Annons:
Etikettövrigt
Läst 932 ggr
shigne
2013-12-05 06:45

Torsdagsbubbel 5 december

Gomorron!

Det stundar lite oväder och det gör väl inte så mycket, bara man slipper bli drabbad på nått vis. Väder är det ju alltid!

Idag åker vi upp för att städa ur huset som jag hyrt, ska träffa Arbetsförmedlingen och klippa mig. Så dagen kommer bli fylld. Sen kanske det lugnar sig lite och jag hinner vara med här inne lite mer - saknat det!

Ha det gott alla och är rädda om Er!

kram

Annons:
gummimamma
2013-12-05 08:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

God morgon!

Vaknade klockan 2 i natt, och sedan har jag inte kunnat sova! Har John Blund blivit snål med sovsanden? Jag har i alla fall inga större grubblerier eller annat som orsakar sovsvårigheter, utan jag kan bara inte sova. Känner mig bara rastlös när jag ska försöka sova. Till slut gick jag och satte mig i vardagsrummet och läste, istället för att nöta på lakanen genom att snurra rastlöst. Trodde jag skulle bli trött snart, men är det inte ännu.

Funderar på att göra morotslåda idag. Och kanske karelska piroger, när jag ändå kokar risgrynsgröt till morotslådan. Dessa två finska rätter är nog de enda typiskt finska som jag alltid MÅSTE ha på julbordet. För övrigt har vi inte så väldigt många olika rätter på vårt julbord, då vi bara är tre personer som ska äta. Vi har valt ut de absolut viktigaste sakerna och struntar i resten. Annat var det när pappa levde, och jag och mina systrar med respektive och barn samlades hos mamma och pappa. Vi var 15 personer som mest, och julbordet dignade av alla möjliga rätter. Tyvärr samlas vi aldrig allihopa sammtidigt mer, p g a osämja. Osämja, orsakad av struntsaker 😕

abbis
2013-12-05 09:03
#2

Morn på er

Dagen efter..Har fått över 100 gilla på facebook om skylten..me like

Nu laddar vi för helgens aktiviteter julmarknad på 2 ställen i stan och massor av annat..

Håller på med Kristinehamnssiluetter samtidigt som jag bygger om en del i mitt lilla rum..Vi sätter upp mer hyllor som vi hittade när praktikanten städade på lagret..en ugn står och väntar oxå..

Ni får ha de så gott

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tuva-Lena
2013-12-05 09:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Go'morron på er allihopa!

Här har vi kallt shigne, eller kallt men så här i början av vintern tycker man att 10 minus är KALLT! Och då får södra Sverige oväder istället, stämmer nio ggr av tio.🤔 man har liksom inte fattat att det är VINTER för det har varit varmt o gott hittills..

Dags att tänka på refrängen med andra ord, alltså att flytta in till stan. Känns gruvsamt och jobbigt, dels att packa ner allting men sedan att lämna mitt paradis här ute på landet, där stjärnhimlen är den vackraste i hela Ångermanland!😃 Dessutom känns det trist att lämna kvar småfolk vi har på gården. Hästen har fått så fina flätor nu på slutet, precis som dom vill påminna mig om hur mysigt det är här ändå, och visst är det så! Men jag kommer nog att bo här en o annan helg ändå, om temperaturen tillåter det vill säga..

Ni får ursäkta mig om jag inte är så aktiv här på sidan just nu; en aktionsgrupp för att rädda sjukhuset i stan har skapat en grupp för ändamålet så jag tillbringar mycket tid där inne. Vill ni skriva på protestlistan så kan ni gå in här: http://facebook.com.solleftea.framtidensakutsjukhus

Det blir ju så när en majoritet av de människor som representerar oss i landstinget, kommer från större städer, i det här fallet S-vall. Dom som är i majoritetsställning röstar igenom sina förslag utan hänsyn till hur det drabbar oss ute i inlandet, som har svårt att göra våra röster hörda p g a att vi ALLTID ligger i minoritet. Det är demokratins baksida när det skiljer alltför mycket på livsvillkoren.😕I Sundsvall har man råd att installera solpaneler på sjukhustaket, men man har inte råd att låta oss behålla cancerkirurgin på vårt sjukhus!? Dom pengar som skulle kunna låta oss få behålla cancerkirurgin använder landstingets majoritet till att modernisera sitt sjukhus istället. Demokrati var det ja..🤪

Ha en fin dag allihopa!❤️

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Toyan
2013-12-05 12:04
#4

God förmiddag!

Full fart idag då shigne, akta foten och benet.

#1 Blir nyfiken på dom  finska maträtterna gummimamma, låter gott. Så ledsamt det är när det blir osämja i familjen, tyvärr inte ovanligt.  Hoppas du får sova gott kommande natt.

#2 Ha en fin helg abbis, hoppas på bra försäljning.

#3 Håller tummarna att ni lyckas Tuvan, att ha ett väl fungerande sjukhus i närområdet är oerhört viktigt. ( kommer inte in på länken)

Stora snöflingor som nu övergått i regn, till i morron ska det frysa på= glashalt..jippii.

Önskar alla en härlig dag🌺 Krya-kramar till er som inte mår så bra❤️

mayolica
2013-12-05 12:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hej 👋 

Här är det gråväder och blåser ute. Här har vi ingen vinter som Tuvan och ni andra har som bor uppåt i landet, Det är bara grått grått grått och blåsigt, vågorna skummar mot stenarna fast blåsten har lugnat sej något,förut såg det ut som riktig storm nu blåser det bara "normalt"för att vara här.😐

Jag har fortfarande inte lyckats bli av med den envisa förkylningen. Var hos läkare i Tisdads men det var inget som krävde antibiotika, så det ska väll gå över nån gång? Det känns i alla fall lite bättre fast det går onödigt trögt tycker jag,nu kan jag i alla fall prata skapligt. 😓

Tuvan: det är förfärligt med sjukvården  jag ska se om jag kommer in på länken sen.😡

Abbis: jag ska gå in och trycka gilla oxå 😉

Ha en bra dag❤️

~ mayolica ~

Toyan
2013-12-05 12:56
#6

👋 Hej mayolica!  God bättring och styrkekramar❤️

Annons:
gummimamma
2013-12-05 16:01
#7

#4 Googla efter rätterna, så hittar du recept till dem. Jag kikade på några recept, och ser att de flesta är ungeffär samma som mina, som jag fått från mamma, som i sin tur fått dem från sin mamma. På morotslåda-recepten såg jag att en del använder muskot och peppar i smeten, men det gör inte jag. Morotslåda är god tillbehör till skinka, köttbullar, korv, ja all slags kött. 

På pirogerna kan själva degen vara lite olika, men jag använder 50/50 vetemjöl/rågmjöl eller enbart rågsikt. Rågsikten ger lite "finare" deg, inte så grov. Men det är alltid risgrynsgröt som fyllning i karelska piroger. Det finns något liknande pirog också, som har potatismos som fyllning. En del kallar även dem för karelsk pirog, men jag kallar dem för potatispiroger. Pirogerna brukar ofta ätas med äggsmör = kokt, mosad ägg blandad med smör och lite salt efter smak. Men de kan även ätas som vilken macka som hellst, med ost, skinka eller vilken pålägg man vill. Ofta tar jag bara lite smör, särskillt på de nygräddade pirogerna. Smöret smälter av värmen, och det är så gott! 🤤

Toyan
2013-12-05 19:37
#8

Tack gummimamma, ska leta recepten🙂

Upp till toppen
Annons: