Annons:
Etikettövrigt
Läst 1727 ggr
Tuva-Lena
2013-12-16 09:59

Åldersnojja?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gjorde som sagt ett test i Expressen och enligt det skulle jag bli 95 år!!!! 😮Man utgick ifrån 80 år som är "överlevnadsåldern" för svensken idag, sedan får man lägga till alt. dra ifrån ett antal år beroende på hur man lever.

Men, skulle du verkligen vilja bli så gammal?

Kommentera gärna i tråden!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
shigne
2013-12-16 10:03
#1

Skulle jag få behålla sinnet i fulla bruk och inte har nämndvärda krämpor - så varför inte?!

Jag har aldrig (nästan iallafall) haft nån åldersnoja. Istället tänker jag att jag är lyckligt lottad som får uppleva rynkor och gråa hårstrån. Min syster som gick bort för några år sedan, hon kämpade som tusan mot sin sjukdom. Hon hade absolut inga planer på att gå bort, även om prognosen sa nått annat. Tänk om hon hade fått uppleva vad jag upplever idag - tänkt vilken lycka för henne.

Så varför ska jag vara en gnällig kärring och oja över sånt som här naturen till?

TjockaBerta
2013-12-16 10:36
#2

Om man mår bra är det väl helt OK att leva länge. Minns när jag var 30 och hade såna smärtor att jag hade svårt att tänka mig att leva 50 år till med lika mycket ont. Det kändes omöjligt.

>>>Malum domesticum<<<

silversol35
2013-12-16 12:04
#3

Håller med ovanstående. Så länge man är klar i skallen och någorlunda i kroppen så har jag inget emot det.

Pagan
2013-12-16 20:30
#4

ja samma här. Får jag bara vara frisk och kry och ha hjärncellerna i behåll så. Skulle kunna tänka mig att lära mig köra mc runt 90 och då kan jag ju ha det att se fram emot🙂

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tuva-Lena
2013-12-17 10:05
#5

Ha ha Pagan! Om du ser vägen så!😃Annars hakar jag gärna på för jag har alltid velat ha en MC! Kom att tänka på gubben som blev stoppad i en vägkontroll och man ville se körkortet… gubben plockade upp "kortet" och visade snällt konstapeln det. Nej, sa polisen, körkortet var det jag ville se!Men sa gubben, det här är det enda kort jag har och det har jag ALLTID använt som körkort! Polisen kunde ju inte annat än skratta, för det gubben visade upp var ett vanligt foto, alltså ett "kör-kort" i hans rationella värld.😃

Njaaaa, svarade jag. Visst, får jag vara frisk tills jag knalldör så, men oftast blir det ju inte så. Om jag ska dö när jag är 95 så har jag antagligen varit dålig ett tag innan och fyyyy fasen för att vara gammal och inte riktigt frisk i dagerns samhälle! Ligga som ett paket med blöjor nånstans där personelen ALDRIG har tid att hjälpa en! Nä, då ser jag hellre en framtid där jag lever hårt och dör "ung".

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tarotstollan
2013-12-17 20:51
#6

Nej, säger jag direkt. Hoppas att jag dör medans jag fortfarande har hjärncellerna kvar och kan styra mitt liv själv, det mesta i alla fall!
Jag är ensam och har inga barn, biologiskt sett borde då min mamma, mina mostrar och en mosters man vara borta då.
Alla mina kusiner på mammas sida har fullt upp med barn och barnbarn, det finns ingen som skulle kunna varken vilja, ha tid eller möjlighet att ta hand om mig eller hjälpa mig! Det är svårt redan nu att få hjälp med vissa saker.
På min fars sida kan jag inte räkna med något!
Sjukvården? Ingen chans, inte som det redan ser ut idag! Dessutom är jag ju dålig redan nu!😕

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Tuva-Lena
2013-12-18 09:44
#7

#6 Det är samma situation för mig, varken barn eller barnbarn, så… vad gör man av tiden? Annat än försöker fylla den med något meningsfullt så länge man är "klar" nog att göra det. Vem hälsar på mig när jag är gammal, vem vet om att jag finns över huvud taget? Såna frågor inställer sig som "ensamstående". Om anhöriga till gamla inte hár tid att hälsa på dom idag, tror ni att dom har mer tid till att hälsa på såna som "man inte har  någon koppling till", i morgondagen? Knappast.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

mayolica
2013-12-18 14:54
#8

Jag kryssade i njaa eftersom alternativ " vet inte? ,har ingen uppfattning om det nu" inte fanns med?    Det beror mycket på omständigheterna?   Hur världen ser ut då?  miljön , hur jag mår och har det?  och såna saker? Funderar 
….och så hoppas jag ju förstås att jag ska ha bra kontakt med barn och barnbarn Skämtar Om allt är ok så hänger jag gärna med länge. Ensamt behöver det inte bli om vi är friska och pigga, då kanske vi kan ordna en sajtträffFår idé    (undrar om sajten och iFokus finns kvarFunderar)

~ mayolica ~

Tuva-Lena
2013-12-19 10:10
#9

Ha ha mayolica! Ja men den va bra! Klart vi ska fixa en sajtträff så att  vi ensamma också "har någonting att leva för"! Ja men då ångrar jag mig, klart jag vill leva till 95 då! Du är för go'!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

mayolica
2013-12-19 14:32
#10

Men Tuvan då du tänkte väll inte ge upp.StorgråterHjärta  Det är väll klart att vi ska hänga med så länge vi kan.Sol Gamla sega Häx-Tanter som oss får dom allt finna sej i att stå ut med Skämtar så länge vi har lite ork och frisk hälsa och livsgnistan lever kvar spelar inte dom där siffrorna som säger hur många år vi är nån roll tycker jag Skämtar

Det är inte hur många år som avgör. Om en kropp är för sjuk för att orka leva mer och "levt färdigt" kan en 50åring vara mer "gammal" än en 90åring.

Tänk så mycket roligt vi skulle kunna hitta på att fylla tiden med om vi blir "gamla" och får ha hälsa och livsgnistan lever kvar.Får idé Många gånger sätter vi kroksben för oss själva med våra egna tankar, våra föreställningar om hur vi tror att vi ska förhålla oss till olika saker och situationer, vår egen fantasi sätter många gränserGlad

~ mayolica ~

Alternative
2013-12-20 14:03
#11

Önskar inte att bli allt för gammal, har svårt att fylla tiden som det är.

[JeanetteK]
2013-12-21 13:17
#12

Jag blir gärna så gammal som det går och hoppas på att få vara frisk! Känner många äldre som lever underbara liv.

gummimamma
2013-12-21 18:38
#13

För mig gör det det samma om jag blir gammal eller dör ung, bara jag får må bra under den tiden jag har. Även med olika sjukdommar och besvär vill jag känna mig tillfreds med livet. Men tyvärr är det sällan man känner sig tillfreds med sitt tillvaro när man har besvär och bekymmer. Ända sedan jag var liten har jag sänt en "önskemål" till den första stjärnan jag ser på kvällen. Det önskemålet har alltid varit "jag vill känna mig lycklig". Jag vill känna mig lycklig och nöjd med det tillvaro jag har. Oavsett om jag har besvärligt och jobbigt i mitt liv.

Annons:
penke
2013-12-22 23:13
#14

 alla vill bli äldre, men ingen vill bli gammal ..

njaa, svarade jag, hur många år spelar inte så stor roll
 bara jag får *Leva* tills jag dör .. 

   penke

Tuva-Lena
2013-12-23 12:36
#15

Det var bra formulerat Henke, alla vill bli äldre men ingen vill bli gammal! :)

 Jag har en mamma som är 87 men fortfarande inte gammal, det hon tycker är trist är att dom flesta av hennes vänner har gått bort så hon känner sig "ensam" ibland. Ensam kan man ju känna sig även om man har sällskap, ni vet.. alltså ingen att prata om samma intressen med. Man kan känna sig utanför fastän man inte är ensam. Och jag kan känna mig som en "Alien" bland personer som är i samma ålder som jag..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Upp till toppen
Annons: