Etikettövrigt
Läst 1287 ggr
Ians
2013-10-21, 13:34

Hur skeptisk får man vara och ändå vara med?

Själv gillar jag diskussioner som inte bara speglar en sida av myntet. Men frågan är Hur skeptisk man kan vara till en sak och ändå tillföra diskussionen en friskfläkt?

När de jag diskuterar med mest går in för att tillrättavisa mig och tala om vilken idiot jag är som tror som jag gör, så känner jag att det inte finns mer att diskutera.

Att vara värd för en sajt ser jag lite som att vara värdinna , man skall få sina gäster att trivas och återkomma. Som en god värdinna är man tillåtande mot sina gäster, och ser mellan fingrarna med mycket av gästernas "knepiteter", försöker läsa in något positivt i det mesta. Framför allt försöker man få en variation i åsikter så att det inte bara blir en klubb för inbördes beundran.

MEN, så har vi dem som ständigt återkommer för att påpeka hur fel de andra gästerna har, hur fula gardinerna är och hur otrivsamt hela upplägget är. Motar man ut dem så gnäller de för att man inte låter dem vara med!

Varför man nu blir purken för att man inte får delta i diskussion med ett gäng idioter , är för mig lite obegripligt 🤔

Men det verkar vara så att vissa söker sig ideligen och med stor passion till grupper som behöver läxas upp och återbördas till den rätta banan, enligt egen utsago av ren medmänsklighet och vänlighet. Di förvirrade behöver tas omhand och övervakas, så de inte gör sig olyckliga på sin tro och världsbild.

Tyvärr tror jag inte att dessa gruppers intressen går att förena i det långa loppet, utan gör bara att de som har ett genuint intresse av det vi avhandlar här i denna sajten, blir trötta på ideliga påhopp och öknamn. Man använder stor tid till att irritera sig framför sin skärm, istället för att lära sig något nytt, diskutera med dem som tror som jag och ha meningsfulla konversationer med gelikar, och tillslut återkommer man inte för att få sig en uppläxning till av någon besserwisser. Man söker sig någon annanstans, för att diskutera det man är intresserad av och vill veta mer om etc

Så……

Visst skall vi kunna avhandla diskussioner om alternativbehandlingar med en viss skepticism, allt är inte guld som glimmar.

Men de som enbart söker sig hit för att gräla och så misstämning kommer att stängas av hädanefter, ganska så omgående! 

Visst vi skall ha högt i tak och kunna säga vår mening, som sagt det finns mycket skit på marknaden också. Att inte ta upp det som ett faktum, vore även det otänkbart för mig. Och visst kan jag tycka att tom de mest skeptiska har en poäng i sina frågor emellanåt, men när det bara lutar åt ren förföljelse av övriga deltagare, så är det inte acceptabelt! Grundtonen måste ändå vara ett genuint intresse för de alternativa synsättet och alternativa behandlingar. 

Så, nu vet ni lite hur jag tänker och hur jag tänker moderera här på sajten framöver.

Mvh Ians ❤️ Sajtvärd:Alt.behandl medarb:Spiritualism[ ](http://yogaochmeditation.ifokus.se/) [http://yogaandthings.blogspot.se ](http://yogaandthings.blogspot.se) [ ](http://spiritualism.ifokus.se/)
Magi-cat
2013-10-21, 13:53

Väl talat, Ians! 🌺

Peace
[
2013-10-21, 13:59

Jag tror att du har vunnit den här nya insikten ur tråden om homeopati, där Olaf gång på gång på gång gör påståendet att cellgifter inte dubbelblindtestas, trots att denne fått det förklarat och demonstrerat för sig att "Jo, det gör dem".

Du kanske istället ska ställa upp tydliga riktlinjer, om att det inte är okej att "diskutera" på det sätter eftersom det bara leder till irritation hos alla som är intresserade av att försöka argumentera ens meningsmotståndare. För det är det diskussioner går ut på: att försöka övertyga varandra.

Och när ens meningsmotståndare går in från början med en total ovilja att diskutera resonenligt utan bara maler på med ett demonstrerbart osant påstående… då blir stämningen lätt irriterad.

Så vad tänker du om det förslaget, Ians?

Att sätta upp som trivselregel "Försök att ta till dig av din meningsmotståndares argument på ett sakligt och sansat sätt, eftersom det lätt skapar irritation om viktiga poänger helt förbises i favör till att återigen göra samma påstående som precis blivit demonstrerat felaktigt."

Kanske. 🙂

Gahella
2013-10-21, 14:03

Instämmer, väl talat Ians 🌺 

Det blir trevligare så ❤️

Magi-cat
2013-10-21, 14:05

#2 Tänker du börja om diskussionen igen, från en tråd som låstes och dessutom skylla ifrån dig på Olaf?

Peace
[
2013-10-21, 14:46

Bra sagt Ians! Jag håller med om att det är viktigt att saker ifrågasätts. Det finns mycket skräp. Men det är tråkigt med de som förstör för alla.

[
2013-10-21, 14:51

Sååå Starman jag förtjänade alltså dina personangrepp. "Hen förtjänade det, jag förlorade tålamodet" lite så resonerar du. Men du är inte ensam om att ha känslor av ilska och frustration. Men vi andra håller tillbaka. Vi kan inte tillåta oss att vräka ur oss en sådan aggressivitet. Varför tror du att du har någon slags mer-rätt till det? Ja jag är kritisk mot att cellgifter har en sån speciell särställning trots att det saknas vederhäftiga dubbelblindstudier sen det begav sig. Jag är inte ensam om den kritiken det finns läkare som säger exakt samma sak som jag. Så du och jag har inte samma syn på saken. Men jag kallar inte dig ignorant, mentalsjuk (Mentalsjuk tog du bort senare men jag hann se och bli smått illa berörd) Jag är av den åsikten att man ska kunna kritisera sånt som vanligtvis inte kritiseras, som cellgiftsbehandling tex UTAN att man ska behöva utstå denna aggressivitet som du så ofta förmedlar. Och du har fritt fram inne på vissa andra sajter att göra ner homeopatin. Men kan inte folk få prata om homeopati någonstans utan att behöva ränna i något slag gatlopp. Det är väl inte meningen att folk inte längre ska våga uttrycka sina erfarenheter och intresse för alternativa metoder, inte ens här? Sist vill jag bara tacka Ians som pallar att ta tag i det här. Någonstans måste man kunna få sätta gränser och det tycker jag du gör bra. Visst ska man kunna ventilera olika åsikter men det finns gränser och Starman har gått över den gränsen för länge sen.

[
2013-10-21, 14:58

Olaf

"Sååå Starman jag förtjänade alltså dina personangrepp."

Självklart inte, och vid de ytterst få tillfällen då jag gjort okloka val och gått till personangrepp så har jag även själv ändrat mina inlägg när jag märkt att jag gått för hårt fram, eftersom jag inte gillar att göra personangrepp. Ibland så blir det svårt att lägga band på sig när ens meningsmotståndare beter sig på det sätt som du gjorde i den tråden. Till slut undrar man om något är fel med ens meningsmotståndares förmågor att resonera.

Men… Olaf…😕

Mentalsjuk har jag aldrig kallat dig..! Varför påstår du ens det? 😕

Ians
2013-10-21, 15:00

Nu startar vi inte en ny diskussion från en låst tråd ajabaja både Starman och Olaf 😉

Däremot vill jag rikta ett direkt svar till Starman!

Din vilja att ta till dig av dina meningsmotståndare är sällsamt dålig. Så du kanske skall titta lite på ditt eget agerande istället för att peka finger åt andra hela tiden.

Mvh Ians ❤️ Sajtvärd:Alt.behandl medarb:Spiritualism[ ](http://yogaochmeditation.ifokus.se/) [http://yogaandthings.blogspot.se ](http://yogaandthings.blogspot.se) [ ](http://spiritualism.ifokus.se/)
[
2013-10-21, 15:06

Jag "skyller ifrån mig" på Olaf eftersom denne upprepade gånger gjorde påståendet att cellgifter inte dubbelblindtestas, trots att hen fått evidensen som motsäger dennes påstående presenterade för sig.

Det krävs någon form av extrem ovillighet att diskutera som en vuxen och mogen diskussionspartner för att bete sig på det sättet. Det skapar irritation hos de som har för avsikt att diskutera en sakfråga ärligt.

[
2013-10-21, 15:07

Jag ber om ursäkt för att jag tar upp ett ämne som är överspelat. Men i ärlighetens namn så undrade du varför man som skeptiker blir purken av att diskutera med vissa på "andra sidan" (eller det var den uppfattningen jag fick, jag tror du gjorde ett syftningsfel med "inte diskutera" eftersom det inte har varit otillåtet att diskutera… än så länge). Det vore lite orättvist om man inte skulle få exemplifiera en av anledningarna till att man tröttnar på vissas beteende.

Som balans till detta vill jag gärna att du visar ett exempel på när jag varit omotiverat tvär… Det vore bra så jag kan undvika det i framtiden. 🙂

Magi-cat
2013-10-21, 16:09

Förstår du inte, Starman, att du bara skyller ifrån dig! Det är ingenting som hedrar dig och ingenting som övertygar någon och faktiskt ingenting du själv eller din sak vinner på!

Prova att lyssna någon gång! Uppträda vuxet med någorlunda vårdat språk!

Och så fortsätter du ändå (#9) den diskussion som är låst och som Ians påpekar att man inte ska fortsätta! Och fortsätter angripa Olaf - som aldrig kallat dig något illvilligt! När ska du förstå när det är nog?

Peace
[
2013-10-21, 16:31

Vad trött jag blir Starman. Du fortsätter alltså diskussionen som vi hade och jag kan inte svara på tal. För det är inte trådens ämne. (Tro mig det kryper i kroppen på mig att jag inte kan svara) Ditt resonemang för övrigt påminner om män som inte kan besinna sig. "Hon tryckte på mina knappar. Han förtjänade det för han är så j***a dum." Den stilen. Det konstiga med det resonemanget är att man utgår ifrån en slags egen särställning som andra inte tar sig rätten till. Det är lite som att "mest aggressiv har mest rätt". "Argast vinner." Det krävs bara en viss sorts fräckhet och känsla av rättmätighet för att muta in det reviret först.

[
2013-10-21, 16:46

"Förstår du inte, Starman, att du bara skyller ifrån dig!"

Jag ger en förklaring och ett motiv till varför, också. Tycker du min förklaring är orimlig? Tycker du det jag säger är orimligt? Tycker du det är orimligt att bli purken när ens diskussionspartner i inlägg, efter inlägg, efter inlägg, efter inlägg, efter inlägg (et cetera!) går på som i bärsäkragång med dennes felaktiga uppfattning trots att denne fått motbevisning men gjort det, uppenbarligen, medvetna valet att helt ignorera den?

Tycker du det är orimlig irritation, verkligen? 🤔

"Uppträda vuxet med någorlunda vårdat språk!"

Att jag tar till ovårdat språk när inte vårdat språk och goda argument med vettiga källor räcker för att få den med felaktig uppfattning att sluta göra felaktiga påståenden, så tycker jag faktiskt att jag har rätt att avsäga mig allt ansvar för ifall något inlägg till slut blir illa dolt irriterat och möjligen lite omoget, då den nivån redan satts av den som till en början beter sig som ett trotsigt barn som stoppar fingrarna i öronen och skriker "LA-LA-LA! JAG HÖR INTE VAD DU SÄGER NU!".

Jag städar upp själv om jag märker att jag varit direkt taskig i det jag skrivit.

"Och så fortsätter du ändå (#9) den diskussion som är låst och som Ians påpekar att man inte ska fortsätta! Och fortsätter angripa Olaf - som aldrig kallat dig något illvilligt!"

För att förklara för Ians varför jag använde detta som exempel. Nog om det nu. (Förresten, jag ser inte att "aggressiv" och "ouppfostrad" är särskilt välmenande ord att förklara någon med…)

[
2013-10-21, 16:53

Jag vill förresten att någon av er (vem som helst duger) pekar ut ett inlägg skrivet av mig där jag i er uppfattning går över gränsen (alltså utan föranledande provokation, såklart).

För alla gånger kan man inte veta det själv, då ingen är omnipotent. Det är en helt rimlig begäran, så att jag vet vad jag ska undvika i fortsättningen då jag inte vill trampa någon på tårna. Det gäller alltså inte bara Ians nu. Vem som helst får göra det. 🙂

Tack på förhand!

Magi-cat
2013-10-21, 16:54

#13 Sätt dig någon gång in i någon annans situation!

Vem är väl du att ta dig rättigheter och friheter att trycka till andra?

Att kalla någon av annan åsikt för mentalsjuk? (Ja, jag tror på Olaf mer än på dig. En av anledningarna är bl.a. det epitet du tog dig friheten att "slaska till" mig med på en annan sajt.)

(Nu säger jag inte mer i den här frågan.)

Peace
[
2013-10-21, 16:57

Jag har aldrig kallat någon för mentalsjuk!

Olaf drog den historien ur sin trollerihatt, och jag har ärligt talat svårt att se varför Olaf känner sig tvingad att ljuga för att demonisera mig. Finns det inte vettigare, och framför allt, sanna saker att demonisera mig över? 😕

Jag har gjort misstagen att kalla människor för både det ena och det andra som jag snabbt har ångrat då jag faktiskt har förmåga att sätta mig in i hur andra skulle reagera. I de fall där människorna har hunnit se det innan jag ändrat har jag skämts enormt, det vill jag intyga på.

Jag har nog inte bett dig om ursäkt ordentligt för att jag var taskig mot dig inne på SiF angående Emoto. Jag är uppriktigt sagt ledsen för det jag sa och hoppas du kan förlåta mig.

Jag har bett er peka ut ett mer konkret exempel på när jag betett mig oprovocerat taskigt nu på senare håll och här inne, eftersom det är här inne som dessa påstådda händelser har föranlett Ians att starta den här tråden.

[
2013-10-21, 16:59

Det var noga räknat inte mentalsjuk utan mentalstörd som var ordet han använde sig utav. Jag skrev fel. Och nej det är inte första gången. Säger heller i något mer om saken nu.

[
2013-10-21, 17:01

Hallå Starman!

Har en liten fråga, inget illa ment, utan ärligt nyfiken. Hur kommer det sig att du lägger så mycket tid och energi på en sajt som rör ämnen du inte tror på? Är det för att omvända folk eller känns det viktigt att föra fram din åsikt? Skulle vara spännande att höra ditt svar.

[
2013-10-21, 17:10

Hej JeanetteK

Det är en väldigt bred fråga du ställer till mig och jag kan på rak arm inte ge ett svar. Jag känner många gånger att det är meningslöst att diskutera med alternativtroende eftersom de så sällan tar till sig av de vettiga invändningar man försöker komma med. Ofta blir diskussionerna hätska väldigt fort då lägrena är så väldigt polariserade.

Jag ser mycket av alternativmedicinen som harmlös, men jag ser också många av de tankar som florerar inom alternativtroendekretsar som direkt sammhällsfarliga (exempelvis vaccin-motståndet och cancerkvacksalveri) så därför lägger jag ned tid på sådant.

Jag bryr mig mindre om Britta ute i Köttkulla som gör healing på sin fritid för att hon är övertygad om att det funderar, än om människor som påstår att vaccin är farligt och orsakar autism eller att man kan bota cancer med sockerpiller.

Dels för att Britta i Köttkulla gör det som hon gör på sin fritid och det är en ganska harmlös fritidssysselsättning, och dels för att människor med allvarliga sjukdomar utnyttjas av kvacksalvare. Om det är något som jag ser som skadligt så kommer jag även att höja min röst mot detta och ifrågasätta det.

Hoppas mitt svar gav dig lite mer insikt i varför jag spenderar tid på en sida där man diskuterar saker jag inte nödvändigtvis "tror" på.

[
2013-10-21, 17:11

Japp, jag tror jag förstår. Tack.

[
2013-10-21, 17:12

Nej, jag har inte kallat dig mentalstörd heller. Det du tänker på var när jag frågade "Har du någon mental störning?" (observera frågetecknet)  efter att du totalnekat de evidens som du blivit presenterad med som klart och tydligt demonstrerade att du hade fel (precis på det sätt som du dessutom bett mig om att göra…!), i favör att återigen och återigen och åter igen (och sen några fler gånger därtill) göra samma felaktiga påstående.

Observera gärna en gång till att en fråga aldrig kan vara ett påstående (såvida den inte är uppenbart retorisk, och det var inte min. Jag undrade ärligt och om du hade svarat "Ja" så hade jag faktiskt backat på momangen för att jag då lättare hade förstått varför du betedde dig som du gjorde.).

Jag ber om ursäkt då du tog illa upp av denna fråga (som inte är ett påstående om att "du är mentalt störd").

Skönt att vi redde ut den saken, också. 🙂

[
2013-10-21, 17:25

#21 Jeeez, jag får inte egentligen svara på tal om diskussionen vi hade. Men jag kan inte var tyst längre. Du kom med ett enda evidens som inte ens var evidens det var för guds skull ett test på jättenattljusolja inte cellgifter!!! Det handlade om oljans eventuella inverkan på celldelning. Förstod du inte min övertydliga ironi när jag la mig platt. Jag orkade inte med diskussionen som aldrig tog slut.

[
2013-10-21, 17:32

Men snälla, Olaf. 😕

Tydligen har vi inte rett ut det här ordentligt (jag ber så hemskt mycket om ursäkt, jag trodde jag hade fått dig att inse ditt misstag men tydligen hade jag misslyckats).

Du efterfrågade en dubbelblindad studie över ett cellgift. Det jag gav dig är en dubbelblindad studie över ett cellgift.

Det finns ett cytostatikum i jättenattljusolja som in vitro visat sig verka hämmande mot celldelning. Att det inte fungerade in vivo gör inte att studien inte var dubbelblindad.

Du fick precis det du bad om, men valde att högaktningsfullt totalstrunta i att du hade fått det, och fortsatte istället att göra ditt redan motbevisade påstående. Gång, på gång, på gång på annan.

Förstår du inte själv varför man blir putt till slut? 😕

Magi-cat
2013-10-21, 17:34

Jag vill bara instämma med Olaf. Ians får väl sortera bort den här diskussionen som spillt över, men det blir snett när bara den ena fortsätter och fortsätter….Jättenattljusolja är väl inte riktigt det man vanligen tänker på när man talar om cellgifter. :-) Men visst, testades, gjorde den…

Att dessutom försöka komma undan med att ha kallat det en "fråga" om Olaf har en mental störning skulle innebära att man kan komma undan med vad som helst om man framställer det i frågeform?

Nej, så vill vi inte ha det faktiskt.

Din ursäkt i #16 accepteras, Starman.

Peace
[
2013-10-21, 17:49

"Ians får väl sortera bort den här diskussionen som spillt över, men det blir snett när bara den ena fortsätter och fortsätter….Jättenattljusolja är väl inte riktigt det man vanligen tänker på när man talar om cellgifter. :-) Men visst, testades, gjorde den…"

Det blir snett även när du inte kan se att du faktiskt bidrar till att få den att fortsätta och fortsätta. 😉
Jättenattljusolja innehåller, som sagt, ämnen vars celldelningshämmande effekter var noggrant dokumenterade i in vitrostudier på levercancerceller. Att detta cytostatikum inte fungerade in vivo gör inte dubbelblindtestet av det till mindre av ett dubbelblindtest.

Jag hoppas innerligt att du förstod vad jag haft problem med efter ovanstående stycke så att vi kan lägga det här bakom oss någon gång.
_
"Att dessutom försöka komma undan med att ha kallat det en "fråga" om Olaf har en mental störning skulle innebära att man kan komma undan med vad som helst om man framställer det i frågeform?"_

Nej, verkligen inte. Men om jag undrar uppriktigt efter att ha fått intrycket att något är fel, så måste jag ju givetvis få ha möjligheten att ställa frågan, även om den kan uppfattas som plump och som ett personangrepp (även om den inte är menad som det). Jag ber om ursäkt att min fråga uppfattades som just detta.

Hade det framkommit att Olaf har någon mental störning så hade jag haft större förståelse för varför hen gång på gång på gång fortsatte att göra en påstående som klart och tydligt demonstrerats vara felaktigt och jag hade självklart lagt ned hela diskussionen omedelbart eftersom detta beteende då hade varit något som Olaf inte kunde styra över. 

Det känns skönt att jag är förlåten för tidigare synder. 🌺

(Med detta inlägg är jag klar i den här frågan. Hoppas jag.)

Magi-cat
2013-10-21, 18:07

#25 Men om jag undrar uppriktigt efter att ha fått intrycket att något är fel, så måste jag ju givetvis få ha möjligheten att ställa frågan, även om den kan uppfattas som plump och som ett personangrepp (även om den inte är menad som det). Jag ber om ursäkt att min fråga uppfattades som just detta. 

Hade det framkommit att Olaf har någon mental störning så hade jag haft större förståelse för varför hen gång på gång på gång fortsatte att göra en påstående som klart och tydligt demonstrerats vara felaktigt och jag hade självklart lagt ned hela diskussionen omedelbart eftersom detta beteende då hade varit något som Olaf inte kunde styra över. 

Sluta nu innan du gör allt ännu värre!

Nu fortsätter du ju insinuera om mentala störningar, något du först förnekade att du alls nämnt!

Be Olaf om ursäkt för vad du sade, inte för vad det uppfattas som! Ta ansvar för vad du faktiskt säger och lägg inte skulden på Olaf för vad han uppfattar!

Peace
[
2013-10-21, 18:18

"Nu fortsätter du ju insinuera om mentala störningar, något du först förnekade att du alls nämnt!"

Nej, det gjorde jag verkligen inte, Magi-cat. Jag påpekade att jag aldrig kallat någon för "mentalsjuk" och ej heller för "mentalstörd", vilket var felaktiga påståenden som Olaf gjorde.

Jag menade aldrig min fråga som ett påstående, varför det är, faktiskt, ganska taskigt av dig att försöka få mig att "erkänna" till att jag skulle ha menat det som ett påstående.

Kan inte du be om ursäkt för det, istället? 😕

Jag har faktiskt bett Olaf om ursäkt då han uppfattat det jag skrev som ett personangrepp. Det var inte menat som ett, och jag har bett om ursäkt. Mer än så kan jag inte göra. Om du missade att jag bad om ursäkt, låt mig citera;

"Jag ber om ursäkt då du tog illa upp av denna fråga" - #21

Vad mer begär du av mig, egentligen? Att jag ska erkänna att jag egentligen menade det som ett personangrepp? Det gjorde jag inte, och det tänker jag således inte heller erkänna till. Hoppas du kan respektera att jag inte tänker låta mig hunsas av dig.

[
2013-10-21, 18:30

27 Jösses. Tror du på vad du själv säger? Menar du att det inte är en förolämpning att ställa en sån fråga??? Är du mentalstörd Starman??? Du är väl inte känslig? Att vara känslig är något dåligt. MAn ska tåla sånt eller hur Starman? Bättre att ägna sig åt att skylla på andra. Nu tackar jag för mig denna gång.

[
2013-10-21, 18:32

Förtydligande: min fråga var enbart där för att förtydliga det absurda förnekandet. Annars skulle jag aldrig uttrycka mig så.

abbis
2013-10-21, 19:03

Ians ..Gör det du skrev i inlägget NU . Orkar inte se dessa personer sitta här inne och gaffla..blir bara trött 😴

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
[
2013-10-21, 19:38

"Är du mentalstörd Starman???"

Har någonting jag gjort givit dig anledning att undra?

Har jag bett dig belägga något påstående med en vettig källa, och sen, när jag fått en vettig källa, stoppat fingrarna i öronen och skrikit "Nej, det finns ingen källa till det du påstår! LA-LA-LA!!! JAG HÖR DIG INTE!!!".

Nej, jag har inte gjort något som föranlett för misstankar att fattas. Det är väl också där i skillnaden ligger.

Du frågar som hämnd för att du uppfattat min fråga som personangrepp, men jag undrade helt ärligt eftersom jag fick intrycket att det kanske är något som är inte står helt rätt till.

Att du inte ens kan acceptera en ärligt menad ursäkt från mig då jag tydligen trampat dig på tårna (efter att du själv betett dig ganska taskigt, är ju i sammanhanget väl värt att påpeka… igen…), är bara sorgligt, Olaf. Det visar ju bara på att det egentligen är du av oss två som tror sig vara förmer. 

Varför ber du inte själv om ursäkt? En ärlig ursäkt denna gång. För att du betedde dig klandervärt på det sätt jag har förklarat. På allvar.

[
2013-10-21, 20:00

#31 dig hoppar jag över. #30 Jag vet inte var du har för intressen förutom huskurer och keramik? Jag känner inte dig Abbis. Har mest sett dig i bubbeltrådarna här, som inte inresserar mig särskilt mycket om jag ska vara ärlig. Några av oss är intresserade av alternativmedicinens ställning. Och ser hur styvmoderligt den behandlas. sticker man ut hakan när det gäller vissa saker som går utanför tvåltillverkning och huskurer så är det klart att man riskerar att dra på sig ont blod. Då har man två saker att välja mellan Låta ett gäng påståenden om alternativmedicinen stå oemotsagda eller stå upp för att försvara den. Jag menar inte att det är fel med huskurer jag läser gärna och tar tips på sånt. Men när man ständigt från skeptikerhåll påstår att homeopati är overksamt, vilket inte stämmer det finns massor av forskning att ta del av, så blir jag trött. Här finns massor av intressant information att ta del av. Här finns massor av sånt som faktiskt skulle kunna hjälpa människor men som aldrig kommer fram. Jag skulle till exempel skrivit för länge sedan om alternativ cancervård men törs inte för jag vet att jag skulle hamna i en så skotteld. Man vågar knappt andas om sånt, eftersom nuvarande ledande behandlingsform är i stort sett helig. Så när man snackar om öppenhet och olika åsikter ska få komma fram…så bortser man från att vissa saker kan man knappt andas om för det "blir ju bara bråk och tråkigheter" Så ditt inlägg kändes inget vidare och fick mig nog att helt tappa lusten för att skriva om några saker som jag länge tänkt ta upp. En annan sak Abbis. Det finns kanske folk där ute som inte skriver här om sånt som kan vara provocerande för vissa skeptiker, just för att de är rädda för att bli bemötta med hån och stöddighet och till och med rena förolämpningar. Är du en person som skulle försvara någon som blivit tilltufsad? Eller skulle du hellre bara stänga fönsterluckorna och ägna dig åt ditt? Fnysa irriterat på "bråkstakarna som då alltid ska störa husfriden". Men jag tackar dig ändå Abbis. Du har rätt. Jag gafflar för mycket. Bättre att lägga den energin på bättre saker. Jag borde låtit Starman hållas och backa sedesamt från början. Låta deras envetna trummande om avsaknanaden av evidens etc stå oemotsagd på nätet (även om det inte är sant, men säger man saker tillräckligt ofta så blir det sanning i synnerhet om ingen vågar säga emot)

[
2013-10-21, 20:05

"dig hoppar jag över."

Det är inte ett särskilt moget sätt att hantera en konflikt på. 😕

Kan du inte bara be om ursäkt för att du betedde dig ohederligt i diskussionen om homeopati/cancer, en ärligt menad ursäkt eftersom den du gav i den tråden inte var ärligt menad?

Så som jag, ärligt menat, bett om ursäkt att jag gjorde något som uppenbarligen kränkte dig (två gånger nu).

(Förresten, intressant att du påstår att det finns vetenskapliga belägg för att homoepati fungerar. Kan du inte starta en ny tråd och dela med dig av dessa belägg till oss andra så vi kan diskutera det? Jag vet inte vad du använder för söktermer, men de vetenskapliga artiklar jag finner i ämnet gör nämligen gällande att homeopati är en bluff. Nu har du chans att övertyga mig om motsatsen, jag är väldigt nyfiken!)

Ians
2013-10-22, 01:28

Jaha så var man iväg några timmar och det utbröt ett "krig" 😉

För tillfället väljer jag att ge Starman skrivförbud under 2 veckor, detta pga att vi har flertal inlägg både i denna tråden och andra trådar här inne på Alternativbehandlingar, med Starmans provokativa , sätt att diskutera.

Det fanns en plan med alla hans inlägg, att locka fram hornen i pannan på er andra, så att han sedan kan säga att …. det var inte jag det var osv osv

Just det jag talade om i min TS, att jag är innerligt trött på, för när man rört om i grytan ordentligt kan man sedan luta sig tillbaka och säga, varför stängs bara JAG av när de andra…etc etc

Vill för enkelhetens skull också rikta mig direkt till Starman och säga att detta beslut står fast, och kan inte "överklagas" med en massa pm. 😎

[
2013-10-22, 05:35

Har följt detta nu ett bra tag här inne men inte orkat skriva något.
Måste säga att detta var mycket bra gjort Ians. 👍
Jag har följt Starmans hitte-på ett tag nu och det är så uppenbart vad h*n sysslar med.

Ha en bra dag.
Kram🌺

Ians
2013-10-22, 06:20

🙂 Mia-Li…roligt att se dig!

Magi-cat
2013-10-22, 08:47

Instämmer med Mia. 

Bra beslut, Ians! 🌺

För att återknyta till TS, så kan jag gott och väl första dilemmat, Ians. Jag är också "värdinna" och vill så innerligt väl, att alla ska trivas, att det ska vara högt i tak, många röster, blandade sorter, intressanta och givande diskussioner, att många vågar starta trådar och delta med synpunkter.
Men jag vill inte heller att större delen av "gästerna" ska fösas in i ett hörn för att läxas upp av någon/några få som tror sig veta allt och som enbart hittar fel på allt. Eller att gästerna möts av nidvisor om de framför sin åsikt.
Snart har man i så fall sorterat bort de gäster man inbjudit från början eftersom de inte känner sig välkomna längre.

Med detta sagt så vill jag ändå poängtera att det är BRA med olika åsikter och att så många som möjligt kan diskutera i god anda med varandra.

Peace
I-I-I
2013-10-22, 10:26

Jag tycker du har varit orättvisa i din behandling av detta ärende, Ians.

Jag har läst den berörda tråden ("homeopati") och tycker också att Olaf betedde sig väldigt provokativt. Han/hon gjorde flera gånger ett påstående som redan hade visat sig vara oriktigt. Hur kan du undgå att se att Olaf har en stor skuld i att Starman blev provocerad och till slut irriterad? 🤔

Starman har ju också bett er att ge honom exempel på när han/hon varit oprovocerat taskig så att han/hon kan ändra på det beteendet. Ni kan ju liksom inte bara säga "Du har varit taskig och det vet du hur och varför" när det uppenbarligen är så att han/hon inte riktigt förstår det själv, och när personen till och med givit uttryck för att denne inte förstår.

Han/hon är ju också i jävposition, och kommer således förmodligen inte kunna se sinna egna misstag, så att bara säga "Du vet vad du har gjort och det är därför du straffas" är inte alltid tillräckligt. Jag tycker det är lite orättvist, sättet som du har behandlat det här på. Nästan med härskartekniker.

(Jag håller med om att Starman ibland går över en gräns! Men jag har också sett att han/hon ändrar i sina inlägg som varit direkt otrevliga… men jag har också sett varför han/hon tröttnar…)

Starman har uppenbarligen uttryckt en vilja att komma åt en lösning på problemet och dessutom bett om ursäkt för de saker som han/hon har insett att människor tagit illa upp av. Din lösning: skrivförbud?

Med vänliga hälsningar

I-I-I
2013-10-22, 10:48

Dessutom måstr jag fråga, Ians…

"Det fanns en plan med alla hans inlägg, att locka fram hornen i pannan på er andra, så att han sedan kan säga att …. det var inte jag det var osv osv"

Hur vet du det? 🤔

Du utgår från att det Starman skrivit har varit med dåligt uppsåt… Det är faktiskt inte tillåtet enligt iFokus Skrivregler att ens göra sådana insinuationer… Bara så du vet. Jag har en annan syn på saken, Starman försöker diskutera saker men ibland kommer andra människor och sätter sig totalt på tvären (som exempelvis Olaf gjorde) och det är då som Starman reagerar upprört och blir arg.

Det är aldrig bara en persons fel att två eller flera personer bråkar, som det populärt heter, och jag tycker det talesättet stämmer alldeles utmärkt in här. Olaf och Magi-cat har gått på Starman med felaktiga anklagelser och gjort allmänt felaktiga påståenden upprepade gånger, och Starman visade på ett enormt tålamod tills inte ens tålamodet räckte till.

Mvh

JoTjenaMors
2013-10-22, 12:22
Sock puppet   😉
Tuva-Lena
2013-10-22, 12:53

😟Vinnare eller förlorare, varför måste vissa trådar ha som syfte att dra till sig applådåskor? Ibland undrar man om det är egot som behöver fyllas på, eller kunskapsförrådet som ju är själva syftet med sajten.🤔

Jättebra beslut Ians!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
silversol35
2013-10-22, 13:04

#40 Varför tror du det? *nyfiken*

I-I-I
2013-10-26, 11:36

Ja, varför tror du det?

Upp till toppen