Annons:
Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 3492 ggr
[Olaf]
10/22/13, 9:32 AM

Omega3 och depression

Såg bara den här artikeln om som tar upp forskningen kring effekterna av fiskolja på depression, bipolär. Det står i artikeln att man måste äta i två månader för att märka något resultat. Man har alltså funnit att bipolära har lägre omega 3 nivåer samt DHA och EPA nivåer än vanligt. Det här tycker jag är intressant. Att man funnit att fiskätande folk har mindre bipolära problem. Ser att det finns en hel del forskning kring detta. Fettsyrornas påverkan på hjärnan och bristernas inverkan likaså. Så även om man inte lider av depressioner kan jag tänka mig att lite extra med bra fiskolja var dag kan vara alla till hjälp. "Do they work? [Update 1/2004: a statistical study also recently showed fish-eating countries have lower bipolar rates than those where fish is not common in the diet.Noaghiul Another study looked at whether patients with bipolar disorder have lower omega-3 levels than "healthy controls", and found lower DHA but not EPA levels in their blood cell walls. Even with a small sample they found a pretty big difference.Chiu]" "Omega-3 fatty acids, given in the form of fish oil tablets, were shown in a 1999 controlled trialStoll to maintain mood stability far better than an olive oil placebo. This was a very exciting result, especially as the trial was inspired by "bench chemistry" -- omega-3 fatty acids were recognized to have intracellular effects similar to lithium and valproate." http://www.psycheducation.org/depression/meds/Omega-3.htm

Annons:
Tuva-Lena
10/22/13, 12:45 PM
#1

Ja, inte dumt alls får man säga! Man kan i alla fall förebygga depression av det djupare slaget kanske..? Hjärnan kräver ju mycket energi för att fungera optimalt så sambandet tycker jag verkar ganska logiskt. Bra inlägg Olaf!👍

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Olaf]
10/22/13, 1:44 PM
#2

Tack för det Tuva-Lena. Om jag ska dra det här vidare så skulle jag vilja säga att väldigt många av våra problem skulle kunna avhjälpas med hjälp av kosten ( och kosttillskott.) dagens jordar är så utarmade och maten så artificiellt odlad att vi helt enkelt är felnärda. Forskning har visat att väldigt många sjukdomar kommer av brister. Och jag har läst om läkare som botar både det ena och det andra med bara vitaminer och mineraler. Så istället för att bara medicinera folk så söker man grundorsaken. Det här med psykisk ohälsa och undernäring/brister är faktiskt också något som man pysslat med ett tag med goda resultat. Ska leta upp en länk senare. Människor idag äter sånt som är helt fel för dem. Om vi skulle utfodra chimpanser med cornflakes och sötad pastoriserad yoghurt istället för deras naturliga mat skulle de snart bli sjuka. Men vi människor stoppar i oss så mycket skräp som kroppen inte behöver och som vara skadar den ytterligare. Alla dessa ungdomar som mår dåligt….jag undrar vad de äter? Jag undra om läkarna adresserar denna viktiga fråga? (Eller regelrätt samtalsterapi istället för bara psykofarmaka men det är en annan tråd) Det talas om brain food. Jag tror att väldigt många av oss saknar viktiga aminosyror och det är ett stort problem idag.

Magi-cat
10/22/13, 2:26 PM
#3

Mycket intressant!

Jag vill passa på att tipsa om en bok: "Bot på naturlig väg: hjälp vid stress, ångest och depression" av neurolog och psykiatriker Servan-Schreiber.

Han tar bl.a. upp Omega 3 och den stora betydelse den har.

Över huvud taget en trevlig och läsvärd bok.

Från bokpresentationen: "Författaren, neurolog och psykiatriker presenterar här metoder, de flesta utgår ifrån ett igångsättande av självläkande processer i kroppen, avsedda att kunna bota psykiska åkommor, neuroser och hjälpa människor med trauman. Exempel på metoder är hjärtkoherensträning, ljusterapi, akupunktur och en omega-3 berikad kost."

Ibland använder rekommenderar han patienten att skaffa husdjur…🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

silversol35
10/22/13, 6:54 PM
#4

#3 Den boken är jättebra!

Jag läser en annan intressant bok just nu "Rörelser som helar" av Harald Blomberg. Han har ett alternativt perspektiv på neuropsykiatriska funktionshinder och rekommenderar rörelseträning och vid autism även koständring. Jaja, ett sidospår.

Magi-cat
10/22/13, 6:56 PM
#5

#4 Den har jag också läst! Jag tyckte mycket om den!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

silversol35
10/22/13, 7:03 PM
#6

#5 Va kul! 

Apropå djur i behandling så läste jag en universitetskurs om det för några år sedan. Det kommer mer och mer. Väldigt intressant det med.

Och intressant förstås även om omega3:s effekt vid depression, #0.

Annons:
månryttare
10/22/13, 10:11 PM
#7

Som mamma till en överaktiv och mycket livlig o okoncentrerad son kan jag bara säga att fiskolja gör att det är lättare att koncentrera sig. Men det räckte inte för oss vi har lagt om en hel del i kosten och börjat med rörelse träning som aktiverar båda hjärnhalvorna o dynamiken o jag kan säga så här. Jag håller på att få ett nytt barn. Bättre på att koncentrera sig, lugnare i skolan o hemma. Så jag rekommenderar alla dessa förändringar och fiskolja till dem som har dessa problem. Men det tar ett tag. Det händer inte på en dag det tar ett par månader . Och det är det värt istället för medicinering med starkare preparat.

[Olaf]
10/23/13, 8:27 AM
#8

#7 Hej Månryttare. Vad härligt att det går så bra för din son! Grabben hemma hos mig har också ätit omega 3 och lagt om maten. Att få en bra tarmflora tycks vara en väsentlig del i det hela. (Det gäller egentligen för oss alla, så hela familjen är involverad i att själva lägga om) Som du säger så tar det ett tag, den erfarenheten har vi med. Så man måste vara lite tålmodig. #3,6 Tack för intressanta inlägg och boktips. Har en vän som jobbar med sånt där. Med rörelser alltså för inlärning.

Upp till toppen
Annons: