Annons:
Etikettövrigt
Läst 1095 ggr
Magi-cat
2013-12-26 10:30

Onödiga operationer?

Flera undersökningar har kommit att ifrågasätta knäoperationer. Patienter som fått en riktig operation blir ungefär lika nöjda som patienter som fejkopererats.

Vid Helsingfors universitet fann man att meniskopererade (den näst vanligaste operationen) var lika nöjda som skenopererade ett år efteråt.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/nast-vanligaste-operationen-onodig_8851348.svd

Från Hufvudstadsbladet:

 "I Finland genomförs årligen över 10 000 onödiga knäoperationer, visar en undersökning på Helsingfors universitet"

ttp://hbl.fi/nyheter/2013-12-26/546676/forskning-10-000-onodiga-knaoperationer-i-finland

Kanske dags att lägga en väldig massa pengar på att få människor att må bra, att förebygga sjukdom i stället för riskfyllda operationer?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sjöstjärna
2013-12-26 10:42
#1

Det låter ju muntert. 😐

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Magi-cat
2013-12-27 08:02
#2

Här är Medical Daily lite mer utförligt om studien i Finland:

"“[The finding] gives further credence or support to a number of studies that have shown that giving arthroscopy to patients is not always going to make a difference,”"

"“We still think there’s benefit in arthroscopic meniscectomy in appropriate patients. What we need to define in the future is what’s the definition of appropriate patient.”"

http://www.medicaldaily.com/knee-arthroscopic-surgery-often-unnecessary-placebo-study-finds-physical-therapy-equally-effective


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-12-27 08:04
#3

Den goda nyheten är att man förhoppningsvis kan förändra vården till ett annat fokus.

Intressant också med placebo i sammanhanget. Vitrockar, nålar och skalpeller är oerhört starka placebo - triggar igång kroppens självläkande förmåga.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tuva-Lena
2013-12-27 10:06
#4

Själva omhändertagandet fungerar perfekt som placebo, för hur många människor finns det inte som känner sig åsidosatta idag, bortglömda och lider brist på omtanke och kärlek..?

Jag tror att det börjar redan i skolåldern; stressiga morgnar, stressiga kvällar/dagar, ingen som har tid att lyssna, ingen har tid att hjälpa med uppgifter, krav hit och dit inte minst från omgivningen, normer som skall levas upp till… inte  är det konstigt att många ungdomar idag mår pyton.. och någonstans måste det ju sätta sig förr eller senare.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
2013-12-28 09:21
#5

😮verkligen något att gå till botten med, för en operation i en led är riskfylld. Så det vore bra om detta kunde tas på stort allvar, och man kunde hitta alternativ till dessa operationer. Utslitna menisker är inget kul alls, men kunde man behandla dem på annat sätt än operation, så skulle man ha mycket att vinna både samhällsekonomiskt och för individen/patienten.

TjockaBerta
2013-12-28 17:20
#6

Min sambo fick problem med sin menisker och nekades operation pga sin ålder. Han har tidigare opererat en annan. Det tog 7 månader med sjukgymnastik men sen blev han faktiskt bra. 

Det enda som är synd är att det kan bli en personligt katastrof att vara sjukskriven så länge. Vi klarade oss pga av mig.

Dessutom kräver Försäkringskassan att man ska söka nytt jobb efter 180 dagar. Det går inte ihop med att inte operera.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Upp till toppen
Annons: