oetiskt att dubbelblindtesta cellgifter mot placebo, inget annat. Du fÄr gÀrna plocka fram den dÀr studien.

[Olaf]
6

Nu orkar jag inte mer Starman. Jag Àr ledsen men vi kan inte fortsÀtta och ses sÄ hÀr. Alla goda ting mÄste ta slut nÄn gÄng. Studien som professorn hÀnvisar till ska jag försöka finna. Vill sjÀlv gÀrna se den. För det blir den enda befintliga dubbelblindstudien pÄ cellgiftsbehandling. Och av resultatet att döma kan jag förstÄ att den Àr "glömd".

[Starman]
5

Det blir (kanske) den enda befintliga dubbelblindade studien av ett av mÄnga cellgifter mot placebo. Det Àr viktigt det dÀr med "mot placebo" Àven fast du inte förstÄtt det eftersom du inte lÀst pÄ. Du borde lÀsa pÄ.

Jag har redan visat dig en dubbelblindad studie av cellgift. Den dög inte, och du nekar nu istĂ€llet helt och hĂ„llet att den finns för att kunna behĂ„lla din förvirrade övertygelse att cellgifter inte dubbelblindtestas. đŸ€Šâ€â™‚ïž

Blindtest av cellgift mot placebo görs mig veterligen inte eftersom det dels vore ganska oscysst att hĂ„lla cancerpatienter frĂ„n det enda som vi vet verkar hĂ€mmande mot celldelning och dels har jag Ă€rligt talat svĂ„rt att se att nĂ„gon cancerpatient ens skulle vilja vara med i ett sĂ„dant test. Men jag Ă€r ocksĂ„ nyfiken pĂ„ den dĂ€r studien

Du verkar Àven vilja göra gÀllande att cancer Àr en sjukdom som behandlas med bara en medicin. Det Àr flera sjukdomar. Som behandlas pÄ mÄnga olika sÀtt. Om du vill se dubbelblindade studier över specifika cellgifter sÄ fÄr du nÀmna vilka cellgifter du vill se studier av. Du kan inte begÀra att jag ska ge dig "en dubbelblindad studie av cellgifter". Det Àr orimligt och jag har förklarat varför.

DÀremot Àr det helt rimligt av mig att efterfrÄga att du tar fram den dÀr studien som du stÀndigt refererar till och drar slutsatser frÄn (utan att ha lÀst).

Anders49
5

Varför diskutera cellgifter nÀr Àmnet Àr ett knasigt

pseudovetenskapligt forskningssymposium? 

Cellgifter Àr vÀl offtopic hÀr.

Finns det nĂ„got bra som tas upp pĂ„ detta symposium? Jag kan inte se nĂ„got. Det enda roliga Ă€r deras knasiga kvantfysik. Den kan man ju fĂ„ skratta Ă„t.  Homeopaternas ohederliga sĂ€tt att försöka bevisa att homeopati fungerar Ă€r faktiskt ett mycket tydligt bevis pĂ„ att de Ă€r ohederliga. SĂ„ enkelt Ă€r det.

Ians
2

Starman

Jovisst vet jag hur antibiotika fungerar! Men om man inte fĂ„r antibiotika utan lĂ„ter sjukdomen lĂ€ka ut av sig sjĂ€lv, sĂ„ betyder det i klartext ett lĂ€ngre sjukdoms förlopp, alltsĂ„ ett större lidande
.eller skall vi sĂ€ga ett lĂ€ngre lidande för patienten! FörlĂ„t om jag var oklar, i mitt exempel, sĂ„ det inte gick att förstĂ„ vad jag menade.

Anders49 tog bort din kommentar med div epitet som du sprider runt dig. Det lÀmnade inget av vÀrde för diskussionen!

Ditt inlÀgg #45 handlar mer vad du tycker om homeopati, och det har du rÀtt att fÄ uttrycka. Men lÀmna dina mer personliga Äsikter om dem som tycker att homeopati Àr ok utanför denna trÄden Tack!

Vi tycker olika, och det Àr ok!

Magi-cat
1

#90 #45 Har Olaf skrivit.

Ians
1

hm 😂
..Tack Magi-cat, dĂ€r slant det till pĂ„ tangenterna rejĂ€lt!

Det inlĂ€gg som jag egentligen ville referera till nĂ€r det gĂ€llde Anders49 var inlĂ€gg #89 inte 45
..som har en halt annan författare 😉

Ians
5

Nu har övriga deltagare fÄtt nog av Anders49 sÄ jag lÀgger ett skriv förbud pÄ honom, dÄ de kommentarer som kommer dÀrifrÄn inte tillför nÄgot till diskussionen utan bara retar upp övriga deltagare. Man fÄr diskutera men man fÄr inte kalla de andra för vad som helst.

Iövrigt fortsĂ€tter de som vill diskutera detta Ă€mne att hĂ„lla sig till sak och inte sprida otrevliga bedömningar om andra deltagare i diskussionen
.till höger och vĂ€nster! FörstĂ„tt??!!

[Starman]
3

Fortfarande har Olaf inte kommit med nÄgra belÀgg till sina pÄstÄenden.

Olaf, bÀr du fortfarande pÄ den felaktiga uppfattningen att cellgifter inte dubbelblindtestas?

Förstod du varför man inte testar cytostatika mot placebo?

Hittade du den dÀr studien?

[Olaf]
4

Om man slÄr en slÀgga i nÄgons huvud mÀrker man kanske att vissa oroliga tankar försvinner hos personen. Bevis det fungerar! SÄ nu om folk lider av kraftig oro sÄ slÄr man alltid en slÀgga i huvudet. Visserligen dör patienterna ibland, (ganska ofta) av slaget (men oron försvann). Man gör heller ingen dubbelblindstudie för att kolla effekten av tvÄ grupper varav den ena fÄr slÀggan i skallen den andra fÄr inte slÀggan i skallen. Nej man vill inte riskera att de som inte fÄr slÀggan i skallen dör av oro. DÀrför testar man olika slÀggor mot varandra, jÀrnslÀggan, stenslÀggan, trÀslÀggan. Men vi fÄ aldrig veta sÀkert om det kunde varit bÀttre utan slÀgga alls.

"SlÀggan" behöver inte dubbelblindtestas. Vissa lÀkemedel slipper undan alltsÄ.

[Olaf]
3

Samtidigt förbjuder man alternativvÄrden att behandla oros-patienter mot oro. Det kan hÀnda att patienten inte fÄr adekvat behandling (dvs slÀgga) och dör av oro. Att patienter ofta dör av slÀggan eller att slÀggan inte alltid rÄr pÄ oron det Àr en annan sak.

Nu Àr slÀggan ensam herre pÄ tÀppan för vi saknar dubbelblindstudie. Vi kan varken jÀmföra med placebo eller alternativ behandling.

Klass
4

Olaf

Kan det inte vara sĂ„ att man, innan man gör testet med slĂ€ggan i huvudet pĂ„ testpersonen, har en stor bunt stödbevisning i form av andra tester och undersökningar, som inte Ă€r gjorda pĂ„ mĂ€nniskor? 

Det du beskriver i #95 Àr dÀremot det som de som tror pÄ (och framförallt föresprÄkar) t.ex. homeopati brukar nöja sig med som det ultimata beviset.

[Starman]
3

😮

Olaf. Åter igen gör du pĂ„stĂ„endet att vĂ„rden anvĂ€nder icke prövade lĂ€kemedel. Namnge de cellgifter som du menar anvĂ€nds inom svensk sjukvĂ„rd och som inte har dubbelblindtestats, eller sluta göra pĂ„stĂ„endet. PĂ„stĂ„endet blir inte mer sant genom att du gör det flera gĂ„nger!

[Olaf]
4

Cellgifter har inte testats mot placebo. Det man brukar mena nĂ€r man talar om dubbelblindtester. Att testa olika sorters cellgifter mot varandra Ă€r inte samma sak. Det Ă€r som att pĂ„stĂ„ att slĂ€ggorna Ă€r dubbelblindtestats bara för man provat dem mot varandra. Cellgifter har blivit en helig ko som knappt fĂ„r ifrĂ„gasĂ€ttas. Jag lĂ€gger in en trailer till dokumentĂ€r som Ă€ndĂ„ gör det. Och lĂ„ter den tala istĂ€llet för mig. Jag har sagt mitt. According to the documentary, the premier weapon in the War on Cancer was discovered unexpectedly during World War II. On December 2, 1943, during a devastating attack on the Allied Navy stationed in Italy, a U.S. vessel carrying a secret cargo of 2000 mustard gas bombs – the John Hardy – was destroyed. Several hundred men survived the attack but were exposed to the poisonous gas. And what the doctors treating them found was shocking. The men's blood counts disappeared and they died from bone marrow failure. When autopsied, they couldn't even find their lymph nodes. This startling discovery led to animal experiments in the 1960s to see if mustard gas might fight cancer in those organs. When results were seen in ONE isolated mouse, but not in any of the others in the study, the experiment was heralded as a success. Chemotherapy was born. In the years that followed, the use of chemotherapy agents in conjunction with radiation exploded. Combination chemotherapies emerged. A whole new chapter in the War on Cancer had begun." http://products.mercola.com/cut-poison-burn-dvd/

[Olaf]
3

InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.

Trailern

[Starman]
4

Nej, för sista gÄngen innan jag tröttnar totalt pÄ dina arroganta fasoner.

Dubbelblindtestning innebÀr inte per automatik dubbelblindtestning mot placebo och det Àr pÄ samma sÀtt heller inte automatiskt en placebokontroll som man avser nÀr man sÀger "dubbeblindtest". Hur mÄnga gÄnger ska man behöva sÀga det till dig!?

Det börjar bli extremt pinsamt för dig att du fortsÀtter försöka skapa dig ett rÀtt dÀr du har sÄ tydligt och sÄ enkelt demonstrerbart fel.

GĂ„ ut pĂ„ google och lĂ€s pĂ„, du framstĂ€ller dig som den mest ignoranta mĂ€nniskan pĂ„ hela internet just nu. Du har ju för tusan en dator med internet, vad hindrar dig frĂ„n att ta mitt rĂ„d istĂ€llet för att fortsĂ€tta framstĂ€lla dig som ignorant? 😼

HÀr Àr en lÀnk du kan börja med. VarsÄgod!

http://en.wikipedia.org/wiki/Blind_experiment

Magi-cat
5

Olaf för ett resonemang som vi Àr mÄnga som vill lÀsa, och han gör det pÄ ett sansat sÀtt.

Jag tycker att Starman lÀnge gÄtt för lÄngt i svÀrande och oförskÀmdheter, som t.ex. i senaste:

GÄ ut pÄ google och lÀs pÄ, du framstÀller dig som den mest ignoranta mÀnniskan pÄ hela internet just nu. Du har ju för f-n en dator med internet, vad hindrar dig frÄn att lÀsa pÄ och inse att du har varit ute och cyklat?

Har Starman ensamrĂ€tt pĂ„ att vara oförskĂ€md? Hur skulle det se ut om om vi ocksĂ„ börjar slĂ€nga ur oss liknande saker till höger och vĂ€nster? (vilket vi aldrig skulle göra, eftersom vi kan uppföra oss och inte ser ned pĂ„ andra mĂ€nniskor, Ă€ven om de har andra Ă„sikter.)

Bara undrar.

[Starman]
3

Ja, och? Jag Àndrar i mina svar om jag mÀrker att jag gÄtt för hÄrt fram, precis som jag gjorde i mitt inlÀgg nyss.

Tycker du det Àr konstigt att jag till slut tröttnar pÄ att rÀtta Olaf, trots att han fÄtt det förklarat för sig flertalet gÄnger att han Àr ute och cyklar? Tycker du det Àr konstigt att man till slut ryter ifrÄn, dÄ?

Som sagt, mÀrker jag sjÀlv att jag varit opÄkallat otrevlig sÄ tonar jag ned det, vilket jag Àven gjorde i mitt inlÀgg under tiden som du svarade pÄ det.

[Starman]
4

Dessutom för Olaf i min mening inte sitt resonemang pÄ ett sÀrskilt sansat sÀtt. Han fortsÀtter att hÀvda att det Àr hans tolkning av ordet "dubbelblindtest" som Àr den rÀtta, och att den allmÀna anvÀndningen inom forskningsvÀrlden av det ordet Àr felaktig. Det Àr inte ett sansat sÀtt att resonera pÄ.

Det Àr som om jag skulle gÄ pÄ i all evighet med hypotesen att "korv" egentligen betyder "gurka" och att det Àr gurkor som man egentligen lÀgger mellan korvbröd, trots att resten av vÀrlden har kommit överens om att "korv" betyder "korv".

Du fattar sjÀlv varför mÀnniskor skulle börja pÄpeka att jag framstÀller mig som ignorant och dÄligt pÄlÀst och till slut ryter ifrÄn nÀr jag persistent fortsÀtter att hÀvda att det egentligen Àr gurka med bröd som man avser nÀr man sÀger "korv med bröd".

Ians
3

Nu tar vi och sansar oss lite!

Olaf jag Ă€r lite intresserad ocksĂ„, av vilka bevis du har för att cytostatika inte blindtestas, förutom din egen logiska tanke om riskerna med att blindtesta just denna typ av medicin. Logik Ă€r inte alltid synonymt med  det faktiska tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€ttet sĂ„ det hade varit roligt att se vad du stödjer denna utsago pĂ„.

Starman fÄr jag be dig att tagga ner lite i din iver att diskutera och tona ner ditt ordval nÄgot, sÄ det blir lite trevligare stÀmning i denna trÄden!

Vi har alla förstĂ„tt vad du Ă€r ute efter 😉

Vill  passa pĂ„ att lyfta ett intressant fakta i denna diskussion angĂ„ende cytostatika
.Ni vet om att en vanligt anvĂ€nd cytostatika bestĂ„r av ett gift utvunnet ur idegran, som dödar cancer cellerna? Man kan med andra ord faktiskt pĂ„stĂ„ att det Ă€r en form av naturmedel.

Magi-cat
7

#105 "Iver att diskutera"?
Alla kan förivra sig i en diskussion, det gör jag ocksĂ„. Men tyvĂ€rr Ă€r det inte iver att diskutera jag ser hos Starman hĂ€r, utan mer en iver att vara nedlĂ„tande mot en motstĂ„ndare.

Intressant det Olaf tog fram i #99!

[Olaf]
5

#105 Min och Starmans logiska tanke skulle jag vilja sĂ€ga. NĂ€r man testar fram en ny medicin sĂ„ Ă€r det praxis att man dubbelblindtestar med placebo. Men hĂ€r nĂ€r det gĂ€ller cellgifter sĂ„ menar man att det skulle vara cyniskt att utföra sĂ„dana tester. AlltsĂ„ krĂ€ver man inte den strĂ€nga proceduren pĂ„ cellgifter. Sedan att man har gjort dubbelblindstudier pĂ„ olika cellgifter dĂ€r man stĂ€ller dem mot varandra det Ă€r en annan sak. Vad jag sĂ€ger och som Starman hĂ„ller med om Ă€r att cellgifter inte dubbelblindtestats med placebo. Vilket i princip betyder att cytostatika inte genomgĂ„tt vad som annars Ă€r praxis och grundlĂ€ggande för framtagandes av mediciner. Sen retar sig Starman pĂ„ att jag sĂ€ger att cellgifter inte dubbelblindtestats. Men jag menar för att för man ska kunna sĂ€ga att cellgifter i sig dubbelblindtestats sĂ„ MÅSTE placebo stĂ€lla emot annars Ă€r det ingen genomförd test. FDA tillĂ„ter inga sĂ„dana dubbelblindtester med placebo. Kanske om du Ă€r genuint intresserad kan den filmen jag lagt in vara nĂ„got för dig?

[Olaf]
6

#105 Ians. Jag förstĂ„r att du vill vara neutralt balanserad. Men jag vill Ă€ndĂ„ vĂ€rja mig nĂ€r du sĂ€ger "nu tar VI och sansar oss lite". Om en unge kastar sand pĂ„ en annan unge sĂ€ger du likadant dĂ„? RĂ€tt ska Ă€ndĂ„ vara rĂ€tt. Det Ă€r faktiskt Starman som angriper min person.. Ingen har angripit Starman. Vi mĂ„ste vĂ€l kunna diskutera och ha olika Ă„sikter utan att behöva svĂ€lja personangrepp hela tiden
eller?

[Olaf]
5

Har retat upp mig lite. Vad Àr det frÄgan om hÀr Ians? Du blinkar till Starman och stÄr i. Du sÀger VI istÀllet för DU och reducerar personangrepp till "ivrig diskussion" Vad hÄller du pÄ med?

Ians
1

#109 Som SajtvĂ€rd mĂ„ste jag vara lite neutral iaf 😉Men nĂ€r jag skriver Nu tar vi och sansar oss lite
.sĂ„ var det riktat mot dem som i inlĂ€gg efter inlĂ€gg för en onödigt hetsig diskussion.

Vad det gÀller uttrycket "ivrig diskussion" sÄ finns de som i sin iver att övertyga andra, inte sÄ mycket tÀnker pÄ de sÀtt som de uttrycker sig pÄ.

Hade inte Starman Àndrat nÄgot i sitt inlÀgg
.det som Magi-cat var inne och pÄpekade ang det oacceptabla ordvalet, sÄ hade jag gjort en mer drastisk ÄtgÀrd.

Lite synd att inte de olika lĂ€gren Kan diskutera utan att det blir trĂ„kig stĂ€mning, för en diskussion med enbart dem som Ă€r för, blir ju lite platt och trist i lĂ€ngden
.som att sjunga för kören
.eller missionera i kyrkan.

DĂ€remot hĂ„ller jag ett litet öga pĂ„ ordvalen, och nĂ€r man börjar sprida epitet runt sig angĂ„ende intelligens hos dem man mot argumenterar med
.

Vill du ha en bÀttre och mer utförlig beskrivning ang mitt tankesÀtt kan du pma mig om det olaf.

[Olaf]
3

#110 Det börjar bli extremt pinsamt för dig Ians att du fortsÀtter försöka skapa dig ett rÀtt dÀr du har sÄ tydligt och sÄ enkelt demonstrerbart fel. GÄ ut pÄ google och lÀs pÄ, du framstÀller dig som den mest ignoranta mÀnniskan pÄ hela internet just nu. Du har ju för tusan en dator med internet, vad hindrar dig frÄn att ta mitt rÄd istÀllet för att fortsÀtta framstÀlla dig som ignorant? Nej sÄdÀr skulle jag aldrig uttrycka mig det var Starmans text. Jag la bara in ditt namn. Jag hoppas i övrigt att du förstod att det inte bara var jag som sa att man inte dubbelblindtestat cytostatika mot placebo. Man kan tycka vad man vill om det, att det vore oetiskt. Men det Àr fortfarande ett faktum. Ett faktum som fÄ kÀnner till.

Ians
0

Jag förstod det Olaf 😉

[Olaf]
3

För att verkligen vara pÄ det klara med detta om dubbelblintester sÄ stÀllde jag frÄgan till en vÀn om detta med placebo. "SÄ vitt jag vet Àr kÀrnan i studier (dubbelblindtest) att man testar mot placebo, eller kontrollgrupp av ingen ÄtgÀrd. Det stÄr om det i t.ex. kvack-boken de alltid hÀnvisar till. Hur ska man annars veta vad som Àr "noll", det som annars sker och finns, mÀnniskan som sÄdan? Alltid ska det vara en kontrollgrupp dÀr man inte gör nÄgot, jÀtteviktigt. Testar man prep A mot prep B och finner att prep A Àr bÀttre, vet man ju inte om prep A ger ett bÀttre eller sÀmre resultat Àn att helt utelÀmna det! det rÀcker inte heller med djurstudier, djuren kan reagera annorlunda"

[Starman]
3

Olaf, jag fÄr först och frÀmst be om ursÀkt för eventuella personangrepp, det Àr inte schysst och jag lade sjÀlv band pÄ mig genom att Àndra nÀr jag mÀrkte att jag var otrevlig, pÄ det sÀtt som Magi-cat pÄpekade.

"svÀlja personangrepp hela tiden" blir lite av en överdrift. Om du istÀllet för att persistent strunta i att jag rÀttar dig nÀr du anvÀnder ord pÄ helt felaktiga sÀtt skulle ta till dig det jag skriver, sÄ skulle jag inte tycka att du var fullt sÄ trist att diskutera med och jag skulle slippa pÄpeka att du framstÀller dig som arrogant och dÄligt pÄlÀst nÀr du fortsÀtter ge dig sjÀlv och din felaktiga uppfattning beröm.

Till och med efter att jag har demonstrerat klart och tydligt att du har fel nÀr du hÀvdar att cellgifter inte dubbelblindtestas
 sÄ fortsÀtter du hÀvda att cellgifter inte dubbelblindtestas.

Det Àr inte sÄ konstigt att man tappar tÄlamodet till slut, eller hur, Olaf?

MÀnniskor som avstÄr frÄn medicinsk behandling dör oundvikligen i sviterna av sin cancersjukdom. MÀnniskor som fÄr cytostatika överlever eftersom cytostatika gör att tumörerna försvinner, eftersom cellgifter stoppar celldelning. Att cellgifter stoppar celldelning fann man av en slump.

Vad Àr det i ovanstÄende pussel du har svÄrt att förstÄ? Vi behöver inte testa cellgifter mot placebo eftersom vi vet dels hur de fungerar, och dels att de faktiskt fungerar (bland annat eftersom att mÀnniskor som avstÄr obönhörligen dör i sviterna av sina cancersjukdomar, emedan mÀnniskor som fÄr medicinsk hjÀlp i hög grad överlever).

Jag skulle tycka det var helt uppÄt vÀggarna oetiskt att testa cellgifter mot placebo, eftersom vi redan kÀnner till att cellgifter verkar hÀmmande mot celldelning.

Det ligger inte till pÄ det sÀtt som din kompis beskriver, förresten. Placebokontroll Àr inte nödvÀndigt i en dubbelblindtestning, och inte pÄ nÄgot sÀtt "kÀrnan i ett dubbelblindtest"!

Man kan dubbelblindtesta verksamma substanser mot varandra. Det hÀr mÄste vara typ den femte gÄngen jag pÄpekar detta. Du borde ha frÄgat en forskare istÀllet för din kompis. Jag fÄr kÀnslan frÄn det citat du gjorde att din kompis Àr lika dÄligt insatt i vetenskaplig terminologi som du Àr, och det Àr ju lite vanskligt i sÄ fall av dig att anvÀnda dennes ord som stöd i din (felaktiga) uppfattning.

silversol35
4

LÀgger mig i lite grann. Verkar vara begreppsförvirring blandat med olika Äsikter hÀr.

En dubbelblindstudie innebĂ€r bara att försöksledaren och den som fĂ„r substansen (om det handlar om ett lĂ€kemedel), alltsĂ„ försökspersonen INTE VET vad det Ă€r de fĂ„r för lĂ€kemedel (och/eller placebo). LÄnk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Dubbelblind_studie

"Dubbel" stÄr för att man menar bÄde försöksledaren och försökspersonen. I en blindstudie Àr det bara försökspersonen som inte vet vad den fÄr för preparat.

Om man testar mot placebo har alltsÄ inget med ordet dubbelblindstudie att göra, det innebÀr ju bara att man undviker att blanda in eventuella effekter av att försöksledaren vet vilken substans som denne tror Àr verksam och dÀrmed pÄverkar försökspersonen omedvetet, till skillnad frÄn en blindstudie dÀr detta kan vara en faktor att ta hÀnsyn till. En dubbelblindstudie Àr sÄledes "sÀkrare" Àn en blindstudie eftersom försöksledarens eventuella förutfattade meningar inte kan pÄverka dÄ denne Àr ovetande om vilken försöksperson som fÄr vilken substans.

Att sedan en av substanserna man testar KAN vara placebo Àr helt riktigt. men man kan ocksÄ dubbelblindtesta tvÄ lÀkemedel mot varandra, det betyder ju bara att ingen som Àr inblandad i försöket har vetskapen om vem som fÄr vad.

Sedan kan man ju ha olika Äsikter om huruvida det Àr eller inte Àr etiskt försvarbart att testa mot placebo, men detta har alltsÄ inget med definitionen av dubbelblindstudie att göra. man skulle kunna göra en dubbelblindstudie av tvÄ slÀggors effekt, men detta skulle krÀva att de sÄg exakt likadan ut för att inte försöksledaren skulle kunna avgöra vilken han anvÀnde i de olika försöken.

Att det sedan skulle vara etiskt oförsvarbart (enligt mig) att testa slÀggor pÄ mÀnniskor, det Àr en annan frÄga. Huruvida det Àr etiskt försvarbart att testa cellgifter pÄ mÀnniskor lÄter jag vara osagt, eftersom jag inte har den expertkunskap som jag kÀnner krÀvs för att uttala mig om fördelar/nackdelar gentemot andra preparat. och jag orkar inte lÀsa pÄ om det just nu. Skulle jag bli lÀkare vore det en annan sak.

[Olaf]
3

#114 Kanske skulle jag inte sagt att cellgifter inte dubbelblindtestad det var fel ordval mig. Jag skulle sagt att cellgifter saknar dubbelblindtestad evidens eftersom det aldrig har varit tillĂ„tit att testa cytostatika mot placebo eller annan medicin. Starman: "Till och med efter att jag har demonstrerat klart och tydligt att du har fel nĂ€r du hĂ€vdar att cellgifter inte dubbelblindtestas
 sĂ„ fortsĂ€tter du hĂ€vda att cellgifter inte dubbelblindtestas." Var finns dubbelblindtestet? Silversol skriver som jag förstĂ„r Ă€r helt riktigt. "Att sedan en av substanserna man testar KAN vara placebo Ă€r helt riktigt. men man kan ocksĂ„ dubbelblindtesta tvĂ„ lĂ€kemedel mot varandra, det betyder ju bara att ingen som Ă€r inblandad i försöket har vetskapen om vem som fĂ„r vad." Men i ett test av medicinskt lĂ€kemedel vet man ju fortfarande inte om det vore bĂ€ttre att inte ge nĂ„got alls. Som jag skrev om slĂ€ggan, cellerna kanske slutade dela sig, men patienten dog
. Citerar Ă€ven Dan Larhammar hĂ€r frĂ„n nĂ„n lĂ€kartidning. "Men Dan Larhammar anser att det redan i dag Ă€r möjligt att pĂ„ ett vetenskapligt vis testa mĂ„nga alternativmedicinska metoder. - Jag har svĂ„rt att se varför det inte skulle gĂ„ att göra en dubbelblind studie av exempelvis individuellt förskrivna homeopatika. HĂ€lften av patienterna fĂ„r dĂ„ tabletter med utvalda homeopatiska medel, och den andra hĂ€lften fĂ„r placebotabletter. Det viktiga Ă€r att varken patienterna eller den som bedömer utfallet vet vem som fĂ„tt vad förrĂ€n behandlingen Ă€r slutförd, sĂ€ger han." Hmmmm om man istĂ€llet prövar homepatika mot annan homeopatika? Skulle inte tro det.

[Olaf]
3

Starman: "Man kan dubbelblindtesta verksamma substanser mot varandra"

Visst kan man det, men om ingen av dem Àr bÀttre Àn att anvÀnda inget preparat?

"Vi behöver inte testa cellgifter mot placebo eftersom vi vet dels hur de fungerar, och dels att de faktiskt fungerar (bland annat eftersom att mÀnniskor som avstÄr obönhörligen dör i sviterna av sina cancersjukdomar, emedan mÀnniskor som fÄr medicinsk hjÀlp i hög grad överlever)."

Vem har bestÀmt att man inte behöver osv och pÄ vilka grunder? Hur har man kommit fram till ATT mÀnniskor överlever i högre grad med cellgifter Àn utan? LÀt man dem fÄ det och bara hoppas pÄ det bÀsta? PÄ vilka grunder?

Hur vet vi ATT de fungerar om de inte Àr testade?

Som sagt skulle samma resonemang kunna anvÀndas pÄ alternativmedicin? Man VET att nÄgot fungerar och sÄ lÄter man folk fÄ det?

OBS att djurtest inte Àr nog, eftersom djuren inte reagerar som vi.

[Olaf]
3

Jag funderar vidare. 

Ians skrev 110 "Olaf jag Àr lite intresserad ocksÄ, av vilka bevis du har för att cytostatika inte blindtestas, förutom din egen logiska tanke om riskerna med att blindtesta just denna typ av medicin. "

Varför frĂ„gar du inte Starman efter bevis? Bara en tanke. Var ÄR de berömda bevisen pĂ„ att cytostatika genomgĂ„tt en riktig dubbelblindtest? Hur skulle den gjorts i sĂ„dana fall? NĂ„n som vet?😉

Vid det hĂ€r laget har vĂ€l alla fattat att cellgiftsbehandling har Ă„kt grĂ€ddfil om man jĂ€mför med beviskraven man har annars pĂ„ ny medicin. Visserligen menar man att det skett pĂ„ grunder att man inte vill riskera patienters liv. 

DÀr Àr vi idag och jag tvivlar pÄ att mÄnga kÀnner till det hÀr.

[Starman]
4

Jag ger upp. Att diskutera med dig Olaf Àr verkligen att kasta pÀrlor för svin. Nu har du Äterigen ordagrant pÄstÄtt att cellgifter inte dubbelblindtestas.

Det Àr lönlöst, och leder bara till att jag blir irriterad eftersom du beter dig extremt omoget och oseriöst. Jag lÀmnar denna diskussion nu och hoppas att merparten av er som lÀst ocksÄ fattat att Olaf Àr ute och cyklar och inte önskar föra dialog utan enbart mÄngla ut sina felaktiga förestÀllningar.

VÀl vÀrt att pÄpeka Àr att Olaf inte har givit ett enda evidens som uppbackning till nÄgot av dennes pÄstÄenden. Uppenbarligen Àr denna person enbart ute efter att sprida desinformation och inte efter att föra dialog. Hade den varit intresserad av dialog sÄ hade den ocksÄ tagit till sig av de rÀttningar som mÀnniskor genom trÄden gjort om dennes pÄstÄenden, och hen hade ocksÄ grundat sina pÄstÄenden med evidens. Det har flertalet gÄnger efterfrÄgats att denna person delger de evidens den har som ger stöd till dennes pÄstÄenden. IstÀllet har hen helt högaktningsfullt skitit totalt i de invÀndningar som mÀnniskor kommit med mot dennes trams och totalt förbisett de flertal gÄnger mÀnniskor frÄgat om kÀllor till det denne pÄstÄr.

NÀr du fÄtt evidensen som visar att du har fel upptryckta rakt under nÀsan pÄ dig, Olaf, sÄ slÄr du bort dem med ett "NÀ, jag har dÄ aldrig sett nÄgra evidens för att det du pÄstÄr stÀmmer! DÀrför finns de inte!". Det Àr ett jÀvla sÀtt det dÀr, och jag vÀljer dÀrför att lÀmna eftersom ditt beteende enbart skapar irritation hos mig och gör att jag vill kalla dig allsköns hemskheter.

Hej dĂ„, och ha sĂ„ roligt med det dĂ€r med att leva i total förnekelse! đŸ„ł

[Mia-Li]
4

Du skrev: "MÀnniskor som fÄr cytostatika överlever eftersom cytostatika gör att tumörerna försvinner, eftersom cellgifter stoppar celldelning."

Detta gör mej förbannad! Cytostatika botar inte ALLA som har cancer dÄ den kan vara för spridd. Men du kanske glömde lÀgga till "mÄnga"?

[Starman]
3

Ja, du blir arg helt i onödan. 🙂

SjĂ€lvklart menar jag inte att cytostatika Ă€r en mirakelkur som hjĂ€lper alla cancerssjuka oavsett hur lĂ„ngt gĂ„ngna deras metastaser Ă€r. 

Ser du till helheten i det jag skrev sÄ hade du ocksÄ insett att jag knappast menade pÄ det sÀttet.

[Olaf]
1

#121 SÄÄÄ pÄ vilket sÀtt kan man uttyda "ur helheten" av vad du skrev att du inte menade det du faktiskt skrev.

[Starman]
3

"Vi behöver inte testa cellgifter mot placebo eftersom vi vet dels hur de fungerar, och dels att de faktiskt fungerar (bland annat eftersom att mÀnniskor som avstÄr obönhörligen dör i sviterna av sina cancersjukdomar, emedan mÀnniskor som fÄr medicinsk hjÀlp *----> i hög grad <----- överlever*)."

- Citerat ur samma inlÀgg, pilar ditlagda för att det ska bli sÄ pass tydligt sÄ att alla ser det.

Punkt slut.

[Mia-Li]
5

Jag vet inte ens om jag kan hÄlla med dej i ditt ordval "i hög grad", ens.
Visst
mÄnga har turen att bli botade eller fortfarande har cancer men kan leva i 10 Är till. MEN det Àr ocksÄ mÄnga som dukar under.

FörlĂ„t Ians om jag gĂ„r OT
men jag tycker Starmans ordval "i hög grad" och att "mĂ€nniskor som fĂ„r cyto överlever", Ă€r fel och vill fĂ„ honom att förstĂ„ att det finns mĂ€nniskor som kan ta illa vid sej av dessa ord. Bland annat jag.

Magi-cat
4

#123 Cellgifter Àr alltsÄ inte testade mot placebo, vilket Olaf pÄpekat.

SÄledes vet man inte om det Àr slÀggan, förlÄt giftet, som gör patienten frisk eller nÄgot annat. (Det vill sÀga OM patienten blir frisk. Om sÄ vÀl vore i alla eller de allra flesta fall skulle inte den hÀr diskussionen föras.)

Den typen av argumentation brukar som bekant anföras mot alternativa behandlingar. 

Jag tror det blir Ànnu tydligare vad du menar om du skriver "medan" och inte "emedan" (=eftersom, ty) eftersom du hÀnvisar till ett motsatsförhÄllande till den inskjutna meningen före kommatecknet. Bara en liten fundering.

[Starman]
4

Nej men oj, ett enda slarvfel och det ska anmÀrkas.

FölrÄt sÄ hemskt mycket att jag inte Àr perfekt och ibland skriver fel.

SjÀlvklart menade jag "medan" och inte "emedan", det fattade du ju tydligen dessutom sjÀlv helt pÄ egen hand, sÄ anledningen att pÄpeka det kan inte ses som annan Àn att mÀrka ord.

Cellgifter dubbelblindtestas inte mot placebo, nej. Varför har förklarats.

Att cellgifter har den en celldelningshÀmmande verkan vet vi efter mÀngder av experiment (in vitro och in vivo) pÄ bÄde djur och mÀnniskor med cancer och Àven pÄ cellodlingar.

Att avstÄ frÄn cellgiftsbehandling leder oundvikligen till att man dör till följd av metastaser, dÀr finns det ocksÄ flertalet fall som klargör och ger stöd.

Att man inte testar cellgifter mot placebo Àr dÀrför sjÀlvklart.

Kan man inte lÀgga ihop dessa pusselbitar och inse att det Àr orimligt att krÀva att cellgifter dubbelblindtestas mot placebo, sÄ Àr man förmodligen fanatisk i sin uppfattning.

Att man tycker det Àr mÀrkligt att man inte placebokontrollerar cellgifter Àr i min mening ett stort mysterium. Hur i hela vÀrlden Àr man funtad om man tycker det verkar rimligt att skita i att behandla mÀnniskors cancer?

Cellgifter dubbelblindtestas alla gĂ„nger, men Olaf pĂ„stĂ„r motsatsen. Hade det hen pĂ„stĂ„tt varit sant, sĂ„ hade hen enkelt kunnat demonstrera det. Nu har det gĂ„tt tiotals inlĂ€gg sedan Olaf blev ombedd att presentera sina evidens som ger uppbackning för dennes pĂ„stĂ„enden, och Olaf har fortfarande inte backat upp sina pĂ„stĂ„enden, trots att det funnits flertalet tillfĂ€llen och tillika vid flertalet tillfĂ€llen sedan dess manats att hen gör det. IstĂ€llet har Olaf flyttat pĂ„ mĂ„lstolparna, duckat för frĂ„gor, kommit med nya pĂ„stĂ„enden, upprepat pĂ„stĂ„enden som redan demonstrerats felaktiga
 et cetera.

Undrar varför. (Eller nej, det Àr klart jag inte undrar. Jag fattar ju att det beror pÄ att Olaf inte Àr intresserad av att föra dialog utan enbart mÄngla ut sin egen och/eller andras felaktiga uppfattning om saker och ting.)

Magi-cat
4

#16 Ber om ursÀkt för petigheterna. Det var bara för tydlighetens skull, eftersom du sjÀlv var sÄ noga med att peka ut den, med pilar och allt.

Jag har inte funnit att nÄgon krÀvt dubbelblindtestning mot placebo, det har bara konstaterats att det inte finns.
ÄndĂ„ hĂ€nvisar du sjĂ€lv till en dubbelblindstudie högre upp i trĂ„den, en studie som handlade om medel mot biverkningar, inte sjĂ€lva cancerbehandlingen. Var det en miss, eller hur tĂ€nkte du dĂ€r?

Jag förstĂ„r mycket vĂ€l att det kan vara svĂ„rt, oetiskt eller pĂ„ annat sĂ€tt olĂ€mpligt att dubbelblindtesta precis allting mot placebo. 
Men jag tycker ocksÄ att sÄ starka slÀggor kommit in pÄ en grÀddfil, som Olaf pÄpekar. Det borde inte rÀcka med att man vet att cellgift hÀmmar celldelning. Den mÀnskliga kroppen Àr sÄ komplex, sÄ mycket mer Àn enstaka celler.
NĂ€r man ger sig in i behandling med sĂ„ starka gifter borde man vara ytterligt sĂ€ker pĂ„ sin sak. Är man det och var man det frĂ„n början? Hur?

Och: kan man ha samma krav, eller samma grĂ€ddfil, för alternativa behandlingar? Man VET att örten XX eller medlet YY gör AA och sĂ„ sĂ€tter man in det i behandling? Nej, det lĂ„ter helt absurt, det skulle aldrig ske och Ă€r heller inte önskvĂ€rt. Men med cytostatika gick det
Eller?

Jag skull f.ö. gĂ€rna vilja se cellstudier pĂ„ homeopatmedlet frĂ„n trĂ„dens början 

[Starman]
4

Nej hördu. Kom inte och pÄstÄ att det enda som Olaf konstaterat Àr att "cellgifter inte dubbelblindtestas mot placebo".

Det som pÄstÄtts (och som redan frÄn början felaktigt pÄstods) Àr de facto att "cellgifter inte dubbelblindtestas". Detta pÄstÄende har gjorts gÄng pÄ annan trots att det pÄpekats att det Àr fel.

NÄgon gÄng nÀmnde Olaf att det Àr placebokontroll som hen egentligen menade med dubbelblindtestning, för att Äterigen (i samma inlÀgg om jag inte minns fel, till och med) pÄstÄ att cellgifter inte dubbelblindtestas.

"Jag har inte funnit att nĂ„gon krĂ€vt dubbelblindtestning mot placebo, det har bara konstaterats att det inte finns. ÄndĂ„ hĂ€nvisar du sjĂ€lv till en dubbelblindstudie högre upp i trĂ„den, en studie som handlade om medel mot biverkningar, inte sjĂ€lva cancerbehandlingen. Var det en miss, eller hur tĂ€nkte du dĂ€r?"

Och det har pÄpekats att det Àr "konstigt" att det inte finns placebokontrollerade dubbelblindtester av cellgifter. Det Àr just den instÀllningen som gör att man tappar all motivation att fortsÀtta diskussion med den som menar att detta Àr konstigt och mÀrkligt, eftersom man ju vanligtvis placebokontrollerar nya lÀkemedel.

Det som Olaf inte verkar ha förstÄtt Àr att cellgifter inte Àr nya lÀkemedel.

Vi vet att cellgifter fungerar mot cancer. Det har vi vetat lÀnge.

Vi dubbelblindtestar nyupptĂ€ckta cellgifter mot redan befintliga för att se vilka som gör sig bĂ€st. Hur svĂ„r ska denna logik vara att begripa, egentligen? Det Ă€r ju hur sjĂ€lvklart som helst (sĂ„vida man inte Ă€r fanatiker och totalt ointresserad av att diskutera Ă€rligt och lĂ€ra sig saker, sĂ„klart
).

Cellgifter har pÄ inget vis "Äkt grÀddfil" in i den skolmedicinska behandlingen, och har man den uppfattningen sÄ Àr man dÄligt insatt i Àmnet och bör lÀsa pÄ.

Jag sitter vanligtvis inte med en massa dubbelblindtester över cellgifter tillgÀngliga sÄ jag var tvungen att googla, vilket resulterade i att jag hade massor av flikar öppna, och rÄkade av misstag lÀnka till en studie som inte hade med Àmnet att göra.

Hade Olaf varit tydlig med att det var "en placebokontrollerad dubbelblindstudie" av nÄgot cellgift han var ute efter, frÄn början, sÄ hade detta misstag inte skett. DÄ hade jag frÄn början förklarat varför hens begÀran Àr orimlig.

IstÀllet fick jag förklara varför det var orimligt av henom att begÀra "en" dubbelblindad studie över "cellgifter".

PÄ inget sÀtt gör mitt misstag att det som Olaf pÄstÄtt Àr sant, dÀremot. Olaf har fortfarande uppgiften att backa upp samtliga sina pÄstÄenden med evidens.

Magi-cat
5

#128 och rĂ„kade av misstag lĂ€nka till en studie som inte hade med Ă€mnet att göra. 

Ok, dĂ„ förstĂ„r jag. đŸ™‚ Det var en miss som du rĂ„kade dra lite för stora vĂ€xlar pĂ„, det kan hĂ€nda den bĂ€ste.

Men att du gjorde ett misstag, vilket Àr mÀnskligt, Àr inget som Àr Olafs fel, eller hur? Det antyder du i slutet nÀr du sÀger att Olaf inte var "tydlig" nog. Du lÀnkade till en studie som inte hade med saken att göra, av misstag, jag förstÄr det, men det kan alltsÄ inte ha med Olafs tydlighet att göra. Nog om det.

Cellgifter har pÄ inget vis "Äkt grÀddfil" in i den skolmedicinska behandlingen, och har man den uppfattningen sÄ Àr man dÄligt insatt i Àmnet och bör lÀsa pÄ. Du Àr kanske betydligt mer insatt och kan dÀrför, med egna ord, redogöra för hur gÄngen var nÀr cellgift blev gÀngse behandling vid cancer?

Vi dubbelblindtestar nyupptĂ€ckta cellgifter mot redan befintliga för att se vilka som gör sig bĂ€st. Jag förstĂ„r det. Det Ă€r sĂ„ man gör. Men pĂ„ vilket sĂ€tt utesluter det systemfel gjorda frĂ„n början? Om man mal pĂ„ med samma metod, samma utgĂ„ngslĂ€ge, samma allt
hur vet man, menar du, att man inte tĂ€nkt fel frĂ„n början och det kan finnas andra metoder som ger andra resultat med fĂ€rre biverkningar? (Bara rent teoretiskt.)

**Det som Olaf inte förstÄtt Àr att cellgifter inte Àr nya lÀkemedel.
**

? Vart vill du komma med det?

[Starman]
3

Vill man veta hur vi upptÀckte att cytostatika verkar celldelningshÀmmande kan man lÀsa den engelska wikipedia om Àmnet, sök pÄ "chemotherapy". (Detta har pÄpekats redan.)

Att jag inte ger det som efterfrÄgas nÀr det som efterfrÄgats inte formulerats tydligt nog, kan inte vara mitt fel.

Det var ett misstag att lÀnka till en sak som inte hade med Àmnet att göra, och det var mitt misstag.

De tvÄ ovanstÄende meningarna stÄr inte i motsatsförhÄllande till varandra pÄ nÄgot sÀtt. Nog om det, alltsÄ.

"hur vet man, menar du, att man inte tÀnkt fel frÄn början och det kan finnas andra metoder som ger andra resultat med fÀrre biverkningar?"

Hur mÄnga gÄnger ska man behöva förklara det?

1. Celldelning upphör nÀr cytostatika sÀtts in.

2. MÀnniskor som inte Àter cytostatika avlider till följd av cancer.

DÀrför vet man. FörstÄr man inte logiken i detta efter en sÄ enkel redogörning, sÄ kommer man förmodligen aldrig att förstÄ.

Det kan absolut finnas andra metoder som ger samma resultat (jag antar att det var samma resultat som cytostatika som du menade och inte "andra resultat", annars fÄr du gÀrna förklara vad du menade :)) och detta kan man avgöra genom att dubbelblindtesta dessa hypotetiska framtida preparat mot cytostatika för att avgöra vilket som har fÀrre biverkningar och ifall de ger likvÀrdiga resultat.

[Olaf]
4

#128, 130 Om jag hade bett om dubbelblindstudier med PLACEBO DÅ hade du minsann inte gjort det misstaget att triumfatoriskt kaxigt lĂ€gga in en helt ovidkommande studie nej dĂ„ hade du lagt in
..ja vadĂ„ Starman? Studien du la in handlade inte om dubbelblindstudier pĂ„ cellgiftsbehandling utan om nĂ„t medel mot biverkningar. Helt goddag yxskaft. Men nu pĂ„stĂ„r du att du gjort bĂ€ttre ifrĂ„n dig bara jag sagt ordet placebo. Varför hundra inlĂ€gg senare kan du inte bara lĂ€gga in en ordentlig dubbelblindstudie pĂ„ cellgiftsbehandling? Du sĂ€ger ju att sĂ„na FINNS. Och Nej jag har inte krĂ€vt dubbelblindstudier av cellgifter, precis som Katten pĂ„pekar, bara konstaterar att det inte finns. Och jag vet mycket vĂ€l att cellgifter inte Ă€r nĂ„got nytt medel. Om du varit uppmĂ€rksam kan du se att jag skrivit om dess slumpartade upptĂ€ckt under andra vĂ€rldskriget nĂ€r militĂ€rer utsattes för giftigas. Det Ă€r pĂ„ engelska #99 tror jag. (Ordet chemoterapy finns t.o.m. med ;)

[Olaf]
5

Sedan förstÄr jag inte att alla (nÄja Ians och Starman) lÀgger bevisbördan pÄ mig att visa att dubbelblindstudier inte finns. Vore det inte bÀttre om Starman vaskade fram bevisen pÄ att det finns ordentliga dubbelblindstudier som han pÄstÄr finns Jag har faktiskt letat men jag hittade inte. Inte ens den dÀr mystiska studien som professorn talade om dÄ de som INTE fick cellgifter klarade sig bÀttre.

[Starman]
5

#131 & #132

Trollar du, eller? 😼

"Om jag hade bett om dubbelblindstudier med PLACEBO [
] dÄ hade du lagt in
..ja vadÄ Starman?"

DÄ hade jag, som jag redan pÄpekat, förklarat för dig varför man inte placebokontrollerar cellgifter.
_
"Studien du la in handlade inte om dubbelblindstudier pĂ„ cellgiftsbehandling utan om nĂ„t medel mot biverkningar. [
]_ Varför hundra inlĂ€gg senare kan du inte bara lĂ€gga in en ordentlig dubbelblindstudie pĂ„ cellgiftsbehandling?"

Ja, precis. Varför jag lÀnkade till nÄgot helt orelaterat har jag förklarat, det var ett Àrligt misstag och föranleddes av att du var vÀldigt vag i din frÄgestÀllning. Du ville ha en dubbelblindad studie av cellgifter och jag rÄkade lÀnka till nÄgot helt orelaterat dÄ jag satt med mÄnga öppna flikar.

I inlÀgg #77 sÄ lÀnkar jag istÀllet till den hÀr studien, som Àr en av mÄnga dubbelblindtester av cellgifter. Du missade tydligen den, eftersom att du nu igen Äter gör, vad vi fÄr hoppas Àr, det Àrliga misstaget att hÀvda att cellgifter inte dubbelblindtestas.

"Och Nej jag har inte krÀvt dubbelblindstudier av cellgifter, precis som Katten pÄpekar, bara konstaterar att det inte finns."

Du har ju i alla fall efterfrÄgat dem (i inlÀgg #52). Sen att du fortsÀtter konstatera att de inte finns trots att du bevisligen har fel, Àr ju en annan femma. Jag vet inte vad jag ska kalla det. Dumt, kanske. (Förresten nickar hon "Magi-cat" vilket jag vet att hon Àr vÀldigt noga med.)

"Sedan förstÄr jag inte att alla (nÄja Ians och Starman) lÀgger bevisbördan pÄ mig att visa att dubbelblindstudier inte finns."

Eh
 möjligtvis för att det Ă€r du som gör pĂ„stĂ„endet att de inte finns? Om du gör pĂ„stĂ„endet sĂ„ Ă€r det sjĂ€lvklart hos dig bevisbördan ligger.

Det Àr inte min uppgift att styrka att det du pÄstÄr stÀmmer.

DÀremot sÄ kunde jag i detta fall lÀtt demonstrera att det du pÄstÄr inte stÀmmer. Att du sedan har problem med att fÄ det du pÄstÄr granskat och motbevisat och acceptera det och byta ut din felaktiga uppfattning mot en korrekt uppfattning, Àr just bara det; ditt problem.

"Vore det inte bÀttre om Starman vaskade fram bevisen pÄ att det finns ordentliga dubbelblindstudier som han pÄstÄr finns Jag har faktiskt letat men jag hittade inte."

SÄ hela vÀgen hit har du alltsÄ med bestÀmdhet hÀvdat att dubbelblindstudier av cellgifter inte finns, för att du sjÀlv inte har hittat nÄgon? Det kallas för "argument ur ignorans". Lustigt nog. (Med en pÄminnelse att lÀsa inlÀgg #77 igen.)

[Olaf]
5

Det dÀr var ett test pÄ ett komplement av nÄt som pÄ engelska heter gamma-linolenic acid, GLA som Àr en fettsyra. Tydligen fick levercancerpatienten höga doser av den oljan som ett kosttillskott. Resultatet : ingen signifikant statistiska förbÀttring för patienterna. Kallar du det en dubbelblindstudie pÄ cellgifter? Mycket text kommer du med i alla fall.

Tuva-Lena
0

..om den svenska "rĂ€ttrĂ„digheten" kunde omvandlas till energi sĂ„ skulle den gott o vĂ€l motsvara vĂ€rldens kĂ€nda oljereserver..

Ber om ursĂ€kt för trĂ„dkapning men jag KUNDE bara inte lĂ„ta bli.😮

"Att mÄnga tycker samma, betyder inte att dom har rÀtt.."

Magi-cat
4

#135 Hur menar du nu, Tuva-Lena? đŸ€”

Gahella
4

Det undrar jag ocksĂ„, Tuva-Lena? 😼

[Starman]
3

Första meningen i abstract lyder:

"The cytostatic effects of essential fatty acid metabolic intermediates and of some prostaglandins and leukotrienes in vitro have been extensively documented."

Nu har jag fÄtt nog av att diskutera med dig.

Tydligen Àr du helt ointresserad av att ta till dig faktum.

Studien Àr en dubbelblind studie över ett cytostatikum. Resultatet Àr skitsamma.

Det Àr en dubbeblindad studie och den motbevisar det du pÄstÄr om att cellgifter inte dubbelblindtestas.

[Olaf]
2

Okej Starman jag ger mig. Provrörs-test (in vitro) pÄ bl. a. gammalinolinsyra/GLA ev tillvÀxthÀmmande effekt pÄ cancercellen. JÀttenatljusolja prövades sedan i en dubbelblind placebo. Patienter fick Àta oljan eller fick placebo. Ingen signifikant förbÀttring för patienterna. Vad kan jag sÀga? En dubbelblindstudie pÄ jÀttenattljusolja och gammalinolinsyra ev cancercellshÀmmande effekt.

[Starman]
2

Du kan be om ursĂ€kt för att du betett dig som en rövare. 🙂

[Olaf]
5

Jag ger mig och ber om ursÀkt. JÀttenattljusoljan! GLA! Testas för eventuell cancerhÀmmande effekt. Det vÀger tungt. Nu kom allt genast i ett helt annat lÀge! Otroligt. SÄ vi kan sluta diskussionen nu?

Magi-cat
4

#141 JÀttenattljusolja?! Som man kan köpa i hÀlsokosten??!!

Hur ska detta sluta
.

Klass
2

Ja, kan ni sluta diskussionen nu och göra det enda vettiga? Det enda vettiga Àr att alla förstÄr att homeopati inte botar cancer.

Menar ni, pÄ allvar, att ni inte tror att cellgiftsbehandling kan döda celler, och dÄ Àven cancerceller?

[Starman]
3

Absolut. Vi kan avsluta den diskussionen nu, eftersom du har uppfattat och accepterat att du har haft fel. 🙂

Och precis som Klass sÀger. Homeopatikum (vatten droppat pÄ sockerpiller) kan omöjligt ha en celldelningshÀmmande effekt. I sÄ fall skulle alla som Àter mat dagligen ha vÀldiga hÀlsoproblem som följd av att de fÄr i sig socker och vatten med maten.

Skönt att vi rett ut det.

[Olaf]
4

#143 Klass vad jag/vi menade var kort sagt: Cellgiftsbehandling har aldrig dubbelblindtestats med placebo. Ett krav man annars har pĂ„ nya former av mediciner. HĂ€r ser vi ett undantag fĂ„ kĂ€nner till. Jag gjorde misstaget att inte lĂ€gga till ordet placebo till dubbelblindstudie. Att cellgifter dödar cancercellen vet vi. Men cyton har allvarliga bieffekter ocksĂ„. Ibland dödar den hela mĂ€nniska pĂ„ kuppen. Nu rĂ€cker det för mig jag har sagt mitt för denna gĂ„ng
.

[Olaf]
4

#144 Jaja Starman. JÀttenattljusoljan offrade sig hon tog testet sjÀlv med placebo och allt och förlorade. Herr vassare cellgift slapp. Han Àr kung utan konkurrens

[Starman]
0

#145 & #146

Och det undantaget diskvalificerar automatiskt cellgiftsbehandling som metod mot cancer och gör att homeopatikum Ă€r bĂ€ttre? 😃

Klass
2

> "Att cellgifter dödar cancercellen vet vi."
Ja men dÄsÄ! Varför tjatar du om dubbelblinda studier som visar detta dÄ?

> "_Men cyton har allvarliga bieffekter ocksĂ„. Ibland dödar den hela 
_mÀnniska pÄ kuppen."

Ja det stĂ€mmer nog, jag vet inte. Det Ă€r ju ingen behandling man tar mot nageltrĂ„ng direkt. Men dödar inte cancerceller (typ alltid?) "hela mĂ€nniskan"? 

SÄ, vad kommer du att vÀlja nÀr du fÄr cancer - homeopati eller cellgiftsbehandling?

[Olaf]
3

#147 Den diskussionen har jag inte tagit. Utan jag har bara konstaterat att vissa mediciner/gifter slipper undan sedvanliga tester och hyllas som det enda alternativet utan konkurrens. Cellgifterna Àr kungen som inte fÄr utmanas. Han sitter garanterad pÄ tronen eftersom blindstudier med placebo Àr förbjudet. Det Àr olika krav pÄ olika mediciner. Och sen att cellgiftsindustrin Àr oerhört lönsam Àr ju ingen hemlighet.

[Olaf]
4

Kunde inte lĂ„ta bli. Fann det hĂ€r pĂ„ en sida för marknadsundersökning. HĂ€r spĂ„r man en lysande framtid för cellgifter en bransch som enligt arikeln i nulĂ€get vĂ€rderas till en 42 miljarder-dollar- industri. Men man spĂ„r Ă€nnu mer lysande framvĂ€xt. Explosionsartad! "En bransch gödd av sjukdom över hela vĂ€rlden" cancer Ă€r big business! "In a market currently valued around US$42 billion, cancer chemotherapies are on course for staggering growth potential and may revolutionize cancer treatments over the next 10 years according to a new report from biopharma market research publisher, Spectra Intelligence. “The chemotherapy market is currently the fastest growing in the pharmaceutical industry, driven by the explosion of potential therapeutic targets revealed by the molecular genetic assessments of cancer biology and fuelled by the magnitude of the disease worldwide, which shows every indication of increased incidence and sustained mortality rates over the next decade” says expert report author Dr Sarah Crawford PhD, Associate Professor of Biology and Director of Experimental Chemotherapy at Southern Connecticut State University, USA." http://www.researchandmarkets.com/reports/335548/chemotherapy_market_insights_20062016_a

Klass
4

Varför vill ni jÀmföra med placebo? Varför vill ni döda cancerpatienter?

Klass
5

Har det gjorts dubbelblinda tester med blindtarmsoperationer?

AlltsÄ man tar ett antal mÀnniskor med inflammerad blindtarm och sedan lÄtsas man ta bort blindtarmen (fast inte ens de som opererar vet om de gör detta eller inte) hos hÀlften av dem och sedan dokumenterar man vilken grupp som klarar sig bÀst.

Klass
4

HĂ€r finns nĂ„got bra ni kan lĂ€sa (om varför cancerstudier ser ut som de gör): http://www.cancer.gov/ncicancerbulletin/050311/page7

[Starman]
2

Olaf_

"Han sitter garanterad pÄ tronen eftersom blindstudier med placebo Àr förbjudet."_

Jag vet inte om det Àr förbjudet. Tror inte det. Har du nÄgon kÀlla? DÀremot skulle det minst sagt vara moraliskt tvivelaktigt att inte erbjuda de behandlingar som vi vet har effekt mot ohÀmmad celldelning.

Jag vet inte vad ditt problem bestÄr i. Kan du förklara nÀrmare?

[Olaf]
4

Klass du har inte lÀst trÄden utan upprepar saker som redan avhandlats.INGEN har sagt nÄt sÄnt. Vi bara konstaterar fakta Godnatt #154 nej nu rÀcker det. Godnatt

[Starman]
4

Aha. Ni bara konstaterar faktum.

DÄ kan vi passa pÄ att konstatera det faktum att det Àr extremt osannolikt att vatten utspÀtt med vatten droppat pÄ sockerpiller skulle kunna ha nÄgot medicinskt anvÀndningsomrÄde över huvud taget.

God natt!

Klass
3

Jag vet inte vilket inlÀgg du svarar pÄ.
Förklara gÀrna vilken fakta ni (?) har konstaterat och i sÄdana fall varför ni (?) tycker att det har nÄgon relevans för huruvida homeopati botar cancer (överhuvudtaget) och varför ni (?) lÄtsas vara skeptiska till cellgiftsbehandling mot cancer.

Ians
Skrivet av sajtvÀrd eller medarbetare 
3

Nu stĂ€nger jag denna trĂ„den. Det som Ă„terstĂ„r nu Ă€r en rundgĂ„ng i diskussionen om vem som menar vad eller sagt vad etc etc etc i all oĂ€ndlighet
.over and out
.. Tack alla som deltagit i denna diskussion,vĂ„gorna har gĂ„tt höga emellanĂ„t,det vi kan konstatera efter alla inlĂ€gg Ă€r att öst Ă€r öst och vĂ€st Ă€r vĂ€st och aldrig förenas de bĂ„da 
..hur hĂ„rt de Ă€n försöker att övertyga varandra ;)

Diskussionen har nÄtt max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
InlÀgget Àr lÄst för nya kommentarer