Annons:
Etiketthuskurer
Läst 7072 ggr
mogfarm
12/28/13, 1:43 PM

nässköljning

Jag är konstant täppt och torr i näsan och har de senaste dagarna sköljt näsan med en sådan där nässköljningskanna som används inom yogarörelsen. Det låter väldigt bra när man läser om det. Jag tycker att det har hjälpt på ett sätt men det är samtidigt svårt att få ut allt vattnet. I går måste det ha kommit upp vatten i ena bihålan. Jag hade ont där vilket jag aldrig har haft innan. Jag kände att det var vatten där. Är det någon här som håller på med detta, eller vet om det är bra att fortsätta med det?

Annons:
gummimamma
12/28/13, 4:54 PM
#1

Jag är ingen expert på detta, men sköljer själv näsan lite då och då med saltvatten. Tycker det känns bra. Det sköljer ju ut en hel del skit, som kroppen slipper ta hand om. Att det skulle vara farligt har jag aldrig hört talas om. Tvärtom! Visst händer det att det är svårt att få ut allt vatten direkt, men det kommer ut av sig själv lite senare.

Har du provat nozoil för dina torra slemhinnor i näsan? Annars kan du ta lite olivolja eller annan olja du har hemma och smörja det du kommer åt. Kanske kan du ta några droppar olja i saltvattnet när du sköljer? Vet inte om det fungerar, men du kan ju testa. Har du haft problem med slemhinnor längre tid, finns det en del produkter på hälsokost som ska vara bra för det. Fråga där!

mogfarm
12/28/13, 7:25 PM
#2

Jag har använt nozoil. Det fungerar men det är ju inte gott precis när man får ner det i halsen. Jag ska prova lite försiktigt med nässköljningen igen. Men jag har som sagt aldrig haft ont i bihålorna i hela mitt liv. Nu när jag hade fått upp vatten där kändes det inget vidare. Är vattnet som blir kvar där orent kanske man får bihåleinflammation av det.

gummimamma
12/28/13, 7:49 PM
#3

Men du använder väl rent vatten med salt i? Och saltet steriliserar också… Rent vatten får du aldrig bihåleinflammation av. Om du menar att vattnet är smutsigt av bakterier från din näsa, så är de bakterierna redan där inne och gör nog inte mer skada av lite vatten med salt i. Vill du vara på den säkra sidan, så koka vattnet innan och låt det svalna till lagom ljummenhet.

Pagan
12/28/13, 8:02 PM
#4

Jag sköljer regelbundet och jag kokar vattnet innan. Har aldrig upplevt att jag fått problem med bihålorna. Men kan ju vara så att du blivit van vid ett visst tryck och när det släpper så är det det du upplever som obehagligt?

Ang olja så fungerar det med vilken olja som helst tycker jag. Prova att ta på en topz och smörj där du kommer åt så kanske du inte får ner det i halsen.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Volito
12/29/13, 8:45 AM
#5

Torrhet kanske bättre botas från insidan och inte med att smörja på (om det är konstant torr - täcken att det fattas något i kroppen) - kanske kan vara till bra hjälp Membrasin (som används vid torra slemhinnor, torra ögon) eller själva havstronolja som är det verkande ämnet… 

Vad gäller täppa… kropp behöver bli av med allt slem och om det finns konstant då man få kolla vad man äter: i grund allt vad har med bröd (mjöl) och mejeri att göra är mycket försurande och slembildande samt kanske person är extra känslig mot dessa varor….

Ians
12/29/13, 8:47 AM
#6

Om du har svårt att få ut vattnet så pröva med att stående lägga pannan mot knäna, en yoga övning som gör att vattnet lättare rinner ut.

Lite olja i vattnet, några droppar, gör också susen. Och till sist har du prövat Nozoil med eucalyptus eller mentol? Inte fullt lika otrevliga att få ner i halsen!

Lycka till!

Annons:
mogfarm
12/29/13, 11:07 AM
#7

Jag är inte torr i näsan annars, att jag är det nu är på grund av biverkningar av ögondroppar. Framför allt blir man sjukt torr i ögonen av dem. Däremot är jag alltid ganska täppt i näsan. Jag provade att skölja i går kväll och det kändes som jag fick ut vattnet då, men nu spänner det ändå i den bihålan som jag hade ont i. #5 Jag äter inte mejeriprodukter, är vegan.

Upp till toppen
Annons: