Annons:
Etikettövrigt
Läst 1064 ggr
Magi-cat
2013-11-24 12:52

Tragiskt dödsfall av streptokockinfektion

I flera kanadensiska tidningar kommenteras ett tragiskt dödsfall då en endast sjuårig pojke avled av en obehandlad streptokock-infektion.

Fallet är mycket uppmärksammat då mamman inte kontaktade läkare till sin sjuke son, utan enligt tidningsuppgifterna behandlade honom i hemmet med homeopati. 

Mamman är nu arresterad med misstanke om att hon åsidosatt barnets säkerhet och trotsat kanadensisk lag.

http://www.torontosun.com/2013/11/23/calgary-mom-arrested-after-son-7-dies

Först vill jag säga att det hela är fruktansvärt tragiskt för alla inblandade och många skulle säkert vilja säkert vrida tiden tillbaka och agera annorlunda.

Personligen använder jag gärna homeopati och tycker att det har sin givna plats för hälsan. Vid svåra och akuta lägen är det självklart att det inte ersätter läkarundersökning- och behandling!

Det är inte antingen - eller, det är både och.

Penicillin är en gåva till mänskligheten och ska användas när läget så kräver. (Att det håller på att gå oss ur händerna på grund av resistensutveckling är en annan fråga.)

Så, ja, sorgligt och tragiskt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
gummimamma
2013-11-24 14:48
#1

Ja, man ska inte gå till överdrift i någonting, utan utnyttja resurser som finns. Det är ju bra om man kan klara sig med hjälp av naturliga mediciner och huskurer, men man får inte utesluta läkarens hjälp vid behov.

Magi-cat
2013-11-25 09:12
#2

Sedan kan jag tycka att tidningarna (det var stor nyhet i flera kanadensiska tidningar) går till överdrift i spekulationer vilket är osmakligt då allt är så ofattbart tragiskt ändå.
Man kan finna bild och namn på mamman, adress och beskrivning av huskomplexet där hon bor. (Varför nämner man öht att det finns försäljning av tarotkort i huset? Vad har det för betydelse för någonting egentligen?🤔)

Hon är inte dömd ännu, men behandlas som om hon vore det. Mamman kommer att få lida av konsekvenserna av sitt felaktiga beslut under resten av sitt liv, men det gör henne inte till ett monster.

"That decision likely killed the child, police say."

När blev polisen medicinskt sakkunnig?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tuva-Lena
2013-11-25 09:25
#3

Tron kan försätta berg - tror en del, och fanatiker är nog det största hotet mot både hälsa och fred. Fruktansvärt! Och tänk bara hur det känns för mamman just nu, som i sin "okunnighet" tror att hon gjorde det som var bäst för sin son, av kärlek naturligtvis.😕 Så fel det kan bli!

Kommer osökt att tänka på vaccineringarna man just nu genomför i Pakistan, där poliovaccineringen av barn stoppas av talibaner.. tron kan försätta berg möjligtvis, men virus och bakterier rår den inte på!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Olaf]
2013-11-25 11:47
#4

Jag har läst artikeln noga. Min första förskräckta reaktion var som alla att vilken galen mamma som inte sett till att pojken fått komma till läkare och fått bara vanligt penicillin. Men sen börjar jag undra. Vad är det här? Pojken verkade insjukna i ett snabbt förlopp. Vad vet vi om detta fall mer än vad tidningarna skriver. Tarot i huset. Jaha. Vad mera mamman tror på alternativmedicin. Jaha. Det framkommer inte något mer. Det framkommer inget om att hon skulle ha uppsökt en homeopat med den sjuke sonen. Om så varit fallet hade det GARANTERAT framkommit i artikeln. Från vilken källa har myndigheterna fått reda på att mamman föredrar alternativmedicin? Jag antar att det är exmaken… Har själv ett barn som låg sjuk i flera dagar innan vi uppsökte läkare. Tyckte han inte blev bättre och blev oroliga att det var något värre än vanlig förkylning. Tänk om det varit en sån aggressiv bakterie som denna pojke tycks blivit smittad av. Hade vi riskerat fängelse då? Jag tror hon kommer frias om det inte framgår att hon väntat osedvanligt länge att uppsöka läkare. Enligt hennes far handlade det om bara fyra dagar. Tio dagar är hon anklagad för. Så INNAN vi som läsare dömer ut denna kvinna som en oansvarig "flummare" kanske vi ska hålla kritiskt öga på båda sidor och tidningarnas "granskning".

Upp till toppen
Annons: